RDW/verzekeringsvraag: groter blok

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Ik vroeg mij af hoe het zit met het plaatsen van een groter blok. Stel dat je bijvoorbeeld een 1000 cc blok in je motor hangt die van de fabriek af 800cc heeft en je hoeft er het frame niet voor aan te passen (dan zou hij zeker opnieuw naar de RDW moeten). Het vermogen neemt daardoor met zo'n 15 tot 20% toe, het aantal cylinders blijft gelijk.

moet je dat melden bij de verzekering? Moet er iets herkeurd worden of gewijzigd op de papieren?

Ik vraag dta omdat ik intersse heb in een motor waarbij dit gebeurd is, ik heb alleen geen in in verzekeringgezeur en wil er ook niet toch maar mee geen rondrijden als ik weet dat het problemen op kna leveren.
 
RDW heeft zelfs ook een emailadres. De RDW heeft alleen ook een behoorlijk kastje-naar-de-muur-cultuur en elke keer als je belt/mailt krijg je een ander antwoord.
 
Zelfde geldt voor de verzekering, dan bel je, krijg je iemand aan de lijn die er eigenlijk geen verstand van heeft en na lang denken voor je gevoel maar wat zaegt. Mag je hopen dat dat maar-wat-gezegde ook hun beleid nog is na een uitgebreid onderzoek na een ongeval.
 
ik denk dat je hem wel moet laten keuren. want de gegevens van je motor komen niet overeen met waar je op rijdt. en bij een ongeval kan de verzekering daar heel moeilijk over gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
RDW heeft zelfs ook een emailadres. De RDW heeft alleen ook een behoorlijk kastje-naar-de-muur-cultuur en elke keer als je belt/mailt krijg je een ander antwoord.

Vragen of ze het je zwart op wit willen opsturen per post...
 
^:

je motor is niet gekeurd voor een 1000 blok.

Dus heb je geen voor NL. goedgekeurde motor.

Laatst was hier in wegmisbruikers ook zoiets over met iemand die in een 3 serie BMW een ander blokjes gelepeld had. De auto mocht ff mee naar het bureau.
 
Hij moet zoiezo opnieuw gekeurd worden bij de RDW omdat hij dan niet meer aan de type-goedkeuring voldoet. Hierdoor krijg je een nieuw kenteken bewijs mits hij door de keuring heen komt. Voor de verzekering heb je dan een compleet andere motor en zullen ze dus ook de premie daarvoor aanpassen. Mocht je de keuring laten schieten en je neemt toch een ander blok en je krijgt een ongeluk ben je niet verzekerd (mits ze erachter komen natuurlijk). En mocht je een bijdehandte agent tegenkomen zou hij hem zelfs nog in beslag kunnen nemen. Maarja gelukkig zijn er weinig agenten die van de buiten kant kunnen zien wat voor motor erin ligt
 
Eigenlijk is het best wel een 'ik vraag eigenlijk naar de bekende weg vraag'

Maar de antwoorden zijn al gegeven hierboven. De RDW en je verz. mij. ff contacten en idd zwart op wit laten zetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan