Rear brake caliper bout afgebroken (remblokken op & vast)

R6Tilburg

Rookie
26 aug 2013
15
0
Dus mijn achterrem blokken waren opgegaan.
Heb ik net nieuwe binnen gekregen.
Ff de 2 bouten ingespoten met kruipolie om ze gemakkelijk los te krijgen.
Dit deed ik bij voorbaat omdat beide bouten erg wit waren dus ik ging er ook van uit dat ze van binnen verkalkt waren.

De grote bout (rechts) ging niet los en zat muurvast, heb het met verschillend gereedschap geprobeert zo voorzichtig mogelijk en zelfs daarmee is de buitenkant van de bout een beetje rond geworden en valt deze nu niet meer vast te pakken. Om deze rechter bout goed vast te kunnen pakken, moet de middelste bout van de remvloeistof gedeeltelijk los wat onmogelijk bleef. De binnenkant van deze middelste bout/schroef is (bijna) compleet rond geworden na 2 hopeloze maar wél voorzichtige pogingen.



Ik begon aan de kleinere bout (links) deze ging na een paar harde aanhalingen tot een kwart los, net toen hij wat makkelijker los ging brak hij opeens af.
De lokale yamaha dealer heeft het gezien en weet niet wat hij er mee aan moet (rekent €60 per uur) een andere motorzaak/garage wil er naar kijken maar kan ook niet zeggen hoe lang ze er mee bezig zullen zijn en gaven me een hint dat ze het met zwaar gereedschap zullen proberen. Ze schatte ook dat heet zo een 2 weken kan duren voordat ik mijn motor weer terug heb in het geval dat het ze lukt. Omdat ze het in eerste instantie ook als gevalletje hopeloos zagen stuurden ze me naar huis om het zelf nog verder te proberen. Ze zeiden als niks me lukt (nu het geval maar toen eigenlijk ook) kom dan maar terug.

Nu heb ik niet bepaald geld (zit midden in een woonverhuizing) om een rekening te betalen van zo een (4x €60 werkuren of meer). Ook ga ik er van uit dat ik de rearbrake caliper (of remklauw weet niet hoe de caliper heet in het nederlands) moet vervangen. Ik kan makkelijk aan een z.g.a.n. caliper komen voor maar €60. Dus dat is geen probleem. Maar ik kan verder echt maximaal rond de 100 euro besteden aan dit probleem.

Al sloop ik hem er het liefst wel zelf af, als ik dit zou kunnen zonder schade te doen aan mijn motor, maar hoe, is de vraag?
Ook is mijn motor mijn enigste vervoer helaas.
Weet iemand hier raad mee of heeft iemand advies of iets dergerlijks meegemaakt? |(

Het losse onderdeel ziet er zo uit, dus als ik eerst de middelste en dan de rechtse bout niet kapot of los krijg, op deze volgorde, blijft het vast zitten aan het achterwiel naar mijn weten.

 
Laatst bewerkt:
caramba

die haalt de banjo bout los, wiel eruit, remklauw eraf, remplaat heet stoken, restant van de bout in de bankschroef. los draaien, klauw reviseren, nieuwe blokken erin, alles weer in elkaar, ontluchten en 120 a 150 euro betalen.
 
caramba

die haalt de banjo bout los, wiel eruit, remklauw eraf, remplaat heet stoken, restant van de bout in de bankschroef. los draaien, klauw reviseren, nieuwe blokken erin, alles weer in elkaar, ontluchten en 120 a 150 euro betalen.
Zoiets zal het wel zijn ja.

Wel apart dat je bij twee zaken werd weggezonden :?
 
caramba

die haalt de banjo bout los, wiel eruit, remklauw eraf, remplaat heet stoken, restant van de bout in de bankschroef. los draaien, klauw reviseren, nieuwe blokken erin, alles weer in elkaar, ontluchten en 120 a 150 euro betalen.

Erg bedankt voor de info en de duidelijkheid. Alleen steekt de afgebroken bout slechts een halve milimeter naar buiten dus deze valt helaas nergens mee vast te grijpen ben ik bang. Het zal wel uitboren en nieuw schroefdraad tappen moeten worden. Ik weet niet wat je precies bedoelt met het reviseren van de klauw (welk gedeelte?), maar dit in combinatie met het uitboren en schroefdraad tappen "laten" doen. Kom ik dan niet beter uit om een 2ehands remklauw te overhandigen aan de zaak om deze erop te laten zetten. Kan er zo aan komen voor €60,-
Denk je dat ik zo goedkoper zou uitkomen?

Of...

Achterwiel los gooien (as eruit). Wiel eruit wrikken en remklauw lostikken.

Het handeltje dat TS op de foto heeft staan kopen voor 60 euries (of 80 incl steun denk?) en de nieuwe zooi weer monteren.

Ja wat op de foto staat in zijn geheel is €60, ik weet niet of je met steun dat grijskleurige stuk metaal wat aan de klauw zit bedoelt (foto) want ja dat is inclusief gelukkig. (alleen nog verzendkosten zullen wel 5-15€ zijn omdat ik geen vervoer heb maargoed)
 
Laatst bewerkt:
Erg bedankt voor de info en de duidelijkheid. Alleen steekt de afgebroken bout slechts een halve milimeter naar buiten dus deze valt helaas nergens mee vast te grijpen ben ik bang. Het zal wel uitboren en nieuw schroefdraad tappen moeten worden. Ik weet niet wat je precies bedoelt met het reviseren van de klauw (welk gedeelte?), maar dit in combinatie met het uitboren en schroefdraad tappen "laten" doen. Kom ik dan niet beter uit om een 2ehands remklauw te overhandigen aan de zaak om deze erop te laten zetten. Kan er zo aan komen voor €60,-
Denk je dat ik zo goedkoper zou uitkomen?

Is t geen optie om in die afgebroken bout een gleufje te slijpen en m dan met een normale schroevendraaier eruit te draaien? De vorige keer dat ik een afgebroken boutje had (zo stom geweest het verkeerde moment in de handleiding te bekijken) heb ik n halfuur gaatjes zitten boren in dat ding tot ik er een schroevendraaier in kreeg en m zo eruit gedraaid. Is een gigantische beunoplossing en tijdrovend uiteraard, maar dan heb je verder tenminste geen schade.
 
Is t geen optie om in die afgebroken bout een gleufje te slijpen en m dan met een normale schroevendraaier eruit te draaien? De vorige keer dat ik een afgebroken boutje had (zo stom geweest het verkeerde moment in de handleiding te bekijken) heb ik n halfuur gaatjes zitten boren in dat ding tot ik er een schroevendraaier in kreeg en m zo eruit gedraaid. Is een gigantische beunoplossing en tijdrovend uiteraard, maar dan heb je verder tenminste geen schade.
Zie Zot.
 
Erg bedankt voor de info en de duidelijkheid. Alleen steekt de afgebroken bout slechts een halve milimeter naar buiten dus deze valt helaas nergens mee vast te grijpen ben ik bang. Het zal wel uitboren en nieuw schroefdraad tappen moeten worden. Ik weet niet wat je precies bedoelt met het reviseren van de klauw (welk gedeelte?), maar dit in combinatie met het uitboren en schroefdraad tappen "laten" doen. Kom ik dan niet beter uit om een 2ehands remklauw te overhandigen aan de zaak om deze erop te laten zetten. Kan er zo aan komen voor €60,-
Denk je dat ik zo goedkoper zou uitkomen?Ja wat op de foto staat in zijn geheel is €60, ik weet niet of je met steun dat grijskleurige stuk metaal wat aan de klauw zit bedoelt (foto) want ja dat is inclusief gelukkig. (alleen nog verzendkosten zullen wel 5-15€ zijn omdat ik geen vervoer heb maargoed)
In jouw geval is het het goedkoopste om alles te laten doen.
Dit klusje had je bij de betere motorzaak incl goede gesinterde blokken ongeveer 60 euro gekost. Maar jij bent na zelf prutsen altijd meer kwijt.
 
Verder geen schade? Denk je dat echt als je naar de foto's van TS kijkt? :P

Waar zie je schade vriend? Wil het graag weten dan kan ik dat verbeteren.
Het was een schademotor geweest toen ik m had gekocht en ik heb m zelf opgeknapt met veel nieuwe onderdelen er zaten verouderde onderelen op van gestripte motoren.

In jouw geval is het het goedkoopste om alles te laten doen.
Dit klusje had je bij de betere motorzaak incl goede gesinterde blokken ongeveer 60 euro gekost. Maar jij bent na zelf prutsen altijd meer kwijt.

Oke dan.
Ik had inderdaad beter de motor naar een zaak kunnen brengen en alles laten doen toen ik er achterkwam dat het muurvast zat. Ik ben niet bepaald aan het prutsen geweest naar mijn mening ik doe al mijn onderhoud zelf en ik heb vaker veel dingen op kunnen lossen wat bij de motorzaak niet lukte.
Maar uiteindelijk zou het net zo muurvast zitten voor de monteur in de motorzaak als voor mij want ik heb duurzaam gereedschap en ik weet hoe ik er mee om moet gaan.
Misschien had ik kunnen zeggen van 'los het zelf op' als ze zouden klagen hoe vast het zat of als de bout bij hun afbrak maar dat betwijfel ik, daarom probeerde ik er zelf nog wat aan te doen.
 
Laatst bewerkt:
laat je niet opnaaien

bij motorzaken en garages lopen veel grotere prutsers rond

helaas heb je pech. hoort bij het spelletje

lekker zelf blijven klussen
Pech dat hij zijn bouten allemaal stuk draait of pech dat ze vast zaten :?
IK denk dat het een combinatie is van slecht gereedschap en niet weten hoe er mee om te gaan.
 
om de remblokken te vervangen hoeven de probleem bouten niet eens los :')

:^

Na de foto's bekeken te hebben blijven er in mijn ogen twee opties over:
- TS heeft met bedenkelijke kwaliteit gereedschap lopen spelen en daardoor alles kapot gedraaid
- TS is een prutser

Of een combinatie van beide, natuurlijk.

Edit: v.d.v. en ik denken precies 't zelfde op precies 't zelfde moment :') .
 
Laatst bewerkt:
:^

Na de foto's bekeken te hebben blijven er in mijn ogen twee opties over:
- TS heeft met bedenkelijke kwaliteit gereedschap lopen spelen en daardoor alles kapot gedraaid
- TS is een prutser

Of een combinatie van beide, natuurlijk.

Edit: v.d.v. en ik denken precies 't zelfde op precies 't zelfde moment :') .
Doet me denken aan Hans Teeuwen.
Ik vind condooms helemaal niks en de paus vind dat ook dus de paus en ik zitten op een lijn :+
 
TS: Het verdient aanbeveling om op zijn minst de pen van de remblokken alvast een slagje los te geven met de boel nog gemonteerd.

Dit valt te redden. Als je een motorzaak echter van tevoren al €100 budget geeft gaat het natuurlijk lastig worden: Als ze met twee uur slechts 1 bout er uit hebben, wat dan?
 
om de remblokken te vervangen hoeven de probleem bouten niet eens los :')

Mijn vriendin zat naast me tv te kijken zegt ze plots" is toch ook een R6... dat klapt toch naar voren" _O- _O- _O- zit ze een beetje mee te lezen... en mijn vriendin sleutelt echt niet zelf... maar komt wel vaak kijken :P

PS verder ken ik niemand die op 1 lijn zit met mijn vriendin :')
 
Rij naar Caramba en vraag het aan Marc

Dank u.

Mijn vriendin zat naast me tv te kijken zegt ze plots" is toch ook een R6... dat klapt toch naar voren" _O- _O- _O- zit ze een beetje mee te lezen... en mijn vriendin sleutelt echt niet zelf... maar komt wel vaak kijken :P

PS verder ken ik niemand die op 1 lijn zit met mijn vriendin :')

Wat bedoelt je vriendin met "dat klapt toch naar voren" ~
TS: Het verdient aanbeveling om op zijn minst de pen van de remblokken alvast een slagje los te geven met de boel nog gemonteerd.

Dit valt te redden. Als je een motorzaak echter van tevoren al €100 budget geeft gaat het natuurlijk lastig worden: Als ze met twee uur slechts 1 bout er uit hebben, wat dan?

Bedankt voor de tip ik zou dit eventueel wel nog kunnen doen.
Maar denk je dat dit ook nog nut heeft als ik bij een motorzaak vraag om de remklauw te demonteren via het wiel, en om een nieuwe klauw te monteren?

Ik heb het nagevraagt en het zou maximaal 1,5uur kosten op deze manier.
Niet alle monteurs zullen het hier mee eens zijn denk ik (tijdbesteding=geld)
En sommige monteurs rekenen iemand graag wat extra's als iets tegen zit en vanuit hun mening het de schuld is van de eigenaar of "slecht onderhoud" terwijl ik hem hoogstwaarschijnlijk met zulke muurvaste bouten heb gekocht maargoed.

Over dit vorige valt vast te dicussieren met bepaalde mensen hier maar daar ben ik hier niet voor.

Ja ik zou ook bang zijn dat ze lang erover doen met het proberen los te krijgen via de bouten, maar aangezien ik het zelf heb geprobeert ga ik er van uit dat het niet zo gemakkelijk gaat. Vandaar dat ik een klein budget aangaf zodat ze het eventueel als eerste proberen via de snelste manier. Maar wat ook mijn geval is, ik heb niet veel meer in mijn zak. Natuurlijk dat ik betaal voor de tijd en moeite die ze er aan spenderen. Maar graag geef ik wel bij voorbaat aan dat ik liever niet heb dat ze het spenderen aan iets wat ik al heb geprobeert en waar ik sterk van uit ga dat het niet zal lukken.
 
Laatst bewerkt:
Als iets vast lijkt te zitten laat het dan "schrikken". Sla er in dit geval dan met een kleine hamer een paar keer op zodat de bout in het gat schrikt. Je kan beter twee nieuwe boutjes kopen dan wat er nu is gebeurd. Ik kom het zo vaak tegen op mn werk. Ik krijg zo vaak remklauwen binnen met afgebroken ontluchtingnippels erin. Als je zo iets moet losmaken eerst een ringsleutel er over en dan met een kleine hamer erop slaan. Dan maar een nieuw nippeltje/boutjes erin. Dan uitboren of moertje erop lassen.
Succes ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan