Rear-wheel spin

DutchChili

MF veteraan
8 aug 2001
1.281
0
In 'Motor' staat een artikel over supermotard rijden en de 'rear-wheel spin'. 't Is me alleen niet duidelijk geworden wat hier nou in praktische zin het voordeel van is. Kan je harder de bocht in? Harder eruit? Of is het alleen maar spectaculair om te zien?
:?
 
In 'Motor' staat een artikel over supermotard rijden en de 'rear-wheel spin'. 't Is me alleen niet duidelijk geworden wat hier nou in praktische zin het voordeel van is. Kan je harder de bocht in? Harder eruit? Of is het alleen maar spectaculair om te zien?
:?

Volgens mij kun je dan de bocht korter maken, doordat de achterkant verder naar buiten gaat.

Edit: doordat je korter door de bocht komt, kan de motor eerder "rechtop" en kun je eerder op het gas :?
Edit2: Ook in de moto73 staat een artikel hierover

Maar zeker weten doe ik dit niet..
 
Laatst bewerkt:
In 'Motor' staat een artikel over supermotard rijden en de 'rear-wheel spin'. 't Is me alleen niet duidelijk geworden wat hier nou in praktische zin het voordeel van is. Kan je harder de bocht in? Harder eruit? Of is het alleen maar spectaculair om te zien?
:?
Het is volgens mijn alleen spectaculair om te zien.
Lijkt me niet dat het een voordeel heeft.
 
Guz en Dennis zitten vast bij de EK super Motard trainingen te kwijlen. Ik denk dat het helemaal aan de bochten en het wegdek ligt of het wel/niet voordelen oplevert. Kleine bochten kun je krapper nemen en met wat meer toeren zodat je ook snel weer kunt uitaccelereren. Als je naar de GP's en WSB kijkt zie je de meeste rijders wel wat slippend de bocht door komen, maar Garry en Ben moeten het met hun spectaculaire rijstijl toch afleggen tegen die gasten die het net wat minder enthousiast slippend de bocht in gaan. Het lijkt me ook minder voor de banden.
 
Volgens mij kun je dan de bocht korter maken, doordat de achterkant verder naar buiten gaat.

Edit: doordat je korter door de bocht komt, kan de motor eerder "rechtop" en kun je eerder op het gas :?
Edit2: Ook in de moto73 staat een artikel hierover

Maar zeker weten doe ik dit niet..

Zoals bert zegt is het sneller om hele korten bochten door te komen. Maar het is vooral spectaculair :}
 
wiel spin wordt gebruikt voor rear wheel steering.

Door het uitbreken van de achterkant, komt je motor eerder in een rechte lijn te staan om (volgas) de bocht te kunnen uit accelereren.
 
Als je het goed doet, is het (onder bepaalde omstandigheden) sneller dan de traditionele manier van sturen. Ooit een keer een heel stuk over gelezen, kan het alleen niet meer vinden.
 
Op vrijdag 31 mei 2002 09:06 schreef EdwinO het volgende:
Guz en Dennis zitten vast bij de EK super Motard trainingen te kwijlen...

Dennis doet zelfs mee:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=6401 (Topic over EK in Venray)
 
wiel spin wordt gebruikt voor rear wheel steering.

Door het uitbreken van de achterkant, komt je motor eerder in een rechte lijn te staan om (volgas) de bocht te kunnen uit accelereren.
... en dus is het een ideaal gereedschap voor als je de bocht net niet helemaal goed hebt ingeschat. Ben er op de MFCD achtergekomen, heb het er alleen wel spaarzaam toegepast. Met 100pu door een bocht (geschat) nodigt niet uit tot al te experimenteel rijgedrag ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan