Rebel 250 technische vraagjes

sjowol

Rookie
21 jan 2008
7
0
hallo allen,
alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum was maar ben inmiddels de gelukkige bezitter van een honda rebel uit 1987. Ja idd een ouwetje maar op een ouwe (motor)fiets moet je het leren toch?! ;)
fijn ding moet ik zeggen, vooral als je niet te hard gaat maar een paar problemen inmiddels... Allereerst brand mijn achterlicht eens in de week door.. Ik heb de garage laten kijken en die zegt dat er geen kortsluiting is. Dus hoe kan het dan (het is zo erg dat ik nu standaard een schroevendraaier en rezervelampjes op zak heb) kan het met te hoge toeren (en veel trillen) te maken hebben? Of is de garageman gewoon gek?

Het andere probleem is dat hij sinds kort metalig tikt. Ik heb gelezen dat dat aan mijn benzine kon liggen maar met hoger octaan blijft het. Ook zie ik dat het de kettongspanner kan zijn, makes sense want die gast van de garage heeft hem opgespannen. Hij zei dat hij hem zo strak mogelijk had gezet omdat ik eigenlijk nieuwe tandwielen moet. Heeft hij die spanner gesloopt? Hoe check ik dat?
Kan het ook iets anders zijn? Hij rijd verder prima dus ik denk (hoop) dat het blok ok is.

Hulp en tips worden zeer op prijs gesteld, alvast bedankt! :]
 
Laatst bewerkt:
Het zou vibraties kunnen zijn, zelf heb ik een ledje-lampje met bajonet aansluiting (9,50 E).

De ketting moet zover ontspannen zijn, dat de swing-arm de beide tandwielen uit elkaar kan spreiden, zonder dat de ketting knapt.
 
Ik zou eens opmeten hoe hoog de boordspanning oploopt bij flink toerental; indien noemenswaardig boven 14 Volt dan is er een probleem met de spanningsregelaar waardoor ook je accu niet lang meer zal leven.
 
Ok, heb een ledlampje gekocht (19 leds, helderheid valt me wel tegen) ben benieuwd...
en hoe kom ik bij die kettingopspanner? Ja ik ben een newbee maar zeker bereid te leren! (heb ieg wel al zelf olie vervangen ;))
 
je lampje kan inderdaad kapottrillen.
dat kan zijn doordat je achterlicht zonder demping gemonteerd is of juist doordat hij los zit.

klinkt de motor ook metalig als je in zijn vrij staat?
dan kan het je nokkenasketting zijn, honda's hebben een reputatie met die ketting.
je hoort ze wel maar het gaat lang goed.

je aandrijfketting, secundair, naar je achterwiel, moet in het midden onder een centimer of twee speling hebben.
als hij heel slecht is kan dat varieren als je het achterwiel verdraaid.
als hij zo slecht is dat hij soms spelingsvrij is of als hij helemaal geen speling heeft kan hij het lager van je uitgaande as kapot trekken, dat is kostbaar.

edit: post je woonplaats eens, misschien kan je even bij iemand langsrijden die er naar wil luisteren.
bij de brikken is een rebelpeter met een eigen topic, misschien kan hij je helpen.
 
Laatst bewerkt:
ja hij maakt die herrie ook (juist) als hij in zijn vrij staat (of dan hoor ik het het best omdat ik mijn helm nog niet op heb ;)) maar ik heb dus geen idee waar ik die nokkenasketting vind... of hoe ik kan zien hoe dat ding gespannen is (ik ben een volledige leek, dit is mijn 1e motor)
en tsja, woonplaats is het grote probleem... Los Angeles, California... ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er niemand is waar ik ff langs kan.

edit: wat bedoel je met "bij de brikken"? (ja ik ben ook hier nog erg nieuw, sorry)
 
Laatst bewerkt:
ja hij maakt die herrie ook (juist) als hij in zijn vrij staat (of dan hoor ik het het best omdat ik mijn helm nog niet op heb ;)) maar ik heb dus geen idee waar ik die nokkenasketting vind... of hoe ik kan zien hoe dat ding gespannen is (ik ben een volledige leek, dit is mijn 1e motor)
en tsja, woonplaats is het grote probleem... Los Angeles, California... ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er niemand is waar ik ff langs kan.

edit: wat bedoel je met "bij de brikken"? (ja ik ben ook hier nog erg nieuw, sorry)

Hoi sjowol hij bedoeld dit topic hier kan je ook vragen stellen over de rebel 250
Honda Rebel 450 (model 1987) , cmx450c
 
Terug
Bovenaan Onderaan