Recall 2014 R1200RT-LC: BMW roept op niet meer te rijden

ErikS

Rookie
21 jan 2004
13
0
Scherpenzeel
Recall 2014 R1200RT: BMW roept op niet meer te rijden

BMW heeft een serieus probleem met de begin dit jaar geïntroduceerde R1200RT. De Duitse motorfabrikant heeft eigenaren van het 2014 R1200RT model opgeroepen om niet meer met de motor te rijden, vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust!

Vrijdag ochtend vroeg het telefoontje inderdaad gehad en de motor stilgezet. Door mijn dealer werd het daardoor voor mij ontstane probleem uiteindelijk opgelost met een (bijna)gloednieuwe C650 scooter. Vraag van de dealer: Wanneer komt u hem omruilen?
Uiteindelijk is hij vanmorgen netjes bij mij thuis gebracht en de RT meegenomen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
De scooter rijdt trouwens wel lekker maar . . . . is net geen motorfiets! Ik mis de radio.

Op het Amerikaanse BMW motorforum (BMWLT.com) staat nog veel meer info.
Daar wordt o.a gesproken over compensatie van BMW in de vorm van bv een jaar extra garantie! Misschien iets om eens over na te denken
 
Recall 2014 R1200RT: BMW roept op niet meer te rijden

BMW heeft een serieus probleem met de begin dit jaar geïntroduceerde R1200RT. De Duitse motorfabrikant heeft eigenaren van het 2014 R1200RT model opgeroepen om niet meer met de motor te rijden, vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust!

Vrijdag ochtend vroeg het telefoontje inderdaad gehad en de motor stilgezet. Door mijn dealer werd het daardoor voor mij ontstane probleem uiteindelijk opgelost met een (bijna)gloednieuwe C650 scooter. Vraag van de dealer: Wanneer komt u hem omruilen?
Uiteindelijk is hij vanmorgen netjes bij mij thuis gebracht en de RT meegenomen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
De scooter rijdt trouwens wel lekker maar . . . . is net geen motorfiets! Ik mis de radio.

Op het Amerikaanse BMW motorforum (BMWLT.com) staat nog veel meer info.
Daar wordt o.a gesproken over compensatie van BMW in de vorm van bv een jaar extra garantie! Misschien iets om eens over na te denken

Het is nog net niet dat het uitroepteken een ; is ..... B|

Maar wel een goede service zeg, nooit leuk als er een terugroepactie is, maar hoe je het oplost zegt ook veel over een merk/bedrijf he.

Ben ook wel benieuwd wat het is, dacht dat ze het altijd zo ontwierpen (electronisch gestuurde vering) dat bij defect alles naar default ging of op zn stugst werd gezet.
Maar misschien is dat wel stuk he ;)

Hoop dat het snel opgelost is ! succes :)
 
Deze informatie over het probleem heb ik inmiddels van mijn dealer:

Wat is er aan de hand:
Op dit moment kunnen we niet garanderen dat het veerbeen van de achtervering niet breekt bij de R 1200 RT (K52) modellen uitgerust met Dynamic ESA. Dit kan een veiligheidsrisico voor de berijder met zich meebrengen. Alle klanten die deze motor bezitten of rijden moeten zo snel als mogelijk op de hoogte gebracht worden. Zij moeten de motor stilzetten en mogen de motor niet meer berijden. Ook mogen (nieuwe) betroffen motoren niet afgeleverd worden of motoren uit de werkplaats worden afgegeven.

Wij informeren u op deze wijze aangezien het stilzetten van de motoren moet gebeuren voordat de gebruikelijk documentatie uitgewerkt kan zijn. BMW neemt geen enkel risico met de veiligheid van de klant en is derhalve genoodzaakt om deze maatregel te nemen.

Wat doet BMWMotorrad hieraan:
BMW Motorrad werkt op dit ogenblik aan een terugroepactie. Meer informatie is op dit moment niet beschikbaar. Onze inschatting is dat de motor niet binnen enkele dagen weer rijdt. Zodra er meer bekend is hoort u dat direct.
 
Tja, dit is eigenlijk zoals het hoort, al zul je er als trotse bezitter niet blij mee zijn.

Maar dit is wel érg drastisch, dan mag je er van uitgaan dat er een reëel risico op problemen is.
 
Zij moeten de motor stilzetten en mogen de motor niet meer berijden. Ook mogen (nieuwe) betroffen motoren niet afgeleverd worden of motoren uit de werkplaats worden afgegeven.

Ze kunnen toch geen motor in beslag nemen als hij daar toevalig voor een onderhoudsbeurt staat? Zou mooi zijn als de winkel in de tussentijd failliet gaat, krijg ik dan ook een nieuwe van BMW?
 
Ja, nu heb ik de pech dat ik zo'n motor heb gehad Donderdagavond gebeld dat ik niet meer mag rijden op de motor. Ik zit nu zonder motor net voor mijn vakantie (over twee weken). Wie gaat de kosten betalen elke dag dat ik niet kan rijden ?? Weten jullie dat, hoe dat geregeld is ?
 
Ja, nu heb ik de pech dat ik zo'n motor heb gehad Donderdagavond gebeld dat ik niet meer mag rijden op de motor. Ik zit nu zonder motor net voor mijn vakantie (over twee weken). Wie gaat de kosten betalen elke dag dat ik niet kan rijden ?? Weten jullie dat, hoe dat geregeld is ?
Vraag aan de dealer of je zo'n electrische scooter meekrijgt. :+
 
Ik snap absoluut dat het erg jammer is om niet met de nieuwe motor op vakantie te kunnen, maar met het type scooter wat ze meegegeven hebben lijkt het me ook prima te doen.

Mocht dat door bagage/medepassagier etc niet handig zijn is het misschien een idee om een andere leenmotor te vragen ipv de scooter.
 
Ja, nu heb ik de pech dat ik zo'n motor heb gehad Donderdagavond gebeld dat ik niet meer mag rijden op de motor. Ik zit nu zonder motor net voor mijn vakantie (over twee weken). Wie gaat de kosten betalen elke dag dat ik niet kan rijden ?? Weten jullie dat, hoe dat geregeld is ?

Als je een product koopt, heb je garantie, in dit geval lijkt me dat het afhangt wat voor soort bmw service/pech onderweg garantie je hebt.

Het had ook kunnen gebeuren als je op vakantie was geweest, is er dan sprak van vervangen vervoer en zo ja hoe lang , welk soort etc.

moet allemaal vermeld zijn in de garantie voorwaarden, zou even in het boekje kijken.
 
Ja, nu heb ik de pech dat ik zo'n motor heb gehad Donderdagavond gebeld dat ik niet meer mag rijden op de motor. Ik zit nu zonder motor net voor mijn vakantie (over twee weken). Wie gaat de kosten betalen elke dag dat ik niet kan rijden ?? Weten jullie dat, hoe dat geregeld is ?

Ik zou zsm. contact opnemen met je dealer. Wil je dat niet, dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met BMW.
Ik vermoed dat ze er, gezien de situatie, wel een mouw aan willen passen.

Een vergoeding voor elke dag dat je niet op je motor kan rijden zal er niet inzitten. Mogelijk kan er wel iets geregeld worden mbt. vervangend vervoer. Vergeet ook niet dat met je verzekering kort te sluiten, zodat ze weten dat je een andere motor gebruikt.
 
Ja, nu heb ik de pech dat ik zo'n motor heb gehad Donderdagavond gebeld dat ik niet meer mag rijden op de motor. Ik zit nu zonder motor net voor mijn vakantie (over twee weken). Wie gaat de kosten betalen elke dag dat ik niet kan rijden ?? Weten jullie dat, hoe dat geregeld is ?
Maak een lijstje met vragen voor je dealer en ga er naartoe. Geef aan dat je een oplossing zoekt voor je vakantie. Gewoon 2 weken een dikke GS vragen :P
 
vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust!

Vroeger:

Hagon.jpg


nu:

computer-error.jpg
 
BMW Motorrad is advising owners of the new, water-cooled 2014 R1200RT with Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) to stop riding them until further notice. A possible defect in the rear shock absorber of Dynamic ESA equipped motorcycles only, could cause the piston rod to break under certain circumstances. While no injuries related to this defect have been reported, BMW Motorrad is taking this precautionary measure in the interest of customer safety due to a notice from its supplier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan