Rechter oordeelt. Velen lezen uitspraak niet goed.

Cool. Al eens tegen een model 3 performance geprobeerd?
Geen idee, al die 3's lijken op elkaar ;) vast wel.
En dat doet zowel tractioncontrol als 'wheelie control' ?
Dan nog zou ik niet zo als een kogel op een verkeersheuvel af willen denderen, in de hoop dat dat ding naast me geen Plaid is...
Beetje academische discussie dus. Niks voor mij, dat soort gekkigheid.
Ja het is allemaal software, ik hoef niets te kunnen alleen gas (stroom) geven.
Daarom moet je ook zorgen dat je ervoor staat, hoef je niet als een idioot van de plek te gaan.
Ik rij gewoon vlot weg, stoplicht sprintje soms, maar dan moeten we naast elkaar staan, nooit ervoor.
Jij bent vast wel een gelukkig man :t
Ja hoor, maar dat komt niet hier door, dit maakt af en toe de kleuter in mij los, niet meer niet minder })

Maar volgens mij is de conclusie wel duidelijk.
Rijstrook wisselen voor een verkeerslicht mag niet en kan een bekeuring opleveren.
Tussendoor bij twee stroken rechtdoor is niet verboden, mits veilig.
De gedragscode filerijden helpt je niet bij de rechter bij rijstrook wisseling.
En voorbij de stopstreep mag je ook niet staan. (let op bij roodlicht camera lussen)

En de conclusie met heel veel ervaring hiermee (rijstrook wisseling en voorbij stopstreep)
De kans dat je een bekeuring krijgt is heel klein (geen garantie, want hij is er wel)
Een boze automobilist heb ik tot nu toe nog maar eenmaal gehad (die ging helemaal uit zijn plaat, claxoneren op zijn voorhoofd wijzen, schreeuwn tegen mij enz enz had zijn dag blijkbaar niet) dus die kans is ook klein.
Wordt naar aanleiding van dit artikel misschien groter, we gaan het merken.

Gewoon voorzichtig naar voren, probeer in te schatten dat je niet verrast wordt door groen en zorg dat je niet tussen optrekkende auto's in komt te zitten.
 
Ik geef toe dat ik in een ander topic het verhaal niet goed gelezen heb.

Wat ik dus begrijp is, s je in je eigen rijrichting blijft is het geen probleem?
Zolang je geen andere regels overtreedt. Dus een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken, ook als ze voor dezelfde richting zijn, mag je niet overheen. En voorbij de stopstreep ook niet.

Maar ik vermoed dat de betreffende motorrijder gewoon lomp rijgedrag heeft vertoond en dat het niet volgen van de rijrichting de stok is geweest waar de betreffende agent mee heeft kunnen slaan. Want mijn ervaring is dat wanneer je met beleid en op een veilige manier een rij auto's voorbij rijdt er geen agent is die je daarvoor aan de kant zet. Hoewel het type motor en motorkleding misschien wel kan bijdragen. Op een supersport met bijbehorend yoghurtpak trek je waarschijnlijk wat meer aandacht dan op een allroad met versleten motorkleding.
 
Ja hoor, maar dat komt niet hier door, dit maakt af en toe de kleuter in mij los, niet meer niet minder })

Maar volgens mij is de conclusie wel duidelijk.
Rijstrook wisselen voor een verkeerslicht mag niet en kan een bekeuring opleveren.
Tussendoor bij twee stroken rechtdoor is niet verboden, mits veilig.
De gedragscode filerijden helpt je niet bij de rechter bij rijstrook wisseling.
En voorbij de stopstreep mag je ook niet staan. (let op bij roodlicht camera lussen)

En de conclusie met heel veel ervaring hiermee (rijstrook wisseling en voorbij stopstreep)
De kans dat je een bekeuring krijgt is heel klein (geen garantie, want hij is er wel)
Een boze automobilist heb ik tot nu toe nog maar eenmaal gehad (die ging helemaal uit zijn plaat, claxoneren op zijn voorhoofd wijzen, schreeuwn tegen mij enz enz had zijn dag blijkbaar niet) dus die kans is ook klein.
Wordt naar aanleiding van dit artikel misschien groter, we gaan het merken.

Gewoon voorzichtig naar voren, probeer in te schatten dat je niet verrast wordt door groen en zorg dat je niet tussen optrekkende auto's in komt te zitten.
Ik doe het al jaren, en weet hoever ik kan gaan.
Rij bijna dagelijks woon-werkverkeer ,doe het wat me het beste naar inzichten uitkomt.
Is voor mij een non discussie, simpel.
En of dat nu in 2,6 of 6 seconden naar 100 km/u ga ,is niet relevant..
 
Ik heb ondertussen een reactie van het KNMV gekregen.

"Bedankt voor je bericht.
Goed dat je contact opneemt. Na verschillende reacties gekregen te hebben, zijn we nog wat scherper naar de tekst gaan kijken. Daarbij moeten we helaas concluderen dat de boodschap die we wilden communiceren uit het oog is verloren door de ongenuanceerde onderbouwing. We hebben de tekst hierop aangescherpt. Het is volgens ons echter wel belangrijk om de onderbouwing van deze uitspraak te delen, aangezien daarin een aantal interessante dingen geschreven worden. Want als de gedragscode niet toepasbaar is voor een rij bij een verkeerslicht, en een dergelijke rij niet als file gezien kan worden, wat maakt het dan dat motorrijders deze beweging wél zouden mogen maken? We willen dus onderstrepen dat het een zeer grijs gebied is en het daarom niet als ‘vanzelfsprekend’ gezien moet worden dat men zomaar naar voren rijdt bij een verkeerslicht.
Maak het niet te bont door dit soort capriolen uit te halen als andere voertuigen te dicht op elkaar staan zodat je er niet tussendoor kunt passeren, dan speel je jezelf - en daarmee ons als groep motorrijders - niet in de kijker."



 
Want als de gedragscode niet toepasbaar is voor een rij bij een verkeerslicht, en een dergelijke rij niet als file gezien kan worden, wat maakt het dan dat motorrijders deze beweging wél zouden mogen maken?
Goed dat ze hebben geantwoord, en zoals ik al zei, misschien nuanceren ze ook nog wel. Kudo's voor de KNMV wat dat betreft.

En ik zit natuurlijk niet in de maildiscussie, maar volgens mij hebben ze nog steeds niet goed gelezen. Voor zover ik het las stond nergens in de uitspraak dat "een dergelijke rij niet als file gezien kan worden", alleen maar dat deze motorrijder "niet tussen een file reed" (letterlijk uit de uitspraak) in deze situatie.

Maar de herschreven versie van het KNMW-artikel zegt helaas nog steeds zonder onderbouwing: "de rechter beslist met deze uitspraak in principe dat de filegedragscode voor een dergelijke rij bij een verkeerslicht niet gebruikt kan worden."

We willen dus onderstrepen dat het een zeer grijs gebied is en het daarom niet als ‘vanzelfsprekend’ gezien moet worden dat men zomaar naar voren rijdt bij een verkeerslicht.
Zeg dat dan... Don't Be A Dick.
 
Goed dat ze hebben geantwoord, en zoals ik al zei, misschien nuanceren ze ook nog wel. Kudo's voor de KNMV wat dat betreft.

En ik zit natuurlijk niet in de maildiscussie, maar volgens mij hebben ze nog steeds niet goed gelezen. Voor zover ik het las stond nergens in de uitspraak dat "een dergelijke rij niet als file gezien kan worden", alleen maar dat deze motorrijder "niet tussen een file reed" (letterlijk uit de uitspraak) in deze situatie.

Maar de herschreven versie van het KNMW-artikel zegt helaas nog steeds zonder onderbouwing: "de rechter beslist met deze uitspraak in principe dat de filegedragscode voor een dergelijke rij bij een verkeerslicht niet gebruikt kan worden."


Zeg dat dan... Don't Be A Dick.
Ik ben het helemaal met je eens; het heeft geen zin om te redeneren met iemand die het niet snapt of weigert z'n fout toe te geven. Ben er nu wel klaar mee.
 
Maar de herschreven versie van het KNMW-artikel zegt helaas nog steeds zonder onderbouwing: "de rechter beslist met deze uitspraak in principe dat de filegedragscode voor een dergelijke rij bij een verkeerslicht niet gebruikt kan worden."

Dat heeft de rechter met deze uitspraak niet beslist, maar slechts bevestigd. Ik citeer www.motorplatform.nl: "De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen."
 
Dat heeft de rechter met deze uitspraak niet beslist, maar slechts bevestigd. Ik citeer www.motorplatform.nl: "De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen."
O ja, je hebt gelijk, nou haal ik weer dingen door elkaar. Het hele punt hier was dat de hele gedragscode irrelevant was in deze zaak, en dat deze uitspraak niets zegt over of het wel of niet een file is voor een verkeerslicht. (En dat staat nu ook niet in het KNMV-artikel.) Zucht... Ik ben ook net wakker :)

Hoe dan ook, toch kudo's voor de KNMV dat ze in ieder geval netjes reageren op kritiek, of ze nou precies hetzelfde uit de tekst halen als de criticus of niet.
 
Ik heb vanochtend vroeg contact gehad met mijn contact bij de KNMV en de uitkomst van die conversatie was dat ze zouden kijken naar aanpassing van de communicatie, dus in lijn met hier inmiddels al gepost is.
 
Ik blijf gewoon vooraan kruipen ,niet meer,niet minder 🤠 🤗
Precies ik ook, als de omstandigheden zoals rijbaan breedte, lengte file etc…..mag zoveel niet in NL maar op zo’n moment bepaal ik (en aanvaard de consequenties van bijv. een boete welke mij nooit overkomen is bij een dergelijke situatie)…

Kortom, ik zie het probleem niet…. 8-)

Ohja, ooit achter een file aangetikt door een mobielende bestuurder, overkomt me geen tweede keer.
 
Ik doe het met beleid tussendoor de autos.

Maar hoe zit het met autos die je misgunnen wanneer je al middenin staat?

Dus die eventjes je afblokkeert zodat je niet meer langskan?

Ik weet niet rij ook woon werk en toch soms achter staan is veiliger dan daar geklemd zitten. Heb al paar keer meegemaakt
 
Ik doe het met beleid tussendoor de autos.

Maar hoe zit het met autos die je misgunnen wanneer je al middenin staat?

Dus die eventjes je afblokkeert zodat je niet meer langskan?

Ik weet niet rij ook woon werk en toch soms achter staan is veiliger dan daar geklemd zitten. Heb al paar keer meegemaakt
Om die reden pak ik wanneer ik de mogelijkheid heb dus altijd een afslaande rijstrook, makkelijker.
(en ja, dat mag dus sowieso niet maar geeft minder problemen en rijd gewoon makkelijker)

Mocht dat niet kunnen en je komt klem ertussen te zitten (gebeurd soms inderdaad) dan kun je niet veel doen dan gewoon wachten tot het geheel weer gaat rijden.
In de praktijk komt er wel een gaatje links of rechts, eigenlijk altijd is er wel een automobilist die je er tussen laat.
Meerijden met het geheel en dan rustig wanneer het kan in de vrijgekomen ruimte invoegen.
Het gebeurd gewoon soms en is niet fijn, maar het is ook weer niet iets om je druk over te maken.

Ik probeer wel altijd een inschatting te maken bij bekende kruispunten, hoeveel tijd heb ik nog? (kan het wel zien aan de rijstrook die groen heeft)
Hoe staan de auto's stil qua tussenruimte enz. Hoeveel auto's staan er, haal ik dat voordat het groen wordt?
Soms is het slimmer om er gewoon achteraan te sluiten.
 
Ik probeer wel altijd een inschatting te maken bij bekende kruispunten, hoeveel tijd heb ik nog? (kan het wel zien aan de rijstrook die groen heeft)
Hoe staan de auto's stil qua tussenruimte enz. Hoeveel auto's staan er, haal ik dat voordat het groen wordt?
Soms is het slimmer om er gewoon achteraan te sluiten.
:^ :^ En dit is dus precies het verschil tussen gewoon rücksichtlos naar voren "omdat het veiliger is dan achteraan sluiten" (alsof dat altijd zo is) en vooruit kijken/denken en goed anticiperen.

Niet gehinderd door verdere informatie over het onderhavige geval, is mijn speculatie dat het hier een motorrijder betrof die dit dus niet begreep :)
 
Laatst bewerkt:
In België mag het dus wel.
Artikel

Mooi dat het ook hier in dit artikel 'verkeerd gelezen' /geschreven word door de auteur....
Ja ze halen het over voorsorteerstrook correct aan, maar ze gaan weer de fout in met het stukje "alleen op de snelweg file filteren".
De motorrijder in NL krijgt namelijk de boete vanwege niet volgen richting voorsorteerstrook. het file filteren is, ten onrechte aangehaald in de rechtbank als mogelijk argument voor het niet volgen van voorsorteerstrook is hierin een non-argument.
Maar wel weer door artikelschrijver gebruikt als reden waarom je in NL dit niet zou mogen....

Ik heb vaak zat, ook bij politie, hier in Eindhoven bij 't verkeerslicht gefilterd, wel tussen 2 rijbanen door die dezelfde richting op gaan en dus niet over een voorsorteerstrook voor afslag.

Hierover heb ik wel een keer een auto ontweken&ingehaald omdat deze, voor groen, vol op de rem stampte voor mij, omdat er aan de andere kant een politie-agente stond te laseren.
Hiervoor heb ik ook een bekeuring gekregen: niet volgen rij-richting voorsorteerstrook. (dat ik anders geplet zou worden tussen auto voor mij en appende bestuurder bestelwagen achter mij. Deed daar niks aan af, overigens is die bestuurder achter mij ook aan de kant gehaald voor appen, de auto die praktisch een noodstop voor een leeg kruispunt (en groen) maakte die mocht gewoon doorrijden.)
 
Laatst bewerkt:
De doorgetrokken streep 20 meter voor de stopstreep bij vri of kruising, is volgens rechtspraak niet een doorgetrokken streep die niet overschreden mag worden.

Wel is er een harde regel dat je moet blijven op de strook die een richting aangeeft, en ook nog volgen van die richting.
 
Wel is er een harde regel dat je moet blijven op de strook die een richting aangeeft, en ook nog volgen van die richting.
Niet helemaal, als je bijvoorbeeld twee stroken voor rechtsaf hebt mag je tussen die twee stroken nog wel wisselen toch?
 
Het begon als een stelling, en toen werd het een vraag of die stelling waar is :)
Volgens mij wordt dat bepaald door de wegmarkering. Een doorgetrokken streep niet, maar bij een onderbroken lijn dan weer wel. Zo?

Hier mag dat dus niet meer eenmaal op de gekozen strook én voorbij de onderbroken lijn:

f9c0e9fd-0c05-39ab-967b-4b66eb8d6798.jpg


De vraag dan weer is: Als je met de motor de rijrichting netjes blijft volgen (dus óf rechtdoor, óf rechtsaf) en je kruipt tussen de auto's door naar voren..
 
Laatst bewerkt:
Bij een onderbroken streep moet het sowieso wel mogen, anders kom je in al dit soort situaties natuurlijk nooit in die rechter strook voor naar rechts die erbij komt, omdat je voordat die strook erbij komt je al op een voorsorteerstrook met een pijl rijdt.

1678014902790.png
 
Het RVV is op zich ook wel duidelijk:

Artikel 78​

  • 1Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
  • 2Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Kortom, je moet de RICHTING volgen die je hebt gekozen, niet per sé de RIJSTROOK.
 
We zijn het met elkaar eens. Tenzij de rijstrook is afgebakend met een doorgetrokken streep mag je wisselen van rijstrook, mits je de bedoelde richting aanhoudt van die rijstroken. Het was even zoeken naar rijstroken met de zelfde richting en toch een doorgetrokken streep overigens.. (Het Kralingseplein aan de Abram van Rijckevorselweg t.h.v. A16)
 
Zolang je geen andere regels overtreedt. Dus een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken, ook als ze voor dezelfde richting zijn, mag je niet overheen. En voorbij de stopstreep ook niet.

Maar ik vermoed dat de betreffende motorrijder gewoon lomp rijgedrag heeft vertoond en dat het niet volgen van de rijrichting de stok is geweest waar de betreffende agent mee heeft kunnen slaan. Want mijn ervaring is dat wanneer je met beleid en op een veilige manier een rij auto's voorbij rijdt er geen agent is die je daarvoor aan de kant zet. Hoewel het type motor en motorkleding misschien wel kan bijdragen. Op een supersport met bijbehorend yoghurtpak trek je waarschijnlijk wat meer aandacht dan op een allroad met versleten motorkleding.
Ja of 12 H.D.’s met allen hetzelfde logo op hun rug gaan ze hiervoor zeker en vast aan de kant zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan