rechter uitlaat rookt meer dan links

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.130
29
spijkenisse
Hoi, het viel mij op dat wanneer ik met koude motor start met mijn ZZR 1100 uit 1991 dat er uit de rechter uitlaat meer rook komt dan uit de linker. Bij meer gas gaat hij ook meer roken. Links rookt dan ook maar blijft minder dan rechts.
De rook is grijs/wit dus het lijkt mee geen olie. Het lijkt puur verbrandingsgas maar dan oneerlijk verdeeld.

Klinkt iemand dat bekend en is het beter dat ik er dan wat aan laat doen? Nu moet ik erbij zeggendat ik nog twee maanden garantie heb.

thanks
 
Hoi, het viel mij op dat wanneer ik met koude motor start met mijn ZZR 1100 uit 1991 dat er uit de rechter uitlaat meer rook komt dan uit de linker. Bij meer gas gaat hij ook meer roken. Links rookt dan ook maar blijft minder dan rechts.
De rook is grijs/wit dus het lijkt mee geen olie. Het lijkt puur verbrandingsgas maar dan oneerlijk verdeeld.

Klinkt iemand dat bekend en is het beter dat ik er dan wat aan laat doen? Nu moet ik erbij zeggendat ik nog twee maanden garantie heb.

thanks
Die ene uitlaat zit er voor de looks van de motor, je kan immers ook met 1 uitlaat rijden :+ Maar nu even zonder gekheid---> ik heb ook 2 uitlaten op de SP-1 en de ene rookt ook meer als de ander als die koud is. De Firestorm had hier ook last van, dus niet echt druk om maken.

Als de motor warm is en er komt dan nog steeds rook uit de uitlaat, dan is dat echt niet normaal.
 
En wat is 'verbrandingsgas'?
Daarmee bedoel ik wat er normaal uit de uitlaat komt, niet te blauw en niet te wit.

Carb's synchroniseren waarschijnlijk

Als het echt witte rook is, kan het ook zijn dat de koppakking lek is, en er koelvloeistof meeverbrand wordt
Hij is wel toe aan zijn kleine beurt en carbs synchorniseren is het enige wat ik niet zelf kan. Is dat op een andere manier te merken?

Die ene uitlaat zit er voor de looks van de motor, je kan immers ook met 1 uitlaat rijden :+ Maar nu even zonder gekheid---> ik heb ook 2 uitlaten op de SP-1 en de ene rookt ook meer als de ander als die koud is. De Firestorm had hier ook last van, dus niet echt druk om maken.

Als de motor warm is en er komt dan nog steeds rook uit de uitlaat, dan is dat echt niet normaal.

Ik bekijk het even als de motor warm is.

Bedankt voor jullie reacties.



 
Carbs synchroniseren? Leg uit, die link kan ik nog niet leggen.
Alle Suzuki TL's met het originele uilaatsysteem hebben hetzelfde verschijnsel, veroorzaakt omdat de rechterpijp (bij een TL dus) de uitlaatgassen makkelijker afvoert dan de linker.
De uitlaten bieden dus niet een exact gelijke weerstand aan de uitlaatgassen.
Bij een TL wordt hierdoor ook de rechter pijp warmer dan de linker, een temp. verschil dat na stevig doorrijden nog makkelijk waarneembaar is. (voelbaar ook, maar dat doet pijn)
Het maakt hierbij niets uit wat je voor een einddemper gebruikt.
Kortom er is een voorkeur, niets om je zorgen over te maken.
Synchroniseren is altijd handig, maar zal waarschijnlijk niets aan de voorkeursstroming veranderen.

tlh
 
Carbs synchroniseren? Leg uit, die link kan ik nog niet leggen.
Alle Suzuki TL's met het originele uilaatsysteem hebben hetzelfde verschijnsel, veroorzaakt omdat de rechterpijp (bij een TL dus) de uitlaatgassen makkelijker afvoert dan de linker.
De uitlaten bieden dus niet een exact gelijke weerstand aan de uitlaatgassen.
Bij een TL wordt hierdoor ook de rechter pijp warmer dan de linker, een temp. verschil dat na stevig doorrijden nog makkelijk waarneembaar is. (voelbaar ook, maar dat doet pijn)
Het maakt hierbij niets uit wat je voor een einddemper gebruikt.
Kortom er is een voorkeur, niets om je zorgen over te maken.
Synchroniseren is altijd handig, maar zal waarschijnlijk niets aan de voorkeursstroming veranderen.

tlh
Hmm, ja, maar een ZZR is een 4-in-lijn, dus zeg maar een "symmetrische" motor waarin je geen uitgesproken verschillen in uitlaat-trajecten hebt links en rechts, zoals wel het geval bij een overlangse V-twin als de TL.
Maar ik denk ook dat er niet veel aan de hand zal zijn, vooral niet als de motor geen (verschil in) rook vertoont als-ie eenmaal warm is. Kan zelfs zijn dat de choke-kabel niet even hard aan alle carbs trekt (of blijft plakken op eentje, dan zou je donkere rook moeten zien als de motor warm is). Synchronisatie: Als de motor stationair loopt heeeeeel langzaam het gas opendraaien en kijk of er een gebiedje is waarin de motor rommelig loopt / opppakt. Zo ja, dan "openen" niet alle carbs op hetzelfde moment. Als de motor nog op choke loopt dan kan het nogmaals ook aan een "niet-synchrone" choke liggen wat niet zo'n punt is zolang je motor gewoon goed start.

Maakt het trouwens verschil of de motor op de middenbok heeft gestaan of op de zijstandaard? En ook: Zit er niet een balanseer-doos of -pijp tussen de linker- en rechteruitlaat?
 
Ho, een TL heeft een balans pijp, maar het 'probleem' bij de TL is dat het linker uitlaattraject (van de achterste cilinder) korter is. Om de weerstand toch even groot te maken, is de linkerbuis voorzien van een plat stuk. Het spreekt bijna voorzich dat de exacte leidingweerstanden zich moeizaam laten meten/ definieren.
Wat betreft de ZZR: waarschijnlijk komen alle pijpen samen in een collector en vanuit daar naar de 2 dempers. Als de leidingweerstand links en rechts vanaf de collector naar de dempers niet exact hetzelfde is, dan is er al sprake van een voorkeursstroming.
Voor wat betreft de carbs ben ik het met je eens. Slecht oppakken is vaak een teken.

tlh
 
Wat betreft de ZZR: waarschijnlijk komen alle pijpen samen in een collector en vanuit daar naar de 2 dempers. Als de leidingweerstand links en rechts vanaf de collector naar de dempers niet exact hetzelfde is, dan is er al sprake van een voorkeursstroming.
Ja dat dacht ik ook, maar als "links en rechts" onderweg al een keer samenkomen in de collector-doos (meestal groot ding waar direct de dempers aan vast zitten) hoe zou je vanaf dit punt dan nog een duidelijke voorkeursstroming kunnen hebben naar links danwel rechts? Hmm, behalve natuurlijk als er ergens een lek in de linker/rechteruitlaat zit (tis een motor van '91 immers)? Of zie ik iets over het hoofd nu? Is b.v. een collector-box niet zomaar een lege doos zoals ik altijd gedacht had?
 
Terug
Bovenaan Onderaan