Rechter wiel omhoog ... ?

Dun Braojur

MF veteraan
5 aug 2004
12.676
1
Braboland
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen weekend de eerste kilometers met m'n kinders in het bakkie van de DNEPR MT 11 gemaakt (Fantastische ervaring toch zeker met twee glunderende jongenskoppies naast me :) :) ... en mijn glunderende jongenskoppie :) natuurlijk)
maar ik vraag me nu toch even wat af. Ik heb natuurlijk heel voorzichtig gedaan, want ik had mijn kinderen voor de eerste keer bij, en was zelf ook nog erg onwennig want hiervoor had ik ook nog maar 1 keer gereden. Mijn vraag is:
KOMT ZO'N BAK NOU SNEL OMHOOG IN EEN BOCHT NAAR RECHTS? EN ZO JA, HOE KAN IK DAN NOG CORRIGEREN ALS DAT GEBEURT? GRAAG UW ADVIES!!!!

(Ik had hiervoor nog maar 1 keer gereden, maar dat was naar gossie in tholen en toen zat mijn bak vol met een grote zware gereedschapskist, een grote zware autoaccu, een berg onderdelen enz, enz, enz, kortom veel zwaarder dan twee kleine kinders ...)

Groeten van dun braojur!
 
Ja het wiel komt best snel omhoog heb ik gemerkt :P . Corrigeren door gas bij te geven.

En ik zou eerst wat meer oefenen met die gereedschapskist in het bakkie voordat je met de kinders op pad gaat, of alsnog extra verzwaring in de bak gooien (zak zand, betontegels, etc.).
 
2 zakken cement doen wonderen.....maar ja....die kijken je niet zo lachend aan als 2 kids tuurlijk.... *D

zelfs met die zakken tilt mijn uraltje tegenwoordig in rechterbochten zijn pootje op, maar dat ligt meer aan het vertrouwen dat ik inmiddels in mijn eigen rijkunsten (en mijn rus natuurlijk) heb....ik heb zelf (met ballast) een aantal maal geoefend op een groot (!) parkeerterrein; 8-jes draaien, rondjes maken en kijken wanneer je op 2 wielen gaat, daar kun je nog vrij goed corrigeren zonder meteen op een tegenligger te zitten (let wel op die geparkeerde auto's en die ene lantaarnpaal! 8-) )

veeeeeel oefenen en langzaam aan de zakken eruit en de kids erin...suc6!

(en dan door naar het BOT-treffen in oktober natuurlijk!!!!!!)
 
Mijn advies: rijen als een oud wijf in het begin. :P

(en let ook ff op de bochten de andere kant op want het achterwiel vd motor wil je ook niet de lucht in hebben, dan kun je nl. over de kop vliegen)
 
(en dan door naar het BOT-treffen in oktober natuurlijk!!!!!!)

Waar en wanneer is dat precies en is er een soort programma ofzo??? Als het niet te ver bij me vandaan is lijkt het me wel leuk, anders overleef ik het misschien niet ... Enne, als het dan al in de buurt is, kan ik dan zo komen aanrijden, of moet ik mezelf ergens aanmelden/opgeven ofzo ???

groet, en alvast bedankt voor de tips,
Dun Braojur


(P.S.: rijden als een oud wijf doe ik sowieso wel hoor, ben namelijk niet zo'n snelheidsduivel ... meer 8-) )
 
hoi,kijk ook uit wanneer je een stoplicht probeert te halen met nog een auto ertussen :X zo ree ik mijn combinatie bijna aan gort |( gelukkig eindigde ik slippend links naast de auto op een vleugtheuvel nog rakelings langs een stalen paal links van mij :X
en gewoon altijd heel rustig als een oud wijf bochies naar rechts blijven nemen,geen gas bijgeven dan natuurlijk :X als het wiel omhoog gaat maar klein stukje recht sturen en gelijktijdig achterrem max / voorrem minder gebruiken. :}
 
Waar en wanneer is dat precies en is er een soort programma ofzo??? Als het niet te ver bij me vandaan is lijkt het me wel leuk, anders overleef ik het misschien niet ... Enne, als het dan al in de buurt is, kan ik dan zo komen aanrijden, of moet ik mezelf ergens aanmelden/opgeven ofzo ???

vooruit dan....nog eeeeeeen keer Brabants OliefantenTreffen (BOT) *D

opgeven kan bij slijtboutje....en zo te zien aan je nickname hang je ergens in brabant rond...dan is den bosch dus niet zo ver weg....
 
...en zo te zien aan je nickname hang je ergens in brabant rond...dan is den bosch dus niet zo ver weg....


Eeuuh, jao, da klopt wel, ik ben nun broabantsu boer ... en doar benk zellufs verdomde trots op!!!
Toch is den Bosch nog net ff te ver hoor, want nu ik heb de "stadsgrenzen" van Etten-Leur nog niet eens durven overschrijden.
Eerst nog maar eens een tijdje oefenen, en dan zie je me geheid volgend seizoen op een of ander treffen ofzo (Zoek maar naar 3 glunderende kindergezichtjes, 2 van mijn kids, 1 van mij *D *D *D )

Groeten en alvast bedankt voor de tips!!!
Dun Braojur
 
volgens routenet.nl is dat dus zo'n 62,8 kilometertjes en prrrrrima te doen binnendoor....wat dus betekent dat je zo ongeveer een volleerd spanner bent als je bij de BOT-toer aankomt :9 ... ik begreep dat er ook slaapplek was, dus wat is nu een mooiere kans om live-tips te krijgen met zoveel zijspan-maloten om je heen????? (geloof me....die grijns kan groter!!!)
 
volgens routenet.nl is dat dus zo'n 62,8 kilometertjes en prrrrrima te doen binnendoor....
Op mijn spannende span avond verzorgd door heer slijtbout heb ik volgens mij al meer km's gemaakt op hem z'n ural combi. 8-)

Gewoon rond etenstijd vertrekken als d'r haast geen kip op de weg is. (of net als in mijn geval, rijden terwijl het ned.elftal staat te spelen :P )
 
Wie heeft er hier piccies... van spanners die met 2 wielen over een klaverblad gaan. kan je bij een rechtse bocht de linker knie aan de grond rijden :9
 
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen weekend de eerste kilometers met m'n kinders in het bakkie van de DNEPR MT 11 gemaakt (Fantastische ervaring toch zeker met twee glunderende jongenskoppies naast me :) :) ... en mijn glunderende jongenskoppie :) natuurlijk)
maar ik vraag me nu toch even wat af. Ik heb natuurlijk heel voorzichtig gedaan, want ik had mijn kinderen voor de eerste keer bij, en was zelf ook nog erg onwennig want hiervoor had ik ook nog maar 1 keer gereden. Mijn vraag is:
KOMT ZO'N BAK NOU SNEL OMHOOG IN EEN BOCHT NAAR RECHTS? EN ZO JA, HOE KAN IK DAN NOG CORRIGEREN ALS DAT GEBEURT? GRAAG UW ADVIES!!!!

(Ik had hiervoor nog maar 1 keer gereden, maar dat was naar gossie in tholen en toen zat mijn bak vol met een grote zware gereedschapskist, een grote zware autoaccu, een berg onderdelen enz, enz, enz, kortom veel zwaarder dan twee kleine kinders ...)

Groeten van dun braojur!

Nog een keer dan.
Voor de bocht naar rechts snelheid er helemaal uit remmen en dan terug naar twee.
Voor de bocht reeds de juiste snelheid (laag)hebbende standgas. Bocht naar rechts insturen en gelijk rustig je gas opbouwen. Kan niet mis gaan. Maar wel echt je snelheid helemaal eruit halen voor je de bocht begint. Daar gaat het meestal fout mee door een te hoge aanvangssnelheid.
Mocht in de bocht naar rechts het rechterpootje toch opgetild worden, gas vasthouden (dus niet meer of minder) en met maat 45 op de achterrem. Hierdoor haal je wat snelheid eruit wat voldoende is om de bak naar beneden te laten. Voordat de nak de grond raakt rem weer loslaten en doorrijden.
 
Nog een keer dan.
Voor de bocht naar rechts snelheid er helemaal uit remmen en dan terug naar twee.
Voor de bocht reeds de juiste snelheid (laag)hebbende standgas. Bocht naar rechts insturen en gelijk rustig je gas opbouwen. Kan niet mis gaan. Maar wel echt je snelheid helemaal eruit halen voor je de bocht begint. Daar gaat het meestal fout mee door een te hoge aanvangssnelheid.
Mocht in de bocht naar rechts het rechterpootje toch opgetild worden, gas vasthouden (dus niet meer of minder) en met maat 45 op de achterrem. Hierdoor haal je wat snelheid eruit wat voldoende is om de bak naar beneden te laten. Voordat de nak de grond raakt rem weer loslaten en doorrijden.

En nog een zijspanrijder voor een mogelijk nare situatie behoed.
Waar was het goede advies toen ik 20 jaar geleden mijn eerste zijspan bij de geparkeerde auto van de overbuurman naar binnen drukte. (alleen blikschade gelukkig, al dacht de o.B. daar anders over)
 
je kunt met een lege bak best wel rap de bocht in maar het geheim is GELEIDELIJK insturen, 1 rukje ne de bak zit aan je oren, ga eens op een verlaten parkeerplaats uitproberen wanneer dat gebeurt. probeer ook stukjes op 2 wielen te rijden om de balans aan te vullen.als het te ver gaat is tegensturen voor zover ik weet de enige optie, de achtterrem instampen schijnt ook te helpen, maare mijn eiegn denpr heeft een zeer slechte achterrem..
Wees in ieder geval voorzichtig want er gebeuren veel nare ongelukken met onervaren zijspanrijders..
 
Wie heeft er hier piccies... van spanners die met 2 wielen over een klaverblad gaan. kan je bij een rechtse bocht de linker knie aan de grond rijden :9

Dat doe ik wel vaker, overigens bij een bocht naar links met de bak omhoog met de knie aan de grond doe ik ook wel, gaat makkelijker
 
Dat doe ik wel vaker, overigens bij een bocht naar links met de bak omhoog met de knie aan de grond doe ik ook wel, gaat makkelijker

Tis effies oefenen (kleine 2 jaar) en durven en grooooooooooooot hart hebben maar dan lukt ut :9~
 
Jullie maken er wel spannende verhalen van....
Op zich is er heel gecontroleerd te rijden met de bak in de lucht als je maar de juiste zithouding aanneemt en eventuele onverwachte bewegingen vanuit je heupen en met je bovenlichaam opvangt.Gewoon je balans zoeken en net als bij het "normale" motorrijden kijken waar je naar toe wilt. En dat is altijd het belangrijkst van allemaal....
Uiteraard kun je ook een zijspancursus volgen en die kan ik eventueel voor je verzorgen. Succes.... :]
 
Jullie maken er wel spannende verhalen van....
Op zich is er heel gecontroleerd te rijden met de bak in de lucht als je maar de juiste zithouding aanneemt en eventuele onverwachte bewegingen vanuit je heupen en met je bovenlichaam opvangt.
Gaat niet alleen over bak in de lucht. Ze bedoelen zo'n hele stoere kneedown, wittewel? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan