Rechts inhalen of niet?

Max

Die hard MF'er
4 apr 2009
917
1
Stel ik rij op een 2-baans weg op de rechterbaan en nader een stoplicht. Alleen op de linkerbaan staat een koekblik te wachten voor rood. Terwijl ik het stoplicht nader wordt het groen. Ik rij door en haal de auto iets voorbij de kruising dus rechts in. Ben ik nu in overtreding?
 
Vraag me vaak af waarom automobilisten bij een verkeerslicht links gaan staan als er 2 voorsorteerstroken voor rechtdoor zijn.
Dus niet als ze remmen voor rood en degene die rechts rijdt door rood gaat.
Maar aan komen rijden op de rechterstrook, het licht staat op rood, en dan een baan naar links opschuiven.
 
Laatst bewerkt:
Stel ik rij op een 2-baans weg op de rechterbaan en nader een stoplicht. Alleen op de linkerbaan staat een koekblik te wachten voor rood. Terwijl ik het stoplicht nader wordt het groen. Ik rij door en haal de auto iets voorbij de kruising dus rechts in. Ben ik nu in overtreding?

Op dat moment is er geen sprake van inhalen, maar voorbij rijden.
Nee dus...
 
Mijn instructeur in de drukke stad zei tegen mij "groepje auto's dat onder de max snelheid rijdt is een file, ga er dus rechts voorbij".
 
Een normaal denkend mens zou zeggen van niet zolang je hem daarna niet afsnijdt ofzo. De politie daarentegen ziet een motorrijder rechts inhalen :X
 
Wat je ook vaak ziet is dat die koekblikkers alvast zijn 'voorgesorteerd' omdat ze een kilometer verderop linksaf moeten. |(

Gewoon rechts voorbij gaan. Wel altijd blijven opletten dat ze niet ineens toch jouw kant opkomen natuurlijk!
 
Vraag me vaak af waarom automobilisten bij een verkeerslicht links gaan staan als er 2 voorsorteerstroken voor rechtdoor zijn.
Dus niet als ze remmen voor rood en degene die rechts rijdt door rood gaat.
Maar aan komen rijden op de rechterstrook, het licht staat op rood, en dan een baan naar links opschuiven.
De linkerbaan is altijd sneller weg, is de gedachte denk ik.

Als je gaat proberen automobilisten te begrijpen word je zelf knettergek, er zit geen logica in.
 
De linkerbaan is altijd sneller weg, is de gedachte denk ik.

Als je gaat proberen automobilisten te begrijpen word je zelf knettergek, er zit geen logica in.
_O-
full
 
De linkerbaan is altijd sneller weg, is de gedachte denk ik.

Iemand die links gaat staan terwijl rechts leeg is heeft gewoon niet goed gekeken naar de tekens of wil idd een kilometer verderop linksaf.
Laatstgenoemde zijn sowieso types die op kruipolie rijden.
 
Mijn instructeur in de drukke stad zei tegen mij "groepje auto's dat onder de max snelheid rijdt is een file, ga er dus rechts voorbij".
Ik rij vaak met de Eend van mijn vriendin en haal dan eigenlijk de hele tijd rechts in.. Als ik ooit aangehouden wordt is mijn excuus dat als je door een Eend wordt ingehaald je gewoon niet hard genoeg rijdt. (en ja, dan moet ik nog steeds betalen)
 
Stel ik rij op een 2-baans weg op de rechterbaan en nader een stoplicht. Alleen op de linkerbaan staat een koekblik te wachten voor rood. Terwijl ik het stoplicht nader wordt het groen. Ik rij door en haal de auto iets voorbij de kruising dus rechts in. Ben ik nu in overtreding?

Of je in overtreding bent zou ik niet durven zeggen...Je maakt in ieder geval handig gebruik van de beschikbare ruimte :Y
 
Alternatief is niet wenselijk denk ik. Stel ik rij 80, met een vrachtwagencombinatie achter me. Ik zou dus, terwijl ik groen licht heb moeten afremmen tot 30km/u om het rechts inhalen te voorkomen. Ga ik dus echt niet doen en ik kan me niet voorstellen dat er een agent is die je in zo'n geval een bon geeft.
 
Iemand die links gaat staan terwijl rechts leeg is heeft gewoon niet goed gekeken naar de tekens of wil idd een kilometer verderop linksaf.
Laatstgenoemde zijn sowieso types die op kruipolie rijden.

Een kilometer is idd erg veel. Ik kom dagelijks ook op zo'n punt, 4 baansweg (dus 2 rijstroken beide kanten op) stoplichten en 100 meter verder bij de volgende verkeerslichten moet ik linksaf. Dan ga ik ook altijd links staan. Als ik rechts ga staan mag ik er om een of andere rede niet meer tussen...
Ik weet hoe de stoplichten op elkaar afgesteld staan. Dus trek rustig op en kan bij de volgende lichten gewoon door rijden omdat die dan op groen springen. Vaak wordt ik rechts voorbij geraced of opgedrukt door man in pak in wasstraatstrepenauto. Daar moet ik dan maar weer om glimlachen. Misschien omdat ik in mijn eigen auto rij, mijn eigen diesel betaal en best een minuutje later op m'n werk kan verschijnen...

In file rij ik ook wel eens rechts voorbij. Maar dan zat ik al op de rechter baan en blijf ik daar ook. Eerder genoemde heren gaan dan in paniek op 2 meter van hun voorganger rijden want stel je voor dat ik hem er tussen wil drukken! Wel weer leuk dat ik 13 km later die snelweg weer af draai en er maar 3 of 4 auto's tussen mij en de racers staan. Moet ik potdorie weer een beetje lachen...

Om weer een beetje on topic te geraken. Ik weet niet of het mag maar ik zou er rustig rechts voorbij rijden. Maar wel rustig passeren zoals je in de file zou doen.
 
In de volgende situaties mag u zowel rechts als links inhalen:

- op of vlak voor een rotonde;
- als u in een file rijdt;
- het inhalen van een tram;
- als u aan de rechterzijde van een blokmarkering rijdt.


Strikt genomen zal het dus wel niet mogen, of je moet de ene langzaam rijdende auto als 'file' beschouwen. In de praktijk zal je er misschien niet snel een bekeuring voor krijgen als je het op een nette manier doet en er niet met 80 km/h langs knalt.

Waar je voor op moet passen is dat die auto alsnog snel naar rechts gaat om ruimte te maken voor achterop komend verkeer. Als je dan vol in z'n achterkant klapt was de auto misschien fout, maar daar heb je dan weinig aan.
 
Volgens mij mag je inhalen bij een stoplicht. Zeker als je dat doet doordat het stoplicht op groen springt en jij iets sneller bent bij het optrekken.

Ik heb er in Rotterdam vrijwel iedere ochtend mee te maken. Van die slaapkoppen met trage blikken dozen die menen het voertuig op de linkerbaan voor het stoplicht te moeten zetten. Ik zie ze met regelmaat op een lege weg op het stoplicht afrijden en dan toch het voertuig op de linkerbaan voor het stoplicht zetten.



Waarschijnlijk is er een verkeersregel ingevoerd die ik gemist heb: Langzame gebakkies links.
 
Op dat moment is er geen sprake van inhalen, maar voorbij rijden.
Nee dus...

Dit dus, jij rijd immers al op de meest rechter strook en blijft daar rijden dan is het geen inhalen, als jij nu van de linker strook naar rechts gaat en dan weer naar de linkerbaan dan haal je wel in.

Als er 2 rijbanen voor rechtdoor zijn en ik sta rechts en de auto links van mij trekt op als een trage slak dan hoef ik niet achter hem te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij mag je inhalen bij een stoplicht. Zeker als je dat doet doordat het stoplicht op groen springt en jij iets sneller bent bij het optrekken.


Kan wel zijn dat het volgens jou wel mag, maar het staat nergens in de wet.

Wegrijden bij een stoplicht nadat links en rechts beide stil hebben gestaan is misschien nog weer een ander verhaal.

Probleem met dit soort dingen is dat het randgevallen zijn, en dus niet keihard te zeggen is of het wel of niet mag. Misschien krijg je er een bekeuring voor en misschien niet. Vervolgens is het aan een rechter om te bepalen wie er gelijk had als je het zover laat komen.
 
Kan wel zijn dat het volgens jou wel mag, maar het staat nergens in de wet.
Wegrijden bij een stoplicht nadat links en rechts beide stil hebben gestaan is misschien nog weer een ander verhaal.
Probleem met dit soort dingen is dat het randgevallen zijn, en dus niet keihard te zeggen is of het wel of niet mag. Misschien krijg je er een bekeuring voor en misschien niet. Vervolgens is het aan een rechter om te bepalen wie er gelijk had als je het zover laat komen.

Klopt. Het is en blijft inhalen. Rechts inhalen mag niet. Het is zelfs geen grensgeval.
Wat wel een grensgeval kan zijn is als rechts bij het groen worden sneller optrekt dan links.

Nog een ander punt is dat je op ongeregelde niet-voorrangskruisingen niet mag inhalen, dat mag weer wel op de andere kruisingen maar ook dan alleen links.

Rechts inhalen mag wel op of bij naderen van rotondes. Misschien zijn sommigen daar mee in de war?
 
De boete voor bumperkleven is hoger als die van rechts inhalen dusssss 8-)
En bumperkleven doe ik niet aan O-) _O- 8-)
 
Een kilometer is idd erg veel. Ik kom dagelijks ook op zo'n punt, 4 baansweg (dus 2 rijstroken beide kanten op) stoplichten en 100 meter verder bij de volgende verkeerslichten moet ik linksaf. Dan ga ik ook altijd links staan. Als ik rechts ga staan mag ik er om een of andere rede niet meer tussen...
Ik weet hoe de stoplichten op elkaar afgesteld staan. Dus trek rustig op en kan bij de volgende lichten gewoon door rijden omdat die dan op groen springen. Vaak wordt ik rechts voorbij geraced of opgedrukt door man in pak in wasstraatstrepenauto. Daar moet ik dan maar weer om glimlachen. Misschien omdat ik in mijn eigen auto rij, mijn eigen diesel betaal en best een minuutje later op m'n werk kan verschijnen...

In file rij ik ook wel eens rechts voorbij. Maar dan zat ik al op de rechter baan en blijf ik daar ook. Eerder genoemde heren gaan dan in paniek op 2 meter van hun voorganger rijden want stel je voor dat ik hem er tussen wil drukken! Wel weer leuk dat ik 13 km later die snelweg weer af draai en er maar 3 of 4 auto's tussen mij en de racers staan. Moet ik potdorie weer een beetje lachen...

Om weer een beetje on topic te geraken. Ik weet niet of het mag maar ik omzou er rustig rechts voorbij rijden. Maar wel rustig passeren zoals je in de file zou doen.

Iets in jouw betoog verteld me dat je liever in die wasstraatsrepenauto (wat dat ook moge zijn) zou willen zitten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan