rechtstreeks moffelen op alu?

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
De titel spreekt boekdelen, een kennis van mij zegt dat hij het met succes heeft toegepast op zijn alu minium onderdelen. Maar bij mijn weten, heb je zelfs bij moffelen nog een grondlaag nodig!?

Wat is nu het verschil tussen moffelen en poedercoaten & hoe herken ik het verschil? m.a.w. wanneer spreek je over moffelen, want ik wil uiteraad niet dat door een mis-communicatie mijn frame gepoedercoated wordt.

P.S. met de search vedronk ik in de info, vandaar dat ik deze vraag nogmaals stel. Gelieve een snel antwoord, want ik moet A: antwoord op tijd weten. B:ik heb momenteel geen internet, dus ik kan niet regelmatig de reply's controleren B| .
 
Vroeger noemden we het moffelen.
Dat was een laag lak (poeder) op het metaal en in de oven werdt dit verhit tot een emaille laag. ( dank maar aan de ouderwetse stalen beschuitbus thuis.)
Het was een heel goedkope manier van bescherming aanbrengen.

Dit systeem wordt niet meer toegepast. ( te duur)
Het is nu poedercoaten. De procedure is hetzelfde. alleen de poeder is van goedkopere kwaliteit.

Het oppervlak is nu ook behoorlijk zachter.
Je kan in een gepoedercoate laag je nagel er in drukken.
Het stroopt ook op als je er een mes over trekt. In tegenstelling met moffelen.

Zie het meer als in kleur plastificeren.

Dit kan op staal en aluminium of ander metaal. Het kan zelfs overgecoat worden in een andere kleur.
 
Ik ben het niet helemaal met je eens.
In ons bedrijf zijn we sinds kort over gestapt van moffelen naar poedercoaten.

Bij de moderne moffellak, is er sprake van verf, die voorzien wordt van een verharder. Door de temperatuur van de oven hard de lak uit.

Tegenwoordig maken wwij gebruik van poedercating en dat is absoluut harder.
Niet voor niks worden industrieële producten tegenwoordig bijna allemaal gepoedercoat.
 
hmm ik lees idd vaak dat poedercoating zachter is. Mischien dan toch maar gelijk eens de voor's & tegen in dit topic uitzoeken.

Maar iedereen is er dus unaniem mee eens dat alu geen probleem is? Dus zowel bij moffelen als poeder coaten geen probleem?
 
Geen probleem, bij ons op het werk werden de profielen nog wel voorzien van een geelchroomaatlaagje om de hechting te bevorderen en de corrosie weerstand te verhogen maar dat is niet perse nodig.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan