Redelijk lawaaiige "echte" sportuitlaten

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
Sinds kort heeft mijn cat een redelijk lawaaiige sportuitlaat.

Niks extreems, maar wel voldoende om twijfels te hebben of grote evenementen als TT problemen gaan geven.

Is er al iemand op de "geluidsbank" geweest, en zijn er universele decibel-eaters voor mijn uitlaat?
 
Wel handig als je het merk er ook biij zet, hehe!!

Volgens de wet: ALEEN de standaard demper is toegestaan, ELKE andere is verboden, en kan daardoor verwijderd worden!

Ik heb zelf sinds kort een Leovinci SBK demper, is redelijk stil gelukkig. Er is GEEN DB-eater voor te krijgen.

Naar mijn weten heeft alleen Laser en Bos-dempers een DB-eater.

Universeel zijn niet te krijgen voor andere merken, maar als je handig bent kan je er zelf een maken.

Op mijn vorige motor had ik een Laser K2 uitlaat (complete set), maar die maakte wel HEEL veel lawaai, was niet echt prettig om er mee over een zonige dijk te rijden. Ook al rij je 50, dan nog kijkt iedereen je kwaad aan! :icon_frown:
 
Ik heb een "Extreme"... Klein nederlands merk, met volgens tuner mobu het meeste winst.

Kwade gezichten heb je ook als je rustig op een bosweggetje rijdt met een originele demper, denk dat er altijd wel moraalridders zijn.

T'is echt geen a-sociale lawaaidemper... TENZIJ het gas opengedraait wordt, lekker huilen en trompetteren :icon_smile:


 

Tja, boze mensen op een dijkje is voor de meeste slechts bijzaak, je rijdt er toch snel overheen en dan ben je weg. Maar wat nu als je langs een dijkje woont....... en de hele dag jokers voor je neus voorbij hoort komen.

Ik heb gewoon een standaard pijpje maar op de volgende komt er weer een sportpijp op :icon_biggrin:

 
Kheb de sportpijp om twee redenen, 1 voor het geluid en 2 voor de veiligheid. Mensen horen je nu eerder EN horen nu ook dat je geen brommer bent.

ZO heb ik ook mijn knipperlichten branden ( op mijn FZR.) zodat men van verderaf al in de gaten heeft dat het een motor is die er aan komt. Dat dit op de R1 niet echt nodig is hoef ik ( denk ik.) niet uit te leggen.
 
FYI

Voor degene die graag eens in de duitse Eiffel willen gaan blazen kunnen beter met een originele uitlaat de grens overgaan.
Ons is het overkomen dat we met een lichte boete van 40 mark(waarschuwing?) het land uit moesten vanwege teveel herrie uit de pijp.
We zijn meteen nadat we Aachen voorbij waren de snelweg afgegaan en onderaan de afslag stilgezet.
Ook bestond het gevaar dat de uitlaat in beslag genomen zou worden omdat er geen E-keurmerk op te vinden was. Is dat het geval dan mag je je motor pas meenemen meet een goedgekeurde uitlaat of op een aanhanger.

 

Tering, dan zijn ze daar wel streng zeg! Helaas heb ik nog het standaard pijpje op de RF..... Elke keer als ik gespaard heb ga ik of op mijn muil of heb ik wel weer een setje banden nodig ofzo... ben maar gestopt met sparen. :(
 
Kheb met vanalles gereden op het gebied van ( race.)uitlaten en ik kom minstens 1 keer per jaar in de Eifel... Nog nooit gezeik gehad... Wel een keer commentaar in Zeeland en in Oostenrijk keken de douaniers ook moeilijk, maar verder noppes, nada, njente problemen...

De Laser uitlaat die ik nu op mijn R1 heb, is de stilste in jaren ( 8 jaar ofzo.) en ik heb er dus nu ook al de balen van... Die Devils van www.raul.nl die lijken me wel wat ..... :P
 
Ik moet zeggen dat dieR1 van Raul er wel geil uitziet! :9~ :9~

Ennuh Helldesker, je moet ook die db-killer eruit halen!! :+ :+
 
Kheb de sportpijp om twee redenen, 1 voor het geluid en 2 voor de veiligheid. Mensen horen je nu eerder EN horen nu ook dat je geen brommer bent.

ZO heb ik ook mijn knipperlichten branden ( op mijn FZR.) zodat men van verderaf al in de gaten heeft dat het een motor is die er aan komt. Dat dit op de R1 niet echt nodig is hoef ik ( denk ik.) niet uit te leggen.

Hoe heb je dat gedaan met je knipperlichten?
 
Dat met die knipperlichten, heb ik opgelost door amerikaanse knipperlichten te kopen... Daar zitten lampjes in met dubbele gloeispiraal... Dus het 5 watt lampje continue en het 21 watt lampje om richting aan te geven. Het enige wat je effe zelf moet fixen is dat als je lampen aan gaan dat de knipperlichten ook stroom krijgen...

Uhm wat betreft uitlaten... Tis eigelijk heel simpel, de STREETLEGAL's mogen gewoon WEL. ( ze heten niet voor niets streetlegal.) de RACE e.d. uitlaten mogen NIET...

Dit is te controleren door op je uitlaten te kijken wat er op staat. Zoiezo staat op een Streetlegal een E - keur... Op mijn Race uitlaat van Laser staat ook netjes.. "for racing use only"
 
bij mij staat er geen E en zeker geen "race" gegraveerd... ik zal nog ff goed kijken, maar ik denk dat er nix op staat
 
bij mij staat er geen E en zeker geen "race" gegraveerd... ik zal nog ff goed kijken, maar ik denk dat er nix op staat

Het NIET hebben van een E-keur / TuV goedkeuring betekend dat ie NIET streetlegal is.... Maakt te veel herrie.... is bij de TT-Assen dus grote kans op een boete....
 
als je getest word met een niet standaard uitlaat ben je toch '(

ik denk niet dat het zo extreem is dat hij eraf moet...?
Jij hebt hem gehoord...
 
kom minstens 3 a 4 keer per jaar in de Eiffel en Zwarte Woud, en daarnaast ook nog Frankrijk, Zwitserland, Spanje met race uitlaat, nog nooit problemen meegemaakt.

Elke keer de uitlaat eraf halen, dan had ik hem net zo goed niet hoeven te kopen, dus we laten hem lekker zitten, dan maar een keer een boete, jammer dan.
 
als je getest word met een niet standaard uitlaat ben je toch '(

ik denk niet dat het zo extreem is dat hij eraf moet...?
Jij hebt hem gehoord...

Jij hoeft je over je uitlaat GEEN zorgen te maken. Klinkt niet storend hard. Zal waarschijnlijk wel net iets te veel geluid maken voor de E-keuring, maar wat Gizzmo13 al zegt "je hebt die pijp niet voor niks"
 
Dus er zijn er hier die rijden met een echte race-uitlaat, dus niet streetlegal zeg maar.

Wat kost zo iets? En hoe kom je er aan? 8-)
 
Deamon, ga naar je motor-dealer voor een flinke tune beurt, en hij komt aanzetten met uitlaten die niet goedgekeurd zijn voor je motor.... :}

Helldesker, mooi, een bekeuring heb ik er wel voor over... :)
 
Kmoet mijn absoluut NIET streetlegal "Schnappon"-uitlaat ook nog regelen... Zal waarschijlijk ook wel een bekeurinkje links en rechts op leveren })
 
Let op, er zijn 3 soorten uitlaten.

streetlegal of standaard, dus niet interessant.

sport uitlaat, dat is wat ik en bijna iedereen erop heb zitten met een niet standaard demper. Deze klinkt mooier en iets harder.
Er staat meestal dan op je uitlaat ´´for racing use only´´
Deze uitlaten maken minder dan 90 db, dit klinkt mooi.

Race uitlaten, max 103 db, deze zitten op motoren zoals Ned. kamp. ss600 ed.

Veel te veel lawaai, rijdt bijna niemand mee op openbare weg.
Worden de buren en je vrienden ook niet echt blij van. Erg illegaal, op zeker problemen met politie
 
dus jij zegt dat die bekeuringen voor de sportuitlaten zijn...
en het verwijderen van uitlaten voor raceuitlaten?

ik mag standaard 90 db maken en kan me idd niet voorstellen dat ik 100db + maakt nu...
 
Je motor mag als hij gekeurd is maar 80 of 82 db maken, dit meten ze in een dynamische meeting. Dit gebeurd onder speciale omstandigheden.

Omdat deze meeting niet langs de weg uitgevoerd kan worden doen ze daar een statische meeting, tijdens een statische meeting geldt voor elk type motorfiets een andere waarde, voor sport meestal ongeveer 90 db.
Harley´s mogen tijdens een statische meeting 100 db maken, maar voor elke nieuwere motor geldt 80 of 82 db in een dynamische meeting.
Op originele uitlaten staat dit getal ook vermeld, in ieder geval op de cbr600 stond dit vermeld op de originele uitlaat.
Ze meten trouwens bij zo´n statische meeting je geluid bij het de helft van je toerental waar het meeste vermogen geleverd wordt, dus ongeveer bij 5000rpm.
Meestal maakt je motor dan ook niet zoveel geluid als wanneer je met 13.000rpm langs komt blazen.
Zeker een R1 met exup klep is bij zo´n laag toerental nog aardig stil.

Dit betekent dat je met elke andere uitlaat in ovetreding bent.
Tot 10 db overscheiding boete, boeven 10 db in beslag name uitlaat.

Een sport uitlaat produceert meestal net onder die 10 db.

Tijdens de meeste circuitdagen mag je ook niet meer dan 90 db produceren en dus halen de meeste hun sport uitlaat eraf.
Echter als je even je gas loslaat bij het meetpunt blijf je onder die 90 db.
Dus maakt je niet teveel zorgen.
Valt reuze mee, maar mijn uitspraken zijn verder wel voor jouw eigen risico. ,-))


 
oke, het is ook niet zo dat ik als ik word aangehouden ga roepen:


"Maar Gizzmo13 zei..."

:+

dus gewoon ff het gas los, of opschakelen is voldoende...



_________________
http://www.2wf.com/html/bikes/latesttest/yzf600r/yzf600r.shtml (Yamaha YZF600R Thundercat) | getuned door Mobu | 105 PK | risco nemen is immoreel in deze maatschappij

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-25 14:27 ]
 
Ja maar, je heb wel kans dat als je mijn naam noemt je gewoon door mag rijden, of ze gooien je meteen in een kelder en gooien de sleutel weg.


Je kent toch wel die mop:

Gizzmo heeft een gesprek met zijn baas en op een moment komt het op het volgende, Gizzmo zegt dat die iedereen kent, z´n baas geloofd hem niet en Gizzmo daagt hem uit.
Zijn baas zegt wel eens Doohan te willen ontmoeten en Gizzmo zegt okee, de baas denkt dat Gizzmo bluft dus vliegen ze naar Australie en Gizzmo belt aan bij Doohan en Doohan doet open, en HEE GIZZMO; ALLES GOED; KOM BINNEN. Zijn baas valt zowat van zijn stoel en zegt dat dit toeval is omdat ze allebei motorrijden.
Dus Gizzmo geeft zijn baas een nieuwe kans, de baas wilt MAXIMA wel ontmoeten, zij is toevallig thuis dus vliegen ze naar Argentinie, vader Zorguitta doet open, en HEE GIZZMO, KOM JE VOOR MAXIMA.
Gizzmo´s zijn baas gellofd het nog steeds niet en denkt aan de paus. Dus vliegen ze naar Rome, staan op het St. Pietersplein en de paus komt bijna naar buiten, Gizzmo zegt tegen ze baas even te wachten.
Komt even later naar buiten ligt zijn baas in coma, die komt even latervweer bij en gizzmo vraagt of alles goed gaat. De baas zegt dat hetwel weer gat en vertelt zijn verhaal.
Hij zegt: De paus kont naar buiten, Gizzmo staat naast hem en een man naast de baas vraagt aa de baas, WIE IS DIE MAN NAAST GIZZMO.
 
Terug
Bovenaan Onderaan