Reebok overleden (goed verhaal)

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
Ik las echt een fantastisch geschreven verhaal in de motor '73, dat wilde ik jullie niet onthouden.

Reebok overleden

Op 12 mei omstreeks vijf uur 's ochtends was het tijd om mijn werkkleding weer eens aan te trekken. Na een bakkie koffie zocht ik mijn kleding op om vervolgens op de motor naar mijn werk in Hoogeveen te gaan. Daar kwam ik echter niet aan, omdat een reebok was gestopt met grazen op de weilanden en hij naar de bossen aan de andere kan van de snelweg wilde gaan.
Bij het oversteken is hij echter in de fout gegaan. In een rustig wandelgangetje stak hij over, echter op hetzelfde moment dat ik kwam aanrijden. Er stond een ree op de weg.
Mijn gedachte was: remmen wil niet meer en ontwijken ook niet. Dus ik besloot het gas er op te houden en het stuur zo vast mogelijk te houden. Na een geweldige klap zag ik diverse onderdelen van de reekbok in de lucht vliegen. Mijn voorwiel werd opgelicht en kwam vervolgens weer neer op het asfalt. Daarna vloog mijn achteriel de lucht in. Mijn geliefde motor deed vreemde dingen en begon alle kanten op te zwiepen. Toen keerde de rust weder en ik hield de motor op de wielen.
Na de motor op de vluchtstrook te hebben gezet, werd het tijd om eens wat te roken. Na rustig in het rond gekeken te hebben, haalde ik de onderdelen van mijn motor van het wegdek af. Na dit gedaan te hebben, werd het tijd om het dier te aanschouwen. De achterbout lag ongeveer vijftig meter verder op het asfalt. De functies die dinen om het dier in leven te houden lagen ernaast. Ik constateede dat het dier was overleden.
Weer teruggelopen naar mijn motor zag ik de schade. De wielbasis van het voertuig was verkort, hetgeen niet bevorderlijk is voor de stuureigenschappen. Het wiel stond vast in de kuip van de Honda CBR600, waarmee ik in anderhalf jaar een dikke 65.000 kilometer had gereden. Ook het kuipwerk had de nodige schade, wat het frame aangaat is de schade mij nog niet bekend.
Er wordt vaak gezegd dat je in een dergelijk geval geen kans maakt om je motor op twee wielen te houden. Ik denk dat, als men niet remt en men het gs er op houdt en het stuur goed vast in de handen houdt, de kans dat je valt vermindert. Ik heb katten en meer van dat soort dieren onder mijn wiel gehad, echter heb ik nooit geremd en altijd doorgereden. Tot nu toe is dit altijd goed gegaan.
Ik wil sleepbedrijf Kraal internationale berging en transport bendanken voor de goeie afwikkeling die van hun zijde is gedaan. Ze hebben meer gedan dan ze eigenlijk verplicht waren. En de politie, die ik normalerwijze liever niet tegen kom op mijn motor, maar in dit geval snel ter plaatse was en de hulp verleend heeft daar waar het nodig was. Dus heren bedankt voor jullie hulp.
Helaas zal mijn motor de weg niet weer opkomen, mijn motor die mij te allen tijde in sneeuw, regen enzovoort heeft gebracht waar ik naar toe moest. Dus het wordt tijd voor een nieuwe motor. Dat wordt weer een Honda.

Rob Fierstra, Broekhuizen



Ik heb maar 1 ding te zeggen:
:} :} :} :} :} :} :} Rob Fierstra :} :} :} :} :} :} :}

Goed geschreven (heeeeeerlijk droog), goed gereden, echt fantastisch!! Wat een held. En dat om 5 uur 's ochtends!

(Ik heb zijn naam er maar bij gezet, omdat die ook in de Moto '73 staat, als iemand m kent en hij wil dat niet, haal ik het zo weer weg hoor.)

Even zodat de Motor'73 niet boos wordt: Er valt nog veel meer te lezen in de editie van deze week:
Super gave foto's van de SM in Venray, met verhaal.
SBK in Engeland
GP Italië
Test met de Cagiva Raptor
En TT-prijsvraag met hele mooie prijzen (Bridgestone banden, Arai helm, motorvakanties, SBK in Oscherleben reis, etc. etc.)
En natuurlijk een interview met Fonsi Nieto, met poster!
 
Aardig verhaaltje.
Met name dat stuk over dat hij weleens over een kat ofzo rijdt *D

Had je tijd over om dit te typen? :)
 
Aardig verhaaltje.
Met name dat stuk over dat hij weleens over een kat ofzo rijdt *D

Had je tijd over om dit te typen? :)
Ik had ff pauze en ik tik vrij snel.

Daarbij moet ik leren dus een beetje SOG-gen is altijd wel prettig (StudieOntwijkendGedrag)
 
Ik heb katten en meer van dat soort dieren onder mijn wiel gehad, echter heb ik nooit geremd en altijd doorgereden. Tot nu toe is dit altijd goed gegaan.
HAHA, die heeft vast geen "ik rem voor dieren"-sticker op zn spatbordje zitten. Meesterlijk goed verhaal. Kan zo bij de andere leuke van verhalen van Triker in het boekje.
 
Wat een eikel zeg, niet eens een poging doen om te ontwijken. Zal ik de volgende keer ook doen als hij oversteekt en ik kom aanrijden met m'n Hummer 206 :j
 
Zo hoort het ! En ook vol gas als je een klein kind of volwassen persoon de straat ziet oversteken als je er net aan komt })
 
Nogal een verhaal zeg..

Goede stuur beheersing dus. Denk dat hij de juiste beslissing heeft genomen. :}
 
Toch vraag ik me af of het niet beter was geweest om gas eraf te halen en te remmen. Zolang je er geen paniekstop van maakt, waardoor je de controle verliest, verminder je toch de impact van de klap.
 
Wat een eikel zeg, niet eens een poging doen om te ontwijken. Zal ik de volgende keer ook doen als hij oversteekt en ik kom aanrijden met m'n Hummer 206 :j

Als ik een ree zie op de baan zal ik toch ook eerst aan mijn eigen leventje denken hoor!

En zeg nu zelf, op je smikkel gaan voor een kat is toch ook teveel van het goede gevraagd.
Proberen te ontwijken en zo de kans vergroten dat je zelf het leven laat om een dier te redden is het domste wat je kan doen!
 
Wat een eikel zeg, niet eens een poging doen om te ontwijken. Zal ik de volgende keer ook doen als hij oversteekt en ik kom aanrijden met m'n Hummer 206 :j

Skoezie heeft zeker geen VRO cursus gedaan hè? Het is of jij stuk of het beest stuk, waar kies je voor????
Op de VRO cursus geven ze er speciale aandacht aan dat je als je een dier tegenkomt NIET REMT en NIET UITWIJKT omdat je dan omvalt.

Daarbij zegt hij dat ontwijken niet meer een optie was. Hij heeft m waarschijnlijk niet een km van te voren zien aankomen.

Op donderdag 06 juni 2002 14:25 schreef Bert.....of Henk het volgende:
Toch vraag ik me af of het niet beter was geweest om gas eraf te halen en te remmen. Zolang je er geen paniekstop van maakt, waardoor je de controle verliest, verminder je toch de impact van de klap.
Ja, en rij je er dus tegenaan in plaats van doorheen en val je dus om....
Echt waar, als je zelf zo heel mogelijk wil blijven is dit de manier.
 
Gewoon alles doodrijden wat in je pad kruist.
Nu moet die motorrijder wel uitkijken voor milieuactivisten :+
 
voor mileuactivisten geldt dezelfde truc.. })


Gas geven voor een konijn/kat kan ik me voorstellen dat dat beter is dan remmen.
Maar zo'n ree is net een lopende muur, denk dat
ik toch liever zou remmen dan..
 
Op donderdag 06 juni 2002 14:29 schreef HElske het volgende:Skoezie heeft zeker geen VRO cursus gedaan hè? Het is of jij stuk of het beest stuk, waar kies je voor????
Op de VRO cursus geven ze er speciale aandacht aan dat je als je een dier tegenkomt NIET REMT en NIET UITWIJKT omdat je dan omvalt.

Daarbij zegt hij dat ontwijken niet meer een optie was. Hij heeft m waarschijnlijk niet een km van te voren zien aankomen.Ja, en rij je er dus tegenaan in plaats van doorheen en val je dus om....
Echt waar, als je zelf zo heel mogelijk wil blijven is dit de manier.
Ok, ik neem 'm mee in m'n gedachten. 'Waarom reed u 200 km/h waar u 80 mocht?'. 'Nou, meneer de rechter, was bang voor overstekend wild'
 
Marrrrr1tinnnnnnnnnnnn
Jij ook vertelle doen *D

Yep, ook een ree doormidden gereden, maar had WEL geremd in een reflex!
Maakte dus een stoppie IN de ree :(
Voorwiel in stukken (magnesium hè) en voorover erafgeklapt en m'n helm middendoorgekopt op het asfalt |(
Reed ongeveer 90 op dat moment, was net van m'n werk weggereden, 400 meter verder lag ik ernaast!
YZF total-loss dus!
Is géén leuke ervaring trouwens ;(

Resultaat:
misc.php


Bijlage: Ree-crash!.JPG
 
Toch vraag ik me af of het niet beter was geweest om gas eraf te halen en te remmen. Zolang je er geen paniekstop van maakt, waardoor je de controle verliest, verminder je toch de impact van de klap.

Denk dat het is zoals bij de karate-freaks of hoe ze ook noemen:
-sla je op een baksteen, en breekt die niet => je hand gebroken of gekneusd
-sla je erop en de steen gaatdirect in 2 stukken dan vertraagt je hand niet zo plots,los erdoor zonder pijn

Dit dus toegepast op motorrijden:
steen = ree
motor= hand
=> gas erop en blik op oneindig!
 
Yep, ook een ree doormidden gereden, maar had WEL geremd in een reflex!
Maakte dus een stoppie IN de ree :(
Voorwiel in stukken (magnesium hè) en voorover erafgeklapt en m'n helm middendoorgekopt op het asfalt |(
Reed ongeveer 90 op dat moment, was net van m'n werk weggereden, 400 meter verder lag ik ernaast!
YZF total-loss dus!
Is géén leuke ervaring trouwens ;(

Resultaat:
plaatje van fiets

Denk je dat het anders was gegaan als je het gas erop had gehouden?
 
Denk dat het is zoals bij de karate-freaks of hoe ze ook noemen:
-sla je op een baksteen, en breekt die niet => je hand gebroken of gekneusd
-sla je erop en de steen gaatdirect in 2 stukken dan vertraagt je hand niet zo plots,los erdoor zonder pijn

Dit dus toegepast op motorrijden:
steen = ree
motor= hand
=> gas erop en blik op oneindig!
Phjew, dan hoef ik m'n rijstijl dus niet aan te passen.

p.s. zou het nog schelen dat ik geen kuip heb? :)
 
VRO4 cursus : Remmen of gassen?
Oefenen op levende dieren die oversteken :)

Skoezie is de eerste die mee doet? ;)
 
Op donderdag 06 juni 2002 14:51 schreef Skoezie het volgende::^

Ik heb eens een auto gezien die zich totaal los op een ree had gereden.... (overigens kwam de plaatselijke slager het beest ophalen met een kraanwagen om door te verkopen aan de betere 3 sterren restaurants)

Dus lijkt me niet verstandig om de gok te nemen dat je met een motor dwars door een ree kan rijden....

Brommers, daar in tegen zijn een stuk lichter als reeen })
 
Na de wegraces in Hengelo stak er ongeveer 100 meter voor Schamperd ook een ree over. Zo'n beest zie je dus pas als het de weg op rent. Remmen heeft dan echt geen zin meer.

En als je kunt remmen, kun je er ook omheen. Dus als dat beest te dicht bij is gewoon het gas erop houden. Alles wat lager is dan je voorwiel is zowiezo geen probleem.

Wordt het wat groter dan kun je alleen overeind blijven omdat een aangedreven motor stabieler is dan een remmende. Bij elanden en kamelen kun je beter bukken, misschien ga je er dan onderdoor.

Succes, enne let wel op met het gewei :P
 
Op donderdag 06 juni 2002 15:01 schreef Boefje het volgende:Brommers, daar in tegen zijn een stuk lichter als reeen })

maakt dus nix uit....een kogel is toch ook lichter als een mens, of autodeur, of wat dan ook...maar gaat er wel doorheen...
Als je vaart hebt heb je altijd voordeel...
voorbeeldje, pak 2 eieren, en sla met de een tegen de ander....de ei waarmee je slaat zal heel blijven..en de ander breekt...snelheid=kracht...
das ook de rede dat ook al blok je een lowkick, dat je meer pijn hebt als de persoon die schopt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan