regeling 35 kilowatt motor

timie12

Rookie
9 jan 2020
1
0
hallo allemaal,

ik heb net mijn A2 motor rijbewijs gehaald en ik was me aan het afvragen wat voor motors ik kan kopen. ik snap dat het onder de 35 kilowatt moet zijn of dat je een motor van maximaal 70 kilowatt mag laten terug knijpen tot een vermogen van 35 kilowatt. Nu ben ik nog wat verder gaan lezen en kwam ik op een website waar werd gesteld dat wanneer je motor per kilo 0.2 kilowatt heeft je er ook met een A2 rijbewijs op mag rijden. dus toen begon ik me af te vragen of je ook motoren mag rijden met een A2 rijbewijs waar bijvoorbeeld het vermogen 80 kilowatt. 80 kilowatt/ door 0.2 is dan 400 kg (dat is een beetje zwaar) maar stel dat de motor 240 kg is en je wilt die 0.2 kilowatt per kg bereiken en het orgineel is 240\80=0.33 kilowatt per kilo en je wilt dus 240x0.2=48 kilowatt bereiken mag je dan een motor van 80 kilowatt terug mogen knijpen tot 48 kilowatt. zo ja kan je dat doen en of zou je uberhaupt een motor laten terug knijpen?
 
Nee dat mag niet,de motor mag vol vermogen nooit meer dan 70kw zijn van af fabriek.
Je mag dus geen 71kw of meer knijpen naar 35kw ook niet al zou hij aan de minimale gewicht
verhouding voldoen.
 
mag je dan een motor van 80 kilowatt terug mogen knijpen tot 48 kilowatt. zo ja kan je dat doen en of zou je uberhaupt een motor laten terug knijpen?
Mag wel, kan ook wel, maar je gaat er niet op mogen rijden met je rijbewijs. 35kw is sowieso maximum.
 
Mag wel, kan ook wel, maar je gaat er niet op mogen rijden met je rijbewijs. 35kw is sowieso maximum.
Nee dat mag niet in de wet staat duidelijk dat de oorspronkelijke motor vermogen nooit meer dan het dubbele
van 35kw mag zijn en dat is 70kw geen 80kw,je mag dus geen 80kw of 100kw motor nemen en die afvoeren naar 35kw.
Daarnaast moet de motor aan een bepaalde gewicht limiet voldoen,je mag dus geen motor nemen die lichter is dan 175kg.
 
Nee dat mag niet in de wet staat duidelijk dat de oorspronkelijke motor vermogen nooit meer dan het dubbele
van 35kw mag zijn en dat is 70kw geen 80kw,je mag dus geen 80kw of 100kw motor nemen en die afvoeren naar 35kw.
Daarnaast moet de motor aan een bepaalde gewicht limiet voldoen,je mag dus geen motor nemen die lichter is dan 175kg.

Je A2 motor moet idd aan beide voorwaarden voldoen:
- max 35 kW (geknepen mag vanaf max 70kW tot max 35kW)
- max 0,2kW per kg

 
Een motor van 40kW op het kenteken kan WEL onder de 35kW wetgeving (regeling) vallen!
Dit komt omdat het een berekening is van vermogen per kilogram motorgewicht. Per kilo gewicht mag een A2 motor 0,2 kilowatt vermogen hebben.
De rekensom 40 kW / 0.2 kW = 200 kg. De 40kw motor mag dus 200kg wegen om binnen de regeling te vallen.

Dit klopt inderdaad niet. Het is gewoon maximaal 35kW en maximaal 0,2kW/kg. Er is geen limiet qua gewicht, maar lager dan 175kg betekent dan gewoon minder kW op kenteken om aan die 0,2 kW/kg te komen. Zo zijn de KTM 390 Duke en de KTM 690 Duke verkrijgbaar voor A2 met 32kW en niet met 35kW. Die paar kilowatts mis je echt niet vanwege dat lagere gewicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan