Regelingen zakelijk motorrijden

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Dit jaar heb ik als zzp'er veel kilometer gereden met de motor. Omdat ik veel km heb gemaakt en de kosten laag zijn kom ik beter uit als ik de motor privé houd en 19 cent per km van de winst aftrek. Ik heb begrepen dat er niet met bijtelling wordt gewerkt maar per km of percentage privé/zakelijk.

Motor op de zaak zetten:
- alle kosten en btw van motor gerelateerde uitgaves aftrekken als onderhoud/onderdelen/kleding/benzine etc.

Motor privé, aftrekbaar:
- 19 ct per km van winst aftrekken
- btw van benzine aftrekken (percentage zakelijk gereden km)
- btw van motorkleding aftrekken
- kosten motorkleding van winst aftrekken

Ik vraag me alleen af of de kleding nog steeds los kan worden afgetrokken als de motor privé geregistreerd staat en niet op de zaak. Moet daar ook een percentage van privégebruik verrekend worden of kan het als 100% zakelijk worden weggeschreven?

Zijn er verder nog dingen die ik mis of verkeerd heb?
 
Ik rijd als zzp'r voor mijn ww verkeer al jaren motor. De motor staat op de zaak. Zoals je al aangeeft zijn dan alle motor gerelateerde kosten als bedrijfskosten op te voeren en de BTW dus verrekenbaar. Wanneer de motor privé staat geregistreerd zijn alle gerelateerde kosten ook privé. Geen BTW te verrekenen en onderhoud ed. heeft geen invloed op de winst en daarmee op de IB. Ik blijf mijn motor zakelijk rijden. Prive kost mij deze ongeveer 700 euro per jaar en de kosten zijn 21% minder hoog.
 
Bijtelling voor een motor is op basis van het daadwerkelijk privégebruik. Heb je in een jaar 4.000 kosten (ook afschrijving, kleding etc) en heb je 60% van de kilometers privé gereden, dan moet je 2 400 bijtellen. Je moet dus goed de verhouding privé en zakelijke kilometers weten. Dan kan na afloop van het jaar de afrekening gemaakt worden.
 
Bij mij komt het minder gunstig uit als ik hem op het bedrijf zet. Ik kan hem beter privé houden en 25000(km) keer 19 cent aftrekken. De aftrek van de BTW op onderhoud en aftrek overige kosten zijn namelijk flink lager.

De vraag is dan of motorkleding nog af te trekken is en of daar ook een privé/werk verhouding op toegepast moet worden.
 

Best duidelijk.
 

Best duidelijk.
"U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. "

Ah ja motorkleding valt hier dus ook onder dan. Ik dacht dat het wel afgeschreven kon worden, ook als de motor privé is. Een beetje zoiets als werkkleding.
 
"U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. "

Ah ja motorkleding valt hier dus ook onder dan. Ik dacht dat het wel afgeschreven kon worden, ook als de motor privé is. Als een soort werkkleding zegmaar.
Zie ook hier, daar staat werkkleding nog een keer apart genoemd. www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten

Al is er wel een oplossing:
Is de kleding ook geschikt om buiten uw onderneming te dragen? Dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70 cm2. Het beeldmerk moet verwijzen naar uw onderneming.
:+
 
Bij het logo op je kleding zetten moet je er wel op letten dat die niet door je goretex oid laag heen wordt geborduurd. Plak logo dus, al is dat na een paar jaar ook weg.

Je kunt je motor die privé staat niet meer op de zaak zettenals je eenmaal met je zaak bent begonnen, zo vertelde mijn boekhouder mij.
Ook ligt de bewijslast van de kilometers bij de belastingdienst en niet bij jou. Dus als je een aantal kms opgeeft dat een beetje reëel klinkt dan wordt het lastig te bewijzen dat het meer of minder is.

Maar als je 25k per jaar zakelijk rijdt dan moet je wel heel veel nog privé rijden om het ongunstig uit te laten vallen.

Als je de motor zakelijk rijdt hoef je overigens geen logo op je kleding te hebben. De kosten van je pak zitten namelijk ook verwekt in je privédeel van de totale kosten. ( Al ga ik komend jaar het trucje van een zakelijk pak en een privé pak toepassen om geen bijtelling over mijn privé kilometers te krijgen met mijn nieuwe motorpak, dat nogal prijzig wordt).
 
Ik heb nog een vraag over de verzekering.
Moet het een zakelijke verzekering zijn om dit ook af te kunnen schrijven of mag het een "normale" motorverzekering zijn?

En met de wegenbelasting.. moet daar nog iets voor gedaan worden of kun je dit ook zonder extra gedoe afschrijven?
 
Ik heb nog een vraag over de verzekering.
Moet het een zakelijke verzekering zijn om dit ook af te kunnen schrijven of mag het een "normale" motorverzekering zijn?
Ligt er aan, ik heb hier een aardige boom over opgezet met mijn verzekering.
Ze waren heel meedenkend.

Wanneer je de motor voor woon-werk gebruikt hoef je geen zakelijke verzekering te hebben, dit wordt niet als zakelijke rit gezien.
Ga je voor je werk rijden, bv koerier dan is het wel zakelijk uiteraard en moet je de verzekering ook zakelijk hebben.

In mijn geval ben ik ook zakelijk gegaan omdat je met een zakelijke verzekering wel een prive rit mag maken en de verzekering gebaseerd is op de aanschafwaarde zonder btw. (scheelt)
De zakelijke verzekering was dan wel weer iets duurder maar door de lagere aanschafwaarde had ik een klein voordeel.
Daarnaast ben ik sowieso goed verzekerd mocht ik eens een "echt" zakelijke rit hebben. (nooit discussie, dat kan met een prive verzekering dus wel)
Het is dus even passen en meten en uitrekenen mocht je alleen woon-werk rijden.

Verzekering is verder gewoon op te voeren als kosten voor zover ik weet maakt het type niet uit.

En met de wegenbelasting.. moet daar nog iets voor gedaan worden of kun je dit ook zonder extra gedoe afschrijven?
Geen idee eigenlijk, ik betaal geen wegenbelasting want EV ;)
Maar volgens mij is belasting sowieso niet aftrekbaar dus ik vermoed van niet.
 
Ligt er aan, ik heb hier een aardige boom over opgezet met mijn verzekering.
Ze waren heel meedenkend.

Wanneer je de motor voor woon-werk gebruikt hoef je geen zakelijke verzekering te hebben, dit wordt niet als zakelijke rit gezien.
Ga je voor je werk rijden, bv koerier dan is het wel zakelijk uiteraard en moet je de verzekering ook zakelijk hebben.

In mijn geval ben ik ook zakelijk gegaan omdat je met een zakelijke verzekering wel een prive rit mag maken en de verzekering gebaseerd is op de aanschafwaarde zonder btw. (scheelt)
De zakelijke verzekering was dan wel weer iets duurder maar door de lagere aanschafwaarde had ik een klein voordeel.
Daarnaast ben ik sowieso goed verzekerd mocht ik eens een "echt" zakelijke rit hebben. (nooit discussie, dat kan met een prive verzekering dus wel)
Het is dus even passen en meten en uitrekenen mocht je alleen woon-werk rijden.

Verzekering is verder gewoon op te voeren als kosten voor zover ik weet maakt het type niet uit.


Geen idee eigenlijk, ik betaal geen wegenbelasting want EV ;)
Maar volgens mij is belasting sowieso niet aftrekbaar dus ik vermoed van niet.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord 😁.
 
Terug
Bovenaan Onderaan