regels puntenrijbewijs aangescherpt

Wat mij betreft mag er voor het promillage alcohol naar benden bijgesteld worden. Voor een ieder gewoon geen druppel, hetzelfde geldend voor drugs. Verkeersovertedingen als 50 km/u te hard vind ik dan nog van een minder kaliber, niet dat ik dat wil goed praten, maar ik vind het minder erg als rijden onder invloed.

Hoe zit het eigenlijk bij de verzekering als je een aanrijding maakt met 1 of 2 biertjes op. Wettelijk gezien mag dat nog, maar gaat de verzekering dan alsnog alles op jou verhalen omdat jij gedronken had?
 
Als het wettelijk is toegestaan, kan de verzekering je geen strafbaar feit verwijten en moeten ze gewoon uitkeren, lijkt me.
 
overigens, leest misschien niet helemaal duidelijk in de OP, maar het puntenrijbewijs voor alcohol en drugs gaat voor iedereen gelden, niet alleen voor beginnende bestuurders. en terecht!
:Y klopt

Daarnaast scherpen ze voor beginnende bestuurders de regels aan.

Jammer dat overig bewust gevaarlijk rijgedrag niet met een algemeen puntenrijbewijs wordt aangepakt.
Daar is nu artikel5 voor toch?
 
Als het wettelijk is toegestaan, kan de verzekering je geen strafbaar feit verwijten en moeten ze gewoon uitkeren, lijkt me.
Dat lijkt me ook, maar ik heb wel eens gehoord van een clausule mbt alcohol. Als die ergens onderuit kunnen komen zullen ze dat niet nalaten, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
:Y kloptDaar is nu artikel5 voor toch?

Weet niet precies hoe het puntenrijbewijs zit, die leeftijd ben ik voorbij, maar gevaarlijk rijgedrag wordt bij beginnende bestuurders specifiek genoemd, als mogelijk straf puntenrijbewijs.
Maar art 5 geldt voor iedereen en kan inderdaad tot intrekking rijbewijs leiden, dus waarom dat dan specifiek in het puntenrbw genoemd wordt? Waarschijnlijk omdat je eerder tot intrekking komt door de combinatie met andere strafpunten die op zichzelf niet tot intrekking zouden leiden, en bij erv.bestuurders moet je dus echt meerdere malen art 5 hebben.

Zoiets :?
 
Maar als je je daar niet aan houdt, dan zou dat net zo strafbaar moeten zijn als overig drugsgebruik. :/
Is dat inmiddels strafbaar dan?

Ik meen me te herinneren dat dat nog niet strafbaar was omdat ze et niet konden meten. (heel logisch ook want met een paar pillen in je mik kan je namelijk echt heeel goed rijden........................................ ahum)
 
edit: ik heb geloof ik iets teveel meegeleefd met het 50+ topic voor de echte oudjes onder ons, never mind
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast scherpen ze voor beginnende bestuurders de regels aan.

En dat is nou onnodig de staatskas spekken.

Uit hun eigen gegevens is gebleken dat er veel mensen zijn met 1 punt, helft minder met 2 punten en iets van 5% met 3 punten, waar dus uit blijkt dat het puntensysteem goed werkt. Door het terug te dringen naar 2 punten = houdoe zal het CBR straks echt veel gaan cashen :r
 
Je hoort mij toch ook niet over de wettelijke achtergrond die er aan vooraf gaat?
Ik spreek hier puur over de mogelijkheid, en de kosten, die enkel de feitelijke invoering met zich mee zal brengen.

Okee, dat zeg je ook niet. Maar je geeft wel aan dat het met wat ict handelingen geregeld is. Maar hoe je het nu zegt is als volgt: Iedereen een puntenrbw, maar je kan er niets mee of er kan niets meegedaan worden omdat het juridisch niet is ingedekt. Om 8 miljoen mensen, of miscchien wel meer, van een punten rbw te voorzien gaat niet dmv van een optie aanvinken in Windows 7 oid...
 
Verkeersdelict
Vanaf 1 juni treedt de zogenoemde recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten in werking. Daarbij krijgt een bestuurder een strafpunt voor elk verkeersdelict waarbij alcohol in het spel is. Gebeurt dit nog een keer en is er sprake van een alcoholpromillage van minstens 1,3 dan wordt na de veroordeling het rijbewijs ongeldig. De bestuurder moet dan opnieuw rijexamen doen en zijn 'geschiktheid' aantonen om opnieuw een rijbewijs te krijgen.


Bron: Cookies op AD.nl | AD.nl

Overigens wordt met deze wetswijziging op 1 juni ook artikel 164, lid 4 WVW gewijzigd. De inhoudingscriteria voor het rijbewijs worden voor de officier van justitie gelijk getrokken met de invorderingscriteria van de politie.

Zie Stb 2008, 433, onderdeel G
 
...door zo'n omaatje stijf van de parkinson medicijnen is mijn moeder,die op de stoep stond te wachten,omver gereden.
Als het omaatje nog stijf stond had ze d'r medicatie juist niet gehad...
(10.16. Parkinsonmiddelen
Parkinsonmiddelen (dopamine-agonisten of parasympaticolytica) hebben geen tot een matig negatieve invloed op de rijvaardigheid (categorie I of II). Regeling eisen geschiktheid.)

Maar je hebt een goed punt: er zijn verschillende vormen van intoxicaties die het rijgedrag kunnen beïnvloeden. Eigenlijk wil je het overlaten aan eigen inzicht: dat mensen snappen dat ze in bepaalde omstandigheden maar beter niet kunnen rijden en dat dan ook niet doen. Maar da's duidelijk te naïef. Volgende vraag is dan: waar begin je met reguleren? En dan is het verbieden van rijden-onder-invloed-van-genotsmiddelen wel het eerste dat je aanpakt. Voor medicijnen gelden al verboden (rode stickers) en waarschuwingen (gele stickers). Maar 't blijft wat onrechtvaardig aanvoelen wanneer je alle gebruikers van bijv benzodiazepinen (temazepam ea) verbiedt te rijden, wanneer niet elke gebruiker daar slechter door rijdt.
Daarnaast hebben mensen zelf meldingsplicht als hun gezondheid aangetast wordt op een manier die het rijgedrag kan beinvloeden. Dan volgt een medische keuring door het CBR. Een arts kan ze daaraan herinneren (en een gewaarschuwd mens telt voor 2, helemaal bij een ongeval).
Maar zolang er mensen rijden die helemaal geen rijbewijs hebben (gehad), ga je niet voorkomen dat mensen met een glas alcohol of een 'rood pilletje' toch gaan rijden. Maar die kun je wel harder straffen als ze brokken maken.
Beter reguleren dan dat wil/kun je niet, denk ik.

Overigens mogen TRIAS-snelheidsovertredingen ook goed bestraft worden, wat mij betreft. En gaan dergelijke maatregelen niet alleen voor jongeren gelden.
 
wij voorrang hadden en ook al ons duidelijk breed gemaakt hadden.

Heb ik zo'n hekel aan, aan bestuurders die vinden dat je er niet meer langs mag en dan bewust je gaan blokken terwijl er nog een heel stuk ongebruikt asfalt ligt.... :+
 
Laatst bewerkt:
Maar art 5 geldt voor iedereen en kan inderdaad tot intrekking rijbewijs leiden, dus waarom dat dan specifiek in het puntenrbw genoemd wordt? Waarschijnlijk omdat je eerder tot intrekking komt door de combinatie met andere strafpunten die op zichzelf niet tot intrekking zouden leiden, en bij erv.bestuurders moet je dus echt meerdere malen art 5 hebben.

Zoiets :?
Ja, lijkt mij een goeie dat een art 5 mee mag wegen bij de intrekking of ongeldigverklaring van een rbw. Bij de beginnende bestuurders mogen zulke dingen van mij best zwaarder wegen dan bij de erv bestuurders.
 
Overigens wordt met deze wetswijziging op 1 juni ook artikel 164, lid 4 WVW gewijzigd. De inhoudingscriteria voor het rijbewijs worden voor de officier van justitie gelijk getrokken met de invorderingscriteria van de politie.

Zie Stb 2008, 433, onderdeel G
Oh ik wist niet eens dat die criterea verschillen. Kan dan met terugwerkende kracht alsnog je rbw ingevorderd worden door de officier oid?
 
Is dat inmiddels strafbaar dan?

Ik meen me te herinneren dat dat nog niet strafbaar was omdat ze et niet konden meten. (heel logisch ook want met een paar pillen in je mik kan je namelijk echt heeel goed rijden........................................ ahum)

Je kan het wel meten, maar dat is nogal omslachtig :+ Wat ze soms wel doen bij feestjes waarvan bekend is dat de gemiddelde gebruiker een paar pilletjes (XTC) wegwerkt, is controleren langs de weg en kijken ze of je hele grote pupillen hebt etc. :+
 
Oh ik wist niet eens dat die criterea verschillen. Kan dan met terugwerkende kracht alsnog je rbw ingevorderd worden door de officier oid?
Nee, nu is het zo dat de politie je rijbewijs moet invorderen als je 50 km te hard hebt gereden. De officier van justitie mag het rijbewijs inhouden als je 70 kilometer te hard hebt gereden en in het geval dat er moet worden gevreesd dat de bestuurder opnieuw te hard zal rijden (recidive). Om dat laatste te beoordelen stuurt de politie het rijbewijs naar de officier van justitie. En als je nou niet meer dan 70 kilometer te hard hebt gereden en je geen recidive op je naam hebt staan, zal de officier van justitie gewoonlijk binnen tien dagen het rijbewijs teruggeven.

In de nieuwe situatie mag de officier van justitie het rijbewijs inhouden als je 50 kilometer te hard hebt gereden en de eis van recidive wordt ook niet meer gesteld. Dus, als je rijbewijs wordt ingevorderd door de politie vanwege te hard rijden, dan is het mogelijk dat je het rijbewijs niet meer terugkrijgt voordat je op zitting bent geweest.
 
En dat is nou onnodig de staatskas spekken.

Uit hun eigen gegevens is gebleken dat er veel mensen zijn met 1 punt, helft minder met 2 punten en iets van 5% met 3 punten, waar dus uit blijkt dat het puntensysteem goed werkt. Door het terug te dringen naar 2 punten = houdoe zal het CBR straks echt veel gaan cashen :r
mwa zo snel krijg je toch geen punt? ik misdraag me al 4,5 jaar op de weg en kep er nog geen 1 :P laat staan 2/3
 
Laatst bewerkt:
Nee, nu is het zo dat de politie je rijbewijs moet invorderen als je 50 km te hard hebt gereden. De officier van justitie mag het rijbewijs inhouden als je 70 kilometer te hard hebt gereden en in het geval dat er moet worden gevreesd dat de bestuurder opnieuw te hard zal rijden (recidive). Om dat laatste te beoordelen stuurt de politie het rijbewijs naar de officier van justitie. En als je nou niet meer dan 70 kilometer te hard hebt gereden en je geen recidive op je naam hebt staan, zal de officier van justitie gewoonlijk binnen tien dagen het rijbewijs teruggeven.

In de nieuwe situatie mag de officier van justitie het rijbewijs inhouden als je 50 kilometer te hard hebt gereden en de eis van recidive wordt ook niet meer gesteld. Dus, als je rijbewijs wordt ingevorderd door de politie vanwege te hard rijden, dan is het mogelijk dat je het rijbewijs niet meer terugkrijgt voordat je op zitting bent geweest.
Aha! Op die wijze.. Bedankt voor je aanvulling, ik was er nog niet van op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan