Regels voor kinderen? Hoe jong/oud

Dik-gs

Die hard MF'er
27 mrt 2016
297
329
Amersfoort
Hey! Het is hier vast al eens langsgekomen. Zijn er regels over leeftijd etc voor het meenemen van kinderen in zijspan? Niet voor mezelf (dochter is al 16) maar.voor een vriend met zijspan-jeuk en een blaag van 1 jaar. Volgens mij geldt alleen de helmplicht. Klopt dat? Thnx
 
Inderdaad is er geen leeftijdsgrens. Maar alleen een helmplicht.
Zelf heb ik mijn dochter vanaf een paar maanden meegenomen zonder helm (veel te zwaar voor een babynek) maar in een goedgekeurd autostoeltje voor de juiste leeftijd bevestigd in een reguliere 3 punts gordel...
Wel met hoofddeksel (pet) met dikke oorflappen tegen het ergste geluid..

Nooit aangehouden of andere problemen mee gehad
 
Ik heb op de sloop een driepunts gordel uit een auto gerost, en die in het span gebouwd.
Stoel eruit, Maxi Cosi erin...in de gordel.
Zoontje ging vanaf anderhalf mee, skihelmpje op... Screenshot_20221129_214530.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ski helmpje.
Smal autostoeltje.
5 punt gordel.
In een EML GT2001.
Leeftijd was iets van 1.5 a 2 jaar.
Nu ruim 6 jaar later zit ze nog steeds samen met haar moeder in het zijspan.
 
Dank allemaal. De mijne zit er ook al 14 jaar in (vanaf haar tweede), maar inmiddels zit ze liever achterop op de solo en is ze hardop aan het fantaseren over een roze kawa ninja.
 
en is ze hardop aan het fantaseren over een roze kawa ninja.
Ik krijg ook allemaal Insta plaatjes onder m'n neus geschoven met ninja fietsen. Lies wil geen roze maar een zwarte met groene accenten. Liefst met Monster Energy stickers. Geen idee hoe ze daar nou toch bijkomt.
 
Ik krijg ook allemaal Insta plaatjes onder m'n neus geschoven met ninja fietsen. Lies wil geen roze maar een zwarte met groene accenten. Liefst met Monster Energy stickers. Geen idee hoe ze daar nou toch bijkomt.
Insta gok ik?

Tenminste ik heb wel eens (bij iemand anders uiteraard) van die filmpjes voorbij zien komen met strak geklede dames op sportmotoren, vaak Rooie Ducati's, roze motoren en van die Monster stickers overal.
Is zeker stoer?

Beetje dit idee; (ik distantieer mij hier verder uiteraard van, van dit vulgaire dames weg zetten als lustobject...)

 
Maar onze kinderen gingen ook al best jong mee, in het begin in een auto-kinderstoel en wat later met ski-helmpjes icm 4-puntsgordels.

Geen fietshelmen gebruiken, die hebben vaak een soort "punt" aan de achterkant waardoor ze niet lekker zitten.
 
Voor bromfietsers is er een minimum leeftijd.... maar voor motoren vond men de ouders verstandig genoeg....maar ze hadden duidelijk geen rekening gehouden met zijspanners ;)
Er is idd gewoon geen minimum leeftijd. Uiteraard moeten ze wel goed met voeten/handen bij steunpunten kunnen e.d.
En...ze moeten een goedgekeurde helm op !

Dat is voor kinderen tot 6/7/8 jaar niet te doen, helmen zijn te zwaar voor die nekjes en ze zouden eerder meer letsel veroorzaken dan voorkomen.
Zorg dan dus vooral een lichte zo doeltreffend mogelijke helm en zorg uiteraard sowieso voor gordels, liefst 5-punt gordels ! Zoveel kost dat spul niet, is zo ingebouwd en je zult je er een stuk beter bij voelen. En t staat nog stoer ook.
En je kunt ten aanzien van een politieagent iig laten zien dat je erover na hebt gedacht en het beste spul hebt gebruikt ;)
 
Top !!

Niet om de dame hoor, niks mis mee....... maar je zou tegen zo'n schoonvader oplopen....zo'n BMW rijder..... ;) :+

Zeker niks mis mee, lekker eigengereid allebei, ik mag dat wel

Maar precies, daarom reageerde ik ook, straks lig je weer een paar nachten wakker......
 
Wel grappig, toevallig net een topic aangemaakt op het UDCN forum i.v.m. het dragen van een helm bij kinderen. Kom ik via de zoekfunctie in dit topic terecht. We zijn ook een beetje zoekende naar een oplossing voor onze dochter van 2,5 jaar. We vonden een gewone helm ook een beetje zwaar.

Aan een skihelm hadden we nog niet gedacht. Hebben deze altijd ongeveer hetzelfde gewicht of is hier ook veel verschil in ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan