Regeltjes in Frankrijk

Parijs met de motor is sowieso niet echt een aanrader.
We zijn er afgelopen jaar doorheen gekomen en het is best inspannend rijden daar (regen, files en chaos).
Volgende keer plan ik de route er iets omheen. Zit liever relaxed.
 
Parijs met de motor is sowieso niet echt een aanrader.
We zijn er afgelopen jaar doorheen gekomen en het is best inspannend rijden daar (regen, files en chaos).
Volgende keer plan ik de route er iets omheen. Zit liever relaxed.
Wij zijn afgelopen jaar via Amiens/Lemans gereden. Best wel wat om, we moesten richting Bilbao, maar veel extra tijd kostte het niet. En lekker relaxed rijden.
 
En Parijs is een milieuzone. De.rondweg en alles wat er binnen ligt. Dus een Crit sticker verplicht. Je kan dat vermijden door over de N104 te rijden. Ook snelweg, maar wat verder naar het oosten.
 
Iedereen zeurt dan wel om Franse regels... controleren en naleven doen ze daar zelden (wie is er hier ooit aangehouden en gecontroleerd op die ooizt zogenaamd verplichte alcoholtest). In Duitsland daarentegen controleert en bekeurt men op iedere scheet die net een dB te hard is. Sowieso grote steden.. daar rij ik altijd omheen in Frankrijk.
 
De Crit d'Air is op kenteken, dus relatief eenvoudig te controleren door de Franse overheid (camera's, ook bij de tol-afreken pleinen). Niet zomaar een CH tolvignet-sticker zeg maar.
Voor de rest is Frankrijk ontzettend motor-minded!!
 
Het is maar een weet : de franse flitsmeister heet Coyote , dat werkt net als flitsmeister maar het is wel een betaalde dienst. Maar, er is ook een gratis proefperiode die meestal wel voldoende is voor een vakantietrip.
Overigens, Frankrijk is echt een prachtig motorland , en ook echt wel vriendelijke mensen. Maar doe even een poging om een paar basiswoordjes Frans te leren, we zijn in Europa niet zoals de nederlandse luiaards die alleen die woorden in het Engels kunnen en meestal die befaamde 4-letterwords. Als je met lokale mensen wilt communiceren moet je er wel een beetje moeite voor doen !

Overigens, er is een leuk boekje van Arnoud Haak : Op de motor naar Frankrijk . Maar ja, dan moet je wel willen lezen.
 
Laatst bewerkt:
Parijs met de motor is sowieso niet echt een aanrader.
Inderdaad, echt niet... En ik heb er een jaar gewoond!
De locale 2 wielers-bestuurders daar zijn erg aggressief, want die lijken te vinden dat het hun goede recht is om met 80 km/u verschil tussen de file te rijden (ook als auto's al 80 rijden) en iedereen die dat hindert wordt goed erop geattendeerd...

10 jaar geleden ook de stad in gegaan met mijn eerste motor, ddarna had ik een niewue nodig... Dis stenen daar op straat zijn echt geen pretje eenmaal nat...
Volgende keer plan ik de route er iets omheen. Zit liever relaxed.
Zou ik met de motor echt doen... Via de N-wegen kan je veel leuker rijden en zie je veel meer moois!

De snelweg is prima met de auto om snel grote afstanden af te leggen, maar volgens mij rijden de meeste motorrijders toch anders!
 
10 jaar geleden ook de stad in gegaan met mijn eerste motor, ddarna had ik een niewue nodig... Dis stenen daar op straat zijn echt geen pretje eenmaal nat...
Met Michelin banden kan je daar wel gewoon rijden.:+
 
Dat is toch alleen voor de Fransman zelf?

Ja… maar die plakken ze ook niet. Zo wel dan is het een ambtenaar op een Burgman :+

Filteren in de file is in sommige departementen op proef toegestaan en in andere verboden, maar in heel het land maakt iedereen ongevraagd ruimte. Ook als je met 90 achter een auto aanrijdt op een route départementale - je rijdt motor dus je zult er wel voorbij willen.

Verder wat @David_ZZR al zei. Mooi land :]
 
Frankrijk heel Mooi. Deze zomer de RGA gereden met op de achtergrond Flitsmeister. Hartstikke handig en werd p tijd geattendeerd op flitszones. In Metz vroeg een motoragent waar mijn handschoenen waren, zijn namelijk ook verplicht. Dacht alleen voor Fransen zelf. Toen ik in het engels hem beantwoorden zei ie dat ik door kon rijden. Overigens draag ik, voor de duidelijkheid, wel handschoenen.
 
Ook als je met 90 achter een auto aanrijdt op een route départementale - je rijdt motor dus je zult er wel voorbij willen.
En als het dan een politieauto is die je dan met open einddemper met 160 passeert vinden ze het ook goed.... Is mijn ervaring
 
De Crit d'Air is op kenteken, dus relatief eenvoudig te controleren door de Franse overheid (camera's, ook bij de tol-afreken pleinen).
Voor de rest is Frankrijk ontzettend motor-minded!!
Ik ben 3 jaar terug bij Grenoble ca 2km door de milieu-zone gereden.
Dat was nodig om bij de toegangsweg naar een col te komen. (of anders heel ver omrijden)
Nooit iets van gehoord.
 
Ik ben 3 jaar terug bij Grenoble ca 2km door de milieu-zone gereden.
Dat was nodig om bij de toegangsweg naar een col te komen. (of anders heel ver omrijden)
Nooit iets van gehoord.
Tot vrij recent was die Crit'air sticker alléén voor luchtvervulingspieken. Dan werden bepaalde klassen verboden. Voor buitenlanders of mensen die vooral op het platteland wonen en rijden niet per se de moeite waard om zo'n sticker te regelen...

Maar nu beginnen ze ook in te ztten als onze milieuzones, dus zelfs voor vakanties kan het die paar euro's en dat kwartiertje werk wel waard zijn.
 
Die milieu zones zijn allemaal wazig.. In Frankrijk hebben ze permanente zones en tijdelijke. Natuurlijk per district weer eigen nivo's
Het is niet anders dan Duitsland / Italie etc.
Overal heb je een stikker nodig :}:}:} om aan te geven tot welke klasse je behoor.
Wordt er allemaal niet gemakkelijker op.
 
Parijs met de motor is sowieso niet echt een aanrader.
We zijn er afgelopen jaar doorheen gekomen en het is best inspannend rijden daar (regen, files en chaos).
Volgende keer plan ik de route er iets omheen. Zit liever relaxed.
Ik vond het leuk hoor. Wel een paar (26) jaar geleden
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-01-20 at 14.04.50 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-20 at 14.04.50 (1).jpeg
    70,4 KB · Weergaven: 57
  • WhatsApp Image 2023-01-20 at 14.04.50.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-20 at 14.04.50.jpeg
    88,7 KB · Weergaven: 58
Hieronder genoeg redenen om niet naar Frankrijk te gaan ;) en een (behoorlijk) compleet lijstje:

  • Er wonen veel Fransozen
  • Zeer veel tolwegen
  • Per departement kan de max. snelheid op secundaire wegen (D- of RD-wegen) verschillen tussen 80 of 90 km/h
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice weer wel, tot max 50k/h
  • Betaald parkeren in Parijs ook voor motorrijders
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • In oa Parijs, Lyon, Lille, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding) Motoren van vóór 2000 krijgen geen sticker!
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op zondag veel winkels gesloten ook tankstations, wel vaak mogelijk om te tanken met bankautomaat.
  • Ze kennen geen haaientanden maar een lijn met dikke blokken en het bord [Cédez le passage] (Voorrang verlenen)
Alcoholtesters zijn niet meer verplicht maar een advies om bij je te hebben.
Reflecterende stickers op je helm geldt alleen voor helmen die verkocht worden in Fr. (dit wordt op veel sites anders aangemerkt!) Meer dan 125cm² reflectie materiaal is ook niet meer verplicht.

edit: typo= 125cm3 -> 125cm²
 
Laatst bewerkt:
Hieronder genoeg redenen om niet naar Frankrijk te gaan ;) en een (behoorlijk) compleet lijstje:

  • Er wonen veel Fransozen
  • Zeer veel tolwegen
  • Per departement kan de max. snelheid op secundaire wegen (D- of RD-wegen) verschillen tussen 80 of 90 km/h
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice weer wel, tot max 50k/h
  • Betaald parkeren in Parijs ook voor motorrijders
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • In oa Parijs, Lyon, Lille, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding) Motoren van vóór 2000 krijgen geen sticker!
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op zondag veel winkels gesloten ook tankstations, wel vaak mogelijk om te tanken met bankautomaat.
  • Ze kennen geen haaientanden maar een lijn met dikke blokken en het bord [Cédez le passage] (Voorrang verlenen)
Alcoholtesters zijn niet meer verplicht maar een advies om bij je te hebben.
Reflecterende stickers op je helm geldt alleen voor helmen die verkocht worden in Fr. (dit wordt op veel sites anders aangemerkt!) Meer dan 125cm3 reflectie materiaal is ook niet meer verplicht.
Sommige punten die je opsomt over Frankrijk zijn best oke, andere weer iets minder.
Bijv in verleden kon je op zondagmorgen in F naar de winkel, terwijl hier in NL dan alles stevig op slot was.

Meer dan 125 kubic-cm?
Dus je mag nu ook minder dan een borrelglaasje met reflectie bij je te hebben. Huh, mis ik iets:?
 
Hieronder genoeg redenen om niet naar Frankrijk te gaan ;) en een (behoorlijk) compleet lijstje:

  • Er wonen veel Fransozen
  • Zeer veel tolwegen
  • Per departement kan de max. snelheid op secundaire wegen (D- of RD-wegen) verschillen tussen 80 of 90 km/h
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice weer wel, tot max 50k/h
  • Betaald parkeren in Parijs ook voor motorrijders
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • In oa Parijs, Lyon, Lille, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding) Motoren van vóór 2000 krijgen geen sticker!
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op zondag veel winkels gesloten ook tankstations, wel vaak mogelijk om te tanken met bankautomaat.
  • Ze kennen geen haaientanden maar een lijn met dikke blokken en het bord [Cédez le passage] (Voorrang verlenen)
Alcoholtesters zijn niet meer verplicht maar een advies om bij je te hebben.
Reflecterende stickers op je helm geldt alleen voor helmen die verkocht worden in Fr. (dit wordt op veel sites anders aangemerkt!) Meer dan 125cm3 reflectie materiaal is ook niet meer verplicht.
Voor Zwitserland kun je een langere lijst maken én zijn de boetes nog een stuk hoger.
Mijn tip voor als je zo bekrompen denkt en geen woord over de grens spreek : lekker wegblijven. Drente is ook leuk O-)
 
Voor Zwitserland kun je een langere lijst maken én zijn de boetes nog een stuk hoger.
Mijn tip voor als je zo bekrompen denkt en geen woord over de grens spreek : lekker wegblijven. Drente is ook leuk O-)
Het lijstje kwam van een website waar het lijstje voor Zwitserland toch wat korter is:


  • Betalen in Zwitsere Franken (CHF)
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Het is verplicht om een reservebril bij je te hebben
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera afgeraden
  • Vignet verplicht
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Het is verboden om naast elkaar te rijden

    Verkeersboetes zijn hoog! Extra hoog bij te hard rijden in een tunnel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan