Regeltjes in Frankrijk

Ik heb er net een weekje opzitten in Port Grimaud. Das tussen Ste Maxim en Ste Tropez. Was met auto en sleurhut. De wegen daar zijn een constante file. En daar lijken franse motards hun eigen regels te hebben...
Regel 1: Rijdt schofterig hard! Minimaal 80, maar liever 100, ook als de weg of de verkeerssituatie zich daarvoor niet leent.
Regel 2: Haal in! Natuurlijk, anders kan je niet aan regel 1 voldoen. Doorgetrokken streep, twee kanten druk verkeer, onoverzichtelijke bocht? Geen excuus loser! Er voorbij zal je, ook al moet je daarna hard in de remmen omdat je die zijstraat anders niet haalt.
Regel 2sub: Toch niet zo'n inhaalheld? Dreig met inhalen! Rijdt 10 cm van het linkerachterlicht van de auto voor je. Ook al rijdt die auto al 80. En op die doorgetrokken streep kan je koorddansen oefenen.
Kleding voorschrift: Blote armen, blote benen, slippers en oh ja, voor de veiligheid natuurlijk een helm. Stoere man/vrouw/mens? Handschoenen zonder vingers.
Frustraties afreageren doe je op trapfietsers als die menen voorrang te hebben op een rotonde.

Assertieve rijstijl bedoel je?

Ik heb meestal meer last van al die sleurhutten O-)
 
Ik kom net toevallig dit topic tegen..
Volgende week met de auto en motor op de aanhanger naar Ecuyers.
Daar twee dagen op een circuit rijden.
PSX_20230511_201009.jpg

Moet ik dan ook een vignet kopen?
 
Dat is omdat de meeste fransen gewoon ruimte maken zodat ze er langs kunnen.
Nee, nee, nee, ik ben een motorrijder hè. Ik houd die gasten echt wel in de gaten en maak ruimte om ze erdoor te laten. Alleen als er zo'n bangerik achter je zit, moet je steeds kijken wanneer die er nou een keer voorbij gaat. Kan niet de hele tijd met mijn rechterwielen in de goot rijden.
Maar zodra je de bewoonde wereld verlaten hebt, zijn ook de motorhooligans verdwenen en blijven alleen de motorrijders over. En die rijden in Frankrijk ook gewoon voorspelbaar.
 
Ik heb zo eens op wat grote parkeerplaatsen op die sticker zitten letten, maar de meeste Fransen hebben dat ding ook niet op hun voorruit zitten. Ik denk dat je ze alleen in Parijs ziet, alles binnen de ring daar is milieu zone.En zo zijn er nog een paar steden.
Iets anders voor de Engeland gangers. Mocht je je binnen de M25 wagen (dat is de rondweg rond London) dan moet je geregistreerd staan voor de ULEZ (Ultra Low Emmision Zone). Voor UK voertuigen gaat dat vanzelf (op kenteken), maar voor buitenlanders niet. Ik heb mijn auto aangemeld (mijn dochter woont er), maar mijn motor is te oud (2002). Kost niks, maar scheelt een boel geld aan bekeuringen. Je kan ook tegen betaling een dagelijkse ontheffing krijgen.
 
Maar zodra je de bewoonde wereld verlaten hebt, zijn ook de motorhooligans verdwenen en blijven alleen de motorrijders over.
Zelfde heb je in Italië.
Viel mij op dat het in de stad krioelt van de scooters.
Eenmaal op de buitenweg dan zie je er nauwelijks nog 1.
Zijn dat de hooligans??
 
Zit nu in Zuid Frankrijk, aan de voet van de Mont Ventoux. geen milieusticker nodig hier. Heb wel iets gelezen over Lyon, maar dat is alleen als er veel smog is volgens mij. En daar ga ik doorheen, maar omheen
 
Terug
Bovenaan Onderaan