Regeltjes in Frankrijk

Wie heeft je dit wijs gemaakt?
Ben zelf Frans en heb dus o.a. mijn hele familie in Frankrijk wonen....

Misschien had ik hier en daar een detail net anders begrepen, maar het feit is dat er dit jaar zo'n 450 auto's rijden in Frankrijk met een ingebouwde installatie om automatisch boetes uit te delen, en het rijden ervan is recentelijk op de private markt gekomen: anders gezegd, achter het stuur zit geen agent. Er is ondertussen zelfs een bedrijf opgericht die mensen een vaste contact biedt voor het rondrijden is zo'n flitsauto.

Geen officiële bron, maar hierzijn er wat foto's van hoe dat eruit kan zien.
En voor wie het daarmee nog niet geloofd, hier een link van de Franse overheid die het systeem in een notendop uitlegt...
 
Maar om het nog beter uit te leggen niet alle snelwegen in Frankrijk zijn Peage wegen als je bijv via Luik naar het zuiden rijd dan begint bij Nancy de Peage.
Dat staat in heel Frankrijk ook heel duidelijk aangegeven.
Zowel als je al op de snelweg zit als op wegen er naartoe,je kan er dus nooit op terecht komen als je een beetje oplet.
In Zwitserland heb je een sticker nodig op alle autosnelwegen,op andere wegen niet.
Als je dus van Franrijk Zwitserland binnen rijdt langs de snelweg,moet je al een sticker hebben,of je krijgt al een boete aan de grens.
 
Ben zelf Frans en heb dus o.a. mijn hele familie in Frankrijk wonen....

Misschien had ik hier en daar een detail net anders begrepen, maar het feit is dat er dit jaar zo'n 450 auto's rijden in Frankrijk met een ingebouwde installatie om automatisch boetes uit te delen, en het rijden ervan is recentelijk op de private markt gekomen: anders gezegd, achter het stuur zit geen agent. Er is ondertussen zelfs een bedrijf opgericht die mensen een vaste contact biedt voor het rondrijden is zo'n flitsauto.

Geen officiële bron, maar hierzijn er wat foto's van hoe dat eruit kan zien.
En voor wie het daarmee nog niet geloofd, hier een link van de Franse overheid die het systeem in een notendop uitlegt...
De uitleg op die site is toch iets helemaal anders dan wat jij hier zei :
"apparaten die zijn ingebed in ongemarkeerde auto's, bestuurd door gendarmes, geüniformeerde politieagenten of particuliere bedrijven die door de staat zijn geautoriseerd."

Het zijn dus bedrijven die een contract hebben met de overheid,jij doet alsof particulieren een camera in hun auto kunnen laten plaatsen om daarmee anderen te flitsen.

En het is al vanaf 1 juli 2017,dus helemaal niets nieuws.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf Frans en heb dus o.a. mijn hele familie in Frankrijk wonen....

Misschien had ik hier en daar een detail net anders begrepen, maar het feit is dat er dit jaar zo'n 450 auto's rijden in Frankrijk met een ingebouwde installatie om automatisch boetes uit te delen, en het rijden ervan is recentelijk op de private markt gekomen: anders gezegd, achter het stuur zit geen agent. Er is ondertussen zelfs een bedrijf opgericht die mensen een vaste contact biedt voor het rondrijden is zo'n flitsauto.

Geen officiële bron, maar hierzijn er wat foto's van hoe dat eruit kan zien.
En voor wie het daarmee nog niet geloofd, hier een link van de Franse overheid die het systeem in een notendop uitlegt...
In Frankrijk weten ze wel raad met collaborateurs.
Listen-very-carefully-I-shall-say-this-only-once.jpg
 
Ze waarschuwen dus , daar past een bruinhemd constructie als apparaatjes in burgerauto's niet echt bij lijkt me.

Jazeker, dat gebeurt, met name op de drukke motorwegen. Ik heb een paar jaar terug op de Grande Ballon in de Elsace met twee gendarmes staan praten die met zo'n auto onderweg waren. Ze lieten ook zien hoe het werkt.
 
Iemand ervaring met de Crit d' Air ? En met het aanvragen daarvan ? Men vraagt om de uitstoot, maar die staat niet op mijn kentekenbewijzen.
Ja, ik heb er een voor mijn GSA. Die gegevens staan ook niet op mijn kentekenbewijs. Daar moet je een foto van meesturen en een paar dagen later kreeg ik een mooie gele sticker thuisgestuurd.
 
Ja. Enne, staat op kenteken vh voertuig dus niet zomaar een stickertje. Dus.....reken op volautomatische check, zeker bijv bij einde peage Grenoble. (Bij elke peage poort veel camera's.). Ook daar veel gendarmerie trouwens, kan ik wel waarderen.
 
Voor mijn werk kwam ik veel in Frankrijk.
Als je een paar woordjes Frans spreekt, of moeite doet om dat te doen, en je geeft de mens met wie je praat een hand dan heb je de Fransen wel voor je gewonnen .
Ik heb er een huis. Valt best mee. Het helpt wel als je vloeiend Frans praat. ;)
 
Als we het hebben over de waarschijnlijkheid om een boete te krijgen in Frankrijk...
Ze hebben nu wel een nieuwe ontwikkeling op gebied van snelheidscontroles...

Fransen die veel rijden mogen nu in samenwerking met de politie zo'n ingebouwde snelheidsmeter laten inbouwen. Je rijdt dus rond en dat apparaatje meet de snelheid van de auto voor je, bij een overtreding krijgt diegene de boete op de mat, en jij krijgft centjes voor je "bijdrage aan de verkeersveiligheid"

Laatst is de lijst van welke auto's al voorzien waren van zo'n systeem gelekt, schijnt dat het er toch al best veel waren!
Indianenverhaal volgens mij. Welke Fransman ga je vinden die hiertoe bereid is ?
 
Ben zelf Frans en heb dus o.a. mijn hele familie in Frankrijk wonen....

Misschien had ik hier en daar een detail net anders begrepen, maar het feit is dat er dit jaar zo'n 450 auto's rijden in Frankrijk met een ingebouwde installatie om automatisch boetes uit te delen, en het rijden ervan is recentelijk op de private markt gekomen: anders gezegd, achter het stuur zit geen agent. Er is ondertussen zelfs een bedrijf opgericht die mensen een vaste contact biedt voor het rondrijden is zo'n flitsauto.

Geen officiële bron, maar hierzijn er wat foto's van hoe dat eruit kan zien.
En voor wie het daarmee nog niet geloofd, hier een link van de Franse overheid die het systeem in een notendop uitlegt...
Dat is een heel ander verhaal dus. Een soort flitsboa,s dus.
 
Maar om het nog beter uit te leggen niet alle snelwegen in Frankrijk zijn Peage wegen als je bijv via Luik naar het zuiden rijd dan begint bij Nancy de Peage.

Dat zijn voor het merendeel geen snelwegen maar autowegen. Het belangrijkste verschil is dat de limiet 110km/h is en niet 130. Rond grote steden zijn veel autosnelwegen wel inderdaad vrij van tol, dat merk je ook meteen aan de drukte want daar worden ze dan wel voor lokaal verkeer gebruikt.

Als ik wil opschieten in Frankrijk zet ik mijn navigatie op "snelste route" maar wel op "tol vermijden" dan pak je dus veel van die autowegen zonder dat je de dure tol betaald en het rijdt ook wat leuker. Wel even opletten of je niet dwars door een grote stad wordt geleid, dan even met een waypoint zorgen dat je er niet doorheen rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn voor het merendeel geen snelwegen maar autowegen. Het belangrijkste verschil is dat de limiet 110km/h is en niet 130. Rond grote steden zijn veel autosnelwegen wel inderdaad vrij van tol, dat merk je ook meteen aan de drukte want daar worden ze dan wel voor lokaal verkeer gebruikt.

Als ik wil opschieten in Frankrijk zet ik mijn navigatie op "snelste route" maar wel op "tol vermijden" dan pak je dus veel van die autowegen zonder dat je de dure tol betaald en het rijdt ook wat leuker. Wel even opletten of je niet dwars door een grote stad wordt geleid, dan even met een waypoint zorgen dat je er niet omheen rijdt.
Wel!! omheen rijd toch én voor de rest klopt je uitleg op onze vakanties in Frankrijk rijden we in een aantal dagen auto met caravan naar het zuiden over zulke wegen.
 
Er zijn best wel heel wat echte snelwegen in Frankrijk waar je geen peage moet betalen.
Maar die naar het zuiden vallen grotendeels in het deel waar wel peage is.
Ach ik heb een klein zwart doosje op mijn vooruit dat doet 'tuut' en ik kan doorrijden. ;)
 
Ja, ik heb er een voor mijn GSA. Die gegevens staan ook niet op mijn kentekenbewijs. Daar moet je een foto van meesturen en een paar dagen later kreeg ik een mooie gele sticker thuisgestuurd.
Motor van 2006, dus niets bekend over Euro 4 of zo, en ook niets over uitstoot. Maar, wat er niet is, kun je ook niet aangeven. De milieuklasse zal dus wel aan de slechte kant zijn denk ik zo. Wel aangevraagd, ben benieuwd, en dan ook nog waar je met deze gegevens kunt rijden.
O.a. een 6 cylinder auto uit 2009 , zal wordt blijkbaar klasse 2, dus zal wel peage blijven.
 
Ik heb ook klasse 2 voor mijn motor en daar mag je bijna overal mee rijden.

Ik zie trouwens net dat er bedrijfjes online zijn waar je voor 15 euro zo'n Franse milieusticker kunt aanvragen. Dat is dus puur oplichter, voor iets meer dan 3 euro vraag je hem rechtstreeks in Frankrijk aan een die site is ook in het Engels. En ook daar krijg je binnen een uur een tijdelijk bewijs in de mail, zodat je er meteen mee kunt rijden. De echte sticker volgt een paar dagen later.
 
Laatst bewerkt:
Indianenverhaal volgens mij. Welke Fransman ga je vinden die hiertoe bereid is ?
wie is er nu in Nedrland bereid om flitsruiter te worden ? Om dan thuis te komen en al gniffelend te vertellen n weer zoveel 10 km overtreders te hebben gepakt? Wat een beroep!! Het zal je echtgenoot maar zijn die zich in de bosjes verstopt om pics te maken !
 
Dezelfde soort die zo graag parkeerboetes schrijven voor mensen die geen parkeergeld betaald hebben zeker? :r
 
De flitscontroles en de navenante boeteregeling zijn inmiddels geautomatiseerd in F.
Vaak ligt de bekeuring reeds thuis op je te wachten, in keurig Nederlands, en je mag betalen met Visa en MasterCard !

In de departementen Alpes Maritimes en de Var zijn de gendarmes echter de laatste jaren erg gefixeerd geraakt op motorrijders.

Vaak zijn er snelheidscontroles en fuiken, waar UITSLUITEND motorrijders geviseerd worden en de motorfietsen gecontroleerd op banden en uitrusting... auto's worden dan ongemoeid gelaten.
De Fransen zelf zijn nog steeds motor minded en laten je vaak spontaan passeren, maar de politiediensten hebben de jongste jaren echt een soort haat tegen motoren ontwikkeld...
Vooral in de vakantieperiodes is het er vaak op eieren lopen rijden. :(-O-

Ik woon deeltijds in die streek en spreek dus uit ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan