Regeltjes in Frankrijk

De flitscontroles en de navenante boeteregeling zijn inmiddels geautomatiseerd in F.
Vaak ligt de bekeuring reeds thuis op je te wachten, in keurig Nederlands, en je mag betalen met Visa en MasterCard !
Klopt, daarom vond ik een eerdere opmerking dat de boetes vaak niet naar het buitenland worden doorgestuurd een beetje raar...
In de departementen Alpes Maritimes en de Var zijn de gendarmes echter de laatste jaren erg gefixeerd geraakt op motorrijders.
De Fransen zelf zijn nog steeds motor minded en laten je vaak spontaan passeren, maar de politiediensten hebben de jongste jaren echt een soort haat tegen motoren ontwikkeld...
Dat zal wel een beetje aan de regio liggen... Maar daar kan ik het me goed voorstellen!
Volgens mij ook een hele fijne mootorregio waar de overtredingsmogelijkheden niet ontbreken :+
Vaak zijn er snelheidscontroles en fuiken, waar UITSLUITEND motorrijders geviseerd worden en de motorfietsen gecontroleerd op banden en uitrusting... auto's worden dan ongemoeid gelaten.
Ik denk dat dat deels een gevolg is van dat het steeds meer geautomatiseerd is inderdaad, en dat de meeste flitskasten van voren flitsen.
Omdat Frankrijk nog steeds een puntenrijbewijs heeft, naast het geld wat je toch moet betalen is het belangrijk om je punten niet te verliezen.
Om te voorkomen dat veel boetes worden aangevochten op basis van "ik zat niet zelf achter het stuur" hebben ze bedacht dat het beter was om foto's van de voorkant te maken.
Als motorrijder natuurlijk een groot voordeel, want geen kenteken én met een integral helm ben je ook niet herkenbaar!
Dus verbaast me niets dat ze de handmatige controles vooral op motoren richten.
 
Tja, op de Route Napoléon zijn er (voorlopig) nog geen (talrijke) flitskasten en dus zijn alle controles "handmatig".

Het feit dat de verbalisanten zich hoofdzakelijk tegen de motorrijders richten, duidt wel op een bepaalde negatieve houding tegenover één type weggebruiker aldaar.

Ik woon daar reeds ongeveer 16 jaar deeltijds en het fenomeen van de "anti-motoren acties" is relatief jong... een 3-tal jaren, lijkt me.

De prefect van het departement 06 is een notoire motorenhater en dat straalt blijkbaar af op de verbalisanten...

BTW, de flitskasten in F worden in hoog tempo vervangen door de nieuwste exemplaren die vooraan én achteraan flitsen... dat voordeel ben je als motorrijder dus kwijt...
 
Het feit dat de verbalisanten zich hoofdzakelijk tegen de motorrijders richten, duidt wel op een bepaalde negatieve houding tegenover één type weggebruiker aldaar.

Ik woon daar reeds ongeveer 16 jaar deeltijds en het fenomeen van de "anti-motoren acties" is relatief jong... een 3-tal jaren, lijkt me.

De prefect van het departement 06 is een notoire motorenhater en dat straalt blijkbaar af op de verbalisanten...
Als ik me goed heriner is de prefect ook de leidinggevende van de locale politieeenheden... Dus ja, die kan ook specifieke instructies geven...
BTW, de flitskasten in F worden in hoog tempo vervangen door de nieuwste exemplaren die vooraan én achteraan flitsen... dat voordeel ben je als motorrijder dus kwijt...
Zijn dat die dingen op palen die je tegewoordig per paar ziet? Ik zoon zelf juist al 10 jaar niet meer in Frankrijk, dus als ik terugga zie ik nieuwe dingen langs de weg maar weet niet altijd meer wat het is...
 
Er zijn verschillende modellen, waaronder de zwarte met twee camera’s aan dezelfde zijde (personenwagens en motoren + vrachtwagens) die zichtbaar flitsen en de nieuwste met camera’s aan beide zijden , die niet eens meer zichtbaar flitsen … pfffff …..
 
Het feit dat de verbalisanten zich hoofdzakelijk tegen de motorrijders richten, duidt wel op een bepaalde negatieve houding tegenover één type weggebruiker aldaar.

Ik woon daar reeds ongeveer 16 jaar deeltijds en het fenomeen van de "anti-motoren acties" is relatief jong... een 3-tal jaren, lijkt me.

De prefect van het departement 06 is een notoire motorenhater en dat straalt blijkbaar af op de verbalisanten...
Zou het ook aan een deel van de motorrijders kunnen liggen die het voor de rest verziekt heeft?
 
@cb_750_kz grote kans, toch? Voor iedere groep die gehaat wordt komt het door een aantal individuën die een slecht imago verzorgen...
 
Dat zal wel, ja, en niet in het minst de horden motortoeristen die daar komen rijden, alsof het een racebaan is... maar dat geldt voor elke toeristische bergstreek, denk ik.

De mentaliteitswijziging van de politie echter in Zuid-Frankrijk is opvallend... en bijzonder negatief... bij een snelheidsoverschrijding van 50 km/u (80 km/u + 50 km/u = amper 130 km/u ) ... moét de rechter zelfs tot beslag en verbeurdverklaring overgaan (tenzij hij uitvoerig motiveert in zijn vonnis waarom hij dit niet doet)... en daar zit je dus erg snel aan.

De meeste auto's daarentegen uit de Lage Landen (en de UK en Denemarken !) worden er bestuurd door zwetende angsthazen die voor elke bocht remmen...ook gevaarlijk, maar geen voer voor verbalisanten...
 
Laatst bewerkt:
De mentaliteitswijziging van de politie echter in Zuid-Frankrijk is opvallend... en bijzonder negatief... bij een snelheidsoverschrijding van 50 km/u (80 km/u + 50 km/u = amper 130 km/u ) ... moét de rechter zelfs tot beslag en verbeurdverklaring overgaan (tenzij hij uitvoerig motiveert in zijn vonnis waarom hij dit niet doet)... en daar zit je dus erg snel aan.
Maar dat is al langer zo volgens mij... Zit 'm o.a. in dat vanaf de tweede overtreding vanaf 50 km/u het geen overtreding meer is maar een delict.
En dan moet het sowieso voor de rechter. En in de bebouwde kom maken ze er ook sneller een zaak van.
Er staat mij zelf bij dat er vroeger zelfs nog een gradatie erboven was, namelijk vanaf 80 km/u boven de limiet of zoiets... Dan was je rijbewijs niet ingevorderd maar permanent ongeldig verklaard... Na een door de rechter bepaalde periode (en dat kon een aantal jaren zijn) moest je opnieuw afrijden.

Edit: op de pagina die @Jml net deelde zie ik dat deze gradatie nu deels verwerkt is in de straffen voor (herhaald) sneller rijden dan 50 km/u boven de limiet.
Trouwens, verplicht inbeslag nemen van het voertuig mits de bestuurder de eigenaar ervan is... Moet je geen auto delen met je echtgenoot!

De meeste auto's daarentegen uit de Lage Landen (en de Uk en Denemarken !) worden er bestuurd door zwetende angsthazen die voor elke bocht remmen...ook gevaarlijk, maar geen voer voor verbalisanten...
Dat ken ik...
Daarmee ontstaan ook weer verwachtingspatronen... Ik moet altijd lachen (in het begin) als ik terugga naar het gebied waar ik opgegroeid ben en heb leren rijden, dat alle lokale mij per se in moeten halen vanwegen mijn NL kenteken, om mij vervolgens in de weg te staan omdat ik de wegen minimaal net zo goed ken. Op het moment dat hun inhaalacties tot gevaarlijke situaties leiden ben ik meestal klaar met lachen.
 
Maar dat is al langer zo volgens mij... Zit 'm o.a. in dat vanaf de tweede overtreding vanaf 50 km/u het geen overtreding meer is maar een delict.
En dan moet het sowieso voor de rechter. En in de bebouwde kom maken ze er ook sneller een zaak van.
Er staat mij zelf bij dat er vroeger zelfs nog een gradatie erboven was, namelijk vanaf 80 km/u boven de limiet of zoiets... Dan was je rijbewijs niet ingevorderd maar permanent ongeldig verklaard... Na een door de rechter bepaalde periode (en dat kon een aantal jaren zijn) moest je opnieuw afrijden.

Dat ken ik...
Daarmee ontstaan ook weer verwachtingspatronen... Ik moet altijd lachen (in het begin) als ik terugga naar het gebied waar ik opgegroeid ben en heb leren rijden, dat alle lokale mij per se in moeten halen vanwegen mijn NL kenteken, om mij vervolgens in de weg te staan omdat ik de wegen minimaal net zo goed ken. Op het moment dat hun inhaalacties tot gevaarlijke situaties leiden ben ik meestal klaar met lachen.
Ik heb franse nummerplaten. Overigens ga ik waar mogelijk netjes uit de weg en laat ze maar op hun eentje voor Fangio spelen.
 
Dat zal wel, ja, en niet in het minst de horden motortoeristen die daar komen rijden, alsof het een racebaan is... maar dat geldt voor elke toeristische bergstreek, denk ik.

De mentaliteitswijziging van de politie echter in Zuid-Frankrijk is opvallend... en bijzonder negatief... bij een snelheidsoverschrijding van 50 km/u (80 km/u + 50 km/u = amper 130 km/u ) ... moét de rechter zelfs tot beslag en verbeurdverklaring overgaan (tenzij hij uitvoerig motiveert in zijn vonnis waarom hij dit niet doet)... en daar zit je dus erg snel aan.

De meeste auto's daarentegen uit de Lage Landen (en de Uk en Denemarken !) worden er bestuurd door zwetende angsthazen die voor elke bocht remmen...ook gevaarlijk, maar geen voer voor verbalisanten...
Ben je al lang niet meer in Nederland geweest? Die 50 km regeling is hier ook hoor.
 
Ik had vroeger een oude , zakelijk afgeschreven, maar nog uitstekende BMW 3 met Franse nummerborden permanent in F staan.

Ik ben nog nooit zo vaak tegengehouden voor routinecontroles, als toen... de reden was blijkbaar dat vele allochtonen in die zuidelijke streken met dergelijke oude wagens rijden en... die worden nu eenmaal veel vaker gecontroleerd... als men echter onze oudere, witte snuiten zag, mochten we meestal meteen weer doorrijden... over racisme gesproken... 8)7
 
Niet verplicht maar KAN
Precies, dat is ook, het geval in B, maar in Frankrijk heeft de rechter nauwelijks keuze om de verbeurdverklaring niét uit te spreken.
Motiveert hij dit wel in zijn vonnis, hetgeen een extra-inspanning vergt, dan loopt hij veel risico dat de Procureur de la République (Officier van Justitie in NL) beroep aantekent en het vonnis hervormd wordt...

Je begint dus, als snelheidsDUIVEL, (dat woord !!!) reeds vanuit een negatieve startpositie.
 
Ik woon op 10 km van de Nederlandse grens... dus ja, maar het was me niet bekend dat de Nederlandse rechter "verplicht" was om de verbeurdverklaring van je voertuig uit te spreken bij een dergelijke snelheidsoverschrijding...
Nee niet verplicht
 
Precies, dat is ook, het geval in B, maar in Frankrijk heeft de rechter nauwelijks keuze om de verbeurdverklaring niét uit te spreken.
Motiveert hij dit wel in zijn vonnis, hetgeen een extra-inspanning vergt, dan loopt hij veel risico dat de Procureur de la République (Officier van Justitie in NL) beroep aantekent en het vonnis hervormd wordt...

Je begint dus, als snelheidsDUIVEL, (dat woord !!!) reeds vanuit een negatieve startpositie.
Ach. Frankrijk normaliseert.
 
Ik heb ook klasse 2 voor mijn motor en daar mag je bijna overal mee rijden.

Ik zie trouwens net dat er bedrijfjes online zijn waar je voor 15 euro zo'n Franse milieusticker kunt aanvragen. Dat is dus puur oplichter, voor iets meer dan 3 euro vraag je hem rechtstreeks in Frankrijk aan een die site is ook in het Engels. En ook daar krijg je binnen een uur een tijdelijk bewijs in de mail, zodat je er meteen mee kunt rijden. De echte sticker volgt een paar dagen later.
Ik probeer er dus een aan te vragen via de officiele website idd. Maar vanwege gebrek aan franse kennis kom ik er niet echt uit. Ze vragen namelijk om een registratienummer, is dit je kenteken of het voertuigidentificatienummer? En bij brandstof zie ik geen gasoline staan...... geen e5 of e10 ook, hoe heet het dan?
 
In het Frans heet benzine "essence". Maar het is praktischer de site in het Engels te gebruiken.
 
Ja, ik heb er een voor mijn GSA. Die gegevens staan ook niet op mijn kentekenbewijs. Daar moet je een foto van meesturen en een paar dagen later kreeg ik een mooie gele sticker thuisgestuurd.
Wat heb jij ingevuld bij de euro klasse en de uitstoot per km?
 
De Crit d'Air is op kenteken, dus relatief eenvoudig te controleren door de Franse overheid (camera's, ook bij de tol-afreken pleinen). Niet zomaar een CH tolvignet-sticker zeg maar.
Voor de rest is Frankrijk ontzettend motor-minded!!
Ik begreep als je op de snelweg blijft geen sticker nodig hebt. heb dit nagezocht.
Maar schijnbaar wisselt de informatie hier in.

Vorig jaar 2 keer door Parijs gereden (tomtom) op de terug weg zelfs van de snelweg af door Parijs.
Ik heb nooit gebekeuring ontvangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan