regen jas over pak of gore-tex

7 okt 2019
2
0
Hallo,

Ik vertrek in het voorjaar voor een reis van ruim 3 maanden van amsterdam naar Nepal. Ik heb een doorwaaijas voor extreem warm weer, en een goede all season jas met uitneembare binnenvoering en allerlei ventilatiemogelijkheden voor alle andere weersomstandigheden. Ik ben erg blij met die jas, maar hij is alleen niet waterdicht. Er zijn allerlei regenjassen te koop die je over je pak kan aantrekken maar in mijn ervaring ga je daar erg van zweten. Sommige van deze regenpakken zeggen ademend te zijn. Wat is jullie ervaring daarmee? Zijn die echt lekker ademend? Zal ik gewoon dit pak houden en bij regen een extra laag eroverheen trekken, of werkt dat niet goed en loont het om een (tweedehands) pak met gore-tex op de kop te tikken?

thanks!
 
persoonlijk zou ik het hele all season zooi thuis laten en een goede regenjas (ja die heb je gewoon ademend) meenemen samen met de doorwaaijas. en wel om de reden ruimte. een extra motorjas neemt heel veel bagage ruimte in en die is al niet overbemeten. en in een doorwaaijas met regenjas en eventueel een lekkere warme trui ben je veel compacter en veel breder inzetbaar. zo kan je een opgevouwen trui prima combineren met een kussensloop als kussen voor de nacht. is een doorwaaijas met regenjas al een prima oplossing voor dagen waarbij een doorwaaijas net te koud is.
 
houdt dat me denk je ook warm in bijvoorbeeld Kirgizie op 5000m hoogte in de besneeuwde uitlopers van de Himalaya? Ik zal op plekken komen (hopelijk niet al teveel) waar het vriest...
 
Regenoverall is baas, zweet me kapot in de winter met mijn cheape IXS regenoverall. Heb er mee in aanvriezende regen mee gereden, je kon zo het ijs van mijn arm halen en ik had het niet eens koud :') = lekker warm maar zweterig.
Het enige waar ik last van heb is koude handen, maar dat is ook weer op te lossen met verwarmde handvaten/-schoenen
Ademend is het niet, tenzij je de rits open doet maar dan flappert alles in de wind en dat wil je ook niet ;)
 
Ik heb een gevoerde regenoverall van het huismerk “proof” van louis en die bevalt goed.
Deze word ook tijdens het werk gebruikt wanneer ik moet stilzitten bij -10
 
houdt dat me denk je ook warm in bijvoorbeeld Kirgizie op 5000m hoogte in de besneeuwde uitlopers van de Himalaya? Ik zal op plekken komen (hopelijk niet al teveel) waar het vriest...
gelijk of beter als een allseason pak. en anders doe je ook nog een trui tussen doorwaaijas en regenpak.
als je de wind maar uit het pak houd werkt de isolatie optimaal om je warm te houden. en als je echt bang bent voor de kou zou ik eerder elektrische verwarming meenemen als een extra pak. is veel compacter en werkt beter als welke vorm van isolatie ook.
 
Enkele jaren terug ben ik eind vd zomer naar Sicilië gereden. Daar was het enkele momenten bloedheet.
Op de terugweg de Gotthardtpass gepasseerd waar de temp net boven nul was.

Ik heb gereden met een doorwaaijas en met motorjeans. Van koel tot bloedhitte is dat (voor mij) prima.
Op de benen met motorjeans is goed te rijden (voor mij) van ca 5'C tot 45+'C.
Bij een temp beneden ca 15'C trek ik een warme sweater onder mijn jas. Bijv in de bergen eind vd dag op hoogte.
Voor regen heb ik altijd een 2-delig regenpak bij me. Op pashoogte blijkt die ook prima te werken tegen de kou.
Belangrijkste is dat je de koude wind dan niet meer op je lijf hebt!

Nee, mijn regenpak is niet ademend.
Maar op de motor doe je (op de weg) feitelijk zero inspanning, dus zweten is (voor mij) niet aan de orde.
Zweten deed ik wel op Sicilië als ik met 45'C stil stond voor het stoplicht en de koelfan ging dan voluit blazen........pffffffffffffff!

Naast mijn doorwaaijas heb ik ook een all-season-jas. Deze heeft diverse ritsen om te ventileren.
Als alles open staat is die bijna net zo luchtig als mijn doorwaaijas.
 
Ik rij nagenoeg het hele jaar in een degelijk textiel zomerpak en altijd met of ademend ondergoed of met thermo ondergoed. Het zomerpak kan best een buitje hebben maar voor de regen heb ik een ademend regenpak. Een losse broek en jas omdat het makkelijker aan te trekken is. Houd er wel rekening mee dat alle goede spullen ook hun prijs hebben. Voor dat ademend regen pak heb ik 8 jaar geleden al €150 betaald maar het functioneert nog steeds prima. Is vergelijkbaar wat nu te koop is bij Louis.de als Roof Hoodie regenjas en broek, samen €180. Is aardig wat geld voor een regenpak maar wel goed.
 
Ik heb zelf laatst deze gekocht bij Louis van Proof, broek en jas. Erg licht en ademend spul, voel je bijna niks van. Daarnaast past het ook gemakkelijk over mijn leren pak.
 
4 seizoenen jas meenemen en dan een losse regenjas. Zo doe ik het ook, volgende week in Nepal. Van de zomer reed ik er drie maanden mee in Canada en Alaska.van 0°C tot 40°C. Ik heb wel ook een cooldownvest vest mee voor als het erg warm is. Ook als je jas een regenvoering heeft is een losse regenjas er overheen fijn want stof droogt moeizaam. Ik reed dit voorjaar in de Himalaya tot op 4000 meter en het is in april daar al aardig warm (25-30°C)
 
Ik heb weinig tot geen ervaring met motorrijden in die extremen. Wel met kleding voor op veel locaties.
Ik zou eerder de extremen met een extra laagje aanpakken dan er een extra motorpak voor mee te slepen inderdaad. Je weet zelf hoe extreem het aan de warme en koude kant kan tegenkomen. Winddichte kleding doet heel veel om de warmte binnen te houden. Een regenpak is winddicht en kan daarvoor ook gebruikt worden. Zweten hangt van jezelf af, ik zweet als een otter dus koop graag goretex achtige kleding (er zijn meer alternatieven die ook goed functioneren qua waterdichtheid en ademen.
Ik heb zelf motorkleding die waterdicht is, afgelopen week ontdekt dat dit werkt maar ook @#$ koud is. De stof aan de buitenkant word gewoon nat, de binnenlaag is waterdicht. Dus mijn lichaamswarmte werd gebruikt om het water op te warmen. Daar aan denkende zou ik gewoon voor een regenpak er overheen gaan, eventueel ook nog een thermo laag als ondergoed mee en je kan bijna al het weer aan.
 
houdt dat me denk je ook warm in bijvoorbeeld Kirgizie op 5000m hoogte in de besneeuwde uitlopers van de Himalaya? Ik zal op plekken komen (hopelijk niet al teveel) waar het vriest...

De meest handige oplossing daarvoor is een verwarmde binnenjas. Die neemt weinig ruimte in, als je hem niet aansluit is het gewoon een extra binnenvoering en als je hem wel aanzet heb je het ook bij 10 graden vorst nog niet koud.
 
Je weet van jezelf wel of je een koukleum bent of niet. Daar moet je op baseren wat je meeneemt qua kou bescherming. Ik ben zelf een enorme koukleum maar rij wel door tot ver onder nul. Verwarmd vest doet wonderen. Je moet wel een motor hebben met een dynamo die dat aankan. Ik kan het vest ook aan als jasje, scheelt dus een bagage stuk al is ie best fors in omvang. Meerdere dunne laagjes helpt ook en daarmee kun je je warmte en koude behoefte goed regelen. Is soms wel een verkleedpartij maar dat is op je vakantie trip niet zo'n bezwaar lijkt me.
Voordeel van een los regenpak is dat die relatief snel droogt. Dat is fijn als je meerdere dagen achter elkaar in de regen moet rijden. Mijn laminaat goretex pak droogt ook heel snel maar de mouweindjes blijven soms wel nat tot de volgende dag. Niet heel erg, wel licht irritant. Vergeet daarbij ook je laarzen en handschoenen niet. Met natte handen en voeten rijden is bloedirritant en te koude handen is botweg gevaarlijk.

Een niet ademende regenjas zou ik niet doen. Dan ben je door je zweet net zo nat als zonder jas. Daar koel je juist weer van af.
Bedenk vooraf (dus goed uitzoeken) wat je aan weersomstandigheden kan verwachten. Een uurtje 5C met een motorjeans lukt wel, een hele dag is niet fijn. Geldt ook voor hoge temperaturen.
Wat ook van invloed is op je kleding keus is hoe je gaat overnachten. In een hostel, hotel etc kun je vaak je kleding wel drogen. In een tentje met dagen achter elkaar regen wordt het behoorlijk zeuren.
Wat hier al vaker is gezegd, bespaar niet op je kleding. honderd euro meer uitgeven aan ademende regenkleding betaald zich oneindig terug onderweg. Ga wel passen met motorkleding aan en in zithouding op je motor.
Ook een fijn weetje. Goretex werkt niet lekker boven 30C. Maar dan is het ook zo warm dat je eigenlijk geen regenkleding aan hoeft en al zeker geen potdichte.
 
Ik heb zelf motorkleding die waterdicht is, afgelopen week ontdekt dat dit werkt maar ook @#$ koud is. De stof aan de buitenkant word gewoon nat, de binnenlaag is waterdicht.

Dat hangt van het type kleding af. Als je gaat voor kleding met Goretex laminaat dan neemt de buitenlaag geen water op. Dan ben je wel al snel 1500 euro voor een pak kwijt.
 
Als regenpak heb ik het proof stretch regenpak (Louis)
Ben er erg blij mee; door de stretch flappert hij niet en hij ademt. En toch prima waterdicht; ik heb er uren achtereen mee in zware regen gereden en bleef prima droog.
Ik combineer het tegenwoordig ook gewoon met doorwaaijas als het me iets te koud is. Eventueel een softshelljasje onder mijn doorwaaijas zorgt dat het meestal warm genoeg is.
 
En voor de ouderwetse Gore pakken kun je de buitenste impregneren zodat het geen spons is. Natuurlijk wordt het nog nat maar het neemt minder op.

Voor het natte mouw problemen, op het werk hing ik de mouwen omhoog aan de kapstok. Zo liep niet al het water naar het vochtige elleboog is veel minder erg.
 
4 seizoenen jas meenemen en dan een losse regenjas. Zo doe ik het ook, volgende week in Nepal. Van de zomer reed ik er drie maanden mee in Canada en Alaska.van 0°C tot 40°C. Ik heb wel ook een cooldownvest vest mee voor als het erg warm is. Ook als je jas een regenvoering heeft is een losse regenjas er overheen fijn want stof droogt moeizaam. Ik reed dit voorjaar in de Himalaya tot op 4000 meter en het is in april daar al aardig warm (25-30°C)

Natuurlijk,.....................je zit een stuk dichter bij de zon
 
Terug
Bovenaan Onderaan