Regen, Nieuwe banden .. rijden als een trut :(

ZuperBaz

MF veteraan
4 jul 2005
1.517
1
Hoorn (Noord Holland)
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe banden ( van rodamoto ) laten monteren bij Hoogland Motoren in Kwadijk. *O*

Ik rijd nog niet zo lang motor en dit is mijn 1ste nieuwe set banden. Eerder vanmiddag was mij al verteld dat er een dun laagje coating op de banden zit om het uitdrogen in de fabriek tegen te gaan. ff later werd mij verteld dat het nu helemaal spiegelglad is om te rijden met regen. Ik moest vanuit mijn werk nog naar huis rijden.

Rustig rijden was nog sneller dan dat ik net gedaan heb. Reed echt als een mietje B| .. niet normaal meer.
 
Groot gelijk, heel houden is de boodschap. Laatste keer dat ik een nieuwe band nodig had, werd me bij de bandenboer verteld, dat ze iedere keer tegen mensen zeggen, de eerste 100 km rustig op te bouwen, en dat er nog figuren zijn die die k in km vergeten. Gevolg: zelfs bij droge weg bij de eerste de beste rotonde schrapende geluiden van kuipwerk, voetsteunen, spiegels en dergelijke.
 
boeien dat je rijdt als en mietje, als je dast maar niet doet als het laagje er af is ;)

heb ik ook met het warm rijden, dan trek ik echt rustig op enzo, komt ook niet poser genoeg over, maar ik doe het toch :+
 
Groot gelijk, heel houden is de boodschap. Laatste keer dat ik een nieuwe band nodig had, werd me bij de bandenboer verteld, dat ze iedere keer tegen mensen zeggen, de eerste 100 km rustig op te bouwen, en dat er nog figuren zijn die die k in km vergeten. Gevolg: zelfs bij droge weg bij de eerste de beste rotonde schrapende geluiden van kuipwerk, voetsteunen, spiegels en dergelijke.
:^

Gewoon rustig opbouwen en (zeker met nat weer) niet direct het uiterste uit je banden willen halen. Better safe than sorry :)
 
vraag me de laatste tijd wel steeds af hoe je die laag van de rand van je banden rijdt.

heb je het midden netjes schoongereden, ga je plat door een bocht. zit daar nog siliconen..... (en juist dan is een beetje grip wel zo aangenaam)


uhhh ja, ik heb binnenkort ook nieuw rubber nodig
 
remmenreiniger, is het voor 75% eraf. En dan rustig eraf rijden. Beetje bij beetje zodat je grip genoeg houd en met vertrouwen steeds iets verder kan gaan.

succes ;)
 
vraag me de laatste tijd wel steeds af hoe je die laag van de rand van je banden rijdt.
Gewoon: je neemt de eerste bochten rustig en bouwt het langzaam op. Met siliconenlaagje zijn je banden wat gladder, maar ook weer niet spekglad hoor.

Dat laagje schijnt er overigens te zijn om de banden makkelijker uit de mal te kunnen krijgen bij de fabricage, maar dat is een ander verhaal...
 
er zit ook spul in het rubber dat uit de banden mal komt en dat is het gladden spul wat er dus uit moet ZWETEN en dat gebeurt door rijden en nog is rijde zoon 100 km maar dan nog rustig opbouwen
 
hmmz, rustig opbouwen en ff de speciale verrichtingen ophalen.... dan is ie meestal met en 40 a 50 km wel helemaal schoon..

gewoon ff n klein ritje maken.. is niet zo heel erg toch? :]
 
Dat laagje schijnt er overigens te zijn om de banden makkelijker uit de mal te kunnen krijgen bij de fabricage, maar dat is een ander verhaal...
Dat laag is om de banden langer goed te houden tijdens de opslag tenminste dat heb ik ook weleens gehoord.
 
vraag me de laatste tijd wel steeds af hoe je die laag van de rand van je banden rijdt.

heb je het midden netjes schoongereden, ga je plat door een bocht. zit daar nog siliconen..... (en juist dan is een beetje grip wel zo aangenaam)


uhhh ja, ik heb binnenkort ook nieuw rubber nodig

Als je zo denkt kan niemand zn schaamranden wegrijden toch ?

Maar de rommel verdwijnt door het warm worden en slingereffect (een burn-out zou dus werken om je achterband in te rijden).
Schuurpapier etc zijn gewoon bullshit, want dan wrijf je het alleen maar de band in (en idd, dan zie je het niet meer, dus lijkt het te werken).
 
Rustig rijden was nog sneller dan dat ik net gedaan heb. Reed echt als een mietje B| .. niet normaal meer.

Je moet het ook niet gaan overdrijven anders ga je daardoor weer fouten maken...
Met regen banden inrijden is gewoon als een "rustige ouwe vent" rijden. ;)
Op droge weg gewoon even warm rijden de eerste 50/ 100 km en dan ben je ook klaar.
 
vraag me de laatste tijd wel steeds af hoe je die laag van de rand van je banden rijdt.

heb je het midden netjes schoongereden, ga je plat door een bocht. zit daar nog siliconen..... (en juist dan is een beetje grip wel zo aangenaam)

Het is niet zozeer een laagje wat op je banden zit, maar meer in het buitenlaagje van je banden. Het zit in de mal van de band gespoten zodat de band makkelijk uit de mal is verwijderen.

Het spul slijt tendele maar belangrijker is dat het vooral uit je band "zweet". Het verwijnt dus als je band warm wordt.
 
vorige keer veel regen en een busje dauwe niet normaal...
op een grote rotonde met veel trambaan de bocht naar links nemen en dat busje wil je rechtsvoorbij!
gauw er voorgegooid! paarhonderd meter verderop, stoppen voor een zeberapad en dan gau het (volgende)kruispunt over geraced waarna hij moest wachten op auto van rechts en tram en meer voetgangers!!

Dat gaf me toch wel een zekere voldoening! :P














:+
 
vorige keer veel regen en een busje dauwe niet normaal...
op een grote rotonde met veel trambaan de bocht naar links nemen en dat busje wil je rechtsvoorbij!
gauw er voorgegooid! paarhonderd meter verderop, stoppen voor een zeberapad en dan gau het (volgende)kruispunt over geraced waarna hij moest wachten op auto van rechts en tram en meer voetgangers!!

Dat gaf me toch wel een zekere voldoening! :P


:+





verband ......... rustig moeten rijden :W
 
Gewoon: je neemt de eerste bochten rustig en bouwt het langzaam op. Met siliconenlaagje zijn je banden wat gladder, maar ook weer niet spekglad hoor.

Dat laagje schijnt er overigens te zijn om de banden makkelijker uit de mal te kunnen krijgen bij de fabricage, maar dat is een ander verhaal...

laagje is er voor om te zorgen dat de banden niet poreus worden tijdens de opslag.
en het laagje gaat er op de normale manier(rijdend)af door warmte.
op een nat wegdek worden banden niet snel warm, us zal dat laagje ook eg ni snel slijten.
gewoon rustig rijden, vooral bochten, en langzaam steeds iets verder gaan, dan komt dat allemaal wel goed :]
 
Ik kan het nog sterker vertellen O-)
De fabrikant adviseerd je met nieuwe banden de eerste bochten rustig te nemen en daarbij vooral niet je gashendel aan te raken! :Y
Dus bocht in rollen en geleidelijk uitrollen,tja wazig maar dat is de bedoeling.
Als je die silliconen shit er snel af wil, ga dan een verlaten terrein op en rij de randjes eraf :)
En gummen maar!
:Y
Die 100 km in rijden is bullshit.
Pak wat bochten en het komt helemaal goed en handjes van de gashendel af!

Greetz
 
Terug
Bovenaan Onderaan