Regenbanden in de ZAC

Ik wil regenbanden in de ZAC toestaan

  • voor niemand

    Stemmen: 14 29,2%
  • voor iedereen

    Stemmen: 14 29,2%
  • alleen in de S3/4

    Stemmen: 20 41,7%

  • Totaal aantal stemmers
    48

Mischa Kluin

MF veteraan
26 jun 2002
1.320
0
Dorpje in het groene hart
Het lijkt zo simpel: regenbanden mogen niet bij de ZomerAvond Competitie Motoren. De ZAC is er in beginsel voor beginnende racers om zo goedkoop mogelijk te kunnen racen, maar ook ervaren racers die in de ZAc geest willen rijden zijn zeer welkom.

Snelheidsverschillen tussen mensen met en zonder regenbanden zijn in de ogen van de DNRT gevaarlijk.
En met een dergelijke beperking in de bandenkeus blijft iedereen op dezelfde snelheid; Natuurlijk ligt die iets lager, maar dan val je ook weer minder hard. Want denk niet dat mensen op regenbanden niet op zoek gaan naar de grenzen van die dingen en dat er dus minder ongelukken zullen gebeuren.

Vallen doe je als je een grens over gaat, die is bij de huidige regels voor vrijwel iedereen gelijk; sommigen hebben bewezen in de regen beter te zijn dan door een optimale marge te houden. Regenrijden erg moeilijk, dat moet je leren door het vaker te doen.

Wil je met regenbanden rijden ga je dus naar de KNMV-Cup of rij je circuitdagen. Bij de ZAC blijft het (voorlopig) niet toegstaan.

Graag jullie meningen ...
 
Laatst bewerkt:
Je blijft de grens opzoeken met je fiets.
Dus in de regen zoek je de grens op van je BT010 of van je regenbanden.
Er is hier natuurlijkeen felle strijd over bij de zac leden.
Veel rijders in de zac rijden tijdens een natte race liever iets rustiger als dat ze wielen moeten gaan wisselen en op het laatste moment voor de start WEER omdat het op dreigt te klaren. Dit alleen omdat je 'tegenstanders' het ook doen.

Het zou een goede optie zijn om in de S3 klasse WEL regenbanden te laten toestaan omdat daar best serieuze snelle rijders tussenzitten en die best fanatiek met de sport bezig zijn.
Degene die dit niet willen gaan gewoon in de S0, S1 of de S2 rijden.........

Edit: Dat is toevallig die Poll....had ik ook in gedachten...alleen de S3---> S4
 
Laatst bewerkt:
Je blijft de grens opzoeken met je fiets.
Dus in de regen zoek je de grens op van je BT010 of van je regenbanden.
Er is hier natuurlijkeen felle strijd over bij de zac leden.
Veel rijders in de zac rijden tijdens een natte race liever iets rustiger als dat ze wielen moeten gaan wisselen en op het laatste moment voor de start WEER omdat het op dreigt te klaren. Dit alleen omdat je 'tegenstanders' het ook doen.

Het zou een goede optie zijn om in de S3 klasse WEL regenbanden te laten toestaan omdat daar best serieuze snelle rijders tussenzitten en die best fanatiek met de sport bezig zijn.
Degene die dit niet willen gaan gewoon in de S0, S1 of de S2 rijden.........

Edit: Dat is toevallig die Poll....had ik ook in gedachten...alleen de S3---> S4
Mijn mening precies.
 
Er wordt gesteld dat het snelheidsverschil eigenlijk het punt is waar het omdraait , maar als je kijkt naar de snelheidsverschillen tijdens droogweer met de endurance waar dus alles door elkaar rijdt dan gaat die vlieger niet op ,dus of dat nou wel zo veilig is vraag ik me af .
In ieder geval zit nu iedereen met dezelfde handicap en komt het echt op de rijder aan die vloeiende lijnen kan rijden :] .
Ik vind zelf dat regen rijden echt helemaal niks ( alhoewel ik 1x op regenbanden heb gereden en dat was wel weer leuk ) en zeker niet op supercorsa's
in ieder geval blijft deze discussie terugkomen al was ik ietwat verbaasd dat juist Mischa er mee begon , dacht namelijk dat het een beetje taboe was geworden .
 
Wel (of geen) regenbanden, maar dan voor iedereen!

Als je ZAC rijdt moet je weten waar je aan toe bent, dus 1 reglement.
Als je alleen de S3 met regenbanden laat rijden, moet je dan de jongens in de S2 verbieden om met regenbanden te gaan rijden? Volgens mij houdt de discussie dan nooit op. De snelste S2 is meestal sneller dan de langzaamste S3...
Dan mag ook S2 en S1 niet. Nee, dan komt er helemaal geen einde meer aan.

Het maakt mij dus niet uit, maar niet de ene klasse wel en andere niet.
 
Het is absoluut niet taboe om erover te praten; ging eerder meer om de manier waarop. Regels proberen te omzeilen kent zijn grenzen.

De drijfveren voor de huidige regels zijn de veiligheid en de kosten; buiten de beperkte kosten voor de extra set velgen kan niet iedereen zelf (in de paddock)velgen wisselen en daarbij moet je dan misschien ook weer gaan denken aan borgen etc. Of rijders moeten dan een monteur hebben ...

Hoor graag jullie reacties omdat het onderwerp op MF erg bleek te leven en die suggesties kunnen in de toekomst meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van de ZAC Motoren. Zo is de Le Mans start ook geopperd door een rijder.
 
Ik rij wel geen ZAC, maar wat is het verschil, want rijdt niet zo'n beetje iedereen met Supercorsa's oid, niet echt de fijnste regenband, regenbanden mogen niet meer, dus dan maar een reserve setje met bijv BT010's.
Of zal dat niet gebeuren?????
 
Ik rij ook geen ZAC maar is het nu niet zo dat er soms een beetje teveel (net als in de Formule 1) naar gaten in het reglement wordt gezocht? Volgens mij is ZAC een amateurklasse, zulke dingen kun je denk ik beter doen in de KNMV cup of ONK ofzo, of niet? :) Ik denk dat men goed voor ogen moet houden waarvoor ZAC oorspronkelijk is bedoeld.

[me]Revolution die graag ZAC zou gaan rijden, komt er hopelijk ook van :) [/me]
 
Ik rij ook geen ZAC maar is het nu niet zo dat er soms een beetje teveel (net als in de Formule 1) naar gaten in het reglement wordt gezocht? Volgens mij is ZAC een amateurklasse, zulke dingen kun je denk ik beter doen in de KNMV cup of ONK ofzo, of niet? :) Ik denk dat men goed voor ogen moet houden waarvoor ZAC oorspronkelijk is bedoeld.

[me]Revolution die graag ZAC zou gaan rijden, komt er hopelijk ook van :) [/me]
:^ !!!

de spijker op z'n kop.
 
Het wordt een beetje een herhaling van zetten...

Mijn standpunt heb ik vorig jaar hier al omschreven: stel bv een S4 klasse in waarin je vrij bent je banden te kiezen. Je mag dan met regenbanden rijden, het hoeft niet. Zit je in de S2 maar wil je wel met regenbanden kunnen rijden? Prima, geef bij de inschrijving aan dat je in de S4 wilt.

Alle (misschien kromme?) argumenten voor wat betreft de veiligheid zijn dan opgelost. Geen regenbanden toegestaan, bahalve als je je inschrijft voor de S4.
 
nadeel van een S4 is alleen dat er dan nog minder rijtijd overblijft .......


p.s. Als veiligheid zo belangrijk is dan bestond heel de endurance niet....heb heel wat gevaarlijke dingen gezien in die ene sessie die ik gereden heb



persoonlijk zal het me aan me **** roesten wat er besloten wordt...

regen blijft kut met of zonder regenbanden
 
Laatst bewerkt:
Zullen we een compilatie maken van alle keren dat Martin of Huub hier uitleg over heeft gegeven, en die als filmpje online zetten? Ik heb er tot nu toe elke keer prima om kunnen lachen, vooral Huub's statistieken uit 2002, toen enkele coureurs met regenbanden reden en eraf stuiterden...
 
Als sportman zijnde zeg ik met overtuiging: laat het zoals het is. Geen regenbanden en wie de regels probeert te omzeilen word met de nek aangekeken. Lekker duidelijk en helemaal gentleman-like.
Maar dan moet je toch effe verder denken, is het echt wel zo verstandig om de snelle mannen te weren uit de ZAC? Want die rijden veelal ook andere race-series waar wel regenbanden zijn georloofd, en hebben dus in de regen een hele andere motoriek ontwikkeld dan op straatbanden. Waarbij ik wil opmerken dat het verschil tussen een regenband en een hele goede straatband niet meer zo gigantisch is.
En wat is tenslotte betaalbaar? Zolang als ik geen sponsoring heb zal ik zoenzo niet op regenbanden overgaan omdat volgens mij bij toch meestal wisselende omstandigheden een band als de 207 of 208 de betere keus is.
Bottomline, wil je dat de ZAC; onder behoud van de spirit; in niveaux blijft groeien, moet je in de snellste groep regenbanden tollereren.
 
Als sportman zijnde zeg ik met overtuiging: laat het zoals het is. Geen regenbanden en wie de regels probeert te omzeilen word met de nek aangekeken. Lekker duidelijk en helemaal gentleman-like.
Maar dan moet je toch effe verder denken, is het echt wel zo verstandig om de snelle mannen te weren uit de ZAC? Want die rijden veelal ook andere race-series waar wel regenbanden zijn georloofd, en hebben dus in de regen een hele andere motoriek ontwikkeld dan op straatbanden. Waarbij ik wil opmerken dat het verschil tussen een regenband en een hele goede straatband niet meer zo gigantisch is.
En wat is tenslotte betaalbaar? Zolang als ik geen sponsoring heb zal ik zoenzo niet op regenbanden overgaan omdat volgens mij bij toch meestal wisselende omstandigheden een band als de 207 of 208 de betere keus is.
Bottomline, wil je dat de ZAC; onder behoud van de spirit; in niveaux blijft groeien, moet je in de snellste groep regenbanden tollereren.
 
ik vind dat ze regenbanden toe moeten staan ik vind het juist gevaarlijk om dus amateur-racers met dik 125 pk met wegbanden een nat circuit op te sturen
 
Ik vind het in ieder geval goed dat er over gediscusieerd kan worden, en ik ben er eigenlijk tegen, maar vind goedkeuring van regenbanden in de S3 een zeer goede zaak. Je ziet toch over het algemeen dat in de S3 toch mensen zitten die al langer rijden, en meestal ook in de CUP actief zijn. Daarom zou een uitzondering voor ALLEEN de S3 helemaal niet zo gek zijn.

Aan de andere kant blijft natuurlijk de "grondwet" van ZAC ook bestaan. Het moet voor iedere motorrijder mogelijk zijn om te racen. Je komt naar het circuit gereden met een rugzak vol gereedschap, en gaat lekker een dag racen. Dat is toch super!!

Albert (#385)

Team Quickzilver
 
Wat mij betreft zijn er twee opties:

Of helemaal niemand óf alleen de S3

Tot nu toe heb ik het met normale banden in de regen vreselijk naar mijn zin gehad in de ZAC. Oké... De achterkant wil nog wel eens wegglijden of spinnen, maar dat is de grens die je opzoekt. Ikzelf heb op normale banden in de regen leren rijden en daardoor word de motorbeheersing wel beter. Je word gedwongen je motor goed aan te voelen.

Als er toch regenbanden toegestaan gaan worden vind ik dat ook prima, maar dan alleen in de S3. In geval van regen zou de S3 dan wel volledig uit rijders met regenbanden moeten bestaan. Ik heb namelijk wel meerdere gevallen meegemaakt dat rijders op normale banden zich vergissen met rempunten tov rijders op regenbanden...

Brian
(Die zich altijd wel vermaakt in de regen, wat voor banden er ook onder mijn Thundercat zitten...)
 
Nou maak je maar niet bezorgd, die komt dadelijk echt wel met een gefundeerd commentaar, (pork zit op hete kolen achter zijn pc)

Ik ben zelf geen deelnemer aan het Z.A.C. gebeuren,maar ik kom altijd kijken (weer of geen weer)die snipperdagen heb ik er wel voor over.
Ook afgelopen zondag was ik er weer, en als ik dan zie hoe de heren (en dames niet te vergeten) hun fiets met handen en voeten op de baan proberen te houden, dan zou ik als organisatie toch maar eens gaan overwegen om regenbanden toe te staan.

Over veiligheid gesproken,afgelopen zondag zie ik een aantal deelnemers met een beslagen vizier rijden (NOG NOOIT VAN PINLOCK GEHOORD) ook zie ik ze met van donkere (laskap)vizieren rijden dat is voor mij onbegrijpelijk als je de veiligheid hoog in het vaandel hebt>
 
Op woensdag 11 juni 2003 19:03 schreef Fazerpeet het volgende:
...Ook afgelopen zondag was ik er weer, en als ik dan zie hoe de heren (en dames niet te vergeten) hun fiets met handen en voeten op de baan proberen te houden...
doen ze met regenbanden ook. alleen op hogere snelheid.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is het zo dat je met regen banden buiten het feit dat je er mischien harder mee kan , de grens beter kan aanvoelen ???
zoniet dan lijkt het me veiligheids vraagstuk...

Verder zou ik willen dat bij endurance races diegenen die regenbanden gebruiken
dat ken baar maken door achter op hun pak te naaien
" IK GEBRUIK REGENBANDEN" (onder het rijden moeilijk te zien)
zodat je je niet op hun hogere tempo stukbijt... :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan