Regenbanden in de ZAC

Ik wil regenbanden in de ZAC toestaan

  • voor niemand

    Stemmen: 14 29,2%
  • voor iedereen

    Stemmen: 14 29,2%
  • alleen in de S3/4

    Stemmen: 20 41,7%

  • Totaal aantal stemmers
    48
Inlopen op schema gebeurt om eventuele tegenvallers later op de dag te kunnen opvangen. Mensen moeten zich ruim op tijd voor de start naar de pits begeven. Wijzigingen op het schema groter dan 10 minuten worden duidelijk gecommuniceerd middels nieuwe tijdschema's en als mensen die schema's niet lezen/ willen hebben...
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt; race je zelf?
Ik word altijd nogal droevig van dit soort weinig opbouwende kritiek op mensen die hun vrije dagen opofferen -neem wel aan dat ze daar lol in hebben- om soms in de regen langs de baan te posten om daarmee de veiligheid van deelnemers te garanderen en te zorgen dat die niet hoeven te posten.
Als je niets zinvols in dit topic te melden hebt ga jij toch gewoon wat anders doen met je vrije tijd ...
je heb ook omroep instalaties die zijn daar speciaal voor ontworpen
om mededelingen door te geven als er wat veranderd het kan toch niet zo zijn
dat je continu naar een toren moet lopen om te gaan kijken
of er wat verandert is. want als het om transponders gaat weet men op eens weer de omroep instalatie te vinden mischa dit is wel vreemd he en je moet nu toch wel; een beedje ophouden met dat gezeik over regen banden want dit komt zeker niet bij huub of ria vandaan maar gewoon bij je zelf
 
Op donderdag 12 juni 2003 21:58 schreef pat r1 het volgende:Ik heb inmiddels zelf ook een tweede set velgen aangeschaft ivm. wisselende weersomstandigheden, KUN JE EIGENLIJK NIET BUITEN.

Goh, je zegt het zelf al |(
 
Op donderdag 12 juni 2003 22:07 schreef sjeik555 het volgende:
... mischa dit is wel vreemd he en je moet nu toch wel; een beedje ophouden ...
... mischa dit is wel vreemd he en je moet nu toch wel; een beedje ophouden ...
Goet plan, ik zal kappun met mun gezijk en nied meer reageeren op non-ZAK(hahaha)-ers. Bedankd voor jullie nuttige opmerkingen.
 
Ik heb inmiddels zelf ook een tweede set velgen aangeschaft ivm. wisselende weersomstandigheden, kun je eigenlijk niet buiten.
Maar niet iedereen heeft er het geld en de middelen voor(over), daarom het ideetje van de bandenservice.

Dat snapte ik wel Pat, maar TommyG niet...
 
Hallo....hoezo bandenservice: 1 klasse waarin je met regenbanden MAG rijden. Er zijn er zat die een dubbel setje velgen hebben. Die komen dus voor die klasse in aanmerking. Degenen die dat niet hebben blijven dus gewoon in hun huidige klasse rijden.

Denk ff na.....

En wie zijn de coureurs die pas remmen als een ander in de ankers gaat :? Die zijn gestoord! Je bepaalt toch altijd je eigen rempunt, helemaal in de regen, regenbanden of niet! Als we het toch over "veiligheid" hebben, is dat misschien een item voor het minuutje van Huub ;)
 
Hallo....hoezo bandenservice: 1 klasse waarin je met regenbanden MAG rijden. Er zijn er zat die een dubbel setje velgen hebben. Die komen dus voor die klasse in aanmerking. Degenen die dat niet hebben blijven dus gewoon in hun huidige klasse rijden.

Denk ff na.....

En wie zijn de coureurs die pas remmen als een ander in de ankers gaat :? Die zijn gestoord! Je bepaalt toch altijd je eigen rempunt, helemaal in de regen, regenbanden of niet! Als we het toch over "veiligheid" hebben, is dat misschien een item voor het minuutje van Huub ;)

:^
 
Hallo....hoezo bandenservice: 1 klasse waarin je met regenbanden MAG rijden. Er zijn er zat die een dubbel setje velgen hebben. Die komen dus voor die klasse in aanmerking. Degenen die dat niet hebben blijven dus gewoon in hun huidige klasse rijden.

Denk ff na.....

En wie zijn de coureurs die pas remmen als een ander in de ankers gaat :? Die zijn gestoord! Je bepaalt toch altijd je eigen rempunt, helemaal in de regen, regenbanden of niet! Als we het toch over "veiligheid" hebben, is dat misschien een item voor het minuutje van Huub ;)

Denk ff na....?
Doe ik toch, heb je voorgaande posts gelezen?
Ik ben dus ook voor een klasse waar ze regenbanden kunnen gebruiken, Probleem is dat de rijders zonder extra set dan vaak op hun SC/RSen de baan op gaan, mij lijkt een banden wissel dan in oog van veiligheid wel een voordeel.
En of ze er dan wegbanden of regenbanden erom mogen leggen daar gaat deze discussie over.
Ander voordeel: Bij bandenservice kan IEDEREEN dus regenbanden rijden, over het tweede gedeelte, ik ben het roerend met je eens, iedereen bepaalt zijn eigen grens en neemt die niet over van een ander.

UIT :X
 
hallo met jos.
een goede regenband is een dunlop 207 rr
ik heb ook een setje pirelli mt 60 liggen,dit zijn eigenlijk supermotard banden
en hebben een brede profiel (die moeten zand/modder loslaten zodra je op asfalt
komt).
die rijden er ook mee als het droog is en is er dus geen sprake van regenbanden,
maar om geen discussie te willen veroorzaken met andere rijders en organisatoren
heb ik ze in de zac nooit gebrijkt.
het moet wel erg nat zijn wil je met deze banden profeit uit halen.
graag hoor ik van micha hoe hij over deze banden denkt.
laat het voortaan mooi weer zijn dan hoeven wij over banden geen zorgen meer te maken
 
Regenbanden zoals gebruikt in de racerij wijken op 2 punten af van de normale banden:

-Compound
De compound is een stuk zachter om bij die lage temperaturen en het kleinere contactoppervlak (door het weggesneden profiel) toch voldoende grip te kunnen bieden. Omdat de band relatief koud blijft slijt hij toch niet te snel om er een race mee uit te kunnen rijden; als de baan opdroogt 'verbranden' deze banden heel snel en moet de rijder zo vaak mogelijk een nat deel van de baan meepikken om zijn banden te koelen.

-Profiel
Het meeste grip heb je met slicks omdat die een zo groot mogelijk contactoppervlak met het wegdek hebben (slicks slijten overigens ook veel gelijkmatiger en rijeigenschappen blijven veel langer gelijk en daarmee voorspelbaar).
Water kan een film vormen tussen rubber en asfalt waardoor er minder grip (lokale aquaplanning) is. Om dat water af te voeren wordt er profiel in een band gemaakt dat het water kan afvoeren. Vorm en diepte van het profiel is afhankelijk van de hoeveelheid water die per seconde afgevoerd moet worden. Vandaar dat er ook intermediates bestaan die weer iets minder profiel hebben.
Full wets hebben de bekende blokjes als profiel om daarmee heel veel water af te kunnen voeren; doen het zelfs goed in ondiepe plassen.


Als er zich plassen op de baan vormen zullen wij met de ZAC niet van start gaan en de baan droog proberen te rijden met auto's (of ambulances ;) ). Reden waarom dit type profielbanden niet nodig zal zijn en je met straatbanden als de 010/012SS, Diablo, 207RR of Pilot Sport prima onder gelijke condities met elkaar kunt racen zonder dat het gevaar voor echte aquaplanning overdreven toeneemt. Bij Supercorsa's e.d. kan dat gevaar op zo'n moment wel bestaan.
Bekende straatregenbanden als de Avon AV49/50 Pro-Xtreme Rain hebben dus geen zin bij de ZAC; wel prima voor op de plassige openbare weg ...

Bij de ZAC Motoren zijn alle voor de straat goedgekeurde banden toegestaan, behalve die speciaal gemaakt zijn voor regen: dus met een aanduiding RAIN of WET. Jouw MT60's voldoen dus waarschijnlijk aan de ZAC-eisen, al heb ik ze nog niet eerder gezien en ben dus niet helemaal zeker (plaats anders een detailfoto).
Reden hiervoor is dat het voor ons anders erg moeilijk wordt om die banden te onderscheiden van de hierboven beschreven raceregenbanden.

De banden moeten overigens een normaal slijtage patroon hebben; van circuit- of straatgebruik. Dus nog voldoende profiel hebben en geen zelfgesneden profiel hebben, anders dan voor iedereen in de winkel te koop. Slicks met een zelfgesneden intermediate of wet profiel zijn dus verboden.
Probleem voor ons blijft om met de beperkte beztting iedereen te kunnen controleren op de gebruikte banden. Daarom lopen Peter en ik ook na de technische keuring in de ochtend nog weleens rond in de pits om te kijken hoe mensen echt aan de start verschijnen en is de pitstraatstoppie tijdens endurances ideaal om zeker te zijn dat iedereen de ZAC-regels eerbiedigt.

Dat we overigens niet-straatgoedgekeurde banden als Supercorsa's en Rennsports toestaan heeft te maken dat straatbanden onder extreme condities (warmte en heel hard rijden in bv de S3) vreemde eigenschappen kunnen krijgen. En om de ZAC-deelnemers hiertegen te beschermen.
Natuurlijk nemen met deze semi race banden met een zachtere compound de kosten toe omdat die sneller slijten, maar je hebt deze banden niet nodig om lekker mee te rijden in de diverse klassen:
de S3-pole van 16 juni 2003 op een droog en warm Zandvoort circuit werd namelijk behaald met een gewone Dunlop 207RR voorband! :}
 
Laatst bewerkt:
Dat we overigens niet-straatgoedgekeurde banden als Supercorsa's en Rennsports toestaan heeft te maken dat straatbanden onder extreme condities (warmte en heel hard rijden in bv de S3) vreemde eigenschappen kunnen krijgen. En om de ZAC-deelnemers hiertegen te beschermen.
Natuurlijk nemen met deze semi race banden met een zachtere compound de kosten toe omdat die sneller slijten, maar je hebt deze banden niet nodig om lekker mee te rijden in de diverse klassen:
de S3-pole van 16 juni 2003 op een droog en warm Zandvoort circuit werd namelijk behaald met een gewone Dunlop 207RR voorband! :}

Zijn SC en RS niet toegestaan op de weg :?
Volgens mij wel
 
Waarom niet gewoon regenbanden :? O-)
Zou leuk zijn maar dan wordt het verschil te groot......... :Z

Er zijn eindeloze discussies over geweest en conclusie is: "straatbanden"

Heeft geen nut om dit weer aan te zwengelen, het gebeurt toch niet vlgs de regels van de ZAC, helaas... :N

[me]Ninjabiker heeft toch (nog) geen extra set wielen voor full wets[/me]
 
Ok, welke banden voor tijdens regen in de ZAC?
Diablo Corsa?
Iemand nog tips? :P
Gewone Diablo's?

IMHO is de Diablo Corsa voornamelijk een droogweer band die ook in de regen nog wat capaciteiten heeft. Hij schiet alleen tekort als er veel water afgevoerd moet worden (uit eigen ervaring). Als je met Pirelli wilt rijden zou ik daarom voor de gewone Diablo gaan, die kan wel veel water afvoeren.

En op het moment dat die Diablo het niet meer aan kan, heb je er toch al SC's onder liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan