Regenbanden in de ZAC?

Regenbanden

  • alleen in de S3

    Stemmen: 6 11,1%
  • in de S2 en S3

    Stemmen: 6 11,1%
  • in alle klassen

    Stemmen: 23 42,6%
  • niet toestaan in de ZAC

    Stemmen: 19 35,2%

  • Totaal aantal stemmers
    54
Mag ik hier even genoteerd zien dat de "grens" op regenbanden toch wel een heel stuk beter aan te voelen is dan op welke andere (weg)band dan ook, echt probeer ze maar eens, regen rijden wordt zelfs leuk *D en laat ik nu net voor mijn lol rijden!
Als ik kijk naar de hoeveelheid teams die er afgelopen endurance mee zijn gestopt, denk ik dat velen het toch niet zo leuk vonden :?
bingo! misschien gewoon de beste argumenten tot hier toe gelezen ...
 
Als je Dunlop 207RR vergelijkt met een Dunlop 208GP-A, dan presteert die 207RR zoveel beter in de regen. Dan ontstaan er ook grote snelheidsverschillen. Trouwens net zo goed in de hoogste race klasses (iedereen op het beste materiaal), ik heb Ben Bostrom wel eens als een natte krant twee ronden aan zijn broek zien krijgen op een doorweekt Assen. Dus snelheidsverschillen blijven altijd in de regen.
Waarom vallen er meer mensen in de regen:
1. Je hebt absoluut gevoel in gas, rem en algemeen positie en houding op de motor nodig. De meeste vallen dan in de eerste/tweede ronde (overmoet en onkunde) en na driekwart race (concentratieverlies door vermoeidheid).
2. Als je begint te glijden is correctie vaak niet meer nogelijk, in tegenstelling tot droog rijden waar correctie vaak wel mogelijk is.
3. Als iemand olie/koelvloeistof lekt dan blijft dat drijven op het asfalt, i.p.v. erin te trekken. Dus ontstaan er eerder supergladde stukken.

De regelgeving in de ZAC moet zo simpel mogelijk blijven. De huidige klasseindeling werkt goed, extra "regenbanden" klasses maakt de organistie en regelgeving complex.

Op slicks rijden is trouwens heel leuk (wel bandenwarmers gebruiken), supergrip en weinig slijtage, omdat er geen profiel in zit "vreten" ze minder waardoor ze langer meegaan.
 
Ik heb zelf 207RR's onder mijn ZX6 zitten. In de regen zijn ze goed, alleen als het droog is verbranden die dingen! Na enkele sessies op Spa te hebben gereden met temperaturen van 18/19 graden, leek het wel of mijn banden van chocola waren :(
Kortom, voor regen zijn die 207RR's erg goed...alleen als de temperatuur en belasting hoog is (zoals het droog circuitrijden) dan is het niks...helaas
 
Ja, inderdaad, 207RR zijn wegbanden en worden dus veel te heet op een droog circuit, net zoals regenbanden op een droge baan. Maar mijn vergelijk is dat 207RR's gebruikt kunnen worden als regenband, met een extra set velgen kan je dus binnen de huidige ZAC regels al een aardig voordeel hebben, t.o.v. rijders zonder extra wielen. Je kan natuurlijk ook 207GP gebruiken maar die slijten nogal hard vanwege het "vreten" in de profielranden.
 
Binnen het Pirelli, Michelin en Metzeler banden gamma zal wel een vergelijkbaar productrange zijn als de Dunlop 207RR, 207GP en 208GP(a) is.
Maar van Dunlop weet ik zeker het bestaan en de eigenschappen.
 
SpeedyJay, die 207 rr's kunnen best aardig functioneren bij de nu door jou gereden snelheden, je moet alleen wel eerst zorgen dat je vering goed is ;) Met je huidige veerinstelling rijd je zelfs een setje splinternieuwe sc's binnen een dag compleet aan gort.
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad, 207RR zijn wegbanden en worden dus veel te heet op een droog circuit, net zoals regenbanden op een droge baan. Maar mijn vergelijk is dat 207RR's gebruikt kunnen worden als regenband, met een extra set velgen kan je dus binnen de huidige ZAC regels al een aardig voordeel hebben, t.o.v. rijders zonder extra wielen. Je kan natuurlijk ook 207GP gebruiken maar die slijten nogal hard vanwege het "vreten" in de profielranden.


Das net zoals je in de regen op Pilot powers oid zou gaan rijden, gisteren op een doorweekt francorchamps gasten op RS/SC in de regen gedubbeld zien worden door anderen op Powers/Diablo.... die op hun beurt dan weer zwaar naar huis gereden werden door anderen op regenbanden...die gasten reden als op het droge. Zo lijkt in de regen rijden idd leuk te worden

Moraal van het verhaal...met een andere set velgen haal je altijd voordeel, kan je er net zo goed regenbanden op leggen

En kan ik voor een prikje een setje regenbanden overkopen voor in geval van een natte circuitdag :X
 
Afgelopen zondag hebben heel veel mensen op SC's de hele race gereden zonder schade/letsel (spierpijn telt niet mee).
Hallo! Ik heb er wel 20 naast de baan zier liggen. Dus zat schade!

Waarom moeilijk maken :?
Wie er op regenbanden wil rijden moet dat zelf bepalen. Maakt niet uit welke klasse. Dus gewoon op deze manier doorgaan en regenbanden toestaan! Klaar! Heb je ook geen extra personeel nodig om te controleren.

En iedereen is oud en wijs genoeg om zelf veilig velgen te wisselen. Je moet er immers zelf op rijden!
 
Mag ik hier even genoteerd zien dat de "grens" op regenbanden toch wel een heel stuk beter aan te voelen is dan op welke andere (weg)band dan ook, echt probeer ze maar eens, regen rijden wordt zelfs leuk *D en laat ik nu net voor mijn lol rijden!
Als ik kijk naar de hoeveelheid teams die er afgelopen endurance mee zijn gestopt, denk ik dat velen het toch niet zo leuk vonden :?
Bovenstaande wou ik ook schrijven! Grensbereik voel je beter aan en dat maakt het racen zo leuk. Je voelt wanneer het fout gaat. Dus je kan super hard rijden zonder dat je veel valt.


Leuk was het voor velen niet. Of je nam veel risico om met SC rond te rijden of je monteerde straatbanden of je stopte gewoon.
 
Hallo! Ik heb er wel 20 naast de baan zier liggen. Dus zat schade!

Waarom moeilijk maken :?
Wie er op regenbanden wil rijden moet dat zelf bepalen. Maakt niet uit welke klasse. Dus gewoon op deze manier doorgaan en regenbanden toestaan! Klaar! Heb je ook geen extra personeel nodig om te controleren.

En iedereen is oud en wijs genoeg om zelf veilig velgen te wisselen. Je moet er immers zelf op rijden!

:Z Hehe,

Eindelijk eentje die het snapt :} , sluit me hier voledig bij aan.
 
Maak je niet blij met een dode mus,ik moet eerdaags nog even om de tafel,misschien dat dit ter sprake komt......
Maar pas op,Mischa is en soort Apostel,dus misschien komt het er wel :?
Al kan ik z'n opmerking "ga dan cuppen/onk'en enz."weer niet vatten.
Oooo en velgen heb ik zat, 6 sets voor de srad en 5 sets voor de R6 :9 en ja incl.schijven.
 
Simpel. En aan slicks heeft toch niemand behoefte. Omdat Nederland zo nat is is het raar dat er geen regenbanden zijn toegestaan.

Graag zie ik dat de ZAC ALTIJD 2 opwarmrondes toepast. Ongeacht de temperatuur en het weertype. Dus niet elke keer veranderen want dit werkt misverstanden in de hand. Dus pits uit, langs start/finisch, banden voelen nu lekker aan, 2e ronde tempo goed op voeren. Startopstelling en je kan vertrekken met lekkere bandjes :)

Versterker tijdens de briefing. Ik en vele naast mij merkte op dat de briefing moeilijk te verstaan is! Doe hier wat aan! Als er iemand doorheem praat of er een motor etc. langs rijdt dan hoor je precies die ene belangrijke zin niet! Erg lullig kan ik je vertellen als je precies niet goed verstaat dat er maar 1 opwarmronde is waardoor ik heel m'n race verknalde.
 
Maak je niet blij met een dode mus,ik moet eerdaags nog even om de tafel,misschien dat dit ter sprake komt......
Maar pas op,Mischa is en soort Apostel,dus misschien komt het er wel :?
Al kan ik z'n opmerking "ga dan cuppen/onk'en enz."weer niet vatten.
Oooo en velgen heb ik zat, 6 sets voor de srad en 5 sets voor de R6 :9 en ja incl.schijven.
owwww, mag ik ook mee :9
 
Als.... ik ooit weer geld heb, klop ik ff bij je aan Marcel. :X Jij hebt zoveel wielen. :9

Lijkt me leuk, op regenbanden racen. :]
 
Weleens een coureur gezien tijdens een dreigende regenbui?

Twijfel, twijfel, wielen alvast demonteren, wielen met regenbanden alvast klaar gezet, 15 minuten voor het opstellen gauw de juiste(?) wielen monteren en dan f@*k, klaart het weer op...

Zomaar een extra "stress" factor erbij op een anders zo'n lekker ontspannend dagje. Laat maar, wat mij betreft. Als het gaat regenen dan doe ik gewoon wat rustiger aan...

Diegene die zo graag op regenbanden rijden kunnen dat naar hartelust in de Cup. Zelfs de C-groep :? rijdt daar op regenbanden... Als je slicks wil, dan kun je naar het Onk... Maar laat de ZAC gewoon de ZAC :}
 
"Zomaar een extra "stress" factor erbij op een anders zo'n lekker ontspannend dagje. Laat maar, wat mij betreft. Als het gaat regenen dan doe ik gewoon wat rustiger aan..."

Er zijn rijders met twee fietsen, is dus helemaal geen stress.

"Als je slicks wil, dan kun je naar het Onk... "

Alleen de SuperMono rijdt nog op slicks in het ONK. En wie wil er nu SuperMono rijden.
O ja, en de zijspannen hebben ook slicks.
 
Ik heb nog niet de tijd gehad om alle posts in dit topic te lezen (ik zit op het werk)dus als het dubbel is hierbij alvast mijn excuses.

Wat nu gebeurd bij regen is dat veel mensen afhaken. Gevolg inschrijfgeld is weg. Ik ga er van uit dat de meeste mensen het liefst bij droog weer rijden en een regendag zien als een uitzonderlijke situatie. Sommige mensen willen zich daar tegen wapenen en sommige mensen accepteren dat ze met een uitzonderlijke situatie geconfronteerd worden en nemen hun verlies. Het lijkt me sterk dat mensen het erg vinden als iemand anders er voor kiest om geld te investeren in regenbanden en wel in de regen te rijden. Winnen is immers niet het belangrijkste voor 99% van de ZAC deelnemers, kúnnen rijden wel. En in de regen kan dat veiliger met regenbanden. Als regenbanden voor iedereen toegestaan zijn, wordt de situatie voor diegene die geen regenbanden willen of kunnen aanschaffen er niet slechter van. Regen = stoppen = geld weg. Maar je biedt mensen die graag willen rijden wel een (veiliger) alternatief. Ik zou de bandenkeuze m.b.t. nat weer dan ook vrij laten. Bekijk zelf hoe nat de baan is en welke banden je monteert. Waarom zou je hier op gaan controleren?

Als je de ZAC meer toegankelijk/ goedkoper wilt maken dan moet je het gebruik van SC’s (in de langzamere klassen) verbieden. Ze slijten t.o.v. straatbanden als een gek en mensen die ook op de straat rijden (de oorspronkelijke doelgroep) moeten iedere race of telkens van banden wisselen of een tweede set velgen aanschaffen om niet structureel in het nadeel te zijn. (uitgaande van: regen = uitzondering, droog = structureel). Gewone straatbanden gaan voor een minder snelle rijder een heel ZAC seizoen + de nodige straat kilometers mee (1 set 5 races). Van Super Corsa’s heb je meerdere setjes nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan