Registratie kilometerstanden motorfiets vanaf 1 juli 2021 verplicht

VendettA

MF veteraan
10 aug 2020
2.371
3.054
Tiel

Grap is dat dit al eerder vernoemd is: Registratie kilometertellers motorfietsen vanaf 1 januari 2021

Registratie kilometerstanden motorfiets vanaf 1 juli 2021 verplicht​


Om fraude met kilometerstanden aan te pakken, komt er vanaf 1 juli 2021 een kilometerregistratiesysteem voor motorfietsen, zo werd al eerder aangekondigd. Het registratiesysteem werkt net zoals dat al bij auto's gebeurt en wordt uitgevoerd in het kentekenregister van de RDW. Men verwacht dat fraude met kilometerstanden hiermee wordt bestreden, de schade die dit consumenten jaarlijks oplevert bedraagt nu naar schatting van de RAI nog zo’n 110 miljoen euro. Een jaar geleden onstond er ophef toen AvroTros tv-programma Opgelicht! aantoonde dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren.
Het terugdraaien van kilometerstanden was overigens al lang strafbaar en ook apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren zijn verboden. De wetgeving voert nu een verplichte kilometerregistratie bij alle reparatie-, onderhouds- en ook bandenwisselbezoeken voor alle bestaande motorfietscategorieën in, maar geldt alleen voor bedrijven die een RDW-erkenning hebben en dus toegang tot het online systeem van de dienst. Tot nu toe gold die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro, die ondergrens vervalt nu. Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij onder andere de overschrijving van het kenteken, al is er daarop bij een particuliere overschrijving geen controle.
De registratie van kilometerstanden zal voorlopig nog niet zo'n grote rol gaan spelen als bij auto's. Eerste oorzaak daarvoor is dat het nog wel even gaat duren voor het systeem daadwerkelijke informatie kan geven of de tellerstand klopt; nu is de database immers nog bijna leeg. Tweede struikelblok voor een kloppende administratie is dat een verplicht, regelmatig contactmoment met een RDW-geregistreerd garagebedrijf ontbreekt, zoals er bij auto's -door de APK- wel is. Overigens lijkt die APK voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving, die straks niet langer door de Europese landen zelf in te vullen is.
RAI Vereniging stond volgens eigen zeggen samen met BOVAG aan de wieg van deze wetgeving. Kees Pereboom, beleidsadviseur Technische Zaken bij RAI Vereniging over de gevolgen van teruggedraaide kilometertellers:
"Een machine waarbij de teller is teruggedraaid kan immers onveilig zijn, is duurder in aanschaf en zadelt de koper op met hogere onderhoudskosten. Ramingen gaan er van uit dat ongeveer 10 tot 20 procent van de kopers teveel betaalt voor een gebruikte motorfiets."

RDW-ERKEND BEDRIJVEN GAAN TELLERSTANDEN MOTORFIETS (EN DRIEWIELERS/TRIKES) IN DE VOLGENDE GEVALLEN REGISTREREN:​

  • Opname bedrijfsvoorraad
  • Tenaamstelling
  • Elk(e) reparatie, onderhoud en bandenwissel (geen minimumbedrag)
  • Afmelding voor export
  • Afmelding voor demontage (niet verplicht)
Er is een uitzondering als er geen teller in de motor zit of als de teller niet is af te lezen, bijvoorbeeld het geval als de teller kapot is en niet eenvoudig te repareren. Meer informatie is te vinden op de site van de RDW.
 
Goede zaak, alhoewel je de fraude met importmotoren daar nog niet mee oplost. Bij auto's kijk ik ook alleen naar auto's met NAP-check.

Maar een goede stap om in elk geval geleidelijk iets meer betrouwbaarheid op te gaan bouwen. Hopelijk wordt het later niet als argument gebruikt om de apk voor motoren er door te drukken. Veel motoren blijven natuurlijk in eigen onderhoud waardoor er minder vastleggingsmomenten zijn.
 
ik heb hier wel een beetje gemengde gevoelens over. Ik doe het onderhoud grotendeels zelf, en heb een relatief lage kilometerstand voor de leeftijd van de motor ( +/- 23000 bj 1993). Het zou voor mij kunnen betekenen dat ik een onlogische tellerstand zou krijgen
 
ik heb hier wel een beetje gemengde gevoelens over. Ik doe het onderhoud grotendeels zelf, en heb een relatief lage kilometerstand voor de leeftijd van de motor ( +/- 23000 bj 1993). Het zou voor mij kunnen betekenen dat ik een onlogische tellerstand zou krijgen
Bij de NAP-check voor auto's wordt er alleen gekeken of een nieuwe geregistreerde stand hoger is dan de vorige stand, al is het maar 1 kilometer. En bij auto's zonder historie ontbreekt het vinkje (import auto's). Bij motoren zal het dus de vraag zijn wanneer je een groen vinkje krijgt, moet de historie volledig bekend zijn? Zo ja, dan heb je er alleen iets aan bij nieuwe motoren. Of ze moeten ook inzage geven in de geregistreerde standen. Dat mis ik nu bij de NAP-check.
En de motoren met klokje rond zal ook wat aandacht vragen.
 
ik heb hier wel een beetje gemengde gevoelens over. Ik doe het onderhoud grotendeels zelf, en heb een relatief lage kilometerstand voor de leeftijd van de motor ( +/- 23000 bj 1993). Het zou voor mij kunnen betekenen dat ik een onlogische tellerstand zou krijgen
Wat maakt dat verder nog uit dan ? de waarde verschilt dan ook niet veel meer :N
 
@ Frank_b: zo een conclusie kan RDW niet trekken. Als jij het verkoopt , heb je kilometer stand XXX, dat is dan de waarde. Of dat klopt, dat kan RDW niet achterhalen omdat er immers geen historie is, maar de toekomstige kopers zullen dat wel snel weten of dat klopt of niet. Dus, jij als eerlijke sleuteraar heeft daar geen problemen mee.

EErlijk gezegd de kilometer teller niet alles. Als de onderhoud slecht is uitgevoerd, of te laat elke keer, dan is de kilometer stand vertekend. Dan is er sprake van meer slijtage dan men via de kilometerstand kan achterhalen.... Rijden op een motor , luisteren, kijken voor gebreken blijft altijd belangrijker...

Wel goed dat er nu iets aan gedaan wordt. Maar dat moet de zelf sleuteraar niet in de weg staan. Vraag mij af of RDW rekening houd met tellerstanden na de max....
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij af of RDW rekening houd met tellerstanden na de max....
Hebben ze helemaal geen rekening mee gehouden en dat boeit ook niet.
Die motoren die nog een max hadden zijn nu al dusdanig oud dat de km-stand al een flink afnemende relevantie heeft.

Er moet ergens een begin gemaakt worden en dit is prima en laagdrempelig genoeg.
Hoop inderdaad alleen niet dat er een APK van komt, met gemiddeld zo'n 6 motoren te staan wordt ik er wel heul druk mee terwijl sommige maar enkele km's per jaar maken _O-
 
Net als bij de auto alweer half werk wat de RDW doet. Zodra de km stand niet oploopt is het oordeel "onlogisch" of "geen oordeel". Wil je dat die km registratie nuttig is zorg dan dat je je huiswerk naar behoren doet. Dat kun je doen door bij registratie een vraag/meldplicht verplicht te stellen en de uitkomst daarvan neem je mee in de registratie. Een eigenaar heeft dan de kans op basis van "bewijs" aan te tonen dat de km stand logisch is. Er zijn namelijk genoeg legitieme en plausibele redenen die nu door de RDW worden afgedaan met "onlogisch" of "geen oordeel" en dat is nadelig voor een verkoper die ter goeder trouw handelt. Maar goed RDW = overheid = generaliseren want dan kunnen ze de standaard processen makkelijk afwerken.

Ik heb zelf een aantal keren een motor/auto geïmporteerd. En iedere keer is het voor de RDW "geen oordeel". Terwijl ik de volledige onderhoudshistorie van de voertuigen kon overleggen middels facturen en/of een uitdraai uit het Duitse dealersysteem.

.
1620722282919.png
 
Net als bij de auto alweer half werk wat de RDW doet. Zodra de km stand niet oploopt is het oordeel "onlogisch" of "geen oordeel". Wil je dat die km registratie nuttig is zorg dan dat je je huiswerk naar behoren doet. Dat kun je doen door bij registratie een vraag/meldplicht verplicht te stellen en de uitkomst daarvan neem je mee in de registratie. Een eigenaar heeft dan de kans op basis van "bewijs" aan te tonen dat de km stand logisch is. Er zijn namelijk genoeg legitieme en plausibele redenen die nu door de RDW worden afgedaan met "onlogisch" of "geen oordeel" en dat is nadelig voor een verkoper die ter goeder trouw handelt. Maar goed RDW = overheid = generaliseren want dan kunnen ze de standaard processen makkelijk afwerken.

Ik heb zelf een aantal keren een motor/auto geïmporteerd. En iedere keer is het voor de RDW "geen oordeel". Terwijl ik de volledige onderhoudshistorie van de voertuigen kon overleggen middels facturen en/of een uitdraai uit het Duitse dealersysteem.

.Bekijk bijlage 1630783

Ach ja, zucht... Wat kan de overheid wel? Waar zijn ze wel goed in, behalve geldklopperij?
 

Grap is dat dit al eerder vernoemd is: Registratie kilometertellers motorfietsen vanaf 1 januari 2021

Registratie kilometerstanden motorfiets vanaf 1 juli 2021 verplicht​


Om fraude met kilometerstanden aan te pakken, komt er vanaf 1 juli 2021 een kilometerregistratiesysteem voor motorfietsen, zo werd al eerder aangekondigd. Het registratiesysteem werkt net zoals dat al bij auto's gebeurt en wordt uitgevoerd in het kentekenregister van de RDW. Men verwacht dat fraude met kilometerstanden hiermee wordt bestreden, de schade die dit consumenten jaarlijks oplevert bedraagt nu naar schatting van de RAI nog zo’n 110 miljoen euro. Een jaar geleden onstond er ophef toen AvroTros tv-programma Opgelicht! aantoonde dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren.
Het terugdraaien van kilometerstanden was overigens al lang strafbaar en ook apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren zijn verboden. De wetgeving voert nu een verplichte kilometerregistratie bij alle reparatie-, onderhouds- en ook bandenwisselbezoeken voor alle bestaande motorfietscategorieën in, maar geldt alleen voor bedrijven die een RDW-erkenning hebben en dus toegang tot het online systeem van de dienst. Tot nu toe gold die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro, die ondergrens vervalt nu. Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij onder andere de overschrijving van het kenteken, al is er daarop bij een particuliere overschrijving geen controle.
De registratie van kilometerstanden zal voorlopig nog niet zo'n grote rol gaan spelen als bij auto's. Eerste oorzaak daarvoor is dat het nog wel even gaat duren voor het systeem daadwerkelijke informatie kan geven of de tellerstand klopt; nu is de database immers nog bijna leeg. Tweede struikelblok voor een kloppende administratie is dat een verplicht, regelmatig contactmoment met een RDW-geregistreerd garagebedrijf ontbreekt, zoals er bij auto's -door de APK- wel is. Overigens lijkt die APK voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving, die straks niet langer door de Europese landen zelf in te vullen is.
RAI Vereniging stond volgens eigen zeggen samen met BOVAG aan de wieg van deze wetgeving. Kees Pereboom, beleidsadviseur Technische Zaken bij RAI Vereniging over de gevolgen van teruggedraaide kilometertellers:

RDW-ERKEND BEDRIJVEN GAAN TELLERSTANDEN MOTORFIETS (EN DRIEWIELERS/TRIKES) IN DE VOLGENDE GEVALLEN REGISTREREN:​

  • Opname bedrijfsvoorraad
  • Tenaamstelling
  • Elk(e) reparatie, onderhoud en bandenwissel (geen minimumbedrag)
  • Afmelding voor export
  • Afmelding voor demontage (niet verplicht)
Er is een uitzondering als er geen teller in de motor zit of als de teller niet is af te lezen, bijvoorbeeld het geval als de teller kapot is en niet eenvoudig te repareren. Meer informatie is te vinden op de site van de RDW.
Dan heeft straks iedereen een kapotte teller,als hijveel gelopen heeft
 
Dat zal vast voorkomen, maar denk dat er niet al teveel mensen die moeite zullen doen.
Overal is wel een uitweg voor, maar 99+% interesseert het te weinig of is eerlijk genoeg.
T grootste nadeel is dat je m af en toe moet wegbrengen ,zo zonde van de tijd , t hok van mij is perfect onderhouden ,moet ik alleen daarvoor naar zo n graaizaak 8)7
 
T grootste nadeel is dat je m af en toe moet wegbrengen ,zo zonde van de tijd , t hok van mij is perfect onderhouden ,moet ik alleen daarvoor naar zo n graaizaak 8)7
Zie ik iets over het hoofd ? Waar staat dat je verplicht wordt een dealer oid te bezoeken ?
 
Er zal toch iets van een registratie punt moeten komen ,samenvoegen van deze topics dan maar :+
De registratiepunten staan vermeld in het artikel. Registratie vind plaats zodra jij om wat voor reden dan ook een dergelijk punt bezoekt. Er staat niet dat je specifiek voor de km registratie er naartoe moet.
 
Betekent dit dat de Belastingdienst hier ook inzage in krijgt?
Laat die eerst de eigen zaken op orde krijgen. Alsjeblieft niet zeg ! Voor je het weet hebben we te maken met een "km-registratie affaire" en betaalt de belastingbetaler opnieuw voor hun geklooi.
 
Laatst bewerkt:
De registratiepunten staan vermeld in het artikel. Registratie vind plaats zodra jij om wat voor reden dan ook een dergelijk punt bezoekt. Er staat niet dat je specifiek voor de km registratie er naartoe moet.
Dan is t vrijblijvend en nutteloos lijkt mij
 
Terug
Bovenaan Onderaan