Registratie kilometertellers motorfietsen vanaf 1 januari 2021

Het hoe en waarom weet ik niet meer precies, maar het betrof voor een deel ook schademotoren inderdaad
Dat was op te vragen met het vin nummer, word goed geregistreerd daar.
Terwijl uit andere landen ook word geïmporteerd maar is verder niks van bekend...
Tjah, zouden die dan allemaal heel hier naartoe zijn gehaald?
 
Geen APK maar rdw aangesloten bedrijven zouden kunnen zeggen voor (ik roep ff wat) 5 euro registreren we de stand zodat je zonder onderhoud toch je tellerstand kan laten optekenen.
(Edit: moet je natuurlijk wel fysiek langs gaan)

Daar werk je alleen nog maar meer fraude mee in de hand denk ik. Ik rij woon-werk 25k per jaar, laat ik hem ieder jaar voor een paar tientjes bij de beunhaas 20k terugdraaien, en daarna bij de Bovag langs voor een stempeltje...
 
ik denk niet dat daar dan genoeg verdienste voor ze aan te behalen is ,en geld is t enige wat telt

Voor een klusje wat 2min werk is?
Naar motor lopen, kijken, naar binnen lopen, factuurtje, klaar.
Maar goed wat ze dan ook willen. Vast mensen die daar waarde aanhechten.

Daar werk je alleen nog maar meer fraude mee in de hand denk ik. Ik rij woon-werk 25k per jaar, laat ik hem ieder jaar voor een paar tientjes bij de beunhaas 20k terugdraaien, en daarna bij de Bovag langs voor een stempeltje...
En waarom zou je dan niet voor je hem voor onderhoud bij de dealer naar binnen schuift die 20k terug draaien? Zelfde verhaal.
 
Er wordt hier veel geschreven over het zelf onderhouden van de motor fiets en dan vooral de zogenaamde ouwe barrels.
Dit onderhouden en dan met name het mechanische deel is allemaal prima zelf te doen door velen onder ons, maar zodra er moderne elektronica of sensor dingen bij komen kijken, is het dikwijls al een ander verhaal. Vele motorrijders zullen hier hun vingers niet aan willen of kunnen branden en zijn zodoende aangewezen op dealerbedrijven of andere meer of minder gespecialiseerde reparateurs/motorspecialisten enz.
Deze zullen vrij snel een RDW erkenning hebben of bij bij een Bovag aangesloten zijn. Zodra je dan hier aan je motorfiets laat doen, wordt de tellerstand genoteerd in de database...
Heb er zelf geen problemen mee, geeft voor een 2e of meerdehands koper een beetje inzicht in het verleden.
 
een stand van 0,0 km in die database bij aankoop is niet moeilijk :+
natuurlijk is het registreren een goede poging om het kaf van het koren te scheiden, zoals men dat nu bij auto's doet.
maarrrr: hoevelen sleutelen aan hun eigen auto??
en om bij bijv. aankoop van een nieuwe band of remblokken de km-stand aan de verkoper/motorzaak te moeten doorgeven gaat me ook wel erg ver...

En waarom zou je dan niet voor je hem voor onderhoud bij de dealer naar binnen schuift die 20k terug draaien? Zelfde verhaal.
wat zou dat opleveren voor jezelf?
het gebeurt juist voordat het ding van eigenaar wisselt...

betrouwbaarheid van het registreren rammelt wat, maar is een begin.
ik hoop alleen niet dat het tuig met dit systeem ook gestolen motoren terug in de handel kunnen drukken... zoals ook nog wel eens met koekblikken gebeurt... |(
 
Laatst bewerkt:
Voor een klusje wat 2min werk is?
Naar motor lopen, kijken, naar binnen lopen, factuurtje, klaar.
Maar goed wat ze dan ook willen. Vast mensen die daar waarde aanhechten.
klusje 2min ? dat bestaat tegenwoordig niet meer :+ moet een systeem voor komen , man loopt mee naar buiten ,voert t in ,ik zeg 20 min !
 
Als een middel tegen sjoemelaars is het goed, maar het is natuurlijk niet zaligmakend. Er wordt gerefereerd aan die uitzending van Radar, daar ging het met name over Harleys, die uit de US werden geïmporteerd, vervolgens werd de teller teruggedraaid, en daarna op NL kenteken gezet. Dat ondervang je er natuurlijk niet mee. Alles wat wordt geïmporteerd, teruggedraaid en daarna pas op NL kenteken wordt gezet krijgt na de volgende beurt bij een Bovag dealer dus het stempel betrouwbaar...

Een ieder die zijn eigen onderhoud doet, of bij de techneut om de hoek die niet is aangesloten bij de Bovag, krijgt straks dus het stempel onbetrouwbaar.

Dus APK, maar daar ondervang je het eerste punt ook niet mee.

Bij een import auto krijg je geen kmstand aanduiding bij het rdw omdat juist om deze reden ze niet weten hoe de stand was.
Dat zal dus ook voor motoren gelden.

Het maakt mij niet uit, een aantal motoren zal betrouwbaarder worden.

Maar inderdaad zolang het om harde pegels gaat zal men frauderen.
Daar werken we zelf aan mee omdat een supersport boven de 20k lastig verkocht wordt en een normale motor rond de 30k ook al een stuk moeilijker wordt.

Mijn VFR heeft 123k staat nu te koop.
Die brengt serieus 2000 tot 2500 euro minder op dan eentje met 30k op de teller.
Terwijl deze niet af te krijgen is, alleen snelweg km's en altijd netjes zijn beurten op tijd gehad. Rustig wegrijden tot warm en altijd lekker doorrijden.
Waarschijnlijk betrouwbaarder dan eentje gebruikt op korte stukjes af en toe en dan met 10k op de teller.

Het is niet anders.
Ik bied hem wel aan met 123k en ga niet de boel belazeren, uiteindelijk koopt iemand hem wel en die gaat er blij van worden.
Ja ik ben eerlijk dus wordt nooit rijk :+
 
Maar APK staat toch voor Auto Periodieke Keuring? Dan zou het toch MPK moeten worden, net als de niet verplichte LPK voor laadkleppen? :+
 
een stand van 0,0 km in die database bij aankoop is niet moeilijk :+
natuurlijk is het registreren een goede poging om het kaf van het koren te scheiden, zoals men dat nu bij auto's doet.
maarrrr: hoevelen sleutelen aan hun eigen auto??
en om bij bijv. aankoop van een nieuwe band of remblokken de km-stand aan de verkoper/motorzaak te moeten doorgeven gaat me ook wel erg ver...


wat zou dat opleveren voor jezelf?
het gebeurt juist voordat het ding van eigenaar wisselt...

betrouwbaarheid van het registreren rammelt wat, maar is een begin.
ik hoop alleen niet dat het tuig met dit systeem ook gestolen motoren terug in de handel kunnen drukken... zoals ook nog wel eens met koekblikken gebeurt... |(

Ik zie het verschil niet met het auto systeem?

Dat is dan op precies dezelfde wijze te flessen?

van 1x registreren krijg je geen logische km stand.
 
klusje 2min ? dat bestaat tegenwoordig niet meer :+ moet een systeem voor komen , man loopt mee naar buiten ,voert t in ,ik zeg 20 min !
Ho! dat gaat zo maar niet...
Eerst afspraak plannen voor de werkplaats, minimaal 15 minuten tijdslot.
Dan moet je motor nog naar binnen, COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen.
"op de brug" voor "veiligheidsinspectie" (vooral belangrijk bij modernere motoren waarbij de KM stand alleen zichtbaar is als ie op contact staat) Indien veilig bevonden word pas de KM-stand bekeken.
Weer een COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen....
Invoeren in registratie systeem, factuur opstellen, ben je al iets van een half uur tot uur verder....
En dan mag je 'm daarna nog zelf naar buiten rijden ook, want COVID-19 :+
 
Ho! dat gaat zo maar niet...
Eerst afspraak plannen voor de werkplaats, minimaal 15 minuten tijdslot.
Dan moet je motor nog naar binnen, COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen.
"op de brug" voor "veiligheidsinspectie" (vooral belangrijk bij modernere motoren waarbij de KM stand alleen zichtbaar is als ie op contact staat) Indien veilig bevonden word pas de KM-stand bekeken.
Weer een COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen....
Invoeren in registratie systeem, factuur opstellen, ben je al iets van een half uur tot uur verder....
En dan mag je 'm daarna nog zelf naar buiten rijden ook, want COVID-19 :+
jij zit al zo op een uur :t
 
Ik ben voor.
Teveel fraude.

En ja, niet elk voertuig komt regelmatig langs. Das niet erg. Gros zal wel in de lijst komen, en dat is van belang.
Martell

Eén van de weinige zinnige reacties in dit topic. Alle anderen onderschrijven Het nut van het voorstel.
 
Er wordt hier veel geschreven over het zelf onderhouden van de motor fiets en dan vooral de zogenaamde ouwe barrels.
Dit onderhouden en dan met name het mechanische deel is allemaal prima zelf te doen door velen onder ons, maar zodra er moderne elektronica of sensor dingen bij komen kijken, is het dikwijls al een ander verhaal. Vele motorrijders zullen hier hun vingers niet aan willen of kunnen branden en zijn zodoende aangewezen op dealerbedrijven of andere meer of minder gespecialiseerde reparateurs/motorspecialisten enz.
Deze zullen vrij snel een RDW erkenning hebben of bij bij een Bovag aangesloten zijn. Zodra je dan hier aan je motorfiets laat doen, wordt de tellerstand genoteerd in de database...
Heb er zelf geen problemen mee, geeft voor een 2e of meerdehands koper een beetje inzicht in het verleden.
Een beetje olie verversen van motor, versnelling en cardan kan iedereen wel, net als diverse filters en de bougies vervangen. Zelfs remblokken zou geen probleem moeten zijn.
Maar het meer specialistische werk zou ik idd aan een garage overlaten die er verstand van heeft en dan kunnen ze direct de kilometers registreren.
Bij mijn BMW bijvoorbeeld heb ik gewoon een hele onderhoudshandleiding waarbij staat hoe de normale zaken onderhouden moeten worden. Het wordt dus zelfs aangemoedigd door de fabrikant. Maar eenmaal per jaar moet het hele remsysteem doorgespoeld worden. Dat ga ik toch echt niet zelf doen.
 
"Een technisch probleem aan de motor is zelden een oorzaak van een ongeval"

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact/motorrijders-wat-zijn-de-oorzaken-van-motorongevallen
En van die beperkte gevallen waarbij technische staat wel een rol speelt, is het natuurlijk ook niet gezegd dat een Apk dit voorkomen zou hebben.
Let op: het foute criterium in deze opmerking is het woord oorzaak.
Het gaat er niet om of slecht onderhoud de oorzaak is, dat is namelijk in 80% van de gevallen een andere weggebruiker, het gaat er om dat de schade en het letsel veel groter is doordat de motor in slechte staat is.
Voorbeeld: een slecht onderhouden motor krijgt geen voorrang van een automobilist. Door slechte remmen/vering/banden kan de motorrijder niet meer remmen en klapt op de auto. Bij een motor in goede staat had hij mogelijk meer kunnen afremmen en de auto niet geraakt, of minder hard geraakt.
De OORZAAK blijft hetzelfde, geen voorrang, en dus niet de staat van de motorfiets. Het RESULTAAT kan totaal anders zijn, namelijk motor en rijder in de kreukels....
 
Dan zul je kilometer teller moet verzegelen, anders kan ik er gewoon een sloopteller op zetten met minder kilometers.
Ik ben toe aan mijn 3e miles teller op de V-Max en deze komt aardig overeen met de werkelijke mile stand.
Ik heb een milen teller dus dat gaat die vlieger niet op van km registratie. :+
 
Een beetje olie verversen van motor, versnelling en cardan kan iedereen wel, net als diverse filters en de bougies vervangen. Zelfs remblokken zou geen probleem moeten zijn.
Maar het meer specialistische werk zou ik idd aan een garage overlaten die er verstand van heeft en dan kunnen ze direct de kilometers registreren.
Bij mijn BMW bijvoorbeeld heb ik gewoon een hele onderhoudshandleiding waarbij staat hoe de normale zaken onderhouden moeten worden. Het wordt dus zelfs aangemoedigd door de fabrikant. Maar eenmaal per jaar moet het hele remsysteem doorgespoeld worden. Dat ga ik toch echt niet zelf doen.

Om het jaar?

Word het niet 's tijd dat ze bij BMW materialen uit deze eeuw gaan gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan