Registratie kilometertellers motorfietsen vanaf 1 januari 2021

A

Anoniempje442

Guest
Vanaf 1 januari 2021 gaat de RDW kilometerstanden bijhouden van motorfietsen, net zoals ze dat al langer bij auto's doet. Dit zal echter alleen gebeuren als een motor onderhouden wordt door een motorbedrijf met een RDW-erkenning. Dat meldt de MAG in haar volgende MAGazine na een interview met Martin Huisman van Vereniging Aanpak Tellerfraude, een samenwerkingscollectief van BOVAG, RAI Vereniging, ANWB en NKC. Aanleiding voor het interview is de televisie-uitzending van Tros Opgelicht waarin de frauduleuze activiteiten van een aantal motorhandelaren en -dealers de hele motorbranche in een kwaad daglicht stelden. Hierdoor ontstond de indruk dat het terugdraaien van kilometertellers in de motorbranche veel voorkomt.

Hele artikel en bron:
 
Zolang motoren niet regelmatig gezien worden door motorgarages (zoals auto's jaarlijks bij de apk) heeft dit totaal geen zin.
 
Maar als je gebruikt koopt kun je wel een motor zoeken met een onderhoudshistorie bij een dealer en zodoende een goede indruk krijgen van de werkelijke km stand.

Wat mij betreft een goede zaak.
 
Zeer slecht. Meer dan 50% (mijn schatting) van motorfietsen ouder dan 5 jaar zal dus niet geregistreerd worden omdat de garage die het onderhoud niet doet geen RDW-erkenning heeft.
 
Op zich prima, maar vele doen onderhoud zelf. Dat is met auto's veel minder aan de orde.

Het zal het verkopen wat moeilijker maken.

Het mag wel wat beter uitgewerkt worden dan 1 op 1 het auto systeem overnemen.
 
Er zal dan wel een geldkloppende A.P.K bij komen :t kunnen ze nog weer wat extra centen binnen harken *O*,
nou ja, boeit ook niet, t ding is 100% :t
 
Leuk, de kilometertellerstandaanduiding word bijgehouden, en er kwam een scheutje olie bij en een filtertje. Pufje lucht erbij of toch nieuwe rubbers?

En dan word zo’n ding als een mongool bereden maar in de advertentie staat te lezen dat....

lijken wel auto praktijken.
 
Op zich niet slecht , heb laatstleden gelezen dat er hier in België apk komt voor motoren vanaf 125 cc (weet niet juist vanaf wanneer ergens tussen 2022 -2025 ), dit zal mischien een heel deel onveilige motoren van de baan halen , want ik heb al veel gevaarlijke toestanden gezien ,dat men soms denkt , hoe durft men daarmee nog rijden .
 
Op zich niet slecht , heb laatstleden gelezen dat er hier in België apk komt voor motoren vanaf 125 cc (weet niet juist vanaf wanneer ergens tussen 2022 -2025 ), dit zal mischien een heel deel onveilige motoren van de baan halen , want ik heb al veel gevaarlijke toestanden gezien ,dat men soms denkt , hoe durft men daarmee nog rijden .
Heel gek of ik ben blind maar ik zie eigenlijk nooit echt onveilige motoren, ik zie wel onverantwoord gedrag maar daar helpt die AP keuring geen moer.
Daarbij, wat is de definitie van een gevaarlijke toestand?
 
Als een middel tegen sjoemelaars is het goed, maar het is natuurlijk niet zaligmakend. Er wordt gerefereerd aan die uitzending van Radar, daar ging het met name over Harleys, die uit de US werden geïmporteerd, vervolgens werd de teller teruggedraaid, en daarna op NL kenteken gezet. Dat ondervang je er natuurlijk niet mee. Alles wat wordt geïmporteerd, teruggedraaid en daarna pas op NL kenteken wordt gezet krijgt na de volgende beurt bij een Bovag dealer dus het stempel betrouwbaar...

Een ieder die zijn eigen onderhoud doet, of bij de techneut om de hoek die niet is aangesloten bij de Bovag, krijgt straks dus het stempel onbetrouwbaar.

Dus APK, maar daar ondervang je het eerste punt ook niet mee.
 
In ieder geval hebben de sjoemelaars nog even de tijd om de km.standen aan te passen :+
 
Als een middel tegen sjoemelaars is het goed, maar het is natuurlijk niet zaligmakend. Er wordt gerefereerd aan die uitzending van Radar, daar ging het met name over Harleys, die uit de US werden geïmporteerd, vervolgens werd de teller teruggedraaid, en daarna op NL kenteken gezet. Dat ondervang je er natuurlijk niet mee. Alles wat wordt geïmporteerd, teruggedraaid en daarna pas op NL kenteken wordt gezet krijgt na de volgende beurt bij een Bovag dealer dus het stempel betrouwbaar...

Een ieder die zijn eigen onderhoud doet, of bij de techneut om de hoek die niet is aangesloten bij de Bovag, krijgt straks dus het stempel onbetrouwbaar.

Dus APK, maar daar ondervang je het eerste punt ook niet mee.
Was dat ook niet dat die geïmporteerde motoren daar van de weg waren gehaald omdat ze een schadeverleden hebben.
Omdat uitvoeren en hier repareren goed te doen is en zo de verzekering een deel van het geld terug krijgt. En zo rijden daar alleen nieuwe Harleys.
 
Heel gek of ik ben blind maar ik zie eigenlijk nooit echt onveilige motoren, ik zie wel onverantwoord gedrag maar daar helpt die AP keuring geen moer.
Daarbij, wat is de definitie van een gevaarlijke toestand?

"Een technisch probleem aan de motor is zelden een oorzaak van een ongeval"


En van die beperkte gevallen waarbij technische staat wel een rol speelt, is het natuurlijk ook niet gezegd dat een Apk dit voorkomen zou hebben.
 
Geen APK maar rdw aangesloten bedrijven zouden kunnen zeggen voor (ik roep ff wat) 5 euro registreren we de stand zodat je zonder onderhoud toch je tellerstand kan laten optekenen.
(Edit: moet je natuurlijk wel fysiek langs gaan)
 
Geen APK maar rdw aangesloten bedrijven zouden kunnen zeggen voor (ik roep ff wat) 5 euro registreren we de stand zodat je zonder onderhoud toch je tellerstand kan laten optekenen.
ik denk niet dat daar dan genoeg verdienste voor ze aan te behalen is ,en geld is t enige wat telt
 
Was dat ook niet dat die geïmporteerde motoren daar van de weg waren gehaald omdat ze een schadeverleden hebben.
Omdat uitvoeren en hier repareren goed te doen is en zo de verzekering een deel van het geld terug krijgt. En zo rijden daar alleen nieuwe Harleys.

Het hoe en waarom weet ik niet meer precies, maar het betrof voor een deel ook schademotoren inderdaad
 
Terug
Bovenaan Onderaan