Registreren bij KvK of niet

_076_

MF'er
4 feb 2019
56
15
Ik heb laatst een garagebox gekocht en nu ben ik van plan om voor de hobby sloopmotoren op te kopen, op te knappen (café racers etc) en weer door te verkopen. Daarnaast af en toe wat onderhoudswerkzaamheden voor derden.

Hiernaast heb ik gewoon een fulltime baan met prima inkomen dus ik doe het niet primair voor extra inkomen en ben dus geen ondernemer voor de belastingdienst.

Wat zijn de voordelen en nadelen als ik mij registreer bij de KvK?

Met name voor het stukje aansprakelijkheid ben ik huiverig. Niet financieel maar aansprakelijstelling door derden waar ik diensten aan verleend heb of motoren aan heb verkocht.

Wellicht zitten hier ervaringsdeskundigen die dezelfde hobbyconstructie hebben :)
 
Je mag alles als je het gratis doet, als je er iets mee verdient wil de roverheid haar deel en heb je ook een inschrijving nodig en dus een complete boekhouding.
 
Zolang je minder eraan verdiend dan 5k per jaar zou ik er niks mee gaan doen.
Ga je meer dan 10/12 per jaar op naam zetten zou ik wel voor de zekerheid overal rekeningen van bij gaan houden.
Verkoop en inkoop facturen laten tekenen en de bonnen bewaren van de opbouw.
Dus even klapper maken of mapjes want je kunt er donder op zeggen bij meer dan 12 per jaar gaan de vrienden van de belastingdienst een keer komen.
 
Zodra je "structureel" motoren op kenteken gaat zetten / overschrijven kom je in beeld bij de BD en de eerste gedachte is dan natuurlijk "die werkt zwart/ontduikt belasting".
Een KvK registratie / BTW nummer heeft ook voordelen.
(en je kan nog altijd "zwart werkenO-) )
 
Voordeel; korting op onderdelen.
Nadeel; keuringen en inspecties.

Ik denk niet dat jouw garagebox voldoet aan de eisen van werkplaats. Ook niet voir een verzekering.

En motortje verbouwen als hobby, is 1 of 2 per jaar. Geen 12.
 
De garagehouder die mijn auto onderhoud vertelde onlangs dat je tot 6 voertuigen per jaar gezien wordt als particulier, daarboven zouden rdw en de fiscus zich er mee gaan bemoeien. Weet alleen niet hoe waar het is
 
Als je bij de KVK staat ingeschreven, krijg je ook steeds vervelende telefoontjes van gasten die jou de meest onzinnige rotzooi willen verkopen.
Of jou willen helpen met administratie, computerproblemen, fiscus, bedrijfsorganisatie, tuinonderhoud en nog veel meer.....................

Voor motoren hoef je vlgs mij niet alles te hebben in de verzekering en MRB.
Al jouw motoren zijn dan 'bedrijfs-voorraad'.
 
Als hobby ondernemer heb je te maken met 2 partijen:
- Voor de belastingdienst ben je niet snel ondernemer. (min. 1225 uur per jaar).
- Voor de BTW ben je niet snel hobby ondernemer.

Als je onder de ca. 1800,- BTW blijft, maak je gebruik van de kleine ondernemersregeling:
https://download.belastingdienst.nl.../de_kleineondernemersregeling_ob2011z20fd.pdfDie regeling verandert trouwens sterk per 1 januari: Kleineondernemersregeling verandert

Hier staat wanneer een KVK inschrijving nuttig is: Check of jij je moet inschrijven bij de KvK - Wanneer inschrijven KvK? - ZZP Daily
 
De garagehouder die mijn auto onderhoud vertelde onlangs dat je tot 6 voertuigen per jaar gezien wordt als particulier, daarboven zouden rdw en de fiscus zich er mee gaan bemoeien. Weet alleen niet hoe waar het is

Onzin
Heb diverse controles meegemaakt bij vrienden en bekenden
12 is de grens.
Anders had ik ook allang een aanslag gehad want heb zat jaren gehad dat ik royaal meer dan 6 auto`s gehad heb en ben echt geen handelaar.
 
Ik ken (vanwege mijn bedrijf) veel mensen die op "het randje" zitten op dat gebied. Het grootste nadeel in deze situatie is de hoeveelheid tenaamstellingen per jaar. Ongeacht hoe weinig geld je er mee pakt, gaat het de fiscus erg opvallen als je 15 motoren per jaar op naam zet en daarna weer overschrijft, of als "gesloopt" afmeldt.

Maar zodra je wel als bedrijf te werk gaat, moet je zoals eerder gemeld aan de (NEN-EN) eisen van een werkplaats voldoen en dat is een beste uitdaging als je in een garageboxje zit. Aan de andere kant hoeft de KvK niet te weten dat je in een garagebox zit, want die heeft waarschijnlijk geen adres. Dus als je nou een tuinschuurtje hebt en daar altijd een halve motor neer zet... Kun je je er wellicht wel uit lullen met een "ik ben eigenlijk gewoon een onschuldig hobbyistje" verhaal.
 
En indien jij je inschrijft zou je je kunnen vergissen met je telefoonnummer en je mailadres.
Dat scheelt enorm veel ongewenste reclame-aanbiedingen.

Alleen al voor zakelijke stroom-aanbieders krijg ik gemiddeld 1 tot 2 keer per week een telefoontje.
En de mails, dat zijn er tientallen per maand. En allemaal op dat ene mailadres dat alleen de KvK heeft.....
 
En indien jij je inschrijft zou je je kunnen vergissen met je telefoonnummer en je mailadres.
Dat scheelt enorm veel ongewenste reclame-aanbiedingen.

Alleen al voor zakelijke stroom-aanbieders krijg ik gemiddeld 1 tot 2 keer per week een telefoontje.
En de mails, dat zijn er tientallen per maand. En allemaal op dat ene mailadres dat alleen de KvK heeft.....
Precies, ik begin daar na 10 jaar onderdemerschap wel kotsmisselijk van te worden. In de eerste 2 jaar zelfs de fout gemaakt om een privé 06-nummer op te geven, heeft daarna 4 jaar geduurd voordat ik niet meer op dat nummer gebeld werd door vage "klanten" en vooral zakelijke dienstverleners. Bel-me-niet-register gebeuren heeft er geen enkele invloed op.
 
Precies, ik begin daar na 10 jaar onderdemerschap wel kotsmisselijk van te worden. In de eerste 2 jaar zelfs de fout gemaakt om een privé 06-nummer op te geven, heeft daarna 4 jaar geduurd voordat ik niet meer op dat nummer gebeld werd door vage "klanten" en vooral zakelijke dienstverleners. Bel-me-niet-register gebeuren heeft er geen enkele invloed op.

Thuis hetzelfde probleem, vooral vage energiemaatschappijen. Ook vaak bedrijf x die een leuke aanbieding heeft voor bouwmateriaal, uitzendbureaus die nog goedkope krachten hebben (lees Engelstalige naam met vaak een "P" van Polish erin maar daar maken ze dan People van) terwijl wij in principe een ZZP-er zijn. Hoe vaak je ook aangeeft dat je geen interesse hebt en als je mensen nodig hebt je ze wel lokaal inhuurt, ze blijven je lastigvallen. Dat is dus ons huisnummer, gelukkig valt die best makkelijk door te koppelen naar een antwoordapparaat. Als ze een aanbieding hebben spreken ze meestal niets in, "echte" klanten wel.
 
Alleen al voor zakelijke stroom-aanbieders krijg ik gemiddeld 1 tot 2 keer per week een telefoontje.

Heb al17 jaar geen onderneming meer maar deze kloothommels blijven me een paar keer per week lastigvallen ondanks belmenietregister
en al lang uitgeschreven bij KVK
 
Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Stel even dat hij een opgeknapte fiets verkoopt, maar door een niet-ontdekt mankement krijgt de nieuwe bezitter een ongeval, wat dus daadwerkelijk terug te voeren is op dat betreffende niet-geziene mankement. Want je hebt dan dus geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan loop je het risico particulier uitgekleed te worden?
 
Als hobby ondernemer heb je te maken met 2 partijen:
- Voor de belastingdienst ben je niet snel ondernemer. (min. 1225 uur per jaar).
- Voor de BTW ben je niet snel hobby ondernemer.

Als je onder de ca. 1800,- BTW blijft, maak je gebruik van de kleine ondernemersregeling:
https://download.belastingdienst.nl.../de_kleineondernemersregeling_ob2011z20fd.pdfDie regeling verandert trouwens sterk per 1 januari: Kleineondernemersregeling verandert

Hier staat wanneer een KVK inschrijving nuttig is: Check of jij je moet inschrijven bij de KvK - Wanneer inschrijven KvK? - ZZP Daily

Dit was mij ontgaan, was ik zeker aan het overwinteren :P
Helemaal super, soms doen ze dus ook wel goede dingen begrijp ik.

Moet ik misschien maar eens gaan nadenken over een nickname wijziging LePenszeur naar LePrutszeur *O*
 
Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Stel even dat hij een opgeknapte fiets verkoopt, maar door een niet-ontdekt mankement krijgt de nieuwe bezitter een ongeval, wat dus daadwerkelijk terug te voeren is op dat betreffende niet-geziene mankement. Want je hebt dan dus geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan loop je het risico particulier uitgekleed te worden?

denk ik te simpel dat als je je buurman/kennis helpt met zn remblokken of wat dan ook vervangen en je vergeet iets te doen, dat een eventueel gevolg onder je WA verzekering valt ?
in eerste instantie moet het voertuig/de eigenaar daar al een WA verzekering op hebben en die keren al gauw tot 2 miljoen uit ofzo, kan je wel een ferrari mee total loss rijden.
 
Ik ken (vanwege mijn bedrijf) veel mensen die op "het randje" zitten op dat gebied. Het grootste nadeel in deze situatie is de hoeveelheid tenaamstellingen per jaar. Ongeacht hoe weinig geld je er mee pakt, gaat het de fiscus erg opvallen als je 15 motoren per jaar op naam zet en daarna weer overschrijft, of als "gesloopt" afmeldt.

Maar zodra je wel als bedrijf te werk gaat, moet je zoals eerder gemeld aan de (NEN-EN) eisen van een werkplaats voldoen en dat is een beste uitdaging als je in een garageboxje zit. Aan de andere kant hoeft de KvK niet te weten dat je in een garagebox zit, want die heeft waarschijnlijk geen adres. Dus als je nou een tuinschuurtje hebt en daar altijd een halve motor neer zet... Kun je je er wellicht wel uit lullen met een "ik ben eigenlijk gewoon een onschuldig hobbyistje" verhaal.

Ik snap even niet waar die halve motor voor dient.
Bij mij staat er altijd wel iets half open maar dat heeft meer met mijn werktempo te maken ;)
 
Als hobby ondernemer heb je te maken met 2 partijen:
- Voor de belastingdienst ben je niet snel ondernemer. (min. 1225 uur per jaar).
- Voor de BTW ben je niet snel hobby ondernemer.

Als je onder de ca. 1800,- BTW blijft, maak je gebruik van de kleine ondernemersregeling:
https://download.belastingdienst.nl.../de_kleineondernemersregeling_ob2011z20fd.pdfDie regeling verandert trouwens sterk per 1 januari: Kleineondernemersregeling verandert

Hier staat wanneer een KVK inschrijving nuttig is: Check of jij je moet inschrijven bij de KvK - Wanneer inschrijven KvK? - ZZP Daily

Ah dus als ik maar 1224 uur aan mn zaak besteed ben ik geen ondernemer en dus ook geen belasting shit enzo :? :?


Nee helaas...
 
Moet je er ook niet minstens 1200 uur in steken per jaar?
Ah dus als ik maar 1224 uur aan mn zaak besteed ben ik geen ondernemer en dus ook geen belasting shit enzo :?:?


Nee helaas...

Je kan nog inkomsten uit overige werkzaamheden hebben die je mag opgeven aan de belastingdienst...
 
Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Stel even dat hij een opgeknapte fiets verkoopt, maar door een niet-ontdekt mankement krijgt de nieuwe bezitter een ongeval, wat dus daadwerkelijk terug te voeren is op dat betreffende niet-geziene mankement. Want je hebt dan dus geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan loop je het risico particulier uitgekleed te worden?

Stel dat jij je je motor particulier verkoopt.....
 
Ah dus als ik maar 1224 uur aan mn zaak besteed ben ik geen ondernemer en dus ook geen belasting shit enzo :?:?


Nee helaas...

Ik denk dat het juist andersom is. Veel ZZP'ers zulllen er alles aan doen om minstens 1300 uur te maken, omdat je als startende ondernemer veel fiscaal voordelige regelingen hebt. Dat kan aardig oplopen!
 
Hoi, jullie maken het veel te moeilijk.

TS doet het voor zijn Hobby. Het is leuk om daarmee wat winst te maken maar dat zal denk op voorlopig opgaan aan kosten. Winst is dus nihil en dus hoef je toch geen belasting te betalen. Daarbij aan de 1200 uur kom je niet meer dit jaar als je het er naast doet. Het is namelijk niet minder als je later start.

BTW terug vragen is leuk maar dan moet je wel BTW moet afdragen. Dat gaat dus niet lukken met prive verkoop.

Als je prive een motor verkoopt ben je voldoende afgedekt door mijn prive WA verzekering. Moet je alleen niet gaan registeren bij de KvK want dan zeg je zelf: "Nee, het is mijn beroep."

Registeren bij de KvK heeft alleen maar nadelen als je dit als hobby gaat doen en als hobby doet.

Op het moment dat je Hobby uit de klauwen gaat lopen omdat je er serieus geld mee verdient en het te professioneel wordt gaat het bovenstaande op de schop. Dan kunnen de belastingdienst of de WA verzekering gaan claimen dat het geen Hobby meer is. Maar zover is het nog lang niet en als het zover wel komt dan heb je een luxe probleem.
 
Hoi, jullie maken het veel te moeilijk.

TS doet het voor zijn Hobby. Het is leuk om daarmee wat winst te maken maar dat zal denk op voorlopig opgaan aan kosten. Winst is dus nihil en dus hoef je toch geen belasting te betalen. Daarbij aan de 1200 uur kom je niet meer dit jaar als je het er naast doet. Het is namelijk niet minder als je later start.

BTW terug vragen is leuk maar dan moet je wel BTW moet afdragen. Dat gaat dus niet lukken met prive verkoop.

Als je prive een motor verkoopt ben je voldoende afgedekt door mijn prive WA verzekering. Moet je alleen niet gaan registeren bij de KvK want dan zeg je zelf: "Nee, het is mijn beroep."

Registeren bij de KvK heeft alleen maar nadelen als je dit als hobby gaat doen en als hobby doet.

Op het moment dat je Hobby uit de klauwen gaat lopen omdat je er serieus geld mee verdient en het te professioneel wordt gaat het bovenstaande op de schop. Dan kunnen de belastingdienst of de WA verzekering gaan claimen dat het geen Hobby meer is. Maar zover is het nog lang niet en als het zover wel komt dan heb je een luxe probleem.

AMEN
 
Terug
Bovenaan Onderaan