Registreren bij KvK of niet

Hoi, jullie maken het veel te moeilijk.

TS doet het voor zijn Hobby. Het is leuk om daarmee wat winst te maken maar dat zal denk op voorlopig opgaan aan kosten. Winst is dus nihil en dus hoef je toch geen belasting te betalen. Daarbij aan de 1200 uur kom je niet meer dit jaar als je het er naast doet. Het is namelijk niet minder als je later start.

BTW terug vragen is leuk maar dan moet je wel BTW moet afdragen. Dat gaat dus niet lukken met prive verkoop.

Als je prive een motor verkoopt ben je voldoende afgedekt door mijn prive WA verzekering. Moet je alleen niet gaan registeren bij de KvK want dan zeg je zelf: "Nee, het is mijn beroep."

Registeren bij de KvK heeft alleen maar nadelen als je dit als hobby gaat doen en als hobby doet.

Op het moment dat je Hobby uit de klauwen gaat lopen omdat je er serieus geld mee verdient en het te professioneel wordt gaat het bovenstaande op de schop. Dan kunnen de belastingdienst of de WA verzekering gaan claimen dat het geen Hobby meer is. Maar zover is het nog lang niet en als het zover wel komt dan heb je een luxe probleem.

Ja, helemaal correct. Behalve de kanttekening die ik al eerder gaf: Als jij 15 motoren per jaar op naam zet en weer overschrijft naar een ander kom je vroeg of laat onder de loep te liggen bij de belastingdienst. En als mensen van de belastingdienst gaan gokken wat jij (onherleidbaar) daaraan verdient, dan zijn de rapen gaar. Er zijn verschillende manieren om dat te voorkomen (ook zonder KvK registratie). Zo kan je bij de aanschaf van een sloper bijv. de huidige eigenaar de motor als gesloopt laten melden, kenteken inleveren en hem dan pas kopen.
 
Ik heb hier totaal geen verstand van, maar ik lees dat 12 (ongeveer) de max is? Dan ben je elke maand een fiets aan het verbouwen.

Ik weet niet hoeveel tijd men heeft naast hun baan, maar als ik 12 fietsen zou willen "verbouwen" of slopen etc dan kan ik elke avond het hele jaar door de schuur (in mijn geval) in. Ik ben rond 18:00 uur thuis na 8.5 uur op mijn werk te zijn geweest. Moet ook nog eten en douchen etc.

Dus blijft hoogstens per avond 4 uurtjes over (en dat is al best veel vind ik). Dan moet je toch elke avond ff doorwerken, want 4 uurtjes zijn zo voorbij als je bezig bent.

Ik vind dat nogal op "werk" lijken als je dat allemaal doet om het weer te verkopen.
 
Als je besluit een KvK aan te vragen is een hele belangrijke tip:
vraag een nieuw/tijdelijk nummer aan voor de aanmelding en zodra je deze hebt het telefoonnummer opzeggen. Zo voorkom je enorm veel gezeik van spam telefoontjes. Hoewel je officieel als ZZP'er je kan inschrijven in het belmeniet register en je dus niet gebeld mag worden hebben de meeste bedrijven hier dikke schijt aan en blijven je bellen tot je gaat dreigen met juridische stappen |(
 
Ja, helemaal correct. Behalve de kanttekening die ik al eerder gaf: Als jij 15 motoren per jaar op naam zet en weer overschrijft naar een ander kom je vroeg of laat onder de loep te liggen bij de belastingdienst. En als mensen van de belastingdienst gaan gokken wat jij (onherleidbaar) daaraan verdient, dan zijn de rapen gaar. Er zijn verschillende manieren om dat te voorkomen (ook zonder KvK registratie). Zo kan je bij de aanschaf van een sloper bijv. de huidige eigenaar de motor als gesloopt laten melden, kenteken inleveren en hem dan pas kopen.
Op het moment dat je Hobby uit de klauwen gaat lopen omdat je er serieus geld mee verdient en het te professioneel wordt gaat het bovenstaande op de schop. Dan kunnen de belastingdienst of de WA verzekering gaan claimen dat het geen Hobby meer is. Maar zover is het nog lang niet en als het zover wel komt dan heb je een luxe probleem.
 
een btwnummer hebben is wel aantrekkelijk hoor. Alles is ineens -21%!
Zet je je eigen motor " op de zaak" (toch geen bijtelling) dan tank jed ook ineens ex btw.
 
denk ik te simpel dat als je je buurman/kennis helpt met zn remblokken of wat dan ook vervangen en je vergeet iets te doen, dat een eventueel gevolg onder je WA verzekering valt ?

Daar denk je inderdaad te simpel over. Het begint er al mee dat het geen WA verzekering is, maar een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP). Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is er alleen voor motorrijtuigen (de WAM).
In die benaming zit een groot verschil. Bij een WA verzekering wordt alle schade gedekt die uit wettelijke aansprakelijkheid naar voren komt. Bij de AVP bepaalt de verzekeraar waarvoor je gedekt bent. M.a.w. je kunt dan wettelijk best aansprakelijk zijn, maar de verzekeraar wijst de claim alsnog af.

Bij een WA verzekering kan dat niet, als de rechter bepaalt dat je aansprakelijk bent, dan moet de verzekeraar aan de tegenpartij uitkeren. Als jij je dan niet aan de polisvoorwaarden hebt gehouden kan de verzekeraar dat dan eventueel wel weer op jou verhalen. (Denk bijvoorbeeld aan het rijden zonder rijbewijs of APK). Maar dat bestaat dus alleen voor de aansprakelijkheidsverzekering van motorrijtuigen.

Terug naar dit voorbeeld. Het lijkt me als particulier zeer onwaarschijnlijk dat je aansprakelijk wordt gesteld voor schade die voortkomt uit het feit dat jij de buurman met zijn remmen hebt geholpen. Anders is het als je dat min of meer bedrijfsmatig doet. En dan maakt het niet uit of je wel of niet bij de KvK staan ingeschreven. Dan kan het wel degelijk zo zijn dat je aansprakelijk bent, maar een AVP gaat daar niets voor uitkeren.
 
Overigens is een zakelijke verzekering niet heel duur.
Ze hebben wel wat eisen, waar je aan moet voldoen. Die kunnen wel eens wat kosten met zich meebrengen.

Ik meen dat ik 85 euro per maand betaalde.

Dan kon wel mijn eigen motor en auto ook in die polis.
 
een btwnummer hebben is wel aantrekkelijk hoor. Alles is ineens -21%!
Zet je je eigen motor " op de zaak" (toch geen bijtelling) dan tank jed ook ineens ex btw.
Klopt alles voor je zaak is -21% en je moet je klanten opeens +21% meer in rekening brengen en administratie gaan voeren. 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan