regulator/rectifier defect

Coolcat

MF'er
9 jul 2004
35
0
36
Enschede
heb dat apparaatje even bekeken want brandstofproblemen konden ook wel eens hiermee te maken hebben en nu blijkt een van de contactjes helemaal zwartgeblakerd te zijn. Wat doet het eigenlijk en hoe check ik of ie het nog doet?


 

Diamon

MF veteraan
31 mei 2005
1.399
24
Zwolle
Even dat contactje vervangen door een nieuwe, en kijken of alles het nu wel doet.
De oorzaak is, dat die een tijdje slecht contact gemaakt heeft, en dat gaat dan vonken.
 

Coolcat

MF'er
9 jul 2004
35
0
36
Enschede
Even dat contactje vervangen door een nieuwe, en kijken of alles het nu wel doet.
De oorzaak is, dat die een tijdje slecht contact gemaakt heeft, en dat gaat dan vonken.
hoe weet ik dat ie het weer doet? Is dat door te meten op dat ding zelf? Zitten 5 contacten op. Probleem is dat alles wel werkte maar dat de motor soms stil viel (zou met dat losse contact te maken kunnen hebben) als in een brandstofprobleem. Doet de regulator niet iets met de brandstofpomp?
 

Diamon

MF veteraan
31 mei 2005
1.399
24
Zwolle
hoe weet ik dat ie het weer doet? Is dat door te meten op dat ding zelf? Zitten 5 contacten op. Probleem is dat alles wel werkte maar dat de motor soms stil viel (zou met dat losse contact te maken kunnen hebben) als in een brandstofprobleem. Doet de regulator niet iets met de brandstofpomp?
Zal vast en zeker door te meten zijn, maar moet je wel het schema van de regulator kennen.
Beste kun je eerst dat zwarte contactje vervangen door een nieuwe, en het zaakje weer aansluiten.
Het zou idd heel goed kunnen, dat het probleem zich uit in problemen met de brandstofpomp/aansturing (weet niet wat dat ding nu precies doet).
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Je meet met lopende motor de accu spanning, blijft hij netjes tussen 13,8 en 14,2 volt met wat gas, dan werkt je regelaar goed.
 

Coolcat

MF'er
9 jul 2004
35
0
36
Enschede
accu spanning was prima ook met wat gas erbij. Wilde vandaag alleen naar de dealer rijden om hen nog een keer te laten meten. In die rit van ongeveer 30km is ie 4x stilgevallen. Net alsof je zonder benzine staat. Bij de dealer werkte alles natuurlijk weer. Heb hem daar nu maar laten staan want wordt er een beetje gek van.
 

CBR racer

Rookie
15 jan 2006
25
0
40
Spijkenisse
De kant met de 2 pinnetjes zijn de plus en de min die naar je accu gaan. De kant met de 3 pinnetjes komen van je dynamo. Je kunt deze doormeten door een spanningsmeter op wisselstroom (!) te zetten en steeds 2 pinnetjes te pakken (dus 3 mogelijkheden) Op zo'n 4000 toeren moet er ongeveer 60 volt van je dynamo komen en alledrie de spanningen zullen dicht bij elkaar liggen. Denk dat hier dus het probleem vandaan zal komen. Succes!

Heb namelijk ook nog wel eens problemen gehad met de spanningsregelaar :(