Reinigen Carburateurs

PhalKo

Die hard MF'er
29 mei 2003
271
0
Rotterdam area
Heeft iemand nog tips voor het reinigen van de carburateurs van een Yamaha XV 535. Fiets heeft lang stilgestaan en "een dealer" zegt dat de vacuumschuiven vervangen moeten worden. Ik heb de fiets zelf nog niet gezien, maar een bedrag van €450 voor het reinigen en nieuwe vacuumschuiven vind ik dus wel erg veel.
Heeft iemand hier een idee voor???

Greetz PhalKo
 
is de rubber van de schuif echt gescheurd? of hangt er van die troep aan die je moet 'wegkrabben'?
heb voor het reinigen van mijn carburators dreft losweekspray :Y gebruikt.
Vlotters, vlotterkamers, gasnaalden, sproeiers, stationairsproeiers,... allemaal zuiver met die dreft. effe spuiten, 20 min laten inwerken, goed afspoelen met water, droogblazen en klaar...

greetz
:]
 
De schuiven zelf zijn aangetast. Ook de carb zelf waar de schuiven in bewegen zijn aangetast. Van 1 carb zit de schuif echt vast, die krijg je niet los.
Doordat de bike lange tijd stil heeft gestaan, is het kunststof van de schuiven aangetast door de achter gebleven benzine.... Carbs moeten dus echt het ultrasoon bad in.... De hele zaak moet dus uit elkaar...... ;( ;( ;(
 
wat bedoel je met aangetast? een groene harde smurrie? zoiets gelijk kalkaanslag?
Ultrasoon reinigen is natuurlijk wel een goede oplossing om carburators geheel te reinigen, maar twijfel er een beetje aan of je de zogenaamde groene aanslag er helemaal af kan krijgen... ultrasoon werkt toch met trillingen hé?

greetz
:]
 
Hetkunststof van de schuiven is door de benzine aangetast. Benzine gaat na verloop van tijd "üit-één-vallen" dan gaan de bestanddelen van de benzine het kuststof eigenlijk aanvreten. Normaal zijn de schuiven erg glad, die zijn nu ruw geworden. Dan schuiven ze niet meer in de carb. Die rommel zit nu dus ook in/op de carb, dat is nu aan de hand. Komt voor als de fiets lang stil heeft gestaan zonder dat er een conservering in de tank aamwezig is. Erg balen hoor
 
Zit er kunstof aan de schuiven?? Volgens mij niet, maar ik kan het verkeerd hebben. In de schuiven valt een soort naald door een klein kunstof ringetje. Deze naald zit aan een rubber (membraam). Deze kan kapot zijn, maar dan hoeven de schuiven niet vervangen te worden. Zoals eerder genoemd carb. uit elkaar halen en in een ultrasoon bad leggen. Dit is inderdaad schoonmaken d.m.v. hoge frequente geluids trillingen, in water met een of ander wit schoonmaakpoeder. Grote kans, dat de schuiven weer los komen te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Heb juist hetzelfde aan de hand gehad. een moto die een dikke 10 jaar stil staat op loodvrije zonder de carburators laten leeg te lopen... als het uitvreten is van het aluminium is er idd weinig aan te doen. persoonlijk zou ik toch ens proberen met die losweekspray. proberen kan geen kwaad, ze zouden in theorie toch moeten vervangen worden. en wie weet kom je er met een paar euro's en veel werk ervan af...
greetz
:]

ps. de vlotters die van kunstof zijn waren als nieuw na het gebruik van die spray
 
Zoals eerder genoemd carb. uit elkaar halen en in een ultrasoon bad leggen. Dit is inderdaad schoonmaken d.m.v. hoge frequente geluids trillingen, in water met een of ander wit schoonmaakpoeder. Grote kans, dat de schuiven weer los komen te zitten.

Juist, alleen hebben wij er speciale vloeistof voor ipv poeder. Door de ultrasone trillingen ontstaan er belletjes in de vloeistof, die imploderen (cavitatie). Ach, aangezien wij er carburateurs mee schoon krijgen van 80 jaar oude tractoren die soms meer dan 50 jaar stilstaan, zal het wel werken he?
 
Juist, alleen hebben wij er speciale vloeistof voor ipv poeder. Door de ultrasone trillingen ontstaan er belletjes in de vloeistof, die imploderen (cavitatie). Ach, aangezien wij er carburateurs mee schoon krijgen van 80 jaar oude tractoren die soms meer dan 50 jaar stilstaan, zal het wel werken he?
jezus je kan niet een motor vergelijk met een Tractor
 
Heb je de slopers al geprobeerd? Ik had ook vier defecte membramen (xj900) a 160,- p/s (nieuw). Uiteindelijk heb ik twee complete carb units op de kop getikt, en er in totaal vier goede membramen uit kunnen halen.
Bij woesthoff (niet bepaald in de buurt voor jou) mocht ik de complete unit ter plekke uit elkaar schroeven en controleren wat er nog goed was. De rest van de carbs heeft een dealer voor me schoongemaakt.
Als je de boel nog niet nieuw hebt gekocht zou ik deze optie zeker even bekijken, vertrouw alleen niet op "komt van een lopende motor, is dus goed...", onderzoek zelf!
 
Je vind op de sloop geen goede membranen van dit type carburateurs. Dit probleem hebben alle Yamaha's waar de carburateurs zo op gemonteerd zijn.
Of je hem nu jaren stil laat staan of er dagelijks mee rijdt, die membranen zijn allemaal aangtast na een paar jaar, en dan vallen er spontaan de gaten in.
 
Een tractor heeft volgens mij iets grotere gaten in zn carburateur(s) zitten (interne kanaaltjes/sproeiers enzo), dan is het meestal iets minder gevoelig.

Een oldtimer komt juist erg precies, er hoeft maar iets te zijn of hij klapt als een kanon of het loopt gewoon niet. Maar afgezien daarvan, waarom zou een ultrasoonreiniger bij een motorcarb niet werken en bij een tractorcarb wel? Motordealers gebruiken exact dezelfde ultrasoonbak hoor...
 
Haha,

Wel leuk die reacties. Maar we gaan eerst kijken of we ultrasoon de troep eruit krijgen. Membr+schuif is 70 euries per stuk bij www.louis.de das wat anders dan de org. Yamaha parts, die kosten 149 euries /stuk..... Verder wel wat kunnen regelen met arbeidsloon gelukkig, dus de kosten gaan naar een minder erg niveau al vind ik het nog wel veel... Maar goed, snel de zaak weer voor elkaar krijgen en dan heel snel lekker :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan