Reinigen oliën luchtfilters

Toktok

Recalcitrant in de wieg
22 apr 2010
5.277
3.718
Heerlen
Waarmee reinigen / oliën jullie de schuim luchtfilters van jullie enduro/crossmotoren ?
 
Je hebt 5 opties:

1. Goedkope filters in de aanbieding kopen (soms voor 5 euro bij 24mx),die oliën en na gebruik weg gooien.

2. Oldschool met benzine reinigen.

3. De producten gebruiken van bijv. Twin-air

4. Je filters opsturen om te laten reinigen.

5. Naar een dealer gaan die een vieze wil ruilen voor een schone met bijbetaling van jouw kant.
 
Ligt eraan of je bio of oldscool olie gaat gebruiken.
Bij bio gebruik je het reinigingsiddel wat voor bio nodig is.
Bij oldscool , wat ik al meer dan 45 jaar gebruik, was ik eerst de olie eruit met terpentine . Daarna een emmer handwarm water met biotex om het filter goed schoon te wassen. Filters goed laten drogen en daarna uitkloppen boven een krant, dan kun je horen wat er nog uit komt. Met 2 liter terpentine kan ik ongeveer 15-20 filters "ontvetten" voordat het verzadigd is en naar het milieustation gaat.
Daarna is het onderdompelen in de lufi-olie , uitknijpen , laten drogen en doormasseren. Ik was er meestal 5 tegelijk en hang die weg in een dichte zak.
 
Als ik mijn luchtfilterhuis, waar een schuimfilter in zit, openmaak zit meestal alleen de buitenrand er nog in, de rest is opgesnoept. Een nieuw filter is noodzakelijk.

Nou zijn die wel geolied maar als je filter droog is, wat gaat er voor olie in?
 
Als ik mijn luchtfilterhuis, waar een schuimfilter in zit, openmaak zit meestal alleen de buitenrand er nog in, de rest is opgesnoept. Een nieuw filter is noodzakelijk.

Nou zijn die wel geolied maar als je filter droog is, wat gaat er voor olie in?
Waar gaat dat binnenwerk dan heen?
 
Heeft er al tientallen opgesnoept, Komt denk ik dat ik misschien verkeerde olie gebruik na het spoelen of dat ze niet benzinebestendig zijn. Gewoon originele filters.
Daarom vroeg ik ook
wat gaat er voor olie in?
Kan ze gewoon een of twee keer spoelen en dan blijven ze goed aanvoelen, en dan denk ik nou, volgende keer een nieuwe erin maar dat blijkt dan weer te laat te zijn... Nou heeft zo'n filter niet veel om het hand hoor. En meestal komen ze er ook schoon uit
 
Als je even googlet op luchtfilterolie, dan vind je van alles.
Ons Nederlandse Twin Air is 1 van de pioniers op dit gebied. Maar de meeste cross-olie merken verkopen wel luchtfilterolie.
Een (te) droog filter houdt alleen heel grof vuil tegen. De olie is plakkerig en houdt ook hele kleine stofdeeltjes vast.
Je kunt de olie ook in spuitbussen kopen. Ik olie ze ouderwets in, met 5-10 tegelijk. Die stop ik bovenop elkaar in een dichte emmer, en dan pak ik steeds de bovenste eraf. Als ik die te droog vind, spuit ik er nog wat olie uit een spuitbus op, en masseer ik 'm nog even.

Schoonmaken doe je het best met het schoonmaakmiddel dat bij de (soort) olie hoort. Zoals hierboven al gesteld: Bio olie heeft andere oplosmiddelen nodig dan de traditionele olie. Ik had altijd merk-schoonmaakmiddel (voor traditionele olie), maar ben nu ook met terpentine aan het experimenteren.

In principe moeten ze dan vele malen meegaan. Ik hoor wel waarschuwingen voor wassen met benzine; daar zou de lijmlaag van de filters slecht tegen kunnen.
En je mag ze niet uitwringen bij wassen en in-olieen, want dan beschadigen ze.

Ik hoop dat je wat met de antwoorden kunt. Anders moet je misschien zelf wat meer info geven:
- Merk filters
- Olie gebruikt
- Schoonmaakmiddel gebruikt
- Hoe maak je ze schoon
- Wat voor schade aan het filter, liefst met foto's.

Want het klinkt alsof jij regelmatig praktisch zonder luchtfilter rond rijdt. Da's niet goed voor je motor!
 
Ik was mijn filters met Putoline bio reinigings middel en olie ze in meet Putoline bio olie.

Het liefste gebruik ik twin air filters maar ik heb ook een aantal 24mx filters en ben hier nog geen problemen mee tegen gekomen.

Als ik mijn luchtfilterhuis, waar een schuimfilter in zit, openmaak zit meestal alleen de buitenrand er nog in, de rest is opgesnoept. Een nieuw filter is noodzakelijk.

Nou zijn die wel geolied maar als je filter droog is, wat gaat er voor olie in?

Was jij je filters met benzine?
 
Filter Origineel 4L01445100
Olie is ATF Dexron van Kroon of Bell Ray Gearsaver SAE80W, dat zit ook in het carter
Schoonmaakmiddel is benzine, omdat dat een oplosmiddel is en geen emulgator zoals zeep
Schoonmaken: met mijn handschoendjes aan onderdompelen en uitkijpen zoals je een sponsje schoonmaakt om de vaat te wassen
Foto van het kapotte filter heb ik niet voorhanden maar dat ziet er uit als hieronder, alleen zonder de binnenkant, alles is weg, alleen een randje van 2 centimeter blijft over


1605532751016.png



Dit is het hele filter. Dat spoel ik uit met een beetje benzine, dan neem ik wat ATF (misschien gaat het daar fout) daarin dompel ik ze onder tot verzadigt. Daarna knijp ik ze uit. Over het algemeen zit er trouwens bijna nooit vuil op het filter, als het nog heel is, dus veel zal er niet naar binnen gezogen worden. Ik merk ook niet dat als ik een keer hard door de straat rij dat er stoeptegels, putdeksels en stoepranden uit het wegdek zijn gezogen

Het is maar een matje he, meer niet, Zou bijvoorbeeld zo'n Fiberfilter dat in afzuigkappen zit een alternatief zijn?
 
Was jij je filters met benzine?
Zoals je hierboven ziet.


Nou is het echt geen punt om een filtertje te kopen, ik koop ze ook per 10. Maar zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen, daarom verbruik ik ze misschien wel zo min mogelijk omdat ze op enig moment gewoon niet meer te verkrijgen zijn, vandaar ook m'n vraag over die afzuigkapfilters
 
Ik denk toch echt dat het aan de benzine ligt. Ik heb vaker gezien dat filters kapot gaan als diegene ze wast met benzine.

Ik denk niet dat het aan de gebruikte olie ligt. Nu kun je altijd eens proberen om een keer luchtfilter olie te gebruiken en kijken of je dan dezelfde problemen ondervind. Dan kun je dat uitsluiten en het kost de wereld niet.
 
Als de grootste waarschijnlijke boosdoener de benzine is ga ik dat sowieso eerst anders doen... Maar: Altijd maar één ding tegelijk veranderen....
 
Zuinigheid met vlijt...
- Jij verslijt luchtfilters bij de vleet
- Jij rijdt regelmatig zonder luchtfilter, met mogelijk honderden euro's slijtage/schade

Een paar tientjes uitgeven aan een luchtfilter behandelings-set lijkt me betere zuinigheid, dan gaan experimenteren met wasemkapfilters. Of breng ze weg naar iemand die ze voor je wast en in-oliet met de juiste olie.
Maar kijk ook even naar de constructie van je filter/behuizing. Ik snap niet dat zo'n filter kan verdwijnen. Of heb je knaagdieren in huis?

Wat voor motor is het trouwens? Het filter doet me denken aan een XR650R, maar die was net anders.
 
Maar kijk ook even naar de constructie van je filter/behuizing. Ik snap niet dat zo'n filter kan verdwijnen.
De rand van het filter zit er nog in, de rest is weg, maar wat er uit komt is ook broos.

En die gevaarzetting geloof ik allemaal wel, het gaat al bijna 35 jaar goed, in die 35 jaar heeft-ie zon 20 / 30 filtertjes opgesnoept'.

RD's krijgen zuigerschade bij 15000. Die van mij bij 50000, dus ik doe best iets goed
 
Als het hele filter in een jaar broos is gaat er inderdaad iets fout met het schoonmaken.

Hij zuigt de rand niet meer naar binnen omdat hij hierop vastzit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan