Reinigen oliën luchtfilters

Waarschijnlijk verpulverd jou filter als stof echt fijn kan het niet zijn... heb je wel eens gekeken voor dat je gaat rijden of het filter er überhaupt nog achter zit??. Ik gebruik filtercleaner wat ik online bestel dat meng ik met wat warm water en dat gaat perfect een dagje laten drogen uitspuiten met de luchtspuit en dan met filter oil van motule weer in kneden dat overal mooi egaal gekleurd olie zit... de randjes vet ik altijd even in met ketting vet het is mij eens overkomen dat de filter verschoven is en daardoor dus wat zand mee gegaan is naar binnen. Dit wens je niet dus doe ik het op deze manier bij de grote twinair filters. Bij de ktm van mijn zoon zit ook zo n klein filtertje als jou afbeelding. Hier gebruik ik filterspray voor van k&n 2x bovenkant en 2x onderkant inspuiten dat gaat ook prima. Succes.
 
Hier heb ik een voorbeeld van de RD350LCFII waar precies hetzelfde gebeurt

1606676434137.jpeg



1606676529646.jpeg
 
Ik sluit even aan hier. Ik heb voor mijn Husqvarna (voornamelijk straatmotor) twee schuimen luchtfilters van unifilter Australië (zal ik hopelijk wat langer mee doen dan een crossmotor doet met een luchfilter).

Zij vermelden ook dat je de filter moet wassen in mineral turps (terpentine). Hoe doen jullie dit, laten jullie dit weken, of gaan jullie actief met je handen in een bak terpentine die filter schoonknijpen?
 
zou me er niet al te druk over maken , als het catastrofaal was reed ie allang niet meer
kan me ook voorstellen dat zo’n lapje filter gewoon van het bewegen kapot gaat
 
Ik wilde vandaag mijn luchtfilters gaan wassen en dan wat foto's hier zetten maar dat gaat vandaag niet meer lukken. Ik hoop volgende week wel een keer mijn luchtfilters te wassen. Ze beginnen op te raken.:)
 
Tijdens kerst tijd gehad om mijn filter te wassen.
Is kerst toch nog ergens goed voor dit jaar.

Ik gebruik altijd heet water om te wassen met Putoline bio filter reiniger en gewoon heet water om uit te spoelen.
20201225_110053.jpg

Ik heb ze even geteld en ik heb 24 filters. Zo kan ik even vooruit aangezien ze na elke dag rijden vervangen worden.
20201225_110208 (1).jpg

Door de verschillende omstandigheden waarin gereden wordt kun je de verschillen tussen een redelijk schone en vieze filter goed zien.
Met een vieze filter zoals op deze foto merk je dat je vermogen te kort komt. Deze heeft er op dit moment dus eigenlijk al te lang ingezeten.
20201225_111754 (1).jpg

Ik heb 2 emmers gebruikt met schoonmaakmiddel en 1 emmer met schoon water om te spoelen.
20201225_130021.jpg

Deze zagen er na het wassen goed vies uit en er lag een dikke laag modder op de bodem.
20201225_130211.jpg
20201225_130152.jpg

Na het wassen heb ik alle filter te drogen gelegd en kunnen we er weer even tegenaan.
20201225_130029.jpg
 
Ik heb van de week ook mijn filters gewassen. Ik heb er maar 6 maar laat ze wel kanger zitten. Soms te lang eigenlijk. Ik was ze met de twin air reiniger aangevuld met Eurol HF ontvetter zodat ik er 2 tegelijk kan laten weken. Na het weken nog even masseren in de reiniger. Daarna 2 emmers met warm water pakken. 1 om de filters met afwasmiddel te wassen en de tweede om na te spoelen. Met de 2 emmers water doe ik 2x. Daarna drogen en inderdaad nog een keer kloppen. In oliën en per stuk in een zak verpakken klaar om te gebruiken.
Sommige worden schoner dan andere, maar vooral het wassen met wasmiddel maakt nog een behoorlijk verschil.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201228-140027.png
    Screenshot_20201228-140027.png
    226,8 KB · Weergaven: 4
Tijdens kerst tijd gehad om mijn filter te wassen.
Is kerst toch nog ergens goed voor dit jaar.

Ik gebruik altijd heet water om te wassen met Putoline bio filter reiniger en gewoon heet water om uit te spoelen.
Bekijk bijlage 1578073
Ik heb ze even geteld en ik heb 24 filters. Zo kan ik even vooruit aangezien ze na elke dag rijden vervangen worden.
Bekijk bijlage 1578076
Door de verschillende omstandigheden waarin gereden wordt kun je de verschillen tussen een redelijk schone en vieze filter goed zien.
Met een vieze filter zoals op deze foto merk je dat je vermogen te kort komt. Deze heeft er op dit moment dus eigenlijk al te lang ingezeten.
Bekijk bijlage 1578077
Ik heb 2 emmers gebruikt met schoonmaakmiddel en 1 emmer met schoon water om te spoelen.
Bekijk bijlage 1578078
Deze zagen er na het wassen goed vies uit en er lag een dikke laag modder op de bodem.
Bekijk bijlage 1578079Bekijk bijlage 1578080
Na het wassen heb ik alle filter te drogen gelegd en kunnen we er weer even tegenaan.Bekijk bijlage 1578082

Meerdere brommers zo te zien?
 
Meerdere brommers zo te zien?
Ja op de vergelijking is de linkse van een Kawasaki kx250f daar heb ik 11 filters voor. De rechtse is van een Yamaha yz125 daar heb ik 13 filters voor. De 6 meest linkse op de bankschroef zijn van een vriend die een Husqvarna Fc250 heeft.
 
Ik gebruik 2 emmers met filterreiniger (tegenwoordig vaak terpentine). Met de tweede emmer vul ik steeds de eerste emmer aan. En dan vul ik emmer 2 weer aan met nieuwe reiniger. De eerste emmer haalt dus het meeste vuil en olie eruit, zodat de tweede emmer schoner blijft en beter z'n werk kan doen.

Daarna aan de slag met warm water en allesreiniger of Dasty. Dat herhaal ik totdat er nauwelijks meer zand in de emmer achterblijft. Vaak 4 keer, waarvan de laatste keer met schoon water om het wasmiddel te verwijderen. En goed opletten op beschadigingen in de filters.

Daarna drogen en in-oliën. Ik berg ze tegenwoordig gestapeld op in een emmer met deksel, zodat de olie kan uitzakken. Ik pak steeds het bovenste filter, en als ik dat te droog vind, spuit ik er nog wat filter-olie uit spuitbus overheen. Nog een keertje doormasseren, filter erin, een paar uurtjes laten rusten en rijden maar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan