Reis door zuid Duitsland en Oostenrijk

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Halverwege mei gaan we er met een paar motoren weer op uit. Als het goed is zijn vrijwel alle passen dan weer open. Dit keer hadden we bedacht om de reis te laten beginnen in Berchtesgaden en vanuit daar Oostenrijk in te trekken. mogelijk over Karinthië en dan een slinger omhoog en naar het westen. Hoewel ik natuurlijk kan stellen dat heel Oostenrijk mooi is en je overal wel prima kan rijden vroeg ik me toch af of een paar ervaren rotten onder jullie op dit gebied me nog van een paar goeie tips kunnen voorzien. We hebben 8 dagen en wat móet ik in die 8 dagen toch echt gezien hebben?
Nog een aantal passen die ik niet over moet slaan of een hotel wat ik echt aan moet doen?
Op de terugweg staat de Hahntennjoch in ieder geval nog op de planning.

Ben nog vrij flexibel in de laatste zes dagen. De eerste twee staan vast omdat de heenreis voornamelijk snelweg gaat worden naar beieren en daarna een dag rondknallen in de grensstreek.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Oostenrijk.
 
De Großglockner Hochalpenstraße is een mooie pas.
Alleen die ......wielrenners:(
Als je daarheen gaat zoek dan tijden dat het er niet heel druk is.

Verder is Oostenrijk 1 grote racebaan:]
 
ik kan je een tip geven je kan nooit alles zien je zult altijd dingen missen.
Het mooie ervan is dat je dan altijd een reden hebt om eens terug te gaan , en zo geniet je veel meer.
 
Timmelsjoch. Wil even inhaken op bericht van iemand hier boven dat Oostenrijk een grote racebaan is. Ben de laatste jaren bijna ieder jaar wel een paar dagen gaan toeren in Oostenrijk. Van de 10 dagen heb ik er op 9 minimaal 1 snelheidscontrole (lasergun) gezien.
 
De Großglockner Hochalpenstraße is een mooie pas.
Dank je wel. Heb hem toegevoegd aan het lijstje
Ik vond de Silvretta Hoch-Alpen-Strasse wel mooi...…………………… (leider mit Maut)
Die ook
Timmelsjoch. Wil even inhaken op bericht van iemand hier boven dat Oostenrijk een grote racebaan is. Ben de laatste jaren bijna ieder jaar wel een paar dagen gaan toeren in Oostenrijk. Van de 10 dagen heb ik er op 9 minimaal 1 snelheidscontrole (lasergun) gezien.
Die ook. Maar voor die laser dan maar even uit kijken. Neem aan dat je daarna ook direct ergens staande gehouden bent? (is dit seizoensgebonden trouwens?)
 
Lasercontroles heel vaak op de paralel-wegen aan de snelwegen (daar moet je een vignet voor hebben). Vooral Imst-Innsbruck is berucht.

Ik zou zeker even de grens oversteken naar de Italiaanse Dolomieten. Veel minder verkeer, meer afwisselende passen, en veel meer keuze.
 
in de buurt van je start regio;

Kijk eens naar:
- Sowieso even naar boven bij berchtesgaden gezien je er toch bent.

- 164 van Saalfelden tot Bischofshofen.

- 305 van inzel (DE) tot de 307 Marquartstein (DE) die zuid op maar Kössen (A)

De laatste twee kun je leuk combineren door te starten met de tweeede, eenmaal in Kössen iets naar het westen de L39. Deze gaat richting Erpfendorf, hier pak je de 178 richting Waidring. In Waidring ga je zuidelijk naar Fieberbrunn, vervolgens westelijk de 164 op richting Saalfelden, en dan dus door naar Bisschofhofen.


Ik za nog is verder kijken voor je.
 
En hou er rekening mee dat vrijwel alle mooie passen daar privatstrassen zijn, en dus tolplichtig. In geval van de Grossglockner inmiddels zo'n 25 euro pp volgens mij.

En vooraf controleren of ze wel open zijn, want ik betwijfel of half mei alles al zover is.
 
Karinthië een aantal jaar geweest. Erg leuk een rondje te maken. Mooiste stukken zijn wel dat je naar boven moet en via de zelfde weg weer naar beneden.

Nockalmstraße ( Tol)
Malta-Hochalm-Straße (Tol)
Weissensee ( Geen echte pas weer erg leuke route er naartoe).
Tscheppaschlucht Ferlach
( Erg mooi om even te wandellen maar de route is ook erg mooi om even de grens met slovenija in te gaan en dan via Bad vellach terug naar Oostenrijden )

Wij hadden zelf als uitgangspunt de Millstätter see.

Vanaf daar konden we prima leuke routes rijden ook zoals de stelvio ( Lange dagtocht).
Großglockner nemen om het gebied weer te verlaten wel echt even de tijd er voor nemen aangezien het een dure Tollweg is... Maar zeker wel een keer de moeite waard.
 
En hou er rekening mee dat vrijwel alle mooie passen daar privatstrassen zijn, en dus tolplichtig. In geval van de Grossglockner inmiddels zo'n 25 euro pp volgens mij.

En vooraf controleren of ze wel open zijn, want ik betwijfel of half mei alles al zover is.
Damn.. ik heb de foto's van die betaalde passen eens bekeken. Erg gaaf om te zien.
Maar.... nu rijst bij mij wel de vraag. Zijn al die betaalde passen wel de moeite variërend van de goedkoopste €12 tot de grossglocker zelfs €26.50 ???
 
In Frankrijk zijn de passen gratis
Ze zullen best mooi zijn, maar om daar nu 26€ voor op te hoesten :?
Je staat voor een slagboom _O-
 
Grossglockner is wel heel mooi, en is ook best een lange route. Ook zitten er nog 2 zijwegen aan, naar de Edelweiss-spitze de de Franz Josefshohe. Op die laatste heb je zicht op de gletsjer, of wat daar nog van over is, en er is ook een museum. Het kost een klap geld, maar deze moet je als motorrijder toch wel 1x in je leven gereden hebben.

Nockalmstrasse vind ik persoonlijk ook zeer de moeite waard. Die is goedkoper, iets meer dan tientje denk ik, maar zeer mooi. Die heb ik al meerdere keren gedaan en blijf ik de tol waard vinden.

Timmelsjoch is ook mooi, en heeft een mooi motormuseum bij het tolstation. Deze kan je trouwens gratis rijden als je vanaf de Italiaanse kant komt, want slechts aan één kant staat een tolstation. Dan moet je wel net voor de slagboom keren en dezelfde weg weer terug.

En wat al die andere betaalde routes betreft, ze zijn mooi, maar niet beter of specialer dan omliggende landen waar de passen gewoon gratis zijn. Naar mijn mening tenminste.
 
Of het waard is om ze te zien nou jou mening aflaten hangen van een ander. ben je gek.
gewoon doen daarna kan je het zelf beoordelen bedoel een paar passen en laat je dan honderd euro kwijt zijn.
Daarna weet je zelf of het de moeite waard is.
Ik vind de stelvio ook niks maar dat is dan mijn mening en zeker niet in de drukkere maanden met de hollanders die om de gekste gevaarlijkste plekken in de bochten om hoog gaan , niet te geloven.

Ik merk dat ik de soms de onbekendere passen leuker ben gaan vinden. en precies dat weet je pas je alles gezien hebt .
 
Vind timmelsjoch en grossglockner absoluut aanrader. Oetztaler gletscherstrasse (geen pas, maar hoogst geasfalteerde weg van de Alpen,wel doodlopend) vond ik juist niks
 
Timmelsjoch. Wil even inhaken op bericht van iemand hier boven dat Oostenrijk een grote racebaan is. Ben de laatste jaren bijna ieder jaar wel een paar dagen gaan toeren in Oostenrijk. Van de 10 dagen heb ik er op 9 minimaal 1 snelheidscontrole (lasergun) gezien.
ik sluit mij hierbij aan, er word best veel gecontroleerd. vorig jaar zag ik op het nieuws van een Oostenrijks journaal dat de criminaliteit zo laag was dat
het zwaartepunt van de politie bij het verkeer kwam te liggen.
ik kwam ze dagelijks tegen.
in de dalen op de verbindingswegen moet je opletten en daarbij is je gemiddelde snelheid in de bergen vaak lager dan max snelheid en dan ben je best lekker knallen.
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen....
Voorafgaand aan de Formule 1 in Spielberg huur ik een motor in Zell am See en wil met m'n zoon achterop de Grossglockner Hochalpenstrasse afzakken en via Lienz richting Mittersill naar boven. Als we nog genoeg tijd hebben willen we nog richting het westen, naar de Krimmler watervallen.
Ik heb dit zo'n 20 jaar geleden gereden met m'n vrouw achterop en wil dit nu met m'n zoon doen. Hij is 13 jaar en een redelijk ervaren bijrijder inmiddels....

Nu is mijn vraag: hoe lang rijd ik over deze route? We zullen af en toe een stop maken om van het uitzicht te genieten en willen nog afslaan naar de Franz-Josef hohe.
Ik zal met het verkeer meerijden en zeker niet gaan blazen... ;)

Als jullie een bepaalde tijd aangeven, kan ik zelf wel een beetje inschatten hoeveel 'stoptijd' we hebben.
Dit ivm het op tijd ophalen en terugbrengen vd huurmotor. (BMW F800GS)
Er zelf heenrijden wil ik m'n zoon (nog) niet aandoen... ;)
Anders dan m'n avatar doet vermoeden rijd ik zelf (dagelijks) een BMW R1100S...

Alvast dank!
 
Berchtesgaden is een prima en hele mooie omgeving om te starten.
Achtereenvolgens Groß Glockner (even kaartje kopen) en dan doorrijden naar de Plöckenpaß. Eventueel overnachten in Bierhotel Loncium in Mauthen vlak voor de opgang naar de Plöckenpaß.
Door naar Cortina d'Ampezzo en de noordelijke Dolomieten onveilig maken. Je kunt dan nog een stukje Sella Runde meenemen, dan Jaufenpass, Timmelsjoch.
Hahntjenjoch vind ik niet zo spectaculair, kun je beter ietsje omrijden over de Namlospass. Daar word je echt dronken van de bochten. En dan zit je alweer in Zuid Duitsland...
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen....
Voorafgaand aan de Formule 1 in Spielberg huur ik een motor in Zell am See en wil met m'n zoon achterop de Grossglockner Hochalpenstrasse afzakken en via Lienz richting Mittersill naar boven. Als we nog genoeg tijd hebben willen we nog richting het westen, naar de Krimmler watervallen.
Ik heb dit zo'n 20 jaar geleden gereden met m'n vrouw achterop en wil dit nu met m'n zoon doen. Hij is 13 jaar en een redelijk ervaren bijrijder inmiddels....

Nu is mijn vraag: hoe lang rijd ik over deze route? We zullen af en toe een stop maken om van het uitzicht te genieten en willen nog afslaan naar de Franz-Josef hohe.
Ik zal met het verkeer meerijden en zeker niet gaan blazen... ;)

Als jullie een bepaalde tijd aangeven, kan ik zelf wel een beetje inschatten hoeveel 'stoptijd' we hebben.
Dit ivm het op tijd ophalen en terugbrengen vd huurmotor. (BMW F800GS)
Er zelf heenrijden wil ik m'n zoon (nog) niet aandoen... ;)
Anders dan m'n avatar doet vermoeden rijd ik zelf (dagelijks) een BMW R1100S...

Alvast dank!
Ik heb het even snel berekend, de totale tour bedraagt zo'n 240km, dan moet je met die wegen echt rekenen op minimaal 6 uur rijden. Op de Hochtor eo kom je niet tot spectaculaire snelheden ;)
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen....
Voorafgaand aan de Formule 1 in Spielberg huur ik een motor in Zell am See en wil met m'n zoon achterop de Grossglockner Hochalpenstrasse afzakken en via Lienz richting Mittersill naar boven. Als we nog genoeg tijd hebben willen we nog richting het westen, naar de Krimmler watervallen.
Ik heb dit zo'n 20 jaar geleden gereden met m'n vrouw achterop en wil dit nu met m'n zoon doen. Hij is 13 jaar en een redelijk ervaren bijrijder inmiddels....

Nu is mijn vraag: hoe lang rijd ik over deze route? We zullen af en toe een stop maken om van het uitzicht te genieten en willen nog afslaan naar de Franz-Josef hohe.
Ik zal met het verkeer meerijden en zeker niet gaan blazen... ;)

Als jullie een bepaalde tijd aangeven, kan ik zelf wel een beetje inschatten hoeveel 'stoptijd' we hebben.
Dit ivm het op tijd ophalen en terugbrengen vd huurmotor. (BMW F800GS)
Er zelf heenrijden wil ik m'n zoon (nog) niet aandoen... ;)
Anders dan m'n avatar doet vermoeden rijd ik zelf (dagelijks) een BMW R1100S...

Alvast dank!

Als ik een dag etappe in de bergen uitzet hou ik het meestal op zo'n 250 tot 300km maximaal. Als je gewoon normale snelheden rijdt mag je blij zijn als je 50km/u gemiddeld haalt, maar meestal zal je nog lager zitten. Dat is exclusief stops. Als de totale ronde 240 is, dan zal je zoals Ducdevil hierboven ook al schrijft minimaal 6 uur aan het rijden zijn. Rijtijd dus, daar komen je stops nog bij. Lienz-Mittersil is een redelijk doorgaande weg (Felbertauern tunnel) dus daar zal je iets meer snelheid maken, maar dat compenseert zich wel weer op de Grossglockner.

300 op een dag door de bergen vind ik goed te doen, maar ik stop niet veel. Geen lange stops in ieder geval. Het rondje wat je omschrijft lijkt me goed te doen, of je daarna de watervallen nog kunt bezoeken kan je altijd terplekke nog inschatten.
 
Dat is zinnige info! Dank daarvoor!
Ik heb de motor van ca. 9:00 tot 18:00 uur, dus 9 uur om te rijden.
Dan hebben we nog een 2,5/3 uur de tijd om te stoppen. Lijkt me ruim zat!
Nogmaals dank en goede reis allemaal!
 
Silvretta is prachtig. Furkojoch gedaan in de mist waardoor ik dat niet zo indrukwekkend vond. Mocht je nog kans zien, de stevio via Zwitserland is ook mooi, vooral in de aanloop er naartoe.
 
Vergeet niet ná de Stelvio in Bormio gelijk door te rijden voor de klim naar de Gavia. Vind ik mooier!
Fijn is dan ook, dat het direct een stuk rustiger wordt.
Daarna doorrijden naar Monno voor de Passo Mortirolo.

Iedereen, fietsers, motoren, campers en dagjesmensen hebben maar 1 doel........................de STELVIO!!!!
Waarom, zo speciaal is mij raadsel. Voor die 48 bochten of omdat ie de hoogste is................... :?

@ afstand
250-300km is prima voor een leuk dagje toeren in de bergen. (in de Picos mag dat zelfs 200 zijn)
In de Pyreneeën wel eens 500km bergpassen gedaan, maar dan is op laatst de scherpte wel verdwenen.
 
Bedankt voor alle reacties. De rit is gepland en we vertrekken morgen in alle vroegte. Ook dank voor de tip van de Krimmler watervallen. Had er nog niet eerder van gehoord maar daar gaan we als het mogelijk is ook nog even langs.

Enige nadeel aan deze vakantie is wel dat we werkelijk ALLE dagen regen hebben. En dan iets van 5 tot 10 mm per dag. Kunnen we in ieder geval testen of C change icm met Gore tex ook écht waterdicht is ;):]
 
Terug
Bovenaan Onderaan