Reis-motor gezocht

Douwe1990

Rookie
7 okt 2009
13
0
sibrandabourren
hallo,

ik ga binnenkort mijn rijbewijs halen, aangezien ik 19 ben word het dus een 25 kw motor.
Ik wil over 6 maanden een reis gaan maken door europa. Ik ben dus opzoek naar een motor die geschikt is voor:
-25kw,
-lange ritten (goed zadel, en een scherm of iets anders waardoor je een beetje uit de wind zit)
relaxte zit, niet te sportief.
-het dragen van veel bagage,
-het klimmen van stijle wegen.

en hij moet betrouwbaar zijn, want iemand in t zweeds naar een garage vragen is niet mn sterkste punt.

verder ben ik niet heel rijk, dus het moet voor minder dan 3 a 4 duizend euro.

graag advies.

alvast bedankt, Douwe
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Leuk idee om een reis door Europa te maken met de motor, ik 'droom' er ook over om dat binnenkort nog eens te doen met mijn motor. Geld voor is reis is al gespaard, maar het zal wel niet eerder worden dan zomer 2010... Drukdrukdruk, een paar week vakantie heb ik me nog willen veroorloven

Maar even over jouw vraag. Als ik jou was zou ik een 'zware' motor (25kw+) kopen en deze laten begrenzen. Vooral voor lange afstanden is dat ideaal omdat het veel relaxter rijdt als je gewoon een beetje laag in toeren zit en de motor maar weinig belast. Kies je voor een 125 of 250cc ofzo dan is de belasting bij bijv 130 kmpu veel groter dan bij bijv. een begrenste 600. Voor lange afstanden zou ik wel echt een soort enduro nemen, al eens aan een BMW f650gs gedacht? Voldoet precies aan jouw eisen en past ook nog binnen jouw budget.

Veel succes en we horen het hier wel wat het uiteindelijk is geworden :]
 
Yamaha Diversion 600 voor dat geld heb je een hele, hele mooie fiets en nog geld over voor fatsoenlijke koffers. Super betrouwbaar, lekker laag toerig en ook een fijn zadel.

Voorbeeldje: http://link.marktplaats.nl/274835636
25kw setje erop laten zetten en je hebt een chique fiets met koffers voor misschien iets meer dan 3.000,-
(neen, ik heb hier geen belang bij)
 
Laatst bewerkt:
ja de bmw 650 gs zat ik idd al aan te denken, erg mooie motor!
ik moet nog wel flink sparen voor ik m heb, maar dan heb je ook wel een hele goede aan de tests te lezen.

verder ben ik bang dat zo'n yamaha diversion een hele sportieve zit heeft, waardoor je niet lekker kunt cruisen. t kan zijn dat ik t mkis heb hoor.

bedankt voor de reactie!
 
Nee hoor, je zit juist lekker rechtop op een Diversion. Je hebt natuurlijk geen rugsteuntje, maar als je zo relaxed wilt rijden kun je beter met de auto gaan. Div lijkt me een prima keuze voor jouw plannen.
 
zijn er verder nog mensen met suggesties?
zelf zat ik ook aan een honda transalp te denken, maar ik weet niet of deze erg betrouwbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha fazer? (die heb ik ook op 25kw :P)

Iets sportiever dan de diversion en lichter dan de BMW. Met bagage moet je makkelijk de 140 halen. Enige nadeel is dat hij beter in de hogere toeren rijdt.

Qua betrouwbaarheid is hij normaal denk ik :)

Succes!
 
zijn er verder nog mensen met suggesties?
zelf zat ik ook aan een honda transalp te denken, maar ik weet niet of deze erg betrouwbaar zijn.

Zeker wel betrouwbaar, en ook een heel makkelijke reisfiets.
Maar als ik jou was zou ik wat totaal verschillende modellen gaan proberen want elke motor kun je gebruiken als goede reis-motor. Belangrijkste is gewoon dat je er lol in hebt om er op te rijden. Anders kun je net zo goed met de auto gaan ;).

Zolang je in europa blijft kun je zo'n beetje elke fiets kiezen die je wilt. Met een racer kun je ook prima gravel wegen rijden hoor. Alleen een cardan aandrijving zou handig zijn omdat het je een beetje onderhoud scheelt maar daar hoef je het ook niet om te doen.
 
ja de bmw 650 gs zat ik idd al aan te denken, erg mooie motor!
ik moet nog wel flink sparen voor ik m heb, maar dan heb je ook wel een hele goede aan de tests te lezen.

verder ben ik bang dat zo'n yamaha diversion een hele sportieve zit heeft, waardoor je niet lekker kunt cruisen. t kan zijn dat ik t mkis heb hoor.

bedankt voor de reactie!
Ik heb toevallig beide motoren gehad (BMW nu nog steeds). Diversion heeft absoluut geen sportieve zit, je zit gewoon rechtop.

Op de F650 GS zit je nou niet bepaald uit de wind :X Ik vind het een heerlijke motor, maar ik heb juist deze gekozen omdat ik meestal korte stukken rijd. Ik heb er wel eens een lange rit op gemaakt (1100 km op 1 dag). Het kan wel, maar ideaal is anders :P
 
Honda Deaville is wellicht wat? Heb er wel eens op gereden en ze kunnen sturen nog best knappies. Voordeel is de geïntegreerde zijkoffers. Voor veel tourwerk zou ik idd een zwaardere motor laten begrenzen. Je hebt dan toch vaak wat meer koppel over, ideaal voor steile wegen. Bij de deauville merk je bijna niet eens als hij begrenst is :]

http://link.marktplaats.nl/277198681

Deze kan zo 25kw worden gemaakt (op uitdraai) door een schroefje in de gashendel te plaatsen, hij is van mijn broer ;) Bij KNMV goed te verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Een Yamaha FZS 600 Fazer kopen en terug voeren. Fijne motor om op te beginnen, en je kunt meer dan genoeg bagage kwijt als je zijtassen(goedkoper dan koffers) en een bagagerol koopt. Ik ben ook twee jaar met de 25 kw op vakantie geweest. 1e keer naar Noorwegen en 2e keer naar Frankrijk, en daar veel cols gereden. (Galabier, alpe d'huez etc.)

Een diversion is ook een goede keuze, heb je al voor minder geld dan een Fazer. Maar in mijn ogen is dat meer een brommertje dan een Fazer :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen een Deauville ! kun je echt uren op rijden (ik in een dag van Zuid NL naar Zuid frankrijk 1100 km) en die kunnen legaal op 25 kw :D
 
badankt voor al de tips!

motoren te koop aanbieden heeft helaas wijng zin, omdat ik nog aan t werk ben voor t geld, en ik pas over een paar maand t geld voor elkaar heb:(

ik zit momenteel te denken aan een bmw funduro, uit 1998 ofzo, een honda transalp, en een bmw gs 650.
 
ik heb een cb400 en ben er ook van plan mee te gaan trekken. als het mee zit over 2 weken. Geen idee waar ik uitkom, maar ik denk dat alles kan als je maar wil. (al zou ik super sport toch afraden)
 
badankt voor al de tips!

motoren te koop aanbieden heeft helaas wijng zin, omdat ik nog aan t werk ben voor t geld, en ik pas over een paar maand t geld voor elkaar heb:(

ik zit momenteel te denken aan een bmw funduro, uit 1998 ofzo, een honda transalp, en een bmw gs 650.

BMW is uiteindelijk best prijzig, hou dat in je achterhoofd.
Overigens zelf op diversion gereden, confortabel, maar er zit geen druppel emotie in. Ze zijn strontgoedkoop, en oerdergelijk. Niet meer niet minder.
Ooit naar VFR750F gekeken? Ik weet verder niet hoe confortabel dat ding op de weg is, maar neem een NAKS en een spanningsregelaar mee, en je kan zo naar hong kong rijden zonder problemen. *D
 
Elke motor kan. Ik ben heel lang geleden ben ik bang met een 400 cc van west naar oost door de VS gereden. Ongeveer 13.000 km in 2 maanden tijd *D

Was een Maxim 400, niet echt wat je noemt een toermotor maar het was prima te doen. Klein (of groot, net wat je smaak is) windscherm is bij een naked wel fijn. Voor de rest: setje zadeltassen erop en/of rugzak op de duo-zit en :]

Alvast veel plezier toegewenst :W
 
Transalp mits ie op 25kw kan (vast wel)

Africa twin is nog beter, maar 25 kw dat weet ik niet.

Deze motoren zijn beter in alles dan alle concurrentie. Blijven altijd rijden, zijn lekker licht en geven meer comfort dan een 1-pitter.
 
Nee, zo kun je dat niet zeggen. Je kunt met het budget dat je voor ogen hebt een prima motor kopen, het zal wel altijd een tweedehandse zijn. En dan geldt dan een goede XYZ altijd beter is dan een slechte ABC en andersom.

De makkelijkste reismotor is een auto. Je zit droog als het regent, spullen meenemen is geen probleem, radio erbij en als je geluk hebt airco, daar kan geen motor tegenop. Niet voor niets dat diverse mensen de motor op een aanhanger meenemen naar hun vakantieadres. Want een auto is dan wel makkelijker, buiten de snelweg is een motor leuker *D

Maar terug naar 2 wielen: elke persoon is anders, dus wat voor Jantje de perfecte motor is kan voor Pietje een hele verkeerde keuze zijn. Met wat creativiteit en de goede instelling is van elke motor een reismotor te maken. Het gaat voor 90% om de instelling van de rijder, die 10% van de motor is dan maar bijzaak.

Suc6, Dutch
 
Terug
Bovenaan Onderaan