Reis naar Denemarken, waar op letten? Extra info?

Utopist

MF veteraan
29 apr 2004
2.703
7
Maastricht Centrum :)
Hoi,

Ik en een maat van me willen begin volgend jaar een reisje naar Denemarken maken met de motor. Heeft iemand dit al eens gedaan? (waarschijnlijk wel... :P ) maar waar moeten we op letten?

We moeten door Duitsland, dus de uitlaten moeten gekeurd zijn, en de banden voor en achter gelijk.

Hoe zit het met Hotels, daar is erg weinig over te vinden op het internet, en hoe zit het met de benzine? Is die daar veel duurder? Of goedkoper? En drank? Betalen we daar ook € 6,- voor een biertje? Of is het zó erg dat we moeten indrinken in het Hotel/Jeugdherberg? Moeten we beter een jeugdherberg vinden? En met eten s'avonds? Uit eten of in het Hotel? Wat zijn de snelheids limieten daar? en wat kost een snelheidsboete?

Het zal onze eerste trip zijn op en motor, moeten we ergens aan denken in het specefiek qua bagage? Moeten we iets echt niet vergeten afgezien van de standaard dingen? Hebben we een internationaal rijbewijs nodig?

Iemand die tips heeft, of er iets van weet, we zouden er graag van horen, we verheugen ons er erg op namelijk. :]
 
Niet zo veel bijzonders. Kom nu zelf sinds korte tijd wat vaker in DK aangezien mijn ouders hier nu wonen. Wegen zijn hier grandioos vrij en leeg (FEEST). Benzine is iets duurder maar niet veel. Waar je verder op moet letten is dat je hier verplicht bent met licht aan te rijden de hele dag. Wat betreft uitlaten weet ik het nog niet, dit wou ik binnenkort nog even bij een dealer navragen.
Hotels zijn niet echt duurder dan in NL, de VVV kan je daar evt. prima bij helpen.
Andere adviespunten:
- Er ligt vaak wat grind op de landweggetjes bij kruisingen dus pas op
- 's avonds weinig verlichting en matige reflectoren langs de weg
- BPM is hier 180% dus er rijden eigenlijk alleen maar oude motoren rond en dus ben je zelf helemaal blits ;)

veel plezier
 
We moeten door Duitsland, dus de uitlaten moeten gekeurd zijn, en de banden voor en achter gelijk.
:? Volgens mij als je fiets in Nederland conform de regels is, mag je er in heel Europa mee rondrijden...

(sterker nog, in de hele wereld zo'n beetje - is een of ander internationaal verdrag dacht ik)
 
uhmz... zou maar niet te snel rijden daar... de denen zijn er nogal goed in om boetes naar het buitenland te sturen. geloof zelfs dat nederland een deens bureau gebruikt om boetes van buitenlanders op de goede plek terecht te laten komen. kan t mis hebben natuurlijk, maar heb t ergens ooit een keer gehoord...

verder is denemarken gaaf om te rijden. leuke heuveltjes, mooie lege wegen.

enne, snelheidslimiet: daar hebben ze toch bordjes voor?

wat ik wel weet is dat als je in zweden >140 rijdt, je je rijbewijs in kan leveren, limiet is daar 110. 30 km te hard is dus al meteen inleveren. of dat nou ook voor denemarken geldt weet ik niet... ff google-en lijkt me ;)
 
in denemarken wordt veelal ingehaald op dezelfde rijbaan hou hier rekening mee ( dit is geen poging om je van de weg te drukken :P )

ohja.... je snelheid in de gaten houden ze laseren als gekken daar ;)
 
Ik ben dit jaar via de westkust naar Noorwegen gereden, maar wat een vreselijk saai stuk. Dus ik zou oostelijk gaan, of beter nog, naar Noorwegen. En waarom neem je niet gewoon een tent mee?
 
Thanks voor de tips iedereen! :}

Zaten wel goede tips bij, en de post van yamaha(2) was ook erg handig! :}

Meer tips en dergelijke zijn natuurlijk altijd welkom ;)
 
Hoi,

Ik en een maat van me willen begin volgend jaar een reisje naar Denemarken maken met de motor. Heeft iemand dit al eens gedaan? (waarschijnlijk wel... :P ) maar waar moeten we op letten?

We moeten door Duitsland, dus de uitlaten moeten gekeurd zijn, en de banden voor en achter gelijk.

Hoe zit het met Hotels, daar is erg weinig over te vinden op het internet, en hoe zit het met de benzine? Is die daar veel duurder? Of goedkoper? En drank? Betalen we daar ook € 6,- voor een biertje? Of is het zó erg dat we moeten indrinken in het Hotel/Jeugdherberg? Moeten we beter een jeugdherberg vinden? En met eten s'avonds? Uit eten of in het Hotel? Wat zijn de snelheids limieten daar? en wat kost een snelheidsboete?

Het zal onze eerste trip zijn op en motor, moeten we ergens aan denken in het specefiek qua bagage? Moeten we iets echt niet vergeten afgezien van de standaard dingen? Hebben we een internationaal rijbewijs nodig?

Iemand die tips heeft, of er iets van weet, we zouden er graag van horen, we verheugen ons er erg op namelijk. :]

Paar jaar geleden op de fiets (zo'n ding met trappers) door Denemarken getourd.
Je hoeft eigenlijk nergens op te letten, als motorrijder.
Als fietser moet je oppassen voor langsracende auto's en motoren....

Gewoon op doorreis door Duitsland zal niemand je aan de kant zetten omdat
je uitlaat misschien iets meer geluid maakt dan "nromaal".
En dat van die banden snap ik niet.
Maar ik heb standaard voor en achter hetzelfde type zitten...

Op bijna alle campings zijn vrij goedkoop trekkershutten of bungalowtjes te huur.
Wanneer ga je precies, want daarvan hangt het wel af of een en ander open is...
Campings zijn goed te vinden via internet.

Jeugdherbergen zijn stukken beter dan in Nederland.
Hotels, zijn gewoon hotels, dus altijd duur...
Verder is het prijspeil in Denemarken vrijwel gelijk aan dat in Nederland.
Geen schokkende prijzen voor de alcohol, voor zover ik kan herinneren.
Snelheidslimieten staan bij de grens netjes aangegeven :)
Volgens mij 100 of 110 op de snelweg.

Praktijk: gewoon meerijden met het andere verkeer.
En die rijden vaak te hard :X

Bagage, afhankelijk van de tijd van het jaar voldoende kleding meenemen.
Maar niet overdrijven. Rekening houden met regen, dus goed inpakken.

De meeste campings en jeugdherbergen hebben wasmachine en droger staan.
(tegen betaling)
Koken kan op alle campings gratis op gas of elektra in een centrale keuken,
wel eigen pannen meenemen.
Bij veel jeugdherbergen ook, daar zijn dan pannen.

Creditcard mee, Deense kronen ter plekke uit de muur halen met je pinpas.
Je Nederlandse rijbewijs is in heel Europa geldig, dus da's ook geen probleem.
Vergeet je groene kaart niet. Juiste verzekeringen, voor het geval dat...

En het belangrijkste: je goede humeur, en een degelijke kaart
(Fietskaarten zijn ook handig voor op de motor, staan ook de kleinere
en toeristische routes op.)
 
Ik ben net 2 dagen terug van Kopenhagen.

Wat mij opviel is dat er niet veel motoren rondreden daar.

Het bier in trendyclubs kan oplopen tot 9 eurie voor biertje.
Gemiddelde prijs voor bier is 4-5 euro
Bier alleen per halve liter verkrijgbaar is in kroegen
Je geen bier in winkels kunt kopen na 18 uur
Dat Carlsberg best lekker is.

Denen spreken perfect engels
Denemarken is nog platter dan NL.
De kleine zeemeermin is inderdaad erg klein.
In hostals moet je om 11 uur je kamer verlaten. (errug pijnlijk als je er pas om 8 uur inligt en dat dan 4 dagen lang) |(
Ik ben weinig tekenen tegengekomen van criminaliteit.
 
De prijs van motoren is in ieder geval het dubbele! Dus enerzijds ben je een Tinus, anderzijds is de motor zeker een object voor criminelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan