Reis naar Kazakhstan 2010

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Na enige tijd bestuderen van routes enzo heb ik besloten om de reis in twee te splitsen, de eerste gaat puur door Rusland- wit rusland en oekraine alsmede de Baltische staten.
In 2010 ga ik dan naar centraal Azie door een flink aantal landen die op Stan eindigen, eigenlijk alle stan landen die tot de voormalige Sovjet Republiek hoorden.

Dit topic gaat dus verder over de tweede reis in 2010

Oude Reis plan:
Heen reis via Duitsland, Polen, Oekraine en Rusland, tot Almaty ca 5500 a 6000Km
Rustdagen Kiev en Volgograd... wellicht een bezoek aan Chernobyl indien mogelijk.
Trip naar Chernobyl staat geplanned op 8 Juli
In kazakhstan komen we ook langs het Russische ruimtevaartcentrum..... kunnen we die bezoeken????
Ten zuiden van Almaty heb je een indrukwekkend gebergte met passen van 3500m :9~
overnachten bij Nomaden of kamperen en af en toe een hotel
terugweg via Astana, Irbit, Ekatrineburg, Moscou en Minsk:9~

Wanneer?

1juli vertrek naar Oekraine en Rusland en Belarus

5mei 2010 vertrek naar centraal azie via Turkije en Iran Oekraine Rusland
vanwege problemen met visum Turkmenistan en onrust in Iran de route gewijzigd

30/08/2009
route gewijzigd en waarschijnlijk nu wel definitief±
via Duistland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenie, Moldavie, Oekraine, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Tatjikistan, Kyrgistan, Kazachstan, Rusland, Oekraine, Slovakije, Tjechie, Duitsland
zal ook in Rusland langs de stad Elista (Chess city) gaan en een kleine week door Oezbekistan

Benodigde Visa:

Turkije
Iran
Turkmenistan
Oezbekistan
Tatjikistan
Kyrgistan
Kazachstan
Rusland


Verzekeringen:

aanvullende motorverzekering voor buiten de EU landen.
Oekraine en Wit-rusland Turkije en Iran vallen binnen het dekkings gebied van je huidige verzekering dus daar hoef je niets voor te doen, voor Rusland kun je een verzekering afsluiten bij Ingosur BV, verder zul je het een en ander aan de grens moeten regelen.
edit: Motor verzekerd via Unive en daar zit rusland bij inbegrepen

aanvullende ziektekosten verzekereing voor buiten de EU landen
meer info volgt

Interessante links:
www.visumwinkel.nl
www.rusreis.nl
www.wild-natures.com
www.ukrainianweb.com

Bij blijvende onlusten in Kyrgistan zal ik dit land alleen maar als transitland gebruiken en er hooguit twee dagen verblijven.
 
Laatst bewerkt:
Lucky bastard!

Zal zoiets ook wel willen, maar kan het niet qua tijd/geld/en alle andere shit!

:(


Wel ga ik dit topic op de voet volgen, en wens ik je alvast gigantisch veel voorpret met het plannen ervan!! :}
 
Heb wel interesse maar moet wel in juli of augustus zijn, anders kan ik het niet combineren met mijn werk.

Zal ook effe een geschikte motor moeten zoeken dan.
 
Heb wel interesse maar moet wel in juli of augustus zijn, anders kan ik het niet combineren met mijn werk.

Zal ook effe een geschikte motor moeten zoeken dan.

Voor mij zijn dit ook de beste maanden om van het werk weg te gaan, alleen daar is het behoorlijk heet al kan ik daar best wel tegen.... en mijn motor ook.
Een geschikte motor... denk aan een All road als je solo rijdt.
 
Ben al op een héél interessante Africa Twin gelopen (wel wat werk aan maar niks onoverkomelijks en heel redelijke vraagprijs).

Je ziet, ik loop al direct warm voor je idee. 8-)
 
Ben al op een héél interessante Africa Twin gelopen (wel wat werk aan maar niks onoverkomelijks en heel redelijke vraagprijs).

Je ziet, ik loop al direct warm voor je idee. 8-)

Pas iemand gesproken die een wereldreis heeft gemaakt met zo'n ding (ca 50000Km)
lijkt me een prima keus.
 
Ben al op een héél interessante Africa Twin gelopen (wel wat werk aan maar niks onoverkomelijks en heel redelijke vraagprijs).

Je ziet, ik loop al direct warm voor je idee. 8-)

Reis niet te zwaar..... :N

( ff een ongevraagde tip ).... :N

full
 
Het zal zeker een pittige reis worden met behoorlijke dagafstanden, wel af en toe een "rustdag" om omgeving te verkennen of technische problemen op te lossen.
In Kazakhstan heb je wel begaanbare wegen maar je moet wel rekenen op enig offroad rijden omdat deze niet altijd even goed zijn.
verder zal je onderweg wat onderhoud moeten doen aan de motor, in 20000Km is een grote beurt zelfs een keer nodig. Ik reken zelf erop om halverwege alle olien/vloeistoffen te vervangen. Ook op het gebied van banden is er het een en ander te verwachten, ik verwacht zeker een achterband glad te rijden onderweg.

Zijspan een idee?
 
Voorstel van de route, de gele route lijkt me mooi maar als de tijd dringt dan zou de groene route gekozen kunnen worden. De rode route door Iran, is dus ook een optie.

full


 
Al enige tijd leeft bij mij het plan om in elk geval naar Volgograd te gaan in 2009.....

Gewoon nieuwsgierig: Wat heb je in Volgograd te zoeken eigenlijk? Is daar iets bijzonders te zien/bezoeken/beleven?

Verder lijkt me dit een fantastische reis.
 
Gewoon nieuwsgierig: Wat heb je in Volgograd te zoeken eigenlijk? Is daar iets bijzonders te zien/bezoeken/beleven?

Verder lijkt me dit een fantastische reis.

Interesse in WO II geschiedenis, keerpunt Stalingrad.
er is op dat gebied het een en ander te zien.

het is natuurlijk ook de hele rit en het oorspronkelijke plan was de reis van Ridon motortours
 
Laatst bewerkt:
Ratman, ik vrees dat ik ook ga struikelen over de duur van het project. ;(

Voor mij is het ook duidelijk dat 6 weken het maximum is, maar met de korte route is het zeker haalbaar. Heb uitgerekend dat Almaty in een dag of 17 te bereiken is inclusief 3 rustdagen, daarnaa een dag of wat door de bergen van Kyrgzystan en daarna de terugweg.
 
Wellicht kan de duur van de reis ingekort worden om op een bepaald moment de motoren te laten verschepen naar huis en dan zelf het vliegtuig te nemen, dan ben je vanaf midden azie in een dag weer thuis. Daar zitten een aantal voordelen aan:
  • kortere dagafstanden
  • meer gelegenheid om interessante dingen te bezoeken
  • reisduur ca 4 weken

ga eens informeren naar transportmogelijkheden en kosten daarvan.
 
Met 4 weken wordt het zeer interessant. Je hebt wel een all-road nodig, gezien de 'wegen' daaro?
 
Lijkt me ook wel wat. Liefst in juli/augustus. 5 weken kan ik vrij krijgen, 6 zal moeilijk tot niet gaan. Ik heb pas een 1150 GS gekocht, daar moet het mee kunnen.
Heeft iemand ook ervaring met visa e.d.?
 
Er zijn bureaus die die Visa regelen, lijkt me geen probleem zo.
In elk geval een Visum nodig voor Rusland, Kazakhstan en Kyrgyzstan.
Ook de benodigde uitnodigings brieven worden dan verzorgd.

en ja 4 a 5 weken is voor mij ook beter, als ik 6 a 7 weken weg blijf worden ze niet echt blij op mijn werk.
 
Er zijn bureaus die die Visa regelen, lijkt me geen probleem zo.
In elk geval een Visum nodig voor Rusland, Kazakhstan en Kyrgyzstan.
Ook de benodigde uitnodigings brieven worden dan verzorgd.

en ja 4 a 5 weken is voor mij ook beter, als ik 6 a 7 weken weg blijf worden ze niet echt blij op mijn werk.

Eeuuh, hoeveel KM hebben we voor de knopen in 4 wkn?.....
 
Eeuuh, hoeveel KM hebben we voor de knopen in 4 wkn?.....

Het is ca 6000Km naar Almaty, ca 1000 a 1500Km in de regio door de bergen en dan terug, de terugweg is dan zonder transport zo'n 5500Km.

Zelf doe ik tijdens mijn vakanties ca 2500Km/week en dat is voor mij redelijk relaxed, zeker op de routes door Duitsland en Polen wil ik flink opschieten. Daarna worden de dagafstanden wat korter, in Kazakhstan zelf denk ik de route Uralsk-Baykonoer-Almaty te volgen welke goed berijdbaar is. Het kan zijn dat we daar ook in Konvooien moeten rijden, dat is in die landen vrij normaal.
 
Er zijn bureaus die die Visa regelen, lijkt me geen probleem zo.
In elk geval een Visum nodig voor Rusland, Kazakhstan en Kyrgyzstan.
Ook de benodigde uitnodigings brieven worden dan verzorgd.

en ja 4 a 5 weken is voor mij ook beter, als ik 6 a 7 weken weg blijf worden ze niet echt blij op mijn werk.

Hier heb ik goede berichten van gehoord.

Visa en legalisatie van documenten voor reizen naar het buitenland

Het is ca 6000Km naar Almaty, ca 1000 a 1500Km in de regio door de bergen en dan terug, de terugweg is dan zonder transport zo'n 5500Km.

Zelf doe ik tijdens mijn vakanties ca 2500Km/week en dat is voor mij redelijk relaxed, zeker op de routes door Duitsland en Polen wil ik flink opschieten. Daarna worden de dagafstanden wat korter, in Kazakhstan zelf denk ik de route Uralsk-Baykonoer-Almaty te volgen welke goed berijdbaar is. Het kan zijn dat we daar ook in Konvooien moeten rijden, dat is in die landen vrij normaal.

Grofweg zo'n 15000 km dus, moet te doen zijn in 5 weken. Ik zou wel het liefst ook gewoon terug rijden met de motor, dus niet verschepen en met het vliegtuig terug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan