Reis naar Noordkaap > kamperen

Globetrekker

Banned User
29 apr 2006
733
1
Hallo, volgend jaar ben ik van plan naar de Noordkaap te gaan met de motor. Via Noorwegen en Zweden, ongeveer 7500km in totaal. Ik ga met de tent en ik wil dus ook zelf m'n eten klaar maken.

Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?

En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?
 
Hallo, volgend jaar ben ik van plan naar de Noordkaap te gaan met de motor. Via Noorwegen en Zweden, ongeveer 7500km in totaal. Ik ga met de tent en ik wil dus ook zelf m'n eten klaar maken.

Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?

En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?


Da's toevallig, dat hadden wij ook gepland voor volgend jaar. Hebben er net een aanhanger voor aangeschaft zodat er meer eten mee kan voor onderweg. Bedoeling is idd ook kamperen. Mede vanwege de kosten van onderdak en eten in Noorwegen ligt het voor de hand dit zelf te regelen. Oliewissel ed doe je gewoon voor vertrek, ik ga onderweg alleen bijvullen en neem dus een klein busje mee. Verder het standaard werk voor kamperen, neem aan dat je dat wel eerder gedaan hebt.
 
En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?

Ik rijd al 30000 km op dezelfde olie. 6000km? lijkt me een leuk verkooppraatje van je dealer. 15000 moet geen probleem zijn met hetzelfde oliefilter dunkt me.
 
Ik rijd al 30000 km op dezelfde olie. 6000km? lijkt me een leuk verkooppraatje van je dealer. 15000 moet geen probleem zijn met hetzelfde oliefilter dunkt me.
Dealer? Van Suzuki bedoel je. Lucht/olie gekoeld blok..

Is bij de meeste motoren hoor. Alleen bij verschillende Yamaha's is het 10.000km.

Maar goed, 1500 tot 2500km er overheen moet wel lukken denk ik.

Nog even over dat eten. Je koopt gewoon iets in de supermarkt en dat maak je warm? Wat koop je dan zoal?

En in Noorwegen en Zweden geldt het zgn. "allemansrecht", je mag dus overal je tent op zetten. Is dat wel veilig? In verband met berovingen bijvoorbeeld. En waar zet je dan je tent (veilig) op?
 
Dealer? Van Suzuki bedoel je. Lucht/olie gekoeld blok..

Is bij de meeste motoren hoor. Alleen bij verschillende Yamaha's is het 10.000km.

Maar goed, 1500 tot 2500km er overheen moet wel lukken denk ik.

Nog even over dat eten. Je koopt gewoon iets in de supermarkt en dat maak je warm? Wat koop je dan zoal?

En in Noorwegen en Zweden geldt het zgn. "allemansrecht", je mag dus overal je tent op zetten. Is dat wel veilig? In verband met berovingen bijvoorbeeld. En waar zet je dan je tent (veilig) op?

Berovingen? je gaat naar scandinavie, niet naar italie....
Kijk, je moet een ietwat avontuurlijk ingesteld zijn om je tentje op te zetten in the middle of nowhere, maarja, da's het leuke juist. Als je nu als angtig wordt bij de gedachte kun je beter met een groepsreis meegaan naar de noordkaap. Had ik trouwens al gezegd dat er bovenin Noorwegen en Zweden beren leven :+

Eten nemen we mee vanaf NL, blikvoer enzo voor op het brandertje. Eten in Noorwegen is duur. Hoe meer er mee kan hoe beter :P
 
Wat meer als 6k kan idd wel... maar 30k? :?

ik niet iig :N

BMW. Moet zeggen dat ik wel netjes de bak- en cardanolie ververst heb, de distributieketting wordt binnenkort vervangen dus ik wacht opzettelijk wat langer met de blokolie nu, normaal denk ik tussen de 20 en 25 k dat ik wissel. Net hoe me kop staat ;)
Heb een keer een stukje gelezen over een oud Shell ingenieur die al een paar ton lang dezelfde olie in zijn mercedes diesel had zitten. De man vond het een beetje flauwekul al dat olieverversen :+
Maar laten we het niet over olie hebben maar over de Noordkaap.

Ons plan is vanaf daar via Finland terug, iemand ervaringen met Finland?
 
Eten haal je gewoon bij de supermarkt. Prijsniveau is vergelijkbaar met Nederland. Voor koken kan je een klein gasbrandertje aanschaffen, of iets duurder maar imho wel handiger een benzinebrandertje. Het allemansrecht heeft ook zijn beperkingen, je mag niet zo maar overal kamperen! Bovendien zijn de campings niet duur. Nog een voordeel van campings: ze zijn allemaal uitgerust met een keukentje waar je kan koken en vaak ook nog kan opeten. De uitrusting van die keukentjes varieert van een hokje met 1 of 2 electrische kookplaatjes tot complete huiskamers inclusief pannen, borden en bestek.

[edit] En veiligheid: Ik zou 'snachts eerder bang zijn dat een kudde rendieren of een eland over m'n tent struikelt dan berovingen. En natuurlijk zitten er beren. En wolven. En wolverines. En muggen.


Veel plezier trouwens.

Ons plan is vanaf daar via Finland terug, iemand ervaringen met Finland?
:Y

zie m'n homepage voor een verslag van mijn Noordkaapreis
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed. Dat van die wilde dieren boeit me ook niet zo. Denk dat de kans groter is om aangereden te worden in het centrum van Amsterdam dan te worden aangevallen ;)

Benzinebrandertje dus. We gaan het zien, nog een jaar de tijd om mezelf voor te bereiden :]

Ik ben trouwens van plan via Noorwegen naar de Noordkaap te rijden en dan terug via Zweden. Ik wil de brug nemen bij Kopenhagen zodat ik niet hoef te varen. Is dat een goed idee?
 
Klinkt goed. Dat van die wilde dieren boeit me ook niet zo. Denk dat de kans groter is om aangereden te worden in het centrum van Amsterdam dan te worden aangevallen ;)
Maar pas wel op voor rendieren. Die hebben zelfmoordneigingen B|
Benzinebrandertje dus. We gaan het zien, nog een jaar de tijd om mezelf voor te bereiden :]

Ik ben trouwens van plan via Noorwegen naar de Noordkaap te rijden en dan terug via Zweden. Ik wil de brug nemen bij Kopenhagen zodat ik niet hoef te varen. Is dat een goed idee?
Héén en terug die brug? Ik zou op de heenweg bijvoorbeeld de veerboot Helsingor-kristiansand (ongever 2,5 uur varen) nemen, dan kom je onderaan in Noorwegen aan en heb je gelijk het mooiste stuk om te rijden van heel Scandinavië voor je liggen.
 
In de laatste motorplus staat een artikel van 11 pagina's lang over een rit naar de Noordkaap. Staat ook veel achtergrond info bij, waar je bijvoorbeeld allemaal aan moet denken.
 
Een leuke route is ook via Frederikshavn en Goteborg, duur ca 2 uur met de snelle boot anders ongeveer 3.5 uur. Vanaf Goteborg dan omhoog via de 45 (Inlandsvagen) of via Kongvinger direct Noorwegen in en dan de E6 omhoog. De Zweedse route heeft als groot voordeel dat je bijna overal 90 of 110 km/h mag rijden ook is het eten er een stuk goedkoper. In Noorwegen is dat vaak maar 60 en staan de radars veel vaker op scherp.
 
Mijn ouders zijn er al een paar keer geweest.
Zij namen meestal een huisje op een kamping, zijn vaak heel eenvoudig, maar je kan er koken eten en slapen. En kwa prijs valt het wel mee. Zeker in het noorden kan dat fijn zijn i.v.m. de nachttemparatuur.
 
Ik ben pasgeleden in Zweden en Noorwegen geweest. Dit jaar niet met de motor helaas maar ingeblikt. Zweden zou ik links laten liggen. (of rechts eigenlijk) Het is een mooi maar saai land. Heel veel vlak land, heel veel bomen. Nauwelijk hoogteverschillen. Geen haarspeldbocht gezien.

We zijn terug gereden door Noorwegen. Dat is één groot berggebied. Waanzinnig mooi. Niet goedkoop maar vergeleken met Nederland valt het wel mee. Brandstof is behoorlijk aan de prijs en reken ook veerponten en tolwegen mee. Campings zijn prima. En over dat eten meenemen: Er wonen daar mensen. Die moeten ook eten. Dus zijn er supermarkten.

We zijn via de brug heen en terug gereden. Voordeel is dat je niets hoeft te reserveren. Dat moet je met de boot meestal wel.

Goede reis.
 
Maar pas wel op voor rendieren. Die hebben zelfmoordneigingen B|Héén en terug die brug? Ik zou op de heenweg bijvoorbeeld de veerboot Helsingor-kristiansand (ongever 2,5 uur varen) nemen, dan kom je onderaan in Noorwegen aan en heb je gelijk het mooiste stuk om te rijden van heel Scandinavië voor je liggen.
Wat is er mis met die brug dan? Als je gaat varen naar Kristiansand kan je volgens mij beter opstappen in Hirtshals? Via Helsingor is dan omrijden volgens mij.
 
Ik ben pasgeleden in Zweden en Noorwegen geweest. Dit jaar niet met de motor helaas maar ingeblikt. Zweden zou ik links laten liggen. (of rechts eigenlijk) Het is een mooi maar saai land. Heel veel vlak land, heel veel bomen. Nauwelijk hoogteverschillen. Geen haarspeldbocht gezien.

We zijn terug gereden door Noorwegen. Dat is één groot berggebied. Waanzinnig mooi. Niet goedkoop maar vergeleken met Nederland valt het wel mee. Brandstof is behoorlijk aan de prijs en reken ook veerponten en tolwegen mee. Campings zijn prima. En over dat eten meenemen: Er wonen daar mensen. Die moeten ook eten. Dus zijn er supermarkten.

We zijn via de brug heen en terug gereden. Voordeel is dat je niets hoeft te reserveren. Dat moet je met de boot meestal wel.

Goede reis.
Hee leuk om te lezen. Maar om nou heen EN terug via Noorwegen te rijden? 2x hetzelfde stuk rijden lijkt me nog saaier dan Zweden ;)

Heb trouwens de route aangepast. Ik rijd nu heen via het veer Hirsthals - Kristiansand en via daar naar Voss - Trondheim - Rhana - Alta - Nordkapp

Voor de GPS mensen met Mapsource kan ik de route wel emailen bij interesse.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met die brug dan? Als je gaat varen naar Kristiansand kan je volgens mij beter opstappen in Hirtshals? Via Helsingor is dan omrijden volgens mij.
Sorry, je hebt gelijk, het is Hirtshals-Kristiansand.

Met die brug is niets mis, maar als je eerst door Noorwegen wil is via die brug zeker een dag langer rijden, en je mist één van de mooiste stukken van Noorwegen.
 
Hee leuk om te lezen. Maar om nou heen EN terug via Noorwegen te rijden? 2x hetzelfde stuk rijden lijkt me nog saaier dan Zweden ;)

Heb trouwens de route aangepast. Ik rijd nu heen via het veer Hirsthals - Kristiansand en via daar naar Voss - Trondheim - Rhana - Alta - Nordkapp

Voor de GPS mensen met Mapsource kan ik de route wel emailen bij interesse.
Tip: Neem vanaf Trondheim de Rv17 (langs de kust) een stuk mooier én rustiger dan de drukke E6 (waar ze ook erg veel staan te controleren op snelheid). Je kan dan bijvoorbeeld in de buurt van Moi-i-Rana weer terug op de E6 komen (Het is daar al een stuk rustiger).
 
Ik moet je zeggen dat ik niet kapot ben van wachten.. dus ook niet op veerdiensten ;) En zoals ik zei op de kaart moet je nogal vaak oversteken op die 17 :) Heb de route trouwens aangepast. Ga nu via Hirtshals naar Kristiansand. En nu effe je verslagje lezen.
 
Ik moet je zeggen dat ik niet kapot ben van wachten.. dus ook niet op veerdiensten ;) En zoals ik zei op de kaart moet je nogal vaak oversteken op die 17 :)
Ik ben niet kapot van met 80 km achter vrachtauto's, bussen en caravans aanhobbelen ... 750 km lang ;) 2 jaar geleden nog een stuk E6 gereden maar ik was blij dat ik er weer af kon.
 
Hallo, volgend jaar ben ik van plan naar de Noordkaap te gaan met de motor. Via Noorwegen en Zweden, ongeveer 7500km in totaal. Ik ga met de tent en ik wil dus ook zelf m'n eten klaar maken.

Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?

Ik kook altijd zelf als ik met de motor weg ben. Wat ik gebruik is zo'n campinggaz brandertje met prikblikjes. Verder een lichtgewicht pannensetje, flesje olie, potje kruiden en altijd een blikje en wat gedroogde dingen om snel iets te kunnen maken als je geen boodschappen hebt kunnen doen. Geen idee hoe onbewoond het richting Noordkaap is en of je daar niet dagelijks je boodschappen kunt doen.

En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?

Die 6000km is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de gemiddelde motor elk jaar nieuwe olie krijgt. Omdat de gemiddelde motor dus krapaan een paar duizend km per jaar rijdt.

Rij jij die afstand in een paar weken dan zou ik vooraf even de dealer je motor laten controleren (en ook aangeven dat je die afstand gaat rijden) en ook even goed kijken of je banden het aankunnen. En let op, banden slijten op vakantie sneller dan bij gewoon gebruik in Nederland.
 
Ik ben niet kapot van met 80 km achter vrachtauto's, bussen en caravans aanhobbelen ... 750 km lang ;) 2 jaar geleden nog een stuk E6 gereden maar ik was blij dat ik er weer af kon.
Inhalen mag/kan niet? Ik had juist gehoord dat die E6 erg mooi is. En een beetje mensen om je heen kan ook geen kwaad lijkt me, als je soms met pech komt te staan of iets anders?

naja goed. We zien het wel. Hoe zit het met het weer in de zomer? En als ik goed heb gaat de zon op de Noordkaap voor gedurende 4 maanden niet compleet onder toch?

U heeft e-mail trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen mag/kan niet?

Als je portemonnee je lief is ga je niet boven die 80 km :P

Ik heb net ff dat motoplus blaadje gehaald bij de buurtsuper, ff dat noordkaapverslag gelezen, erg leuk, ook betreffende verslaggevers reden de 17 af naar het noorden ipv de 6. Lijkt me een enorm mooie route als ik de foto's zo zie. Beter dan 2000 km lange rechte weg.

Mbt de boot hirtshals kristiansand. Het is haast te overwegen via zweden noorwegen in te duiken en dan naar het zuiden terug te rijden. Met 2 man ben je 700 euri kwijt aan die boot, das wel errrrgggg veel benzine wa'k daarvoor kopen kan :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan