Reis plannen

Dat is maar helemaal hoe je tegen de zaken aankijkt. Een maat van mij regelt altijd alle slaapplaatsen ruim vooraf.
Als ie niet weet waar morgen-avond z'n bed staat, dan kan ie vannacht al niet slapen.
Mijn idee is dat 't altijd vanzelf goed komt en dat komt 't ook. Zelfs al slaap je langs een doodlopende weg zoals hierboven beschreven.
Niet steeds alle beren op de weg zoeken, die zijn er niet. Zelfs niet op die berg bij Bastia.

Mijn reizen maak ik altijd op een oude Yamaha FZ750 uit 1985 met 320k op de teller.
Ja, soms gaat er iets stuk, maar 't komt altijd weer goed en ben er vanuit heel Europa steeds weer mee thuis gekomen.
Belangrijkste is om NIET in paniek te raken. Rustig nadenken en dan komt 't vanzelf weer goed.
Sicilië: lekke radiator. Denemarken: gebroken gaskabel. Provence: op 3 poten naar huis. Portugal: ketting verrot.
Dat dingen in het honderd lopen hoort ook een beetje bij het avontuur natuurlijk. Dat weet ik wel. Als ik de avonturen van Paul van Hooff lees en hoe kleurrijk zijn ongeorganiseerde reizen zijn dan word ik enthousiast. Aan de andere kant bekruipt mij ook het gevoel van “ja maar, als dat wat dan?” Dat kun je wegredeneren, maar toch: “als dat wat dan?” Dit zit nu eenmaal in het DNA. Niks aan te doen behalve ondergaan en ervaren dat voor alles wel een oplossing is.
 
Ik reis altijd zonder planning.
Mijn idee is om altijd in een klein tentje te kamperen, maar soms als nodig toch een hotel of B+B.

Dat er altijd een slaapplaats is te vinden, dat is dus niet zo.
Ik reed van de ferry af in Bastia-Corsica om 22.15h.
Booking had nog 2 mogelijkheden van de buiten-categorie. Er was oa nog slaapplaats voor €413 in een 'kasteel' voor 1P voor 1 nacht.
Na bezoeken van diverse hotels rondom Bastia werd mij gemeld dat verder zoeken geen zin zou hebben.

Oke, ik zit dan wel in de AOW, maar met slapen doe ik nog steeds niet moeilijk.
Ik ben met de motor de bergen in gereden. Opeens zag ik een weg die afgesloten was. Althans, er stond een bord.
Na inrijden vond ik ca 1km verder een mooie vlakke plek waar ik mijn slaapzak heb uitgerold. Ietsje verderop stond een camper die ook dit mooie plekje had gevonden. Volgende ochtend werd ik om 07.30h wakker en heb toen koffie gezet. Om 08.00h kwam de eerste auto voorbij.
Prima geslapen en direct een prachtig uitzicht om wakker te worden. (zie foto)

Bekijk bijlage 1685751
Foto: In de bergen boven Bastia met in de diepte de kust en de Middellandse zee.
Ik vind het trouwens leuk om te lezen dat je als AOW-er nog steeds in een tentje kruipt. 👍
 
In Scandinavië lijkt het mij ook een stuk ingewikkelder om op de bonnefooi wat te vinden, het land is relatief dun bevolkt en B&Bs of Hotels vind je niet in elk dorpje waarschijnlijk, zo een reis zou ik ook vooraf zoveel mogelijk plannen
Echt niet. Voldoende campings met eventueel hutten, hotels en anders gewoon je tentje in het bos neerzetten
 
Ha, daar zou ik ook echt ontzettend van balen. Toen ik naar Scandinavië ging had ik daarom wel alle schappelijke overnachtingen van tevoren vastgelegd, om dure verrassingen te voorkomen. Was het wel een goed hotel? :)
Om te slapen prima, wel erg ongezellig . En eten erg duur , hamburger met wat friet en een biertje ca 30 euro. Je hebt toch wel trek dus het moet maar.
 
Goedendag allen: mijn ervaring na vele georganiseerde reizen. (=comfortabel niet nadenken waar je slaapt)
Rondje Schotland, vooraf een route gemaakt en hotels geboekt. Dag trips tussen de 350 en 400 km. Dat is met single roads te veel. Dus laat in het hotel en niet ontspannend.
Aan het einde van het seizoen, rondje midden Noorwegen. Niets geboekt, rijden en om 4 uur via booking.com wat zoeken. Niet veel meer open, stress...
Tent mee is niet mijn ding.

Mijn persoonlijke les; minder dag kms, dus een langere trip.
Maar wel vooraf boeken. Dan maar volgend jaar de rest van de route.
 
Ik vind het trouwens leuk om te lezen dat je als AOW-er nog steeds in een tentje kruipt. 👍
Waarom zou je met iets meer leeftijd niet meer in een tentje kunnen?
Ik ben nog prima gezond en heb (nog) geen bejaarden-kwaaltjes.

Echt oud worden kan altijd nog.
Als ik straks 98 ben met geraniums, hoef ik geen spijt te krijgen dat ik alle mooie plannen nooit heb doorgezet.
 
Ik denk dat de belangrijkste conclusie is: kijk wat werkt voor jezelf 8-)
Tuurlijk, dat is altijd zo. Toch is het leuk om ervaringen van anderen te lezen. Daar zitten vaak goede tips tussen en je kunt van te voren al een idee krijgen van wat voor jou kan werken.

Ik lees net op de website van Motor een artikel over Helge Pedersen. Hij is met zijn motor door de Darien Gap gegaan, een stuk ondoordringbare jungle van 130 km. tussen Panama en Colombia. Ik vraag me af hoe hij zijn rit gepland heeft en of daar hotelboekingen bij zaten. 🙂 Helge Pedersen: bedwinger van de Darien Gap - Motor.NL
 
Laatst bewerkt:
Ik plan eigenlijk nooit wat, het haalt de fun er een beetje uit wat mij betrefd met motor reizen, ik ga in de ochtend gewoon rijden wanneer ik daar zin in heb, na 5 bakken koffie, of zo, maak ergens een ouwehoer praatje als het me deugt, en sla die weg die mij het leukst lijkt, het resulteert wel eens dat ik laat of te laat ben voor een overnachtings plek, maar ik vindt het doorrijden te gek, wel eens met een bekende Daf rijder in Ouijda om 1 uur s'nachts naar een slaapplek lopen te zoeken, dat werd uiteindelijk ik geloof wel een 7 sterren tent van 200 euro, in Labrador City in een zeecontainer geslapen halfvol met Whiskey bestemd voor de mining companies daar, we mochten zoveel zuipen als we wilden van de eigenaar, en afgelopen voorjaar nog ergens bij Bangkok in een bushokje liggen te pitten langs een snelweg tijdens een moesson regen, ik heb daar echt heerlijk gemaft, beetje avontuur hoort erbij vindt ik, voor mij dan, iedereen is anders, sommigen gaan al paniek lopen zaaien als ze rond 2 uur smiddags niet achter hun biertje zitten bij het zwembad kunnen zitten, ik zie graag rijdend de zon onder gaan, of op, dat zijn de mooiste rij momenten vindt ik, planning is voor de baas maar het haalt de vrijheid en het avontuur uit het motor rijden.
 
boeken jullie van te voren een hotel of Airbnb of gaan jullie op de bonnefooi en zien jullie wel waar je de nacht doorbrengt? Het laatste is avontuurlijker, maar kan ook betekenen dat je langs de kant van de weg slaapt.

Tegenwoordig bestaat zoiets niet meer met een mobieltje en internet :)

Ik doe het precies zo, ik rij gewoon lekker rond en vaak rond 16:00 ga ik ergens koffie drinken, en kijk ik op Google Maps wat in mijn bereik ligt voor de komende twee uur. Vervolgens start ik de booking.com app op, hotel selecteren en klaar :)
 
Ik ben meer van het voorbereiden.
Net terug van een lang weekend Harz.
Een paar weken geleden geboekt via booking.
Routes gemaakt.
Lekker gereden en me alleen zorgen gemaakt over de volgende koffie stop.;)
 
Laatst bewerkt:
ik ben van plan om volgende zomervakantie 2022 met de auto + motoraanhanger naar oostenrijk te rijden.
omgeving Uttendorf hebben we een hotel gevonden waar we de aanhanger mogen stallen voor +-3 weken en dan gaat vrouw lief met dochter met auto verder en ik met mijn zoon (die sinds 2 jaar niet van de motor af te slaan is) binnendoor op de motor.
we beginnen met de großklockner en gaan via Italie- slovenië binnendoor naar het eiland Krk in kroatië.
ik heb de rit in 2en gedeelt en een hotel gevonden in slovenië op 260 km.
als ik nu naar de bezetting van de hotels kijk is alles wat betaalbaar is nagenoeg vol.
en vind het persoonlijk niks om nog te moeten zoeken aan het eind van de middag dus wil de overnachtingen wel plannen.

2 weken later gaan we weer terug met 3 overnachtingen en pakken meer van de dolomieten mee.

maar hoeveel km rijden jullie ong. op een dag als het om berg ritten gaat?
 
ik ben van plan om volgende zomervakantie 2022 met de auto + motoraanhanger naar oostenrijk te rijden.
omgeving Uttendorf hebben we een hotel gevonden waar we de aanhanger mogen stallen voor +-3 weken en dan gaat vrouw lief met dochter met auto verder en ik met mijn zoon (die sinds 2 jaar niet van de motor af te slaan is) binnendoor op de motor.
we beginnen met de großklockner en gaan via Italie- slovenië binnendoor naar het eiland Krk in kroatië.
ik heb de rit in 2en gedeelt en een hotel gevonden in slovenië op 260 km.
als ik nu naar de bezetting van de hotels kijk is alles wat betaalbaar is nagenoeg vol.
en vind het persoonlijk niks om nog te moeten zoeken aan het eind van de middag dus wil de overnachtingen wel plannen.

2 weken later gaan we weer terug met 3 overnachtingen en pakken meer van de dolomieten mee.

maar hoeveel km rijden jullie ong. op een dag als het om berg ritten gaat?
In de bergen rijd ik zelf tussen de 200 en 250 km per dag. Houdt rekening met 50 km/u gemiddeld + stops voor eten/drinken en evt het maken van foto’s.

De een vindt het leuk om bijv van 8 u ‘s ochtends tot 1800 u ‘s avonds op de motor te zitten en de ander doet het wat relaxter, maakt wat meer tussenstops en komt om 1700 u aan bij het hotel. Net wat jezelf fijn vind.
 
Ritten in de bergen meestal rond de 250 km.
Dan is er ook nog tijd voor het bekijken van bezienswaardigheden en koffie stops.
 
maar hoeveel km rijden jullie ong. op een dag als het om berg ritten gaat?
Bergritten die ik gemaakt heb, zijn tussen 250 en 550km. Dat is verschil tussen een kalm dagje en best wel vermoeid.
Voor het hooggebergte is 250km een goede afstand voor een prima dagje rijden.:]
 
Zelf vind ik lekker doorrijden fijn, 's ochtends goed ontbijten en alleen wat korte stops tijdens de rit. Zo rond 8 uur 's avonds weer op locatie en dan wat eten. Maar dat is lang niet voor iedereen, ook een ritje van 450km gemaakt in Italië met een kameraad. Pas rond 10 's avonds zaten we aan de pizza, hij was helemaal kapot terwijl ik nergens last van had. _O-

Beetje afhankelijk van tempo werkt 250km wel goed voor de meesten, dan heb je wel genoeg tijd om te lunchen en avondeten om 6 uur.


Hotels boeken doe ik trouwens pas ook later in de middag, tot nu toe nog niet gehad dat ik niks kon vinden. Wat eten op zak is dan wel handig, soms kom je in een dorpje terecht waar alles al gesloten is. Dan is een bakje noodles wel lekker. :9
 
  • Leuk
Waarderingen: AAJB
Hotels boeken doe ik trouwens pas ook later in de middag, tot nu toe nog niet gehad dat ik niks kon vinden. Wat eten op zak is dan wel handig, soms kom je in een dorpje terecht waar alles al gesloten is. Dan is een bakje noodles wel lekker. :9
Ik kwam een keer op Sicilië in het dorpje Corleone (je weet wel van de film Godfather)
Ik kwam daar tussen de middag en alles was open, maar toch ook mss weer niet. Pompstation, winkels, café overal kon je zo binnenlopen.
Er was niemand, helemaal niemand te zien. Alle rolluiken waren dicht, maar ik verwacht dat ze je best in de gaten hebben.
Mss is dit niet het goede dorp om iets raars te doen:? (steekt er ineens een geweerloop uit het raam??)

Uiteindelijk ben ik op een terrasje onder een parasol gaan zitten en heb een eigen blikje cola opgedronken.
Daarna vertrokken en nog steeds niemand! De tank heb ik in een volgend dorp vol gegooid.
 
ik ben van plan om volgende zomervakantie 2022 met de auto + motoraanhanger naar oostenrijk te rijden.
omgeving Uttendorf hebben we een hotel gevonden waar we de aanhanger mogen stallen voor +-3 weken en dan gaat vrouw lief met dochter met auto verder en ik met mijn zoon (die sinds 2 jaar niet van de motor af te slaan is) binnendoor op de motor.
we beginnen met de großklockner en gaan via Italie- slovenië binnendoor naar het eiland Krk in kroatië.
ik heb de rit in 2en gedeelt en een hotel gevonden in slovenië op 260 km.
als ik nu naar de bezetting van de hotels kijk is alles wat betaalbaar is nagenoeg vol.
en vind het persoonlijk niks om nog te moeten zoeken aan het eind van de middag dus wil de overnachtingen wel plannen.

2 weken later gaan we weer terug met 3 overnachtingen en pakken meer van de dolomieten mee.

maar hoeveel km rijden jullie ong. op een dag als het om berg ritten gaat?

Afhankelijk van de staat van de wegen, en welke motor je rijd maximaal 350 km, dat is namelijk al dik 7 uur in het zadel. Op een R1150RT kun je meer kilometers maken dan op een Fireblade
 
Afhankelijk van de staat van de wegen, en welke motor je rijd maximaal 350 km, dat is namelijk al dik 7 uur in het zadel. Op een R1150RT kun je meer kilometers maken dan op een Fireblade
Dat ligt compleet aan het mannetje dat er op zit. Ik ken zat lui die het na 200 kilometer op een luxe fiets wel gehad hebben. Op mijn Vespa is dat na zo'n 350 kilometer tegen max 400. Op mijn Strom is 1000 op een dag goed te doen (als je lekkere doorrijwegen uitzoekt) maar ook op mijn oude Kawa ZZR 600 reed ik geregeld afstanden van 1000 op een dag met een uitschieter van 1380 op en dag.

Oftewel gewoon gaan ervaren wat je fijn vind, waar jouw grenzen liggen en niet wat anderen zeggen. Als je alleen gat rijden dan schiet alles ook een stuk beter op dan als je met een groepje bent.
 
Afhankelijk van de staat van de wegen, en welke motor je rijd maximaal 350 km, dat is namelijk al dik 7 uur in het zadel. Op een R1150RT kun je meer kilometers maken dan op een Fireblade
Op mijn oude FZ750 kan ik ook genoeg km's maken. Daar heb je geen RT voor nodig.
Wat @David_ZZR zegt hangt helemaal af van de persoon die er op zit. Geldt zelfs voor een bejaarde zoals ik.

Een kennis van mij heeft een RT.
Die zit al lang bij een pompstation te huilen, als ik met de FZ al 100den km's verder ben.

Een vriend van mijn broer had vroeger ook een FZ.
Die wist niet meer hoe die van Roemenië ooit nog in NL zou kunnen komen door de zadelpijn. Verwachting was dat ik dat ook zou hebben.
Hooguit in de vakantie na enkele dagen heel veel km's draaien een iets rauwe kont. That's it!
Verder alleen maar prima zitten, ook na 1000+ km op 1 dag.
 
over die Hotels en vol.
een "vol" hotel op booking betekent: dicht gezet voor reserveringen.
Ga maar even practisch denken, kamer schilderen, andere douche ofzo en hoe een booking gaat.
Booking gaat buiten hotel om, die ziet alleen boem, gereserveerd, lullig als je nog bezig bent.
 
Dat ligt compleet aan het mannetje dat er op zit. Ik ken zat lui die het na 200 kilometer op een luxe fiets wel gehad hebben. Op mijn Vespa is dat na zo'n 350 kilometer tegen max 400. Op mijn Strom is 1000 op een dag goed te doen (als je lekkere doorrijwegen uitzoekt) maar ook op mijn oude Kawa ZZR 600 reed ik geregeld afstanden van 1000 op een dag met een uitschieter van 1380 op en dag.

Oftewel gewoon gaan ervaren wat je fijn vind, waar jouw grenzen liggen en niet wat anderen zeggen. Als je alleen gat rijden dan schiet alles ook een stuk beter op dan als je met een groepje bent.
Het is ook persoonlijke ervaring, de Blade was een van de leukste fietsen waar ik ooit op heb gereden, maar als je er een toertje mee reed van 300 km voelde je dat wel.
 
over die Hotels en vol.
een "vol" hotel op booking betekent: dicht gezet voor reserveringen.
Ga maar even practisch denken, kamer schilderen, andere douche ofzo en hoe een booking gaat.
Booking gaat buiten hotel om, die ziet alleen boem, gereserveerd, lullig als je nog bezig bent.
daar kan ik inkomen.
maar ik boek altijd graag bij het hotel zelf zonder tussen partijen. ( zelfde als eten bestellen bij een zaak zonder dat thuisbezorgt er met percentages vandoor gaat) soort van gun factor.
dan zou het eerder iets zijn dat ze bang zijn voor vroegboekingen die later weer gecanceled gaan worden.
ik wil voor het (zomer) hoogseizoen juli/augustus van 2022 boeken en dan geven toch veel hotels aan dat ze vol zijn.
 
Tis maar hoe iedereen er tegen aan kijkt. Ik ben ook een planner, misschien wel een beetje over de top. Ik vindt het leuk om in de winter een plan te maken. Dat zorgt er misschien voor dat ik niet op verassende plekken kom, maar wel dat ik de bezienswaardigheden waar ik interesse in heb niet mis. Ik maak een er boekje van voor mijn maten en na afloop maak ik vaak ook een verslagje. Tijdens de rit mooie foto's maken en wat filmen met de actioncam. Voor de afstand vindt ik 250km ruim voldoende zeker als je veel binnendoor of door bergachtig gebied rijdt. Ja minder avontuurlijk maar gezien vaak beperkte tijd wel meer kans dat je de mooie plekken/wegen aandoet.
 

Bijlagen

  • Schotland Roadbook Neutraal.pdf
    4 MB · Weergaven: 57
Terug
Bovenaan Onderaan