Reis plannen

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Beste mensen, de motor heb ik eigenlijk altijd alleen voor woon/werk gebruikt. De motor was voor mij een vervoermiddel zoals anderen de auto gebruiken. Nu ik niet meer werk wil ik meerdaagse ritten gaan maken. Ik vraag me af, boeken jullie van te voren een hotel of Airbnb of gaan jullie op de bonnefooi en zien jullie wel waar je de nacht doorbrengt? Het laatste is avontuurlijker, maar kan ook betekenen dat je langs de kant van de weg slaapt.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe zoiets regelmatig en nog nooit meegemaakt dat er geen bedje was voor mij en m'n vrouw. Ik mijd in de weekenden dan wel de wat bekendere motor hotels, die zitten in de weekends vaak vol met grote groepen weekendwarriors
En als je toch niet meer werkt, lekker doordeweeks gaan dan is er zeker plek zat te vinden. Ik open half de middag Google maps, zoeken naar hotels, kiezen en bellen voor een bedje...
 
om een uur of vier stoppen we meestal bij een terrasje en dan slinger ik booking of airb&b aan.
dan prik ik aan de hand van mijn rijrichting een hotelletje op een uurtje of twee uurtje rijden. Dat gedoe met tenten is niet aan mij besteed.

en soms als het regent boek ik een hotel op 5min rijden, regen is ook niet echt mijn ding.
 
Ik boek altijd hotels van tevoren. Vind het fijn om mij geen zorgen te hoeven maken over een slaapplek en lekker op het rijden te focussen.

Heeft voor- en nadelen… Soms is de afstand naar het geboekte hotel bijv. nog groot terwijl je er wel klaar mee bent voor die dag of dat je juist nog wat verder wilt rijden. Anderzijds ken ik ook verhalen van motorrijders die op de bonnefooi gingen en geen hotel meer konden vinden… Uiteindelijk pas om 8 uur ‘s avonds ergens terecht kunnen maar wel 100 km verder dan de bedoeling was..
 
om een uur of vier stoppen we meestal bij een terrasje en dan slinger ik booking of airb&b aan.
dan prik ik aan de hand van mijn rijrichting een hotelletje op een uurtje of twee uurtje rijden. Dat gedoe met tenten is niet aan mij besteed.

en soms als het regent boek ik een hotel op 5min rijden, regen is ook niet echt mijn ding.
Ik begrijp dat er altijd wel ergens een slaapplek te vinden. Voordeel van ongepland toeren is dat je de vrijheid hebt om iedere weg in te slaan die je leuk lijkt. Je hoeft niet om vijf uur bij je hotel te zijn omdat je die nu eenmaal geboekt hebt. Bovendien zitten we nu buiten het seizoen dus zullen hotels niet snel vol zijn. Bedankt voor de reacties weer. Dit geeft wat meer vertrouwen.
 
Een tentje kan in zo’n geval uitkomst bieden. Heb je toch een dak boven je hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik moet maar eens op toer gaan. Het is vast nog lekker weer in zuid -Spanje of Italië.
 
Let wel op, ze zijn niet vol buiten het seizoen, maar die clowns in Frankrijk gaan rustig dicht.
Voor de mobiele telefoons en internet ging het ook Stapte je gewoon een hotel binnen.
 
Let wel op, ze zijn niet vol buiten het seizoen, maar die clowns in Frankrijk gaan rustig dicht.
Voor de mobiele telefoons en internet ging het ook Stapte je gewoon een hotel binnen.
Goeie tip! Dus voor je het hotel binnenstapt toch eerst even vanaf een terras ff bellen.
 
Ik maak van tevoren de route en kijk op reis elke avond waar op de route ik de volgende dag heen wil rijden. Dan slinger ik (meestal) Airbnb aan en zoek wat in de buurt. Aangezien ik altijd buiten het hoogseizoen ga is er altijd wel voldoende keus.
 
Ik had altijd een tent plus bijbehorende rommel bij me, maar de afwisseling met airb&b of via booking is echt aangenaam. Je kijkt even of er iets in de buurt is, je kijkt of de prijs je bevalt en je reserveert een paar uur tevoren. Dat gaat zeker met booking vlotjes. Soms met airb&b wat lastiger als de eigenaar niet gelijk reageert of dat , dat overkwam me in Noorwegen , een paspoortnummer en een pasfoto wilde ( niet fijn als je dat niet hebt voorbereid en je na 700 kilometer met je helm op een selfie moet maken ) Resultaat een knap duur hotel bij Oslo, maar ja , soms zit het tegen
 
Beste mensen, de motor heb ik eigenlijk altijd alleen voor woon/werk gebruikt. De motor was voor mij een vervoermiddel zoals anderen de auto gebruiken. Nu ik niet meer werk wil ik meerdaagse ritten gaan maken. Ik vraag me af, boeken jullie van te voren een hotel of Airbnb of gaan jullie op de bonnefooi en zien jullie wel waar je de nacht doorbrengt? Het laatste is avontuurlijker, maar kan ook betekenen dat je langs de kant van de weg slaapt.
Ik ben dit jaar met mijn broer een week naar Oostenrijk (verslag onder reisverhalen) geweest om te toeren (juni) de eerste nacht hebben we gereserveerd grootste afstand en daardoor de zekerheid van een slaapplek willen hebben, maar de rest gewoon op de bonnefooi, dat ging prima en achteraf een goede keuze geweest, je zit dan immers niet vast aan een verplicht eindstation van die dag en je kunt spontaan beslissen om een hele andere kant uit te gaan, zeker als je ter plaatse tips krijgt over leuke passen en wegen. Broertjestocht (Oh en als je gaat wel een verslagje hier :) )
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees stappen de meesten ‘s ochtends op hun motor om in de middag pas na te denken waar te slapen. Tentje achterop voor noodgevallen. Dat geeft bewegingsvrijheid. Ik krijg er steeds meer zin in. De komende periode ga ik wat in de Ardennen en Luxemburg oefenen met deze manier. Wie weet groei ik zo langzaam naar een wereldreis toe. Het is een nieuw doel. 🙂
 
Let wel op, ze zijn niet vol buiten het seizoen, maar die clowns in Frankrijk gaan rustig dicht.
Voor de mobiele telefoons en internet ging het ook Stapte je gewoon een hotel binnen.
Niet alleen in Frankrijk hoor, wij kwamen in het Paznauntal aan (via de Silvretta hochalpenstrasse) en in Ischl en Kappl waren er meer hotels gesloten dan geopend, Verderop in See zit overigens een fantastisch Motorhotel :), gewoon gevraagd of er "zimmer frei" waren, en dan in onvervalst Twents te horen te krijgen dat er plek zat is.
 
Als ik het zo lees stappen de meesten ‘s ochtends op hun motor om in de middag pas na te denken waar te slapen. Tentje achterop voor noodgevallen. Dat geeft bewegingsvrijheid. Ik krijg er steeds meer zin in. De komende periode ga ik wat in de Ardennen en Luxemburg oefenen met deze manier. Wie weet groei ik zo langzaam naar een wereldreis toe. 🙂 Het is een nieuw doel.
Wij hadden geen tent mee, maar wij hebben dan ook gekozen om in een meer toeristisch gebied rond te rijden, ik denk als je naar wat ander locaties gaat dat die tent wel degelijk een noodzakelijk kwaad is.
 
Een klein tipje van mij, niet te lang nadenken en gewoon plannen, bij voorkeur in het laag seizoen (mei, of juni als je in Oostenrijk de passen op wilt), je krijgt er geen spijt van. Ik heb zo genoten dat we al weer aan het plannen zijn voor een tocht door Schotland. Dat plannen gaat dan niet over waar te slapen, maar vooral wat te rijden
 
Een klein tipje van mij, niet te lang nadenken en gewoon plannen, bij voorkeur in het laag seizoen (mei, of juni als je in Oostenrijk de passen op wilt), je krijgt er geen spijt van. Ik heb zo genoten dat we al weer aan het plannen zijn voor een tocht door Schotland. Dat plannen gaat dan niet over waar te slapen, maar vooral wat te rijden
Goed advies, dank je. Ik zie inderdaad een hoop beren op de weg. Een vervelende karaktertrek. Ik heb tijd nodig om te groeien in zoiets als dit. Die ruimte gun ik mijzelf maar. Eerst een beetje oefenen in de landen om ons heen en dan langzaam verder weg. Ik heb een goede motor en ik heb de tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik plan het meestal de routes van te voren en ook de overnachtingsplekken, in mijn geval zijn dat campings.
Maar zoals altijd gaan dingen meestal niet zo als gepland, dus dan moet het maar zoals het gaat.
Ik zoek dan ter plaatste iets op, via google, bordjes langs de weg of mijn navigatie systeem.
Ik ben meestal in het voor seizoen onderweg, mei/juni dan zijn de meeste campings wel weer open en is er nog overal plek genoeg.

Wil je niet kamperen dan moet het zelfde ook wel kunnen met hotels of b&b's.
 
Ik had altijd een tent plus bijbehorende rommel bij me, maar de afwisseling met airb&b of via booking is echt aangenaam. Je kijkt even of er iets in de buurt is, je kijkt of de prijs je bevalt en je reserveert een paar uur tevoren. Dat gaat zeker met booking vlotjes. Soms met airb&b wat lastiger als de eigenaar niet gelijk reageert of dat , dat overkwam me in Noorwegen , een paspoortnummer en een pasfoto wilde ( niet fijn als je dat niet hebt voorbereid en je na 700 kilometer met je helm op een selfie moet maken ) Resultaat een knap duur hotel bij Oslo, maar ja , soms zit het tegen
Ha, daar zou ik ook echt ontzettend van balen. Toen ik naar Scandinavië ging had ik daarom wel alle schappelijke overnachtingen van tevoren vastgelegd, om dure verrassingen te voorkomen. Was het wel een goed hotel? :)
 
Ha, daar zou ik ook echt ontzettend van balen. Toen ik naar Scandinavië ging had ik daarom wel alle schappelijke overnachtingen van tevoren vastgelegd, om dure verrassingen te voorkomen. Was het wel een goed hotel? :)
In Scandinavië lijkt het mij ook een stuk ingewikkelder om op de bonnefooi wat te vinden, het land is relatief dun bevolkt en B&Bs of Hotels vind je niet in elk dorpje waarschijnlijk, zo een reis zou ik ook vooraf zoveel mogelijk plannen
 
Ik begrijp dat er altijd wel ergens een slaapplek te vinden.
Voordeel van ongepland toeren is dat je de vrijheid hebt om iedere weg in te slaan die je leuk lijkt.
Ik reis altijd zonder planning.
Mijn idee is om altijd in een klein tentje te kamperen, maar soms als nodig toch een hotel of B+B.

Dat er altijd een slaapplaats is te vinden, dat is dus niet zo.
Ik reed van de ferry af in Bastia-Corsica om 22.15h.
Booking had nog 2 mogelijkheden van de buiten-categorie. Er was oa nog slaapplaats voor €413 in een 'kasteel' voor 1P voor 1 nacht.
Na bezoeken van diverse hotels rondom Bastia werd mij gemeld dat verder zoeken geen zin zou hebben.

Oke, ik zit dan wel in de AOW, maar met slapen doe ik nog steeds niet moeilijk.
Ik ben met de motor de bergen in gereden. Opeens zag ik een weg die afgesloten was. Althans, er stond een bord.
Na inrijden vond ik ca 1km verder een mooie vlakke plek waar ik mijn slaapzak heb uitgerold. Ietsje verderop stond een camper die ook dit mooie plekje had gevonden. Volgende ochtend werd ik om 07.30h wakker en heb toen koffie gezet. Om 08.00h kwam de eerste auto voorbij.
Prima geslapen en direct een prachtig uitzicht om wakker te worden. (zie foto)

20210807_073539.jpg

Foto: In de bergen boven Bastia met in de diepte de kust en de Middellandse zee.
 
Goed advies, dank je. Ik zie inderdaad een hoop beren op de weg. Een vervelende karaktertrek. Ik heb tijd nodig om te groeien in zoiets als dit. Die ruimte gun ik mijzelf maar. Eerst een beetje oefenen in de landen om ons heen en dan langzaam verder weg. Ik heb een goede motor en ik heb de tijd.

Zo ben ik ook, daarom geeft het me de eerste dagen van een reis een goed gevoel om wat geregeld te hebben. Via booking.com zijn reserveringen soms tot de dag zelf nog gratis te annuleren. Bij mij duurt het even voordat ik in de “het komt allemaal wel goed”-modus zit, neem dan inderdaad de tijd om daar wat in te groeien. Bij mij is het elk jaar weer raak, de eerste dagen zijn gewoon niet relaxed. Dan ben ik het beste af met een vaste route, zonder angst om dingen onderweg te missen. Elk nieuw geluidje dat de motor maakt zorgt voor nieuwe spanning.. na een paar dagen is dat weg en kan ik me eraan over geven.
 
Zo ben ik ook, daarom geeft het me de eerste dagen van een reis een goed gevoel om wat geregeld te hebben.
Bij mij duurt het even voordat ik in de “het komt allemaal wel goed”-modus zit, neem dan inderdaad de tijd om daar wat in te groeien.
Alle zorgen: na een paar dagen is dat weg en kan ik me eraan over geven.
Dat is maar helemaal hoe je tegen de zaken aankijkt. Een maat van mij regelt altijd alle slaapplaatsen ruim vooraf.
Als ie niet weet waar morgen-avond z'n bed staat, dan kan ie vannacht al niet slapen.
Mijn idee is dat 't altijd vanzelf goed komt en dat komt 't ook. Zelfs al slaap je langs een doodlopende weg zoals hierboven beschreven.
Niet steeds alle beren op de weg zoeken, die zijn er niet. Zelfs niet op die berg bij Bastia.

Mijn reizen maak ik altijd op een oude Yamaha FZ750 uit 1985 met 320k op de teller.
Ja, soms gaat er iets stuk, maar 't komt altijd weer goed en ben er vanuit heel Europa steeds weer mee thuis gekomen.
Belangrijkste is om NIET in paniek te raken. Rustig nadenken en dan komt 't vanzelf weer goed.
Sicilië: lekke radiator. Denemarken: gebroken gaskabel. Provence: op 3 poten naar huis. Portugal: ketting verrot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan