Reisadvies/motoradvies voor Zweden/Noorwegen trip

SurRMC

Rookie
1 jul 2013
3
0
Hallo iedereen,

Onverwacht 2 weken vrij gekregen van het werk eind Augustus.
Helaas heb ik net mijn motor verkocht (CB600F uit 2002).

Ik wil dezelfde rit maken als een jaar geleden met mijn Mini uit 1982 heb gedaan.

Het uitgangspunt word een familie bezoek in Norsjö en vervolgens een solo trip zonder vast einddoel te maken.

Maar zonder motor komt er geen rit, dus ik ben me eigenlijk aan het orienteren hals-overkop om een geschikt model te vinden.

Mijn budget is tot 4.000, sleutelen is geen probleem.

Kanshebbers tot nu toe:

Suzuki DR-800:
Goed betaalbaar vaak onder de 2.000 al een leuk exemplaar te vinden.

BMW F650:
Over de grens zijn nieuwere modellen te vinden met alle importkosten +- 3.500

Honda Transalp:

Honda African Twin:
Ik ben gek van dakar en motors die er ook maar iets van weg hebben

De grotere zwaardere modellen:
Honda Varadero:

Suzuki V-strom:
650 of 1000 ligt of het net binnen mijn budget gaat

Ik ga veel wildkamperen (off-road) dus niet te zwaar met een mogelijkheid om flink bagage mee te nemen is een pré. Er worden veel km'ers gereden in 2 weken tijd.

Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze, maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Na de reis wil ik de motor gaan gebruiken als daily driver.

P.S. Ik weet niet of mijn post op de juiste plek is, uiteindelijk wil ik dit forum bijhouden met de aankoop, reisverslag en foto's.
 
Dat maakt de keus niet makkelijker!

Ik had de overweging gemaakt tussen AT en de XTZ en heb toen om mijn keuze te beperken toch de AT boven de XTZ gekozen mede door de uitstraling van t machienke :)
 
Aprilla Pegaso 650 vind je misschien ook wel een geschikte motor.?

Heb er trouwens zelf geen ervaring mee.
 
Is deze niet wat voor je?

oostenrijk2.jpg


Praktisch nieuwe kettingset (6K)
Osco oiler
Michelin Anakees (6K)
Mikuni benzine onderdrukpomp
(eventueel) Touratech rapid trap topkoffer
(eventueel) Famsa tanktas
Touratech zadel
Pivot-pegs
Touratech valbeugel
Rox-risers

En nog een boel leuke andere gadgets (led pinkers, led achter- en remlicht, 2 x 12V hella-plug, RVS spaken, gepoedercoate velgen, special paint, handvatverwarming, Acerbis handkappen, Laser Produro uitlaat). Orginele onderdelen (handkappen, zadel, middenbok, uitlaat) zijn ook nog aanwezig.

Met je budget kom je iig aardig in de richting ;)
 
PB verstuurd rookie_rm :)

Pegaso heb ik niet overwogen opzich leuk model, lijkt een beetje tussen een mix van F650 en de transalp :)

Ook net zo betrouwbaar als bovenstaande?
 
Wat dacht je van een Triumph? Bijvoorbeeld de Sprint 955iST. Zowel als reismotor als voor dagelijk gebruik heel fijn EN niet nine to five zoals de meeste hierboven ;-)
De betrouwbaarheid staat buiten kijf en met twee koffers en een tanktas rijdt je de wereld rond.
 
Van de modellen die jij noemt zou ik gaan voor de Transalp, Africa Twin of de DL650. Ik heb zelf de Dl650 en daar is werkelijk helemaal niets mis mee. Die motor doet alles goed en kan alles. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de Transalp.
De Dr800: eencilinder dus veel trillingen
De F650: Volgens mij niet de meest betrouwbare motorfiets
Varadero: Zwaar en eerste serie kinderziektes (en hoog brandstofverbruik). Mindere voorvork.
Dl1000 (zelf gehad): eerste serie kinderziektes en slechte motorloop bij alle modellen. Kan niet in de schaduw staan van de 650.
 
Pegaso is net als de (betaalbare) F650 een ééncilinder. Vergelijkbaar Rotax blok en bij Aprilia in elkaar gezet.

DL 650 is wat jonger dan Super Ténéré of Africa Twin, misschien wel handig als je op een langere reis wilt met een motor die je nog niet van voor tot achter na hebt kunnen kijken. De reden voor ons om een V-Strom 650 aan te schaffen voor een trip in augustus.

Greetz, Dutch
 
Een ééncilinder voor dagelijks gebruik en op reis? Veel te veel vibraties en trillingen. In het begin stoort dat niet, maar na een paar duizend kilometer vind je het geheid niet lollig meer.
De fijnste motoren zijn driecilinders. Het koppel van een tweecilinder en de souplesse van een viercilinder............
Ooit al eens met een driecininder de bergen gedaan?? Dan weet je wat ik bedoel
 
Ik heb me o.a. in Zweden prima vermaakt met een enfield bullet 1 pitter..
Geen vibraties of trillingen.. ;)
 
Ik heb me o.a. in Zweden prima vermaakt met een enfield bullet 1 pitter..
Geen vibraties of trillingen.. ;)
Zweefzadeltje?? dan valt het mee. Maar toch.........
Overigens rijd ik op een BK 350 van '58 voor de funritjes, op een Honda 750 paTTger caferacer als het snel maar niet ver is en voor het echt werk ( volgende week rondje Tsjechie, Slowakije en Polen) op een Triumph Sprint 955iST
Dutch kent het motorblok en weet waarschijnlijk precies wat ik bedoel :)
 
Bmw k1200RS ex klpd motoren te koop voor 3500.. Is een goede optie.. ik rij er al jaren probleemloos op. Zeker in Zweden met mogelijk bar weer een goede bescherming, cardan, grote tankinhoud en koffers!

Ikzelf vind het hoge vermogen (koppel), heerlijk relaxte zit, een pre. (verder alle mogelijke opties zitten er op) Rij nu al 2 jaar woon-werk en dat zijn bijna 30.000 probleemloze kilometers. Ze zijn alleen wit en hebben wat extra gaten. :-)
Ikzelf ben met een vorige motor (Yamaha diversion 600) ook naar Zweden geweest op een roadtrip. Heb in vandrarhems geslapen. Ben in Mei destijds niet verder dan Umea gekomen omdat het weer ging sneeuwen.

veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Een ééncilinder voor dagelijks gebruik en op reis? Veel te veel vibraties en trillingen. In het begin stoort dat niet, maar na een paar duizend kilometer vind je het geheid niet lollig meer.
heb nu ruim 10k erop zitten met mijn xt660z incl. een schotlandtrip van 2600km in 10 dagen en ervaar het totaal niet zo :P zie het gratis kontmassage goed voor de bloedsomloop :]

rij ook mijn woonwerkverkeer erop al is dat maar 15 a 20 km enkele reis afhankelijk of ik door de stad of via de snelweg rij
 
Xrv750 is een goeie optie, wel een ander zadel op zetten als je zo lang achter elkaar gaat rijden.

Varadero is wel een hele zware, iets van 225kg dacht ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan