Reiservaringen met Motor trailer Auto5 premium 145

Ik ken hem verder niet. Ligt aan wat je erop wil vervoeren. twee flinke toerfietsen van ca 250 / 280 kg zou ik niet ongeremd achter mijn auto willen op een aanhanger van slechts 100 kg.
 
Dan zit je nog onder de 750 kg totaal en dat mag ongeremd met mijn auto. Dus even op je kentekenbewijs kijken wat je auto geremd en ongeremd mag trekken.
 
Handig aanhangertje.

Helaas geen info over vering en demping.

Webshop is ruk want als ik het kale aanhangertje in de winkelmand plaats is er geen link naar de opbouwmodules die je er toch bij wil hebben.
En de prijzen daarvan zijn ook al zoek.
 
Ongeremd mag men auto 750 kg als aanhanger hebben (Freelander 2 mod 2011, geremd zelfs meer dan 2500kg ) dus ik zit daar wel flink onder ,ik zou twee motoscooters ( maxsym600 van elk ongerveer 240 kg , ongeveer 480 kg belasting en 150 kg trailer ) willen meenemen naar spanje tijdens ons verlof alginder om dan terplaatse te gaan toeren

in the webshop kan men via onderdelen de juiste stukken vinden , rijgoten van elk ongeveer 11 kg die 270 kg last mogen hebben en dan nog een oprijgoot , qua prijs komt alles op ongeveer 850 euro's
 
Laatst bewerkt:
Is het niet veel voordeliger om daar ter plaatse een scooter te huren op de dagen dat je dat wilt? Scheelt een hoop extra benzinekosten, een berg extra tolkosten en de aanschaf en opslag van een aanhanger (naast het feit dat je er veel minder hard mee mag en kunt rijden).
 
Laatst bewerkt:
Tussen mogen trekken en verstandig om te trekken zit, ongeacht de auto een wereld van verschil.
Een freelander heeft nog wel een redelijk eigen gewicht. Maar al bij al kom je op een 650 kg (om en nabij) dit gaat redelijk richting je max, als je dan ook nog eens bergen mee pakt, dat duwt lekker door hoor.
Kijk maar eens in je instructie boekje, geremd is 2500kg +, in NL ja, daaronder staat het met stijgings percentages, hoe stijler het wordt des te minder mag je trekken, deze afname geldt ook voor ongeremd, dit staat alleen niet beschreven.

Op vlakke weg gaat het waarschijnlijk wel, maar met name in de bergen zou ik zeker voor geremd gaan, kan dat bij deze niet, dan dus een andere aanhanger.
Onderschat het zeker niet, veel zal goed gaan, maar als je in een situatie komt dat het erom gaat, zal het zeker mis gaan.

Just my 2 cent, doe ermee wat je wilt.
 
Of als je per se op je eigen scooter wilt rijden... dan kun je 'm ook laten vervoeren nar Spanje. Kun je zelf lekker doorrijden (en alle bovengenoemde gemakken van mijn vorige post)
 
Koop een knappe gebruikte geremde of huur er een.

Heb je mischien gelijk in maar voor een geremd ligt de prijs een stuk hoger , en moet men een apparte nrplaat en verzekering hebben + jaarlijkse controle en dit om 1 a 2 keer per jaar te nuttigen vindt ik er wat over .
Huren ja , maar 2 a 300 euro huren omdat ik voor min 3 weken weg ga waarvan ze maar 2 dagen wordt gebruikt , 1 dag oprijden en 1 terug is ook weggesmeten , na 3 a 4 jaar doen en een ongeremde eigen trailer terugbetaald.
Het heen en teruh gaat normaal enkel over snelweg ( zonder bergen of dergelijks , hier na 2 km snelweg op en daar 3 km van snelweg verwijderd ) vandaar men vraag .
Ik weet ook dat geremd beter is maar dan moet er weer een paar honder euros bij en dit om ze waarschijnlijk maar 1 a 2 maal per jaar te nuttigen
 
Heb je mischien gelijk in maar voor een geremd ligt de prijs een stuk hoger , en moet men een apparte nrplaat en verzekering hebben + jaarlijkse controle en dit om 1 a 2 keer per jaar te nuttigen vindt ik er wat over .
Huren ja , maar 2 a 300 euro huren omdat ik voor min 3 weken weg ga waarvan ze maar 2 dagen wordt gebruikt , 1 dag oprijden en 1 terug is ook weggesmeten , na 3 a 4 jaar doen en een ongeremde eigen trailer terugbetaald.
Het heen en teruh gaat normaal enkel over snelweg ( zonder bergen of dergelijks , hier na 2 km snelweg op en daar 3 km van snelweg verwijderd ) vandaar men vraag .
Ik weet ook dat geremd beter is maar dan moet er weer een paar honder euros bij en dit om ze waarschijnlijk maar 1 a 2 maal per jaar te nuttigen

Hoezo aparte verzekering en welke jaarlijkse controle bedoel je ?
 
Ben je van Belgie ofzo?
Regels daar ken ik niet. in NL geen aparte verzekering, eigen kenteken is bij 750kg+, maar op het te naam stellen na, kost dat niets.
Geremd kan ook onder 750kg.

Anders koop je een oude alpen kreuzer vouwwagen, ligt als een blok achter de auto, geremd torsie veren, kaal trekken, bodem laten zitten en 2 beugels erop, klaar ben je. Mooi maken kan altijd nog.
 
Ja ben van België, en een geremde van 750 kg is er geen enkele die een vracht van meer dan 500 kg heeft, dus niet geschikt voor de twee motorscooter, voor een belasting van boven de 500 kg en geremde moet men een hebben van boven 750 kg en is men dus verplicht een eigen nr plaat aan te vragen alsook een eigen verzekering op de trailer plus een jaarlijkse keuring te ondergaan , dit is dus blijkbaar anders dan Nederland. Heb naar verschillende gekeken en overal kwam ik rond een max belasting van 470 kg
 
Poeh, hier in Nederland tot 3500 kg niks keuren, wel een eigen kenteken boven de 750 kg TMM, en gewoon WA meeverzekerd met het trekkende voertuig. Alleen voor Allrisk moet je hem extra verzekeren. Lang leve de EU.
 
Laatst bewerkt:
Heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan :Y
Een geremde aanhangwagen was nogal zwaar, zodat er van de MTM van 750kg niet veel meer overbleef.
En ik had ook geen zin in jaarlijkse keuring + aparte nummerplaat en verzekering voor een aanhangwagen > 750kg.

Ben dus voor een ongeremde enkelasser gegaan, 257*132cm. Heb er nog volgende dingen op laten monteren:
ladderhouder voorkant, 6 sjorogen in de bodem, steunwiel voorkant, disselslot, inschuifbare stutbalken (1 aan elke kant). Heb er dan zelf een wielklem in gemonteerd voor de motor, en mij twee oprijplaten aangeschaft in de Makro.

Prima motorvervoer, en ook nog bruikbaar als "normale" aanhangwagen, en dat alles voor een spotprijs (neef heeft een bedrijf die aanhangwagens bouwen).

Ik beperk het motortransport wel bewust tot één motor (749 of Multistrada 1200), anders wordt het toch wat teveel gewicht voor een ongeremde aanhangwagen. Voor de verdere reizen in de bergen wordt een gehuurde geremde aanhangwagen ingezet :Y
 
Ah ja: qua verzekering: normaal moet je geen bijkomende premie betalen, enkel de aanhangwagen aanmelden bij je makelaar/verzekeraar.
Aparte inschrijving (nr. plaat) en jaarlijkse keuring is uiteraard wel verplicht...
 
Tussen mogen trekken en verstandig om te trekken zit, ongeacht de auto een wereld van verschil.
Een freelander heeft nog wel een redelijk eigen gewicht. Maar al bij al kom je op een 650 kg (om en nabij) dit gaat redelijk richting je max, als je dan ook nog eens bergen mee pakt, dat duwt lekker door hoor.
Kijk maar eens in je instructie boekje, geremd is 2500kg +, in NL ja, daaronder staat het met stijgings percentages, hoe stijler het wordt des te minder mag je trekken, deze afname geldt ook voor ongeremd, dit staat alleen niet beschreven.

Op vlakke weg gaat het waarschijnlijk wel, maar met name in de bergen zou ik zeker voor geremd gaan, kan dat bij deze niet, dan dus een andere aanhanger.
Onderschat het zeker niet, veel zal goed gaan, maar als je in een situatie komt dat het erom gaat, zal het zeker mis gaan.

Just my 2 cent, doe ermee wat je wilt.

sjonge jonge zeg, doe je alles volgens het boekje en dan is het nog niet goed volgens sommigen.
Gewoon met wat gezond verstand rijden en niet als een dolle de berg af dan komt dat best goed.
 
Heb je mischien gelijk in maar voor een geremd ligt de prijs een stuk hoger , en moet men een apparte nrplaat en verzekering hebben + jaarlijkse controle en dit om 1 a 2 keer per jaar te nuttigen vindt ik er wat over .
Huren ja , maar 2 a 300 euro huren omdat ik voor min 3 weken weg ga waarvan ze maar 2 dagen wordt gebruikt , 1 dag oprijden en 1 terug is ook weggesmeten , na 3 a 4 jaar doen en een ongeremde eigen trailer terugbetaald.
Het heen en teruh gaat normaal enkel over snelweg ( zonder bergen of dergelijks , hier na 2 km snelweg op en daar 3 km van snelweg verwijderd ) vandaar men vraag .
Ik weet ook dat geremd beter is maar dan moet er weer een paar honder euros bij en dit om ze waarschijnlijk maar 1 a 2 maal per jaar te nuttigen
In NL heb je de mogelijkheid om een aanhanger in gewicht terug te laten keuren.
https://www.rdw.nl/Particulier/Pagi...gwagen-of-caravan-vanwege-kentekenplicht.aspx

Bijvoorbeeld dit Geremde motortrailertje voor 2 motoren kan je via RWD terug laten keuren tot een totaalgewicht van 750kg. (ipv 850kg)
Hiermee vervalt de plicht van het eigen kenteken.
Het eigen gewicht van deze motortrailer is 255kg, wettelijk zou je dan nog 495kg aan motorfiets erop mogen laden.

Ik heb geen idee hoe de wetgeving in België is maar in NL is dit een optie.

Overigens zou ik met een freelander helemaal geen zorgen maken over hoeveel gewicht er aan de haak hangt.
 
Een ongeremde aanhanger gaat gewoon prima met 2 motoren.
Het is niet voor niks dat het tot 750kg is toegestaan, het is gewoon veilig genoeg. Dat gezeur altijd over onveilig dit en dat. Overdrijven is ook een vak.

Zolang je een fatsoenlijke aanhanger hebt en er verstandig mee omgaat kan het prima. Niet de uiterste grens van die 750kg opzoeken en zorgen dat je een auto hebt die ongeremd ook echt 750kg mag trekken. Dan is het ook geen skelter op 4 wielen.

We zijn nu onderweg naar huis van een vakantie in de Dolomieten, al 2000km erop zitten waarvan zeker de helft door de heuvels en bergen. Dit met een ongeremde aanhanger van 200kg en 2 motoren met een rijklaar gewicht van 200kg. Geen enkel probleem gehad, ook niet met bergafwaarts (onverwachts) hard remmen. Met een noodstop gelukkig nog geen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Een ongeremde aanhanger gaat gewoon prima met 2 motoren.
Het is niet voor niks dat het tot 750kg is toegestaan, het is gewoon veilig genoeg. Dat gezeur altijd over onveilig dit en dat. Overdrijven is ook een vak.

:^

Al jaren zo op vakantie met verschillende auto's ervoor, en ook al eens een noodstop gemaakt voor overstekende reeën. Geen probleem hoor.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan