Reismaatje(s) gezocht voor weekje onverharde passen rijden

Robertehv

FM DONATEUR
3 sep 2009
3.818
633
Zuidoost Brabant
Ik ben van plan om in september een weekje onverharde passen in de Alpen te gaan rijden. Tentje achterop en wildkamperen als het kan.

Ik heb niet veel ervaring op het onverhard dus wil het niet te extreem gaan doen. Voor de reis wil ik mijn transalp 600 gebruiken, dus geen hardcore offroad brommer.

Iemand tijd en zin om mee te gaan?
 
wat ben je precies van plan. Ik heb dit namelijk voor eind augustus (nog niet vast) op de planning staan o.a.

- Col de Sommeiller
- Monnte Jafferau
- Strade del Colle Delle Finestre
- Strada dell'Assietta
- Colle de Tende
- Ligurische grenzkammstrasse

Normaal hou ik niet zo van plannen maar dit zijn passen/wegen die ik gereden wil hebben. Het zou me niks verbazen als ze een keer dicht gaan.

ik rij zelf een Triumph Tiger 885i, ook geen crosser of enduro machine, maar ik denk dat je er net zoveel plezier van hebt en nog meer voldoening.

Dus om maar even op je vragen te antwoorden, zin: ja, tijd: hangt er een beetje vanaf hoe het allemaal uitkomt
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn precies de passen die ik ook mijn lijstje heb staan. De dikke Denzel is onderweg om te kijken hoe eea aan elkaar te knopen is.
Wat is jouw idee over accomodaties/eten daar?
Ik ben redelijk vrij qua tijd, eind augustus/ begin september kan allemaal. Familievakantie is begin augustus afgelopen, dan weer tijd voor de ouwe zelf😉
 
Dat zijn precies de passen die ik ook mijn lijstje heb staan. De dikke Denzel is onderweg om te kijken hoe eea aan elkaar te knopen is.
Wat is jouw idee over accomodaties/eten daar?
Ik ben redelijk vrij qua tijd, eind augustus/ begin september kan allemaal. Familievakantie is begin augustus afgelopen, dan weer tijd voor de ouwe zelf😉

Wat betreft accommodatie, kamperen, wild met af en toe een camping voor een douche.
Ik neem zelf een benzine brandertje mee, dus zelf koken. Ik wilde het een beetje low budget houden.

wat betreft de passen/wegen ik ben al bezig geweest met wat dingen aan elkaar te knopen.

Wat voor rijder ben jij, lange dagen of maar een paar uur per dag en dan rust zoeken? En wat had je in gedachte voor de heen reis. Snelweg zodat je daar meer tijd hebt?

Voor de terugweg zat ik nog aan de RDGA te denken als het een beetje meezit met tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat de Assietta op woensdagen gesloten is als je vanaf de Finestre komt. Misschien nog op meer dagen. Deze pas ik geloof ik 1 richtingsverkeer en dat is dan per dag verschillend. Hierdoor heb ik 'm afgelopen jaar niet kunnen rijden, maar de Finestre was al heel erg mooi!
 
Thx David, daar moeten we rekening mee houden.

Ik ben niet zo dol op lange stukken snelweg rijden, zeker niet op het Alpje. Met mijn Caponord al een paar keer die kant op gereden, saai, maar wel te doen, Alpje op noppen is andere kost...

Ik heb een auto van de zaak en kan een aanhanger van mijn zwager lenen dus liefst zet ik de motoren op de aanhanger en rijd ik naar het zuiden. De auto en aanhanger ergens neerzetten bij de eerste overnachtingsplek en daar op de terugreis weer oppikken.

Wil het zelf ook graag een beetje low-budget houden en neem ook mijn brandertje mee. Om de dag douchen is wel een vereiste :+

Bij kamperen liefst 's ochtends op tijd vertrekken, fijn dagje rijden en eind van de middag plekje voor de tent opzoeken en potje koken.
 
En je kunt zoooo mooi die kant oprijden zonder snelweg! Aanghangers (zowel achter een auto als achter een motor)... tsja daar ga ik mijn mening niet meer over geven zonder mensen te beledigen ;)

Zal je een pb'tje sturen.
 
En je kunt zoooo mooi die kant oprijden zonder snelweg! Aanghangers (zowel achter een auto als achter een motor)... tsja daar ga ik mijn mening niet meer over geven zonder mensen te beledigen ;)

Zal je een pb'tje sturen.


Ik weet het, ik weet het. Mijn voorkeur heeft het ook niet.
Maar rijden in de bergen is nu eenmaal het doel en daar wil ik dan z.s.m. zijn. Als ik twee weken de tijd had zou ik zeker binnendoor die kant op gaan maar helaas, het moet echt in een week gebeuren. Als ik dan twee dagen tel voor heen en terugweg blijven er 5 dagen over voor de bochtenpret.
 
Hallo,

Ben op zich ook wel in voor een dergelijke offroad trip. Helaas zal het in die periode dt jaar niet lukken (zit sowieso qua planning al vol). Zou dus wel graag jullie ervaringen volgen, dus ik blijf dit draadje in de gaten houden.

Alvast veel plezier met de voorbereiding.

Rob

F800GS
 
Thx David, daar moeten we rekening mee houden.

Ik ben niet zo dol op lange stukken snelweg rijden, zeker niet op het Alpje. Met mijn Caponord al een paar keer die kant op gereden, saai, maar wel te doen, Alpje op noppen is andere kost...

Ik heb een auto van de zaak en kan een aanhanger van mijn zwager lenen dus liefst zet ik de motoren op de aanhanger en rijd ik naar het zuiden. De auto en aanhanger ergens neerzetten bij de eerste overnachtingsplek en daar op de terugreis weer oppikken.

Wil het zelf ook graag een beetje low-budget houden en neem ook mijn brandertje mee. Om de dag douchen is wel een vereiste :+

Bij kamperen liefst 's ochtends op tijd vertrekken, fijn dagje rijden en eind van de middag plekje voor de tent opzoeken en potje koken.

Een beetje principe questie, maar dit staat mij dan weer tegen. Ik rij liever met de motor gewoon die kant, snelweg (om grote afstanden af te leggen) afgewisseld met binnendoor (om weer even op te frissen).

Moet even kijken hoe dan.
 
Ligt ook aan de banden, beetje nop eronder en je bent ze kwijt voor je bij het onverharde deel bent ;)

Wat heb je nodig voor die passen, is dat met een 80/20 band als de Battlewing te doen of is minimaal een K60 scout oid toch wel aan te raden?
 
Da's de overweging Dutch.

Ik heb geen zin om mijn nopjes al onderweg achter te laten. Als je naar je reisdoel zo'n 800 clicks verhard rijdt waarvan een groot deel snelweg zijn ze wel aardig vierkant als je voor een bandje met een beetje grip kiest tenminste...

Als je zeker weet dat de passen droog zijn durf ik het met allroad banden wel aan en is erheen rijden wel een optie. Op nat onverhard heb ik echt liever de nubbies eronder.

Hoe lang wil je gaan Nils?
 
Ik heb vorig jaar de Parpaillon, Finestre en de Cormet des Areches en nog een hoop bospaden met keien gewoon met volle bepakking op een setje TR91's gedaan. Deze zijn nog zachter dan Annakee2 en Battlewings.

full
 
Ligt ook aan de banden, beetje nop eronder en je bent ze kwijt voor je bij het onverharde deel bent ;)

Wat heb je nodig voor die passen, is dat met een 80/20 band als de Battlewing te doen of is minimaal een K60 scout oid toch wel aan te raden?

Ik heb vorig jaar met droog weer de Coll de Tende en de Baisse Peyrefique op Battlewings gereden en dat ging heel goed. Het kleine stukje LGKS ging wat moeilijker maar dat is meer omdat er grotere keien liggen en je daardoor opzij rolt. Dan heb je met banden als de K60 scout hetzelfde probleem denk ik.

Ik heb daar op de camping nog een zwitser ontmoet en die had de K60 scout op zijn adventurer zitten. dat zijn semi noppen banden met een "plat" loop vlak. Dus rijdt gewoon confortable over de weg en ze schijnen ook gewoon lang mee te gaan.


Als je zeker weet dat de passen droog zijn durf ik het met allroad banden wel aan en is erheen rijden wel een optie. Op nat onverhard heb ik echt liever de nubbies eronder.

Hoe lang wil je gaan Nils?

Ik had zelf 9 dagen gepland, za/zo heen, 5 dagen daar rijden/spelen (boven naar bendeneden) en dan weer za/zo terug.

Vorig jaar ben ik in 1,5 dag naar huis gereden vanaf Tende, toen had ik wel een plat kantje.
 
klinkt heel goed,heb wel zin om mee te gaan met een xtz 750 st met k60 prima banden,rijd er reeds 30k mee.zowel blubber als rotsen en gravel en snelweg,9 dgn is een mooi weekje,en de lijst met passen en wegen is oke.
 
Negen dagen is net iets langer als ik heb voorbesproken thuis, moet dat nog ff overleggen, als ik dat geregeld krijg is zelf rijden wel een optie. Moet ff kijken welke week het dan valt, heb om het weekend de kids en die wil ik wel graag zien.

Ik neem het Alpje mee ( mijn modderbrommer) omdat ik daar met mijn korte onderdanen beter mee bij de grond kan als op mijn Caponord, die bovendien met zijn topzware gewicht voor mij wat lastiger recht te houden is.

Maar als ik het goed begrijp is het met grove allroad banden goed te doen? Dan kan ik nog overwegen om er een grove allroad op te mikken ipv de huidige Michelin noppen.
 
30K met een set banden... wtf.... 11K is bij mij al veel met een set battlewings of annakee's. 7K met een setje TR91 en 5K met een achterbandje van een TKC80 en 9K met een voorband (maar dat is dan wel ultieme fun!)
 
Ik heb zelf geen ervaring met de Ligurgische Grenzkammstrasse, maar het schijnt dat die wel voor de wat gevorderde offroadrijder is. Veel rijden ze die met lichte enduro's en mensen met offroad ervaring. Ga je dat met weinig ervaring en op een Transalp doen, dan schijnt dat niet zó'n goed idee te zijn.

Zoals gezegd, ik ben er zelf niet geweest, maar dit heb ik van horen zeggen en gelezen op offroadfora.
 
d02500 zegt dat ie al 30K met K60's rijdt. Niet dat ie dat met 1 set heeft gedaan ;)

Ik doe op mijn Tenere ongeveer 10.000km met een K60 Scout. Ze hebben wel de neiging om vrij snel vierkant te worden, maar dan rijden ze ook nog best aardig. Wel is het zo dat het loopvlak iets anders is naarmate te band breder wordt. Ik rij met een 130 achter, en vanaf 140 hebben ze een bredere baan in het midden waardoor ik verwacht dat deze iets gelijkmatiger afslijt.

Maar ik vind het prima bandjes, binnenkort toe aan de 3e set. Ik heb wel gelezen dat mensen 20.000 rijden op één set, maar mij lukt dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met de Ligurgische Grenzkammstrasse, maar het schijnt dat die wel voor de wat gevorderde offroadrijder is. Veel rijden ze die met lichte enduro's en mensen met offroad ervaring. Ga je dat met weinig ervaring en op een Transalp doen, dan schijnt dat niet zó'n goed idee te zijn.

Zoals gezegd, ik ben er zelf niet geweest, maar dit heb ik van horen zeggen en gelezen op offroadfora.

Het schijnt dat de eerste 15 a 20km vanaf fort central het moeilijkst zijn. ik heb er 5 van gereden met volle bepakking en dat was pittig maar goed te doen. En als er mensen zijn die het met een GS doen, moet het met een Transalp of iets vergelijkbaars ook goed te zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je met zelfvertrouwen op de motor zit, en op het gemakje kom je een end, het is geen wedstrijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan