Reismotor met lage zit?

sandraw

MF'er
24 jun 2017
44
0
zoersel
Hey, ondertussen heb ik én mijn rijbewijs én al 4500 km gereden op mijn vulcan S. Ongeveer zo'n 1000 km per maand dus en allemaal woon-werkverkeer😀
Met dat rijbewijs op zak kan ik nu ook naar de buurlanden gaan kijken om eens een toereke te doen. Het plan is om stilletjes op te bouwen en binnen een jaar of 2 naar Hongarije te rijden. Voorlopig solo😁 Alleen vrees ik dat mijn rug en beenspieren een reisje op de vulcan niet zo gaan appreciëren. Na anderhalf uur rijden is het echt "op. De zithouding is al zoveel mogelijk aangepast aan mijn korte beentjes😀

Dus: ik zoek een toermotor met lage zit. Een versus 650 kan tot 79.5 gaan, en ik moet het nog uitproberen, maar dat lijkt me echt het maximum. Als vb: een er6 is eigenlijk net te hoog. Een z 650 gaat vlotter.

Iemand een idee naar welke motoren ik nog kan kijken?

Ik hoorde al over de BMW 800 gt, deze zou ook naar 79 cm kunnen, maar die zou niet makkelijk sturen?


Alvast bedankt!

Sandra
 
In mijn woonplaats (Assen)is er een meneer die Albert lukens heet, en hij bouwt allerlei motoren om voor speciale wensen(klein, handicap)..
Hij kan je zeker van advies voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Een BMW R1200RT kan je naar 78cm verlagen, prima reismotor :Y (ook de oudere modellen)

Zie voor overzicht BMW motoren: Seat Height Overview

Edit: wellicht handig om je dimensies even neer te pennen, dan kunnen mensen met vergelijkbare afmetingen hun ervaringen delen :)
 
kijk niet alleen maar naar zadelhoogte. bij een laag zadel wat breed is is het veel lastiger bij de grond komen als een wat hoger zadel dat smaller is. door de breedte van het zadel staan je benen schever en dat kost hoogte.
en elke motor waar je lekker op zit en rijd kan je prima als reismotor gebruiken.
ik zou dus zeggen ga naar een multimerken dealer en ga lekker passen.
 
Oh en nog een suggestie, voor dames zijn er zijn laarzen met extra dikke zool. Zo kan je ook een paar centimeter winnen :Y
 
Motorcycle Ergonomics is een erg handige site om de zithouding op verschillende modellen te kunnen vergelijken. Ik gebruik 'm zelf juist om motoren te vinden die voor langere mensen geschikt zijn.
 
Motorcycle Ergonomics is een erg handige site om de zithouding op verschillende modellen te kunnen vergelijken. Ik gebruik 'm zelf juist om motoren te vinden die voor langere mensen geschikt zijn.

Die houdt alleen geen rekening met opties zoals een verstelbaar zadel, of een aftermarket beschikbaar zadel. Dit zal je vervolgens alsnog elders moeten opzoeken. Je kan het wél instellen.
 
Die houdt alleen geen rekening met opties zoals een verstelbaar zadel, of een aftermarket beschikbaar zadel. Dit zal je vervolgens alsnog elders moeten opzoeken. Je kan het wél instellen.
En jij houdt geen rekening met gewicht, als je een r1200rt roept :+

Dat valt nou niet echt in dezelfde klasse als wat TS verder oppert. Ben het wel met je eens, maar ze zijn zwaar.

Lage motoren is altijd lastig. Als je niet de boel wil verbouwen kom je al snel bij geeikte modellen uit, zoals wat je noemt, een f650gs kan heel laag, of bijvoorbeeld een sv650.

Als je bereid bent iets meer moeite te doen blijken heel veel modellen mogelijk, maar meestal niet ten faveure van de rijeigenschappen.
 
De problemen problemen met rug- en beenspieren kunnen verschillende oorzaken hebben.
Ook de oplossingen kunnen divers zijn.
Enige jaren geleden had ik tijdens het fietsen en motorrijden problemen met een schouder.
Een ergomome gaf me toen het advies het stuur van de fiets iets te verstellen.
Zowel op de fiets als op de motor verdwenen de klachten.

Advies: neem voor mogelijk contact op met een ergonoom of een fysiotherapeut.
Mogelijk liggen de problemen ergens anders. Rugspier oefeningen kunnen mogelijk de oplossing zijn.

Technisch zijn er verschillende oplossingen met elk hun eigen nadelen:
De vorkpoten een of anderhalve centimeter laten zakken. Vaak heeft dit negatief invloed op stuureigenschappen.
Plaatsen van een stuurverhoger of het het stuurvervanger door bijv. een (mini) apenhanger.
Bij sommige mensen erg effectief.

Uit eigen ervaring weet dat een (extra) verlaagd zadel niet altijd ideaal is: het comfort is soms minder en je moet in bochten soms harder werken. Als dan de Stelvio oprijdt kan dat erg vermoeiend zijn.

In het algemeen is het zo, dat motorfietsen weinig mogelijkheden hebben de zitpositie aan te passen.
 
En jij houdt geen rekening met gewicht, als je een r1200rt roept :+

Dat valt nou niet echt in dezelfde klasse als wat TS verder oppert. Ben het wel met je eens, maar ze zijn zwaar.

Misschien is Sandra wel breder dan ze lang is :+ Er werd gevraagd om lage zit, niet om lichte brommers. Gewicht merk je vooral als je m op zn kant legt, dat moet je sowieso niet doen!

Maar wat serieuzer: Het was ook meer het punt dat zelfs met zo'n relatief grote motor het geen probleem is.

Sowieso, voor we een goed advies kunnen geven is budget en overige wensen ook wel handig te weten :Y
 
Een BMW R1200RT kan je naar 78cm verlagen, prima reismotor :Y (ook de oudere modellen)

Zie voor overzicht BMW motoren: Seat Height Overview

Edit: wellicht handig om je dimensies even neer te pennen, dan kunnen mensen met vergelijkbare afmetingen hun ervaringen delen :)
Lekker zo'n BMW R1200RT...........................:?
Doe er dan wel een hele dikke zak met geld bij. Vraag je baas om DRASTISCHE loonsverhoging, want die ga je nodig hebben.
Een maat van mij heeft ook een RT. Wat die de laatste 2 jaar al heeft verspijkerd, daarvan kan ik de rest van mijn leven motorrijden.
Wat bij mij voor een paar centen klaar is, kost bij hem als snel enkele honderden euries. BMW straalt status uit, maar daar betaal je wel flink voor!;(

BTW Als je niet zo groot bent, is zo'n RT wel een hele bullebak om mee te manoeuvreren. Succes!!:9
 
Nou ja het gewicht zit laag (maar het zadel in de hoge stand zeker niet), en manoeuvreren is stiekem makkelijker dan je zou vermoeden. Maar hij's wel zwaar.
 
Status aparte.:P
Ik heb nu een maand of twee zo'n ding, en ik merk toch wel dat (vooral onder de iets oudere generatie :+) dat ding veel aanzien heeft, de meeste mensen schatten het ding twee keer duurder in dan wat ik ervoor gegeven heb. Dat effect bestaat dus wel degelijk... Uiteraard vinden leeftijdsgenoten en mensen met verstand van motoren me of giga-oud of gek geworden. Maar goed ik kan hem zelf onderhouden, dat maakt het onderhoud heel goed te doen en hij rijdt toch wel erg lekker. Stuurt belachelijk makkelijk voor z'n formaat.

Dat gezegd hebbende zou het geen seconde in me opkomen om hem te noemen in een topic over beginnersmotoren of daaraan verwant, gewoon vanwege het gewicht en formaat. Met alle koffers erop past ie weliswaar door de meeste files, maar vooraan gaan staan bij het stoplicht bijvoorbeeld gaat in veel gevallen niet. Op lage snelheid tussen dingen door friemelen is veel minder relaxed, door de breedte en het gewicht (als ie gaat, gaat ie).
 
Hey ! bedankt allemaal. ZO'n R1200 mag dan wel een 'lekkere bak' zijn, maar ik zou toch eerder gaan voor iets waarmee ik ook makkelijk in de stad kan manoevreren (woon - werk verkeer in Antwerpen stad :-))

Dit Motto Guzzi vind ik wel leuk, maar dat is hetzelfde type als een vulcan S, dus ik vermoed in dezelfde 'houdingklasse'.

Weet iemand iets over die F800 GT?

Het lijkt erop dat ik inderdaad veel zal moeten gaan passen :-).

O, ik ben trouwens 1.64 met korte beentjes.

grjts,

Sandra
 
@Unruled hoewel ik denk dat een RT prima kan voor een beginner, mits hij/zij voldoende eigen gewicht heeft ;) Voor 1m64 zal hij sowieso te groot zijn. Heb er sinds een week ook één (voor de winter) en ben er erg blij mee. Vergeet niet iedere 2jr je remvloeistof te verversen anders gaat de ABS stuk.

Back on topic: ik heb de F800 nog nooit gereden, maar probeer m eens! Lijken me leuke motoren, vind de GT ook erg mooi :Y er is vast wel een F800 topic op MF te vinden!
 
De Moto Guzzi met een ander stuur er op veranderd de zithouding van recht op naar iets voor over gebogen. Dit wordt over het algemeen als prettiger voor de rug ervaren. Een bolstaande wervelkolom verwerkt de schokken beter als een recht opstaande wervelkolom. De wervels worden dan op elkaar gedrukt. Overigens geldt de mogelijkheid van een ander stuur ook voor je huidige motor.

grtz,

Cees
 
Hey ! bedankt allemaal. ZO'n R1200 mag dan wel een 'lekkere bak' zijn, maar ik zou toch eerder gaan voor iets waarmee ik ook makkelijk in de stad kan manoevreren (woon - werk verkeer in Antwerpen stad :-))

Dit Motto Guzzi vind ik wel leuk, maar dat is hetzelfde type als een vulcan S, dus ik vermoed in dezelfde 'houdingklasse'.

Weet iemand iets over die F800 GT?

Het lijkt erop dat ik inderdaad veel zal moeten gaan passen :-).

O, ik ben trouwens 1.64 met korte beentjes.

grjts,

Sandra

Mijn vriendin is 1.60 en heeft nu een Honda cb500x gekocht (2016). Voor haar eigen zekerheid verlaagd, maar ze kon standaard al bij de grond.
Ze is er heel erg blij mee.
 
Hey ! bedankt allemaal. Zo'n R1200 mag dan wel een 'lekkere bak' zijn, maar ............................
Noem dat maar een lekkere bak?
In de Harz met nat wegdek, reed ik de RT volledig zoek.
Nee, ik ben geen Rossi, dat was een klein kind nog wel gelukt...........................
 
Noem dat maar een lekkere bak?
In de Harz met nat wegdek, reed ik de RT volledig zoek.
Nee, ik ben geen Rossi, dat was een klein kind nog wel gelukt...........................
Dit gaat wel erg off-topic nu, maar ik denk niet dat dat aan de motor lag... los van m'n KTM ken ik geen enkele motor die in de regen meer vertrouwen geeft dan m'n RT :) Als ie gaat glijden is het wel over het voorwiel, maar heel beheerst een beetje onderstuur zoals in de auto. Stelt weinig voor.

En de KTM is alleen maar beter omdat die als secundaire modus een soort driftstand heeft en niet wakker ligt van een beetje glijden hier en daar.
 
De F650GS (twin) kan ook flink verlaagd worden. Alleen al met een verlaagd zadel wordt hij behoorlijk laag. Dan zijn daarna nog andere opties om hem te verlagen.

Op marktplaats vind je heel veel F650GS motoren die al verlaagd zijn. Welicht even de moeite waard om eens te checken. Erg comfortabele motor verder :) Vind het een stuk beter rijden dan de ER6n die ik hiervoor had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan