MotoRobin
Die hard MF'er
- 29 jun 2020
- 612
- 1.555
Het begon nu toch weer te kriebelen om een verslag te schrijven van de afgelopen zomervakantie. Het is even kijken of het lukt, maar ik zal proberen iedere dag minstens één reisdag te plaatsen. Veel plezier met lezen!
Vooraf
Op 29 juni post @Traffic Taurus de vraag of iemand mee wil om de Franse en Noord-Italiaanse TET te rijden. Precies wat voor mij ook op de planning stond en de tijdsperiode komt ook nog eens exact overeen met mijn vakantie. Toch twijfel ik even. Wil ik wel met een vreemde op vakantie? Uiteindelijk toch gereageerd en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb!
De plannen zijn eigenlijk snel gemaakt. Wanneer mijn vakantie begint, is TT al in de omgeving van Colmar met zijn vriendin. We besluiten elkaar op maandagochtend, 2 augustus, in die omgeving te treffen. Het idee is vrij simpel. We hebben een route om te volgen en verder bekijken we het van dag tot dag. We boeken niks van tevoren en als we het niet met elkaar kunnen vinden, spreken we af om onze eigen weg te gaan. Spoiler: dat gebeurt niet.
Sinds mijn vorige vakantie in Luxemburg heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Zo heb ik een nieuwe slaapzak, een Outwell Contour Lux. Relatief zwaar (1700 g) en wel erg groot voor op de motor (42 x 24 cm), maar o zo fijn én warm doordat dit een asymmetrische slaapzak is (1 kant dik -3°C, de andere dun 11°C).
Ook heb ik een zijrek gemaakt om 2 tassen van 15L aan te hangen. Later krijg ik het briljante idee (al zeg ik het zelf) om in een loze ruimte een watertankje te plaatsen.
Daarnaast rij ik nog een testrit over de TET van Zuid-Nederland met de complete uitrusting (40/50 kg) op de motor gebonden. Dit gaat allemaal vrij soepel, dus ik besluit klaar te zijn voor de vakantie.
Op de dag voordat ik vertrek, besluit ik nog om een voetje te maken voor de zijstandaard. Deze zal goed van pas komen bij het vele parkeren op zand en in het gras.
DAG 1
Begin: 18.44 (Best)
Eind: 23.49 (Oudrenne)
Gereden tijd: 05.05 uur
Gereden afstand: 329 km (329 km totaal)
Hoogteverschil: 2294 m
Gemiddelde snelheid: 64 km/h
Deze vakantie begint met een verjaardags feestje in Best. Thuis gooi ik de tank vol en hup richting Best. Voor vanavond heb ik een Airbnb geboekt waar ik middels een toegangscode naar binnen kan. Het is al duidelijk dat het laat gaat worden vandaag, maar ik wil ook niet al te vroeg vertrekken. Uiteindelijk ben ik zelfs als één van de laatste weg.
Vol van alle hapjes, maar zonder echt avondeten te hebben gehad begin ik aan mijn reis. Van tevoren heb ik al bedacht dat ik niet volledig over de snelweg wil rijden, dus de route gaat van noord tot zuid door Luxemburg. Echter, daar zijn we nog lang niet.
De route tot aan Luxemburg is mij enigszins bekend. Die heb ik al vaker gereden. Rond een uur of acht rij ik voorbij Verviers. Vanaf hier is het een erg mooi stuk snelweg over het glooiende landschap.
Ik ben nog niet gestopt en mijn tank begint aardig leeg te raken. Bij de eerstvolgende parkeerplaats besluit ik kort te stoppen en te kijken waar ik kan tanken. Luxemburg ga ik niet halen op deze tank. Dan maar in België tanken.
Ik stap weer op en vervolg mijn reis. Heerlijk rijden zo, lekker tempo maken terwijl ik kan genieten van het uitzicht. Maar verrek, waar is dat tankstation nou? Ja hoor, die blijk ik fijn voorbij te zijn gereden. Echter heb ik ook nooit een bordje gezien. Balen, die tank is zo goed als leeg. Ik besluit mijn snelheid drastisch te minderen en zo zuinig mogelijk door te rijden tot het volgende tankstation. Die blijkt zich dan toch in Luxemburg te bevinden. Met 18.18 liter erbij in de 18.5 liter tank blijk ik zelfs nog wat over te hebben. Heb ik dan niks geleerd van de vorige vakantie?
Het is inmiddels negen uur ‘s avonds en ik moet nog heel Luxemburg door. De zon is redelijk onder aan het gaan en ik begin aardig trek te krijgen. Een snelle blik op Google Maps leidt mij naar een pizzeria.
De pizza was heerlijk, maar liet helaas erg lang op zich wachten. Tevens was deze veel duurder dan ik had verwacht. Het was dan ook niet een pizzeria zoals ik had verwacht.
Goed, het begint toch al laat te worden. Daarnaast druppelt het buiten een beetje. Ik stap snel op en rij verder. Het schiet goed op, maar het rijden in de regen terwijl de zon onder is is niet erg prettig. Gelukkig is er nog maar weinig verkeer op de weg. Een combinatie van het tijdstip en corona verwacht ik.
Overdag zal dit waarschijnlijk een erg mooie route zijn, maar zo in het donker is er geen bal aan. Gelukkig veranderd de weg al snel in een autosnelweg en kan het tempo weer omhoog. Bij Schengen ga ik er vanaf. De accommodatie is vlak over de grens in Frankrijk, maar eerst profiteer ik nog even van de gunstige brandstofprijzen.
Met de tank vol vervolg ik mijn weg de duisternis in. Het laatste stukje moet ik echt rustig aan doen. Het is laat en ik wil snel naar de bestemming, maar zo in het pikke donker goed door rijden erg link. Gelukkig is het niet ver meer.
Iets voor middernacht bereik ik het einde van de rit van vandaag. Ik sleep de tassen snel naar binnen, douche nog even en duik snel mijn bed in. Welterusten.
Vooraf
Op 29 juni post @Traffic Taurus de vraag of iemand mee wil om de Franse en Noord-Italiaanse TET te rijden. Precies wat voor mij ook op de planning stond en de tijdsperiode komt ook nog eens exact overeen met mijn vakantie. Toch twijfel ik even. Wil ik wel met een vreemde op vakantie? Uiteindelijk toch gereageerd en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb!
De plannen zijn eigenlijk snel gemaakt. Wanneer mijn vakantie begint, is TT al in de omgeving van Colmar met zijn vriendin. We besluiten elkaar op maandagochtend, 2 augustus, in die omgeving te treffen. Het idee is vrij simpel. We hebben een route om te volgen en verder bekijken we het van dag tot dag. We boeken niks van tevoren en als we het niet met elkaar kunnen vinden, spreken we af om onze eigen weg te gaan. Spoiler: dat gebeurt niet.
Sinds mijn vorige vakantie in Luxemburg heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Zo heb ik een nieuwe slaapzak, een Outwell Contour Lux. Relatief zwaar (1700 g) en wel erg groot voor op de motor (42 x 24 cm), maar o zo fijn én warm doordat dit een asymmetrische slaapzak is (1 kant dik -3°C, de andere dun 11°C).
Ook heb ik een zijrek gemaakt om 2 tassen van 15L aan te hangen. Later krijg ik het briljante idee (al zeg ik het zelf) om in een loze ruimte een watertankje te plaatsen.
Daarnaast rij ik nog een testrit over de TET van Zuid-Nederland met de complete uitrusting (40/50 kg) op de motor gebonden. Dit gaat allemaal vrij soepel, dus ik besluit klaar te zijn voor de vakantie.
Op de dag voordat ik vertrek, besluit ik nog om een voetje te maken voor de zijstandaard. Deze zal goed van pas komen bij het vele parkeren op zand en in het gras.
DAG 1
Begin: 18.44 (Best)
Eind: 23.49 (Oudrenne)
Gereden tijd: 05.05 uur
Gereden afstand: 329 km (329 km totaal)
Hoogteverschil: 2294 m
Gemiddelde snelheid: 64 km/h
Deze vakantie begint met een verjaardags feestje in Best. Thuis gooi ik de tank vol en hup richting Best. Voor vanavond heb ik een Airbnb geboekt waar ik middels een toegangscode naar binnen kan. Het is al duidelijk dat het laat gaat worden vandaag, maar ik wil ook niet al te vroeg vertrekken. Uiteindelijk ben ik zelfs als één van de laatste weg.
Vol van alle hapjes, maar zonder echt avondeten te hebben gehad begin ik aan mijn reis. Van tevoren heb ik al bedacht dat ik niet volledig over de snelweg wil rijden, dus de route gaat van noord tot zuid door Luxemburg. Echter, daar zijn we nog lang niet.
De route tot aan Luxemburg is mij enigszins bekend. Die heb ik al vaker gereden. Rond een uur of acht rij ik voorbij Verviers. Vanaf hier is het een erg mooi stuk snelweg over het glooiende landschap.
Ik ben nog niet gestopt en mijn tank begint aardig leeg te raken. Bij de eerstvolgende parkeerplaats besluit ik kort te stoppen en te kijken waar ik kan tanken. Luxemburg ga ik niet halen op deze tank. Dan maar in België tanken.
Ik stap weer op en vervolg mijn reis. Heerlijk rijden zo, lekker tempo maken terwijl ik kan genieten van het uitzicht. Maar verrek, waar is dat tankstation nou? Ja hoor, die blijk ik fijn voorbij te zijn gereden. Echter heb ik ook nooit een bordje gezien. Balen, die tank is zo goed als leeg. Ik besluit mijn snelheid drastisch te minderen en zo zuinig mogelijk door te rijden tot het volgende tankstation. Die blijkt zich dan toch in Luxemburg te bevinden. Met 18.18 liter erbij in de 18.5 liter tank blijk ik zelfs nog wat over te hebben. Heb ik dan niks geleerd van de vorige vakantie?
Het is inmiddels negen uur ‘s avonds en ik moet nog heel Luxemburg door. De zon is redelijk onder aan het gaan en ik begin aardig trek te krijgen. Een snelle blik op Google Maps leidt mij naar een pizzeria.
De pizza was heerlijk, maar liet helaas erg lang op zich wachten. Tevens was deze veel duurder dan ik had verwacht. Het was dan ook niet een pizzeria zoals ik had verwacht.
Goed, het begint toch al laat te worden. Daarnaast druppelt het buiten een beetje. Ik stap snel op en rij verder. Het schiet goed op, maar het rijden in de regen terwijl de zon onder is is niet erg prettig. Gelukkig is er nog maar weinig verkeer op de weg. Een combinatie van het tijdstip en corona verwacht ik.
Overdag zal dit waarschijnlijk een erg mooie route zijn, maar zo in het donker is er geen bal aan. Gelukkig veranderd de weg al snel in een autosnelweg en kan het tempo weer omhoog. Bij Schengen ga ik er vanaf. De accommodatie is vlak over de grens in Frankrijk, maar eerst profiteer ik nog even van de gunstige brandstofprijzen.
Met de tank vol vervolg ik mijn weg de duisternis in. Het laatste stukje moet ik echt rustig aan doen. Het is laat en ik wil snel naar de bestemming, maar zo in het pikke donker goed door rijden erg link. Gelukkig is het niet ver meer.
Iets voor middernacht bereik ik het einde van de rit van vandaag. Ik sleep de tassen snel naar binnen, douche nog even en duik snel mijn bed in. Welterusten.
Laatst bewerkt: