Reisverlag 2021: TET Frankrijk & Italië

@MotoRobin Ja ik heb ook erg genoten, was leuk om een keer samen met iemand op pad te zijn! Moet zeggen dat ik af en toe wat knorrig was als t leven niet ging zoals ik wilde, maar gelukkig trok je je daar niet teveel van aan.

Ik was ook van plan nog wat op te schrijven of de videobeelden maar ben daar nog helemaal niet aan toegekomen.
 
@MotoRobin Ja ik heb ook erg genoten, was leuk om een keer samen met iemand op pad te zijn! Moet zeggen dat ik af en toe wat knorrig was als t leven niet ging zoals ik wilde, maar gelukkig trok je je daar niet teveel van aan.

Ik was ook van plan nog wat op te schrijven of de videobeelden maar ben daar nog helemaal niet aan toegekomen.
Hahaha ja ach, knorrig zijn we allemaal wel eens.

Moet je zeker doen. Zou leuk zijn om het andere perspectief te zien.
 
Heel verhaal om te lezen. Maar wel heel leuk!

In het begin met jouw natte motorkleding.....................
Ik was paar jaar terug in de (oude) DDR. De hele dag regen, zelfs een keer gestopt omdat het bar en boos werd. Gelukkig had ik wel een regenpak. Onder het regenpak en met goretex laarzen bleek eronder alles droog.
Mijn 1e paar handschoenen waren wel zompig geworden.
Toen heb ik droge aangetrokken en er plastic zakjes overheen gedaan. Ondanks takkenweer geen last meer gehad.
's Avonds in het hotel was ik in 10min weer het heertje. De juffrouw bij de receptie was verbaasd dat ik zo snel klaar stond voor het eten.

Als je straks koffers hebt(?) dan ook zorgen dat je in de ochtend altijd iets te eten hebt, althans dat je niet met lege maag op de motor zit.
Je bent dan toch minder scherp en een (extra) valpartij is dan al snel gemaakt.

Nee, ik ben geen off-road-rijder. Toch op veel foto's lijkt het met de stenen op de pistes nog redelijk mee te vallen??
Paar jaar geleden kwam ik hoog in de Picos de Europa onverwacht ook ineens in het gruis op een onverharde bergpas.
Met mijn FZ750 heb ik het toen wel gered, maar letterlijk en figuurlijk met zweet op het voorhoofd. Pffffff
Weer in de bewoonde wereld ben ik gestopt op het 1e terras om weer bij zinnen te komen. Want een FZ is toch niet echt geschikt!

Veel geteerde bergpassen die jij noemt komen mij wel bekend voor. De onverharde passen ken ik alleen van naam.
Van jouw route is alleen een stukje bij Ventimiglia tot Menton en de Bonnette bekend, waar ik een paar jaar terug de RDGA reed.
De RDGA begint aan de zuidkant op de grens bij de zee, daarna allemaal (teer-)passen naar het noorden.

Mooie reis.:t
 
Heel verhaal om te lezen. Maar wel heel leuk!

In het begin met jouw natte motorkleding.....................
Ik was paar jaar terug in de (oude) DDR. De hele dag regen, zelfs een keer gestopt omdat het bar en boos werd. Gelukkig had ik wel een regenpak. Onder het regenpak en met goretex laarzen bleek eronder alles droog.
Mijn 1e paar handschoenen waren wel zompig geworden.
Toen heb ik droge aangetrokken en er plastic zakjes overheen gedaan. Ondanks takkenweer geen last meer gehad.
's Avonds in het hotel was ik in 10min weer het heertje. De juffrouw bij de receptie was verbaasd dat ik zo snel klaar stond voor het eten.

Als je straks koffers hebt(?) dan ook zorgen dat je in de ochtend altijd iets te eten hebt, althans dat je niet met lege maag op de motor zit.
Je bent dan toch minder scherp en een (extra) valpartij is dan al snel gemaakt.

Nee, ik ben geen off-road-rijder. Toch op veel foto's lijkt het met de stenen op de pistes nog redelijk mee te vallen??
Paar jaar geleden kwam ik hoog in de Picos de Europa onverwacht ook ineens in het gruis op een onverharde bergpas.
Met mijn FZ750 heb ik het toen wel gered, maar letterlijk en figuurlijk met zweet op het voorhoofd. Pffffff
Weer in de bewoonde wereld ben ik gestopt op het 1e terras om weer bij zinnen te komen. Want een FZ is toch niet echt geschikt!

Veel geteerde bergpassen die jij noemt komen mij wel bekend voor. De onverharde passen ken ik alleen van naam.
Van jouw route is alleen een stukje bij Ventimiglia tot Menton en de Bonnette bekend, waar ik een paar jaar terug de RDGA reed.
De RDGA begint aan de zuidkant op de grens bij de zee, daarna allemaal (teer-)passen naar het noorden.

Mooie reis.:t

Ja op de meeste foto's valt het mee, maar er waren op de Italiaanse TET toch echt ook wel stukken waar ik niet durfde te stoppen om foto's te maken omdat ik vreesde dan niet meer op gang te komen. Daar kwam ik met zelfs met de Tenere soms wat bodemspeling te kort. De keien hadden daar toch al snel een diameter van 20 tot 30 cm.
 
Foto's laten het er inderdaad vaak gemakkelijker uit zien dan het is. Dat wil niet zeggen dat je niet het meeste kunt rijden met een straat motor. De vraag is wel of je het moet willen. Waar ik nog behoorlijk vaak tegenaan liep was een gebrek aan bodemvrijheid. Ook wel logisch natuurlijk als TT er al met zijn motor last van heeft. Daarom heb ik ook een beschermplaat van 6 mm aluminium. Ik heb meermaals gehad dat ik ineens stil stond met de plaat op een steen of dat ik ineens de lucht in werd gelanceerd. Dat zijn klappen die voor menig straatmotor natuurlijk einde oefening betekenen.

Wat foto's eigenlijk maar slecht laten zien is hoe steil een helling is. Combineer dat met de grote losliggende stenen en je hebt de TET. Zie onderstaande video voor een voorbeeld. Vanaf 4.34 is een stukje van waar wij die ochtend op een lege maag omhoog reden.


Maar inderdaad, misschien wel de helft van de TET is asfalt en misschien wel de helft van de offroad stukken kun je met iedere motor wel rijden, als je dat zou willen.
 
Weer een mooi verslag rijker , ook mooie foto's van de route maar het is ook weer zo voorbij het verslag en dan net als je er lekker in zit .
 
Heel verhaal om te lezen. Maar wel heel leuk!

In het begin met jouw natte motorkleding.....................
Ik was paar jaar terug in de (oude) DDR. De hele dag regen, zelfs een keer gestopt omdat het bar en boos werd. Gelukkig had ik wel een regenpak. Onder het regenpak en met goretex laarzen bleek eronder alles droog.
Mijn 1e paar handschoenen waren wel zompig geworden.
Toen heb ik droge aangetrokken en er plastic zakjes overheen gedaan. Ondanks takkenweer geen last meer gehad.
's Avonds in het hotel was ik in 10min weer het heertje. De juffrouw bij de receptie was verbaasd dat ik zo snel klaar stond voor het eten.

Als je straks koffers hebt(?) dan ook zorgen dat je in de ochtend altijd iets te eten hebt, althans dat je niet met lege maag op de motor zit.
Je bent dan toch minder scherp en een (extra) valpartij is dan al snel gemaakt.

Nee, ik ben geen off-road-rijder. Toch op veel foto's lijkt het met de stenen op de pistes nog redelijk mee te vallen??
Paar jaar geleden kwam ik hoog in de Picos de Europa onverwacht ook ineens in het gruis op een onverharde bergpas.
Met mijn FZ750 heb ik het toen wel gered, maar letterlijk en figuurlijk met zweet op het voorhoofd. Pffffff
Weer in de bewoonde wereld ben ik gestopt op het 1e terras om weer bij zinnen te komen. Want een FZ is toch niet echt geschikt!

Veel geteerde bergpassen die jij noemt komen mij wel bekend voor. De onverharde passen ken ik alleen van naam.
Van jouw route is alleen een stukje bij Ventimiglia tot Menton en de Bonnette bekend, waar ik een paar jaar terug de RDGA reed.
De RDGA begint aan de zuidkant op de grens bij de zee, daarna allemaal (teer-)passen naar het noorden.

Mooie reis.:t
De FZ zou niet geschikt zijn volgens jou, nou ze hebben er ooit toch een gebouwd, namelijk de Yamaha FZT Dakar.

verders heb ik ook genoten van jou verhaal @MotoRobin
yamaha-FZ parijs dakar.jpg

 
Heel gaaf verslag. Ook top om een reisverslag pas nu te lezen in deze winter!!!
Mooi dat je met een freewind (650cc 1 cc toch?) gereden hebt. Olieverbruik?

Bijna elke avond zelf gekookt, knap: ik ga max 7-8 dagen per jaar (alleen) met de tent maar maak dan graag gebruik van eenvoudige horeca, ook voor wat aanspraak.
 
Heel gaaf verslag. Ook top om een reisverslag pas nu te lezen in deze winter!!!
Mooi dat je met een freewind (650cc 1 cc toch?) gereden hebt. Olieverbruik?

Bijna elke avond zelf gekookt, knap: ik ga max 7-8 dagen per jaar (alleen) met de tent maar maak dan graag gebruik van eenvoudige horeca, ook voor wat aanspraak.
Bedankt!

Yes, inderdaad een 650 cc eencilinder. Olie koelertje voor er op en zou 20 cm bodemvrijheid moeten hebben. Verbruikt overigens geen olie. De interval voor de olie is 6000 km.

Zelf koken scheelt ook gewoon een heleboel geld in deze omgeving. Ik heb zo'n €16 per dag uitgegeven aan al het eten en drinken van de vakantie. Alhoewel ik uit eten op zijn tijd zeker kan waarderen. Deze trip ook wat minder gedaan dan ik normaal gesproken zou doen.
 
Thanks @MotoRobin voor je verslag, leuke trip hebben jullie gemaakt :t

Ik las ergens 40/50kg bagage, heb ik dat verkeerd onthouden of heb je werkelijk zo veel meuk bij je?
 
Thanks @MotoRobin voor je verslag, leuke trip hebben jullie gemaakt :t

Ik las ergens 40/50kg bagage, heb ik dat verkeerd onthouden of heb je werkelijk zo veel meuk bij je?
Ja ik had zoveel meuk bij me. Oke de 5 kg aan water was ik op dag 2 al kwijt, maar verder vooral een hoop meuk inderdaad. De uitrusting heb ik dan ook echt niet gekocht om de TET te rijden, waarvoor het zo licht mogelijk moet zijn. Echter, kan ik er nog behoorlijk wat in gaan snoeien. Was mijn eerste grote vakantie met de motor dus nu met wat ervaring weet ik alweer wat beter wat ik nodig heb.

Alleen al het spul om op de camping te kunnen slapen weegt al een kilo of 10. Dan nog het spul om te kunnen koken (3 kg), stoeltje (1 kg), eten, drinken, motoronderhoud (alleen al de reserve binnenband weeg 0.8 kg), kleding en een heleboel kleine dingetjes waardoor het stiekem hard oploopt. Maar ik zal binnenkort nog eens kritisch gaan kijken.

Voor de volgende keer heb ik het al rond de 30 kg zitten verwacht ik, maar dat gaat dan wel weer in koffers dus dat verhoogt het gewicht wel weer. Eigenlijk heb ik niet heel veel last gehad van het gewicht, maar dat kan ook komen doordat ik het alweer gewend was. Het waren vooral de harde klappen die de Tenere veel beter kon hebben, maar daar heeft de Freewind zonder bagage ook al last van. Zit er dan ook aan te denken om progressieve veren te kopen, maar krijg eigenlijk alleen de voorvork vering voor redelijke prijzen gevonden. Voor de achterkant zie ik ze alleen voorbij komen voor rond de €600 en dat is het mij gewoon niet waard. Het is mijn eerste motor en hoewel ik nog steeds in de roze wolken zit, mag ik vanaf volgende week vol vermogen gaan rijden en ik weet niet hoe lang ik dan nog op deze zal blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
En koffers kunnen ook stuk gaan of beschadigen als je de motor onvrijwillig neerlegt op gravelbanen. Met soft luggage heb je daar geen last van. En elke koffer weegt ook weer wat. Maar, mooie koffers zien er inderdaad gaaf uit.
 
Voor de achterkant zie ik ze alleen voorbij komen voor rond de €600 en dat is het mij gewoon niet waard. Het is mijn eerste motor en hoewel ik nog steeds in de roze wolken zit, mag ik vanaf volgende week vol vermogen gaan rijden en ik weet niet hoe lang ik dan nog op deze zal blijven rijden.

Ze geven ze niet weg, maar al een stuk voordeliger dan €600
En een fatsoenlijke schokbreker maakt echt een wereld van verschil!
 
En koffers kunnen ook stuk gaan of beschadigen als je de motor onvrijwillig neerlegt op gravelbanen. Met soft luggage heb je daar geen last van. En elke koffer weegt ook weer wat. Maar, mooie koffers zien er inderdaad gaaf uit.
Ik ben heel benieuwd hoe ze hun eerste val gaan overleven. Eigenlijk zou ik hem gewoon eens om moeten duwen op het gras ofzo en kijken hoe ze het doen, maar dat vind ik eigenlijk ook weer zo zonde. Ook soft luggage kan natuurlijk kapot, zo was er bij mij een klipje van een riempje los gegaan, tussen het wiel gekomen en heeft het riempje er zo vanaf getrokken. Met een goede schuifpartij kun je ze natuurlijk ook behoorlijk beschadigen. Gelukkig heb ik het tot nu toe redelijk weten te beperken hoe hard ik val, alhoewel de voorvork daar misschien anders over zal denken.

Over de looks ben ik in ieder geval erg te spreken en merkbaar praktischer dan tassen *D

1643014885314.png




Ze geven ze niet weg, maar al een stuk voordeliger dan €600
En een fatsoenlijke schokbreker maakt echt een wereld van verschil!
Die prijs is inderdaad al een stuk beter. Serieus het overwegen waard.
 
Top verslag, nu pas kunnen lezen!
Tip1: Snelle Jelle's (of andere soortgelijke peperkoekrepen die per stuk verpakt zijn in je bagage stoppen) dan heb je altijd iets als ontbijt.
Tip2: In Frankrijk zijn zat motorzaken waar ze ook regenpakken verkopen... desnoods stop je bij de zeeman (zit ook overal) voor een XXL regenpak... niet zo goed al een motorregenpak maar het scheelt zo veel kou!
Tip3: Langs de Bonnette ligt een heel erg leuk weggetje (staat ook op ween van jouw foto's, komende vanaf het noorden net voor de top eraf.
 
Top verslag, nu pas kunnen lezen!
Tip1: Snelle Jelle's (of andere soortgelijke peperkoekrepen die per stuk verpakt zijn in je bagage stoppen) dan heb je altijd iets als ontbijt.
Tip2: In Frankrijk zijn zat motorzaken waar ze ook regenpakken verkopen... desnoods stop je bij de zeeman (zit ook overal) voor een XXL regenpak... niet zo goed al een motorregenpak maar het scheelt zo veel kou!
Tip3: Langs de Bonnette ligt een heel erg leuk weggetje (staat ook op ween van jouw foto's, komende vanaf het noorden net voor de top eraf.
Bedankt! Dat weggetje staat inderdaad nog op mijn lijstje. Toen eigenlijk helemaal niet meer aan gedacht en het was eigenlijk ook wel goed geweest voor die dag. Gelukkig betwijfel ik dat het de laatste keer is dat ik in die omgeving zal zijn. De perperkoekrepen zijn inderdaad slim om altijd een paar bij te hebben, ga ik op mijn lijstje erbij zetten :t
 
Qua koffers hebben ook bij allroad een nadeeltje voor jezelf..
bij een valpartij is een koffer gevaarlijker voor jouw benen als soft luggage...

Op mijn GSa komt voor de allroad reis alleszins softluggage & geen koffers.
een gedeukte koffer sluit altijd moeilijker af.

Alleszins je reis zelf: om vingers van af te likken, kriebelt hier enorm om ook te vertrekken :)
 
Tip1: Snelle Jelle's (of andere soortgelijke peperkoekrepen die per stuk verpakt zijn in je bagage stoppen) dan heb je altijd iets als ontbijt.
Ja, dat zou voor het ontbijt een oplossing kunnen zijn.
Alleen vind ik dat soort (droge?) koeken/ repen meestal niet zo lekker.
Zeker 's ochtends krijg ik dat nauwelijks door mijn keel. Maar met flink koffie moet dat altijd kunnen lukken.
Ik zal eens een verpakking kopen om te proberen of ik het weg kan krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan