Reisverslag 2015: Onverhard door de Alpen

Zaterdag 25 juli 2015, dag 16

Gister een beetje een rommelig dagje, begon nog mooi in de bergen, maar werd al snel minder spectaculair. Redelijk op tijd begonnen met zoeken naar een camping, maar doordat ik een paar keer voor een dichte deur stond werd het toch nog laat. Het is me nog nooit gebeurd dat meerdere campings achter elkaar volstaan, nadeel van het hoogseizoen. Daarna wel noodweer, geen noodweer, uiteindelijk toch wel. Geen super leuke dag dus, maar dat soort dagen heb je ook wel eens.

Ik zet een bak koffie en ontbijt met koekjes die ik gister van de buren kreeg. Brood heb ik niet bij me, ik haal zo wel wat. Ik zeg de campervrienden gedag en stap om half 10 op de motor. Het is bewolkt maar droog, en de temperatuur is gekelderd ten opzichte van gisteren. Ik schat het op maar een graad of 15, 20 graden koeler dan de 35 van gisteren. Doordat ik al twee weken in de bloedhitte rij heb ik het nu zelfs een soort van koud. Ik volg nog steeds de route die ik twee dagen geleden op google-maps heb uitgestippeld en in de Garmin heb ingevoerd. Al snel stuurt de Garmin me een smal weggetje het bos in. Het gaat richting de Col de Chasseral. Zegt me niks, maar het ziet er leuk uit. De hele omgeving is hier vlak, en er ligt één berg waar ik overheen moet. Het is een mooie route de berg op, en leidt me stiekem toch nog naar een hoogte van 1502 meter. Leuk zo’n onverwacht klimmetje.

DSC03728.JPG


Bovenop de Col een restaurantje, en ondanks dat binnen alles donker is lopen er wel mensen in en uit. Ik ga even polshoogte nemen, want ik heb intussen toch wel trek in een ontbijtje. Ze zijn wel open, maar de stroom is uitgevallen. Pinnen kan dus niet, en Zwitsers geld heb ik nog steeds niet. Gelukkig mag ik ook wel met Euro’s betalen. Al snel springt de stroom gelukkig weer aan, en doet de koffieautomaat het ook weer. Na een prima ontbijtje kijk ik buiten even rond. Het leuke is dat het in de wijde omtrek helemaal vlak is, en er dan zomaar een berg van 1500 meter hoog ligt. Je hebt dus een prachtig uitzicht, en bij mooi weer kan je aan de ene kant de Alpen zien, aan de andere kant de Vogezen. Wordt nu een beetje belemmerd door de bewolking, maar dat mag de pret niet drukken. Het waait flink en ik krijg het echt koud, voor het eerst in twee weken haal ik mijn trui uit de bagagerol.

DSC03729.JPG


DSC03731.JPG


In tegenstelling tot gisteren loopt de route van vandaag weer door een mooie omgeving, en ik heb het gelijk weer helemaal naar mijn zin. Ik laat Zwitserland achter me, en ga Frankrijk weer in, richting Vogezen. Een leuke glooiende route met lekkere bochtjes. Haalt het niet bij de echte bergen, maar toch helemaal niet slecht. Tegenwoordig ben ik een stuk beter bekend in de Vogezen en zou ik een andere route genomen hebben. Toen was ik daar nog niet echt bekend en heb ik op goed geluk maar wat uitgestippeld. De echte hoogtepunten heb ik daardoor een beetje gemist, maar dat maakt niet uit, ik heb al genoeg moois gezien de laatste weken.

Net buiten de Vogezen, in Saales doe ik nog wat boodschappen en ga ik naar de gemeentecamping in het dorp. Daar aangekomen staat het hek open, maar de camping is helemaal leeg, totaal leeg, er staat echt niemand. Best een ruime camping, midden in het hoogseizoen, het is ook nog weekend, en er is geen levende ziel te bekennen. Als ze er nu niet zijn, wanneer dan wel? Op het hek hangt een bordje dat de beheerder elke avond langs komt om het geld op te halen. Mij bevalt het niet, het is wel erg leeg hier. Ik ga naar de volgende, ik kan altijd nog terug.

Even verderop kom ik bij een prachtige kleine boerencamping. Leuk terreintje, precies wat ik zoek. Bij de boerderij waar ik me moet aanmelden doet niemand open, dus ik zet vast de tent neer en ik zie straks wel. Even later zie ik mensen lopen en kan ik me aanmelden. Voor het wereldschokkende bedrag van 7 euro heb ik er zelfs nog een douchemuntje bij. Voor één nacht op de camping in Castellane sta ik 4 nachten hier, en dan vind ik deze camping nog een stuk mooier ook. De mensen op dit soort campings zijn vaak ook veel vriendelijker en open naar anderen dan op die massale familiecampings. Zo heb ik een aantal leuke gesprekken met de buren, en zie ik pas later dat er even verderop ook nog een Nederlandse motorrijder staat. Na het eten, wat ouwehoeren hier en daar, en een avondwandelingetje is ook deze dag weer ten einde.


Zondag 26 juli 2015, dag 17

Gisteren toen ik aankwam heb ik niet echt gelet op de stand van de zon, en dus sta ik in de schaduw terwijl de rest van de camping grotendeels in de zon ligt. Stoel en ontbijtspul is makkelijk verplaatst, maar de tent blijft helaas in de schaduw en droogt dus ook niet. Jammer dan. Gerrit, de andere motorrijder waarmee ik gisteravond al even een praatje heb gemaakt komt nog even buurten. Als je eenmaal aan de praat raakt over motoren ben je zo weer een uur verder. Maakt niet uit, ik heb de tijd. Ik zou vanaf hier natuurlijk makkelijk in een keer naar huis kunnen rijden, maar ik heb nog twee dagen over dus ik doe het lekker in twee etappes. Vannacht maak ik nog een tussenstop in Luxemburg. Ik pak de laatste zooi in, Gerrit zet ondertussen koffie, dus als ik klaar ben schuif ik nog even aan voor een bakkie. Tegen een uur of 11 wordt het echt tijd om te gaan, anders kom ik helemaal nergens meer vandaag.

DSC03733.JPG


Nog een laatste stukje Noord-Vogezen, en dan kom ik weer in drukkere omgeving terecht. Ik selecteer de Onroute motorkaart in de Garmin en probeer toch nog een beetje toeristisch te blijven rijden. Dat lukt aardig, tot ik de stad Saint-Avold nader. Het is een drukke industriële omgeving, waar je niet echt gelukkig van wordt, maar je moet er toch even langs. Noordelijk van de stad ligt nog een grote Amerikaanse Oorlogsbegraafplaats, waar ik nog even ga kijken. Ik ben er al eerder geweest, maar ik kom er toch langs en dan kan ik niet voorbij rijden. Stukje respect naar onze bevrijders. Na een half uurtje stap ik weer op, en wordt het tijd om iets te gaan zoeken om te eten. Meestal haal ik gewoon wat broodjes bij een supermarkt, maar het is zondag en alles wat ik tegenkom is dicht. Ook op het Centre Commercial even buiten de stad is alles dicht, op de McDonalds na. Dan daar maar even wat eten.

Ik laat de Onroute motorkaart een route maken naar mijn eindbestemming voor vandaag, Ingeldorf in Luxemburg. Een camping waar ik al jaren kom, dus ik vind het wel leuk om daar nog even de laatste overnachting van deze vakantie te doen. Ik volg de Moezel een klein stukje, tot ik op de laatste dampen in de tank de grens bij het bekende dorpje Schengen over ga. Kwam precies goed uit met de benzine, en hier in Luxemburg scheelt het gewoon een hoop geld. Het staat helemaal vol met voornamelijk Duitsers die hier op zondag even komen tanken, en hun weekvoorraad aan drank en sigaretten komen inslaan.

Waar ik even niet op had gerekend is dat het langzaam bewolkt is geraakt en ook wat begint te regenen. Niet heel hard gelukkig, maar genoeg om de straat vochtig te krijgen, en dat is jammer op een leuk bochtig traject. Ik probeer nog even wat boodschappen te doen, maar op zondag is het meeste dicht en wat er op zondag wel open is, is dat meestal alleen in de ochtend. Bij een tankstation vlakbij de camping haal ik dan maar wat broodjes en drinken voor vanavond, en verder trek ik wel een zakje oplossoep open.

Rond 5 uur ben ik op de camping, meld me aan en zoek een plaatsje. Zodra ik de tent wil opzetten begint de regen echt door te zetten. Gelukkig kan ik de buitentent snel en zonder haringen neerzetten. Ik gooi alle spullen erin, en doe de rest van binnenuit. Het is een beetje behelpen, maar het gaat. Vanwege de regen eet ik ook maar in de tent. Vanaf een uur of 7 wordt het droog, en ga ik op het terras bij de receptie even een bakkie doen, kan ik gelijk met de wifi alles weer even bijwerken. Later loop ik nog een rondje door de omgeving, ga ik douchen en kruip in mijn slaapzak. Het laatste nachtje, morgen lig ik weer in mijn eigen bed. Of ik daar blij mee ben weet ik nog niet, aan de ene kant is het altijd lekker om weer thuis te zijn, maar ik word ook heel gelukkig van dit rondreizende leven.


Maandag 27 juli 2015, dag 18

Voor het eerst word ik in de regen wakker. Het gaat niet heel hard, maar toch vervelend als je de boel moet oppakken. Aan de andere kant mag ik zeker niet klagen, want op een paar buien na heb ik de afgelopen weken schitterend weer gehad. Ik heb weinig zin om in de regen naar de bakker even verderop te lopen, dus ik hou het voorlopig even bij een bak koffie, brood komt straks wel. Terwijl ik aan de koffie zit word het gelukkig droog, dus ik kan de boel in ieder geval inpakken zonder dat ik zelf natregen. De tent is natuurlijk drijfnat, maar dat is geen ramp. Vanavond ben ik toch thuis, dus hoe alles de koffers ingaat maakt weinig uit, zolang het er allemaal maar ingaat.

Hoewel de voorspelling vandaag niet al te best is, is het voorlopig nog steeds droog en vertrek ik nog even zonder regenpak. Eerst even wat broodjes halen, en dan een plekje zoeken om wat te eten. Dat soort plekjes zijn in Luxemburg gelukkig nooit ver weg. Ik ontbijt ergens op een bospad, het is gelukkig nog steeds droog. Ik stel de motorkaart in op Maastricht, want het voornemen om tot Nederland niet op de snelweg te komen is er nog steeds. Ik weet routes genoeg die kant op, maar eens kijken of de Onroute motorkaart nog suggesties heeft die ik nog niet ken.

De voorspellingen komen uit, en het duurt niet al te lang voor het weer begint te regenen. Niet eens echt heel hard, maar zo’n druilerige regen die de hele dag lijkt te gaan duren. Ik ga de grens met België over, en verder naar het noorden. De normaal gezellige dorpjes als St. Vith en Malmedy liggen er in dit weer wat verlaten bij, dus een bakkie op het terras laat ik dit keer maar voor wat het is. Op de Hooge Veenen rij ik de bewolking in, en moet ik me in dichte mist maar een beetje richten op het achterlicht van mijn voorganger. Zoals wel vaker blijft de bewolking daar een beetje hangen, want hoe dichter in bij de Nederlandse grens kom, hoe droger het begint te worden.

Als ik de grens eenmaal over ben is het helemaal droog, en als ik de buienradar moet geloven blijft dat de rest van de dag ook zo. In Zuid-Limburg pak ik nog wat kleine weggetjes door de heuvels, en maak ik nog een korte lunchstop. Foto's maken is er de laatste twee dagen een beetje bij ingeschoten, dat heb je als je weer in bekende omgeving bent en het weer werkt ook niet helemaal mee. Het is inmiddels 15:00 uur als ik voor het eerst in ruim 2,5 week bij Maastricht de snelweg weer op stuur. Na dag 1 geen snelweg meer gereden, en ik heb het niet gemist. Soms is het lekker om even snel wat kilometers te maken, maar als je alle tijd hebt kan je de snelweg prima vermijden. Hier in Nederland ken ik het allemaal wel, dus voor de laatste 225km rest me nog even het afrijden van de hele A2. Zoals altijd als ik uit het zuiden kom doe ik op de A2 bij De Lucht nog even een bakkie, vanaf hier is het nog exact 100km tot huis. De laatste kilometers lijken wel voorbij te kruipen en vallen toch altijd nog tegen, maar tegen zessen sta ik dan toch eindelijk weer thuis voor de deur. Het zit erop!

DSC03450.JPG



Ik heb het geweldig naar mijn zin gehad. Ik heb er bijna 5400km opzitten, toch nog best veel als je bedenkt dat de onverharde kilometers meestal niet zo hard gaan. Ik heb genoten van de Stella Alpina, na jaren in mijn hoofd is het er eindelijk een keer van gekomen. Prachtige bergwegen gereden, en fantastisch weer gehad!

De motor heeft het perfect gedaan en heeft wel een onderhoudsbeurtje verdiend. Veel stof en stenen gezien en wat extra krasjes erbij, maar dat staat hem juist goed. Hij heeft wel flink wat olie gebruikt, dat moet ik even in de gaten houden. Ondanks een aantal keer bijvullen is hij de laatste paar dagen alweer gezakt tot het minimum. De banden zijn nog niet op, maar door de scherpe stenen op sommige paden zijn er wat flinke happen uit en zitten er wat scheurtjes in, dus die gaan er toch maar vanaf. Ketting kan ook wel richting oud-ijzer. We hebben weer wat te doen voor de volgende trip! Gelukkig hoef ik daarvoor niet te lang te wachten, want over een paar weken staat de overtocht naar Schotland alweer geboekt. Daarvan heb ik, helaas voor MF, geen verslag gemaakt.
 
Dat verslag over die schotlandtrip kan alsnog geschreven worden ;)
Weet je nog in welk dorpje je toen in de Vogezen gestaan hebt? Dat veld (ondanks de schaduw) ziet er wel uit als een heel mooi plekje.
 
Dat verslag over die schotlandtrip kan alsnog geschreven worden ;)
Weet je nog in welk dorpje je toen in de Vogezen gestaan hebt? Dat veld (ondanks de schaduw) ziet er wel uit als een heel mooi plekje.

Ik heb in Schotland toen ook helemaal geen aantekeningen gemaakt, dus dan wordt het wel heel lastig om iets te reproduceren. Maar ik heb er nog wel een van Noorwegen liggen, komt binnenkort ook wel een keer.

Camping was deze: Accueil - Camping des 7 Hameaux
Sanitair wel wat basic, maar het deed wat het moest doen. Echt zo'n boerencamping.
 
Hoe meer basic des te minder vervelende schreeuwkinderen, scottelbraaivolk en dergelijke... gewoon op tijd een biefstuk en wat ravioli halen om zelf voor je eten te zorgen met een flesje wijn en ik vermaak me verder met een goed boek.
Leuke locatie met mooi uitzicht vind ik alleen maar fijn. Thnx!
 
Bedankt voor het delen van dit reisverslag! Ik heb ervan genoten, zeker in deze saaie thuiswerk-weken ! (Waar de motor al sinds half maart ready staat voor actie..... en zelfs de plinten op de eerste etage na 12jaar maar eens vastgemaakt zijn 🤮🤣)
 
Hier staat ook alles klaar, inclusief mijn nieuwe motor die vorige maand geleverd is en waar ik voorlopig niet verder mee kom dan een rondje NL '(
Paar nachtjes wezen wildkamperen maar dan houdt het ook wel op, in ieder geval tot 1 juli
 
Jep 1 juli hopelijk de Nederlandse campings weer open. Al zal daar wel een run op zijn. Hopelijk zijn de Vogezen oid ook mogelijk
 
Bedankt voor het verslag, leest lekker weg, en als je nog een keer tijd hebt voor je verslag over Noorwegen, graag :D
 
Klopt, schiet nog niet heel erg op.
Om het goed te maken alvast een filmpje dan


Liggen de benzinestations redelijk "dichtbij" elkaar daar?
Niet zoals in Ned begrijp ik, maar is het bv meer dan 100 of 200Km uit elkaar?

Wat is de grootste afstand tussen tankstations die je hebt gezien Frazer ?
 
Laatst bewerkt:
Liggen de benzinestations redelijk "dichtbij" elkaar daar?
Niet zoals in Ned begrijp ik, maar is het bv meer dan 100 of 200Km uit elkaar?

Wat is de grootste afstand tussen tankstations die je hebt gezien Frazer ?

Daar in Noorwegen bedoel je, of in de Alpen?
 

Er zijn op zich tankstations genoeg, je moet er soms alleen even iets beter over nadenken dan hier in NL. Zolang je in de bewoonde wereld blijft is het geen enkel probleem, er zullen vast uitzonderingen zijn, maar veel verder dan 100km liggen ze niet uit elkaar. Overal waar mensen wonen kan je binnen afzienbare afstand benzine krijgen.

Kijk je naar zo'n onverharde route als de Aursjovegen, dan kom je langs de route natuurlijk niks tegen. Daar zorg ik dan ook dat ik afgetankt aan zo'n stuk begin. Kan me nog wel herinneren dat ik vanaf de start eerst nog even een kilometer of 10 naar het volgende dorpje ben gereden om te tanken, en daarna weer terug naar de start. Soms moet je dus even iets van je originele route afwijken, maar als je vooraf een beetje oplet is dat vaak niet eens nodig. Het is vooral raadzaam om niet pas uit te gaan kijken naar een pomp als je reservelampje al brandt, maar bijvoorbeeld als je op de helft zit. Hangt uiteraard een beetje af van de actieradius van je motor, maar dat weet je zelf het best. Als je weet dat je een tijdje de bewoonde wereld uitgaat, zorg dan gewoon dat je vooraf volgetankt bent, beter een keer teveel dan te weinig getankt. Ik gebruik in dunbevolkte landen de tankmeter op de Garmin als reminder. Die stel ik zo in dat een melding krijg als ik op de helft van de actieradius zit, dan heb ik nog tijd genoeg om te gaan kijken naar een pomp.

De langste afstand tussen twee pompen die ik me kan herinneren was 240km op IJsland, en daar is het pas echt dun bevolkt. Dat is met de meeste motoren dus ook nog gewoon prima haalbaar. Ik denk in Noorwegen zo'n 100km wel de max is.
 
Er zijn op zich tankstations genoeg, je moet er soms alleen even iets beter over nadenken dan hier in NL. Zolang je in de bewoonde wereld blijft is het geen enkel probleem, er zullen vast uitzonderingen zijn, maar veel verder dan 100km liggen ze niet uit elkaar. Overal waar mensen wonen kan je binnen afzienbare afstand benzine krijgen.

Kijk je naar zo'n onverharde route als de Aursjovegen, dan kom je langs de route natuurlijk niks tegen. Daar zorg ik dan ook dat ik afgetankt aan zo'n stuk begin. Kan me nog wel herinneren dat ik vanaf de start eerst nog even een kilometer of 10 naar het volgende dorpje ben gereden om te tanken, en daarna weer terug naar de start. Soms moet je dus even iets van je originele route afwijken, maar als je vooraf een beetje oplet is dat vaak niet eens nodig. Het is vooral raadzaam om niet pas uit te gaan kijken naar een pomp als je reservelampje al brandt, maar bijvoorbeeld als je op de helft zit. Hangt uiteraard een beetje af van de actieradius van je motor, maar dat weet je zelf het best. Als je weet dat je een tijdje de bewoonde wereld uitgaat, zorg dan gewoon dat je vooraf volgetankt bent, beter een keer teveel dan te weinig getankt. Ik gebruik in dunbevolkte landen de tankmeter op de Garmin als reminder. Die stel ik zo in dat een melding krijg als ik op de helft van de actieradius zit, dan heb ik nog tijd genoeg om te gaan kijken naar een pomp.

De langste afstand tussen twee pompen die ik me kan herinneren was 240km op IJsland, en daar is het pas echt dun bevolkt. Dat is met de meeste motoren dus ook nog gewoon prima haalbaar. Ik denk in Noorwegen zo'n 100km wel de max is.

Thanks!
Mij tank vd CRF250L is 7,7L en daar haal ik zo'n 200 km mee maar ik neem 4 L extra mee dus dat moet kunnen.
Ik heb de Aursjovegen even opgezocht en die is 100km lang las ik:

https://lostinnorvana.nl/roadtrippen/aursjovegen/
 
Thanks!
Mij tank vd CRF250L is 7,7L en daar haal ik zo'n 200 km mee maar ik neem 4 L extra mee dus dat moet kunnen.
Ik heb de Aursjovegen even opgezocht en die is 100km lang las ik:

https://lostinnorvana.nl/roadtrippen/aursjovegen/

Dit bericht even gemist, vandaar late reactie.

Die 100km is wel het totale rondje denk, het onverharde was volgens mij een kilometer of 50/60. Sunndalsora heb ik toen getankt, dat ligt een paar km vanaf het begin van de route. Dat moet je makkelijk halen.
 
Leuk verslag van je reis, ik heb zelf ook de jaffreu, sinestre en meerdere bergroutes daar gereden in oktober 2018 op mijn sv 650 all road, echt super beleving. Wij zijn de ski helling naar beneden gereden, de achterkant van de Jaffreu. Zou het zo weer doen, prachtig motorrijden. Voordeel van oktober was nog super weer en we kwamen maar een handje vol motoren tegen.
 
Leuk verslag om te lezen, lijkt me ook een erg leuke route om te rijden. Je schrijft uitgebreid waar je bent geweest dus ik kan de route wel namaken zelf, maar vraag het toch maar: heb je toevallig hier nog een route van @Frazer ? Als .gpx of wat dan ook, scheelt weer werk :)
 
Leuk verslag om te lezen, lijkt me ook een erg leuke route om te rijden. Je schrijft uitgebreid waar je bent geweest dus ik kan de route wel namaken zelf, maar vraag het toch maar: heb je toevallig hier nog een route van @Frazer ? Als .gpx of wat dan ook, scheelt weer werk :)
Helaas niet, ik bewaar die bestanden nooit
 
Toch weer leuk om te lezen. De Assietta en de Finestre zitten dit jaar ook weer eens in mijn route. Mont Cenis dito.
Echter ik pak ze mee vanuit Italie. Heb nu een ruwe draft op de plank liggen die via Zwitserland naar Italie gaat, oostelijk van het Gardameer (Monte Baldo) en dan richting Lucca via de bloemenriviera en via het Frans Italiaanse grensgebied weer naar het Noorden. Nog niet klaar. En mijn tijd is bijna op. Ik denk dat ik eerdaags een keer lang moet doorbijten achter de pc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan