James Bond
MF veteraan
Hierbij het reisverslag van de 7-daagse kampeertrip naar de Franse Alpen. Hitte en gravel.
Zondag 9 augustus 2020.
Dag 1: Twente - Le Bourg d'Oisans ca 1070km.
Het was de hele week al bloedheet in Nederland en ook deze week zou het weer erg warm worden. De eerste 4-5 dagen rijden wij met zijn tweeën, op motorfietsen die ongeveer 100pk met elkaar verschillen: KTM en mijn Honda XRV 750 Africatwin uit 1996. Het globale plan is om onverharde wegen te rijden zoals de Sommelier, Assietta, Jafferau etc. Die laatst heb ik zelf nog nooit gereden, die andere 2 jaren geleden, evenals de Parpaillon en vorig jaar nog de LGKS met de CB500.
Ik rij nu voor het eerst grote afstanden met een 'donor motorblok', nadat in juni vorig jaar mijn vastgelaste voortandwiel afbrak van de (ronde splines) uitgaande as (bekend euvel bij dit type AT), ik in oktober een donorblok kocht die ik in de kerst eronder gehangen heb. Inderdaad, 'no matching numbers' hahahaha. De gloednieuwe Heidenau Scout K60 banden liggen er al wel op sinds juni vorig jaar. Zou dit blok een slok olie lusten? De eerste trips in Nederland leken prima!.
Omdat wij ver van elkaar wonen is de eerste afspraak s-morgens om 7u in de Achterhoek. Maar we willen gelijk de eerste dag al in de Alpen zitten en het wordt bloedheet, dus ik stuur een app: voorstel om 8:30u grensovergang Duitsland-Luxemburg bij Wasserbillig langs der Autobahn (die stopplaats kennen wij beiden). Dat is de route via Koln-Trier, welke vanaf deze kant van ons land gunstig is. 'Accoord' is het antwoord. S-avonds merk ik nog dat de 'benzinekraan-verlenger' loskomt van de kraan zelf, dat schroefje is weg.... Grrrr, het lukt niet om dat te repareren in het donker dus ik plak eea maar vast met duck-tape. Dit betekent wel dat zomaar ff de reservestand opdraaien tijdens het rijden lastig/niet mogelijk is.
S-avonds de motor alvast bepakken en om 04:15u rij ik weg uit Twente, onze dochter komt net thuis uit de stad van het uitgaan....
Ik rij via Enschede, Gronau en dan de kaarsrechte A31 op richting Oberhausen-Koln. Het is heerlijk koel en geen kip op de weg. Af en toe snelheidsduivels met zeer hoge snelheden die mij inhalen. Ik heb nog nooit s-nachts op de Autobahnen met de motor gereden, maar het gaat prima. Lekker koel en bij Prum zelfs een klein buitje! Ik probeer 130/140kmu aan te houden, in zijn 5 draait de motor dan ca 6.000tpm (mis dan de zesde versnelling). Na Euskirchen verandert de weg in een twee/driebaans weg richting Trier, ca 100km lang. Na Euskirchen, aan het einde van de snelweg, tank ik nog een paar liter benzine: 2 jaar geleden bleek Luxemburg net te ver qua actieradius (zonder reserve in te schakelen). Met deze snelheden stijgt het verbruik naar 1:17, normaal 1:20.
Om 8uur ben ik er al, tank vol, neem een bakkie en haal hier pas mijn wintervoering uit de jas.....
Al snel zijn we samen en rijden we door: het begint al warm te worden.......
Sterker nog: het wordt bloedheet.
Route: Metz-Nancy-Toul-peage-Dijon-Dole-Bourg en Bresse-langs vliegveld Lyon-naar Grenoble. Op de peage is er erg weinig verkeer, helemaal top. Het is 40 graden volgens de KTM computer. Om de 1,5u stoppen wij even om een halve liter water te drinken. En dan hup weer door. Mijn t-shirt en mijn helm zijn nat van de transpiratie. Dit is echt afzien!. Mijn motor loopt goed bij 130/140kmu! Het vinden van een schaduw plek bij het stoppen valt niet mee en ook een mondkapje om even wat te scoren in de shop is een warme-zweet-opgave.
Tja, en dan eindigt de peage bij Grenoble en pas hier zijn wegwerkzaamheden (in Duitsland om de 50km, in Frankrijk na 600km...). We staan in de file te bakken, vaak te smal om te passeren. Op de matrixborden staat: "Pollution, pensez train ou bus": ernstige luchtverontreiniging hier, en wij denken na over de trein en de bus (...).
Gelukkig heb ik thuis snel een crit d'air sticker gekocht voor mijn Eurocode 0 motorfiets, ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik zie veel camera's boven de weg. Op de route nationale van Grenoble richting Briancon is het erg druk, ik hoop maar dat er überhaupt plaats is op een camping! Uiteindelijk om 1630u, na voor mij ca 12uur rijden, rijden wij camping La Cascade op in Le Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Er is meer dan plek zat op de campings hier, in tegenstelling tot de drukte op de hoofdweg in het dal. Het is natuurlijk zondag en een hoop Fransen hebben verkoeling gezocht in de bergen, geef ze eens ongelijk.
Pfffff, tent opzetten, douchen en lopend naar een biertap / dorp! Ik wist dat dit een goede etappeplaats is. Vorig jaar ook de laatste dag hier gestaan met de CB500.
Het was zwaar afzien, maar hier wordt je beloond: in de Alpen!!!!
Wordt vervolgd......
Zondag 9 augustus 2020.
Dag 1: Twente - Le Bourg d'Oisans ca 1070km.
Het was de hele week al bloedheet in Nederland en ook deze week zou het weer erg warm worden. De eerste 4-5 dagen rijden wij met zijn tweeën, op motorfietsen die ongeveer 100pk met elkaar verschillen: KTM en mijn Honda XRV 750 Africatwin uit 1996. Het globale plan is om onverharde wegen te rijden zoals de Sommelier, Assietta, Jafferau etc. Die laatst heb ik zelf nog nooit gereden, die andere 2 jaren geleden, evenals de Parpaillon en vorig jaar nog de LGKS met de CB500.
Ik rij nu voor het eerst grote afstanden met een 'donor motorblok', nadat in juni vorig jaar mijn vastgelaste voortandwiel afbrak van de (ronde splines) uitgaande as (bekend euvel bij dit type AT), ik in oktober een donorblok kocht die ik in de kerst eronder gehangen heb. Inderdaad, 'no matching numbers' hahahaha. De gloednieuwe Heidenau Scout K60 banden liggen er al wel op sinds juni vorig jaar. Zou dit blok een slok olie lusten? De eerste trips in Nederland leken prima!.
Omdat wij ver van elkaar wonen is de eerste afspraak s-morgens om 7u in de Achterhoek. Maar we willen gelijk de eerste dag al in de Alpen zitten en het wordt bloedheet, dus ik stuur een app: voorstel om 8:30u grensovergang Duitsland-Luxemburg bij Wasserbillig langs der Autobahn (die stopplaats kennen wij beiden). Dat is de route via Koln-Trier, welke vanaf deze kant van ons land gunstig is. 'Accoord' is het antwoord. S-avonds merk ik nog dat de 'benzinekraan-verlenger' loskomt van de kraan zelf, dat schroefje is weg.... Grrrr, het lukt niet om dat te repareren in het donker dus ik plak eea maar vast met duck-tape. Dit betekent wel dat zomaar ff de reservestand opdraaien tijdens het rijden lastig/niet mogelijk is.
S-avonds de motor alvast bepakken en om 04:15u rij ik weg uit Twente, onze dochter komt net thuis uit de stad van het uitgaan....
Ik rij via Enschede, Gronau en dan de kaarsrechte A31 op richting Oberhausen-Koln. Het is heerlijk koel en geen kip op de weg. Af en toe snelheidsduivels met zeer hoge snelheden die mij inhalen. Ik heb nog nooit s-nachts op de Autobahnen met de motor gereden, maar het gaat prima. Lekker koel en bij Prum zelfs een klein buitje! Ik probeer 130/140kmu aan te houden, in zijn 5 draait de motor dan ca 6.000tpm (mis dan de zesde versnelling). Na Euskirchen verandert de weg in een twee/driebaans weg richting Trier, ca 100km lang. Na Euskirchen, aan het einde van de snelweg, tank ik nog een paar liter benzine: 2 jaar geleden bleek Luxemburg net te ver qua actieradius (zonder reserve in te schakelen). Met deze snelheden stijgt het verbruik naar 1:17, normaal 1:20.
Om 8uur ben ik er al, tank vol, neem een bakkie en haal hier pas mijn wintervoering uit de jas.....
Al snel zijn we samen en rijden we door: het begint al warm te worden.......
Sterker nog: het wordt bloedheet.
Route: Metz-Nancy-Toul-peage-Dijon-Dole-Bourg en Bresse-langs vliegveld Lyon-naar Grenoble. Op de peage is er erg weinig verkeer, helemaal top. Het is 40 graden volgens de KTM computer. Om de 1,5u stoppen wij even om een halve liter water te drinken. En dan hup weer door. Mijn t-shirt en mijn helm zijn nat van de transpiratie. Dit is echt afzien!. Mijn motor loopt goed bij 130/140kmu! Het vinden van een schaduw plek bij het stoppen valt niet mee en ook een mondkapje om even wat te scoren in de shop is een warme-zweet-opgave.
Tja, en dan eindigt de peage bij Grenoble en pas hier zijn wegwerkzaamheden (in Duitsland om de 50km, in Frankrijk na 600km...). We staan in de file te bakken, vaak te smal om te passeren. Op de matrixborden staat: "Pollution, pensez train ou bus": ernstige luchtverontreiniging hier, en wij denken na over de trein en de bus (...).
Gelukkig heb ik thuis snel een crit d'air sticker gekocht voor mijn Eurocode 0 motorfiets, ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik zie veel camera's boven de weg. Op de route nationale van Grenoble richting Briancon is het erg druk, ik hoop maar dat er überhaupt plaats is op een camping! Uiteindelijk om 1630u, na voor mij ca 12uur rijden, rijden wij camping La Cascade op in Le Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Er is meer dan plek zat op de campings hier, in tegenstelling tot de drukte op de hoofdweg in het dal. Het is natuurlijk zondag en een hoop Fransen hebben verkoeling gezocht in de bergen, geef ze eens ongelijk.
Pfffff, tent opzetten, douchen en lopend naar een biertap / dorp! Ik wist dat dit een goede etappeplaats is. Vorig jaar ook de laatste dag hier gestaan met de CB500.
Het was zwaar afzien, maar hier wordt je beloond: in de Alpen!!!!
Wordt vervolgd......
Laatst bewerkt: