Reisverslag 2020: hitte en gravel in de Franse Alpen

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.010
2.340
Overijssel
Hierbij het reisverslag van de 7-daagse kampeertrip naar de Franse Alpen. Hitte en gravel.
Zondag 9 augustus 2020.
Dag 1: Twente - Le Bourg d'Oisans ca 1070km.

Het was de hele week al bloedheet in Nederland en ook deze week zou het weer erg warm worden. De eerste 4-5 dagen rijden wij met zijn tweeën, op motorfietsen die ongeveer 100pk met elkaar verschillen: KTM en mijn Honda XRV 750 Africatwin uit 1996. Het globale plan is om onverharde wegen te rijden zoals de Sommelier, Assietta, Jafferau etc. Die laatst heb ik zelf nog nooit gereden, die andere 2 jaren geleden, evenals de Parpaillon en vorig jaar nog de LGKS met de CB500.

Ik rij nu voor het eerst grote afstanden met een 'donor motorblok', nadat in juni vorig jaar mijn vastgelaste voortandwiel afbrak van de (ronde splines) uitgaande as (bekend euvel bij dit type AT), ik in oktober een donorblok kocht die ik in de kerst eronder gehangen heb. Inderdaad, 'no matching numbers' hahahaha. De gloednieuwe Heidenau Scout K60 banden liggen er al wel op sinds juni vorig jaar. Zou dit blok een slok olie lusten? De eerste trips in Nederland leken prima!.

Omdat wij ver van elkaar wonen is de eerste afspraak s-morgens om 7u in de Achterhoek. Maar we willen gelijk de eerste dag al in de Alpen zitten en het wordt bloedheet, dus ik stuur een app: voorstel om 8:30u grensovergang Duitsland-Luxemburg bij Wasserbillig langs der Autobahn (die stopplaats kennen wij beiden). Dat is de route via Koln-Trier, welke vanaf deze kant van ons land gunstig is. 'Accoord' is het antwoord. S-avonds merk ik nog dat de 'benzinekraan-verlenger' loskomt van de kraan zelf, dat schroefje is weg.... Grrrr, het lukt niet om dat te repareren in het donker dus ik plak eea maar vast met duck-tape. Dit betekent wel dat zomaar ff de reservestand opdraaien tijdens het rijden lastig/niet mogelijk is.

S-avonds de motor alvast bepakken en om 04:15u rij ik weg uit Twente, onze dochter komt net thuis uit de stad van het uitgaan....
Ik rij via Enschede, Gronau en dan de kaarsrechte A31 op richting Oberhausen-Koln. Het is heerlijk koel en geen kip op de weg. Af en toe snelheidsduivels met zeer hoge snelheden die mij inhalen. Ik heb nog nooit s-nachts op de Autobahnen met de motor gereden, maar het gaat prima. Lekker koel en bij Prum zelfs een klein buitje! Ik probeer 130/140kmu aan te houden, in zijn 5 draait de motor dan ca 6.000tpm (mis dan de zesde versnelling). Na Euskirchen verandert de weg in een twee/driebaans weg richting Trier, ca 100km lang. Na Euskirchen, aan het einde van de snelweg, tank ik nog een paar liter benzine: 2 jaar geleden bleek Luxemburg net te ver qua actieradius (zonder reserve in te schakelen). Met deze snelheden stijgt het verbruik naar 1:17, normaal 1:20.
Om 8uur ben ik er al, tank vol, neem een bakkie en haal hier pas mijn wintervoering uit de jas.....
Al snel zijn we samen en rijden we door: het begint al warm te worden.......
Sterker nog: het wordt bloedheet.
Route: Metz-Nancy-Toul-peage-Dijon-Dole-Bourg en Bresse-langs vliegveld Lyon-naar Grenoble. Op de peage is er erg weinig verkeer, helemaal top. Het is 40 graden volgens de KTM computer. Om de 1,5u stoppen wij even om een halve liter water te drinken. En dan hup weer door. Mijn t-shirt en mijn helm zijn nat van de transpiratie. Dit is echt afzien!. Mijn motor loopt goed bij 130/140kmu! Het vinden van een schaduw plek bij het stoppen valt niet mee en ook een mondkapje om even wat te scoren in de shop is een warme-zweet-opgave.
IMG_20200809_113518978.jpg


Tja, en dan eindigt de peage bij Grenoble en pas hier zijn wegwerkzaamheden (in Duitsland om de 50km, in Frankrijk na 600km...). We staan in de file te bakken, vaak te smal om te passeren. Op de matrixborden staat: "Pollution, pensez train ou bus": ernstige luchtverontreiniging hier, en wij denken na over de trein en de bus (...).
Gelukkig heb ik thuis snel een crit d'air sticker gekocht voor mijn Eurocode 0 motorfiets, ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik zie veel camera's boven de weg. Op de route nationale van Grenoble richting Briancon is het erg druk, ik hoop maar dat er überhaupt plaats is op een camping! Uiteindelijk om 1630u, na voor mij ca 12uur rijden, rijden wij camping La Cascade op in Le Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Er is meer dan plek zat op de campings hier, in tegenstelling tot de drukte op de hoofdweg in het dal. Het is natuurlijk zondag en een hoop Fransen hebben verkoeling gezocht in de bergen, geef ze eens ongelijk.
Pfffff, tent opzetten, douchen en lopend naar een biertap / dorp! Ik wist dat dit een goede etappeplaats is. Vorig jaar ook de laatste dag hier gestaan met de CB500.

IMG_20200810_081221340.jpg

Het was zwaar afzien, maar hier wordt je beloond: in de Alpen!!!!

IMG_20200810_081445311.jpg



Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Yeah ... :+
Ik rijd ook mee achter op..
Kom op vertel vertel..*O*
 
Maandag 10 augustus 2020.
Dag 2: Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade) - Salbertrand ca 110km, of........


Op dag 2 staan wij op om 9u, pakken alle zooi in om te vertrekken naar Italie: Salbertrand. Afgezien dat deze camping goede koffie, bier en pizza heeft, ligt deze camping behoorlijk centraal voor de onverharde Sommelier, Jafferau en Assietta. Mijn reisgenoot had immers gezegd: als ik toch dat eind moet rijden, monteer ik ook wel Heidenau op mijn KTM! (hij heeft eigen bandenmontage spul).

Route: op de Michelin-kaart had ik achter Col de Sarennes ook wat kleine wegen gezien...Op de TT550 laat eea zich makkelijk intikken: finish bij Briancon en dan tussenpunten toevoegen. Na deze witte wegen via La Grave, Col du Lautaret richting Briancon/Salbertrand.

Wij rijden de Alpe-d'Huez op en in dat dorp (nou ja, semi kermisdorp) kopen wij een espresso en een croissant op een terras. Het wordt wederom een bloedhete dag, maar op deze hoogte best goed te doen.
Omdat iedereen gek is van kaarten, hieronder het plan voor vandaag. De zwarte lijn is de geplande route:
kaart bourg salbertrand met routeplan.jpg


En geflitst onderweg.....
IMG_20200817_092107249.jpg



Na Alpe-d'Huez rijden wij Col de Sarennes (1999m) en laten gelijk de drukte en bebouwing achter ons. Het wordt direct erg fraai en verlaten. We slaan af naar Besse-en-Oisans en nadat wij door dit minidorp zijn gereden, rijden wij het Plateau d'Emparis (zie kaart). Blijkt dat dit onverhard is. Er is zeer veel stof, dus wij rijden honderden meters van elkaar af. De eerste hairpins met diepe (afwaterings-) sleuven erin, zijn wel wennen met alle bagage achterop. Pfff, best pittige bochten. Maar werkelijk een aanrader deze route!! Het roze/oranje lijntje op de kaart hieronder is onverhard. Makkelijker dan Parpaillon voor de kenners, beetje zoals Col Valbelle bij Risoul (vorig jaar verboden in te rijden vanaf het zuiden).
kaart bourg lauterat met route.jpg


Col de Sarennes.......
IMG_20200810_100120885.jpg



Vanaf Plateau de Emparis hebben wij een f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h uitzicht op de gletchers van La Grave / Les Deux Alpes......
IMG_20200810_105553548_HDR.jpg



En eenmaal de hoek om, Barrage de Chambon in het dal.....
IMG_20200810_111046773.jpg

Zie ook het wegdek: zeer fijn stof.

Pas op: bermen niet afgewerkt! Hier gaat het naar beneden.
IMG_20200810_112240989_HDR.jpg


Na de afdaling verder naar Briancon, in La Grave stoppen wij bij een café/hotel om een bakkie te doen. Van het uitzicht valt je mond open van verbazing.....en...mondkapje op als je naar de tafel loopt. Daarna weer af. Wil ik betalen, 6 euro of zoiets, pinnen liever niet...hier een briefje van 50euro: pas-de-problem. Op meerdere horeca plaatsen viel ons dat op: liever geen kleine bedragen pinnen. Maakt ons niet uit, horeca heeft het toch al lastig.
IMG_20200810_122749619_HDR.jpg


Daarna doorgereden naar Col du Lautaret, een heerlijke stuurweg. Op de col drinken wij een frisdrank.....
IMG_20200810_133833342_HDR.jpg


Wanneer wij daar vertrekken, spreken wij enkele Duitsers, die het hebben over hevige regen... Regen? Vervolgens kijken wij op de col richting Briancon en op de meteo weersverwachting voor de komende dagen...........
IMG_20200810_134033830_HDR.jpg


Dat belooft niet veel goeds. Het bewijst maar weer eens: niet teveel plannen, alles kan zomaar anders worden dan je had gedacht. Wij besluiten dat wij geen trek hebben in pittige buien die mogelijk lang duren, ook wil mijn reisgenoot donderdagmorgen weer naar Nederland terugrijden. Besluit genomen: retour naar Le Bourg-d'Oisans. La Grave is ook supermooi, maar daar heb je niet 4 richtingen van waaruit je dagtochten kan maken. Op dezelfde camping als vanmorgen zoeken wij een plek iets verder van de waterval af (lawaai) en vlakbij een openstaande stroomkast. Handig voor het opladen van de gsm. Na een uur wat geslapen te hebben (nog wat brak van de mega-tocht gisteren....), pakken wij de motor weer voor een avondtoer. Eerst even oliepeilen bij mijn motor....nagenoeg niets verbruikt! Bij het vorige motorblok zakte het oliepeil na ca 1000km snelweg van maximaal naar minimaal en dus bijvullen de tweede dag.
Wij rijden een voor mij bekende weg van vorig jaar: Col de Solude. (Mijn reisgenoot is nog nooit in de Franse Alpen geweest en vindt alles prima. Samen zijn wij ca 10 jaar geleden een paar keer naar Andermatt met bijbehorende passen geweest in Swiss, iig minder ver van huis)

De avondroute is de blauwe lijn...
kaart bourg lauterat solude.jpg

Wat een fantastische weg is dit toch. Tegen de klok in is het rood-wit gestippelde deel echt een scheurweg, zeker om 18uur, er is niemand. Lijkt een beetje op Wiltz-Kautenbach maar dan met een fantastische scenery. Een traject waarbij de motor vrijwel niet verticaal staat. Het onverharde deel (zwarte-strepen) is echt makkelijk en stelt niet veel voor. Daarna een fantastisch uitzicht tijdens de afdaling naar het dorp met bijbehorende onverlichte krappe tunnels met bochten.
De opgang naar Alpe-d'Huez zie je rechts in de foto.
IMG_20200810_171952131_HDR.jpg


We besluiten om voortaan vaker s-avonds een toer te maken, er is niemand op de weg en het is lekker KOEL. Op de camping laten wij de motoren staan, lopen in 10 minuten naar het stadje, drinken bier bij Café de Paris en eten bij La Romanche. Het was een mooie dag.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Ach, wij zijn beiden niet zo van de "digitale openbaarheid" zeg maar... 😎🤣 Enne, zijn KTM heeft heel veeeel pk-s !
 
Mooie foto’s en herkenbaar. Wij hebben in de ‘70tiger jaren ook daar veel gereden en gewandeld...zwarte en witte gletsjer, aan de andere kant vd massief des Ecrin.... :]
 
Dinsdag 11 augustus 2020.
Dag 3: Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade)
- Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade)
Ca 300km.

Ook wel super relaxt om de tentspullen te kunnen laten staan en verder te rijden zonder bagage!. Vandaag een toer langs diverse bergpassen. Dat is een voordeel van Le Bourg d'Oisans als etappeplaats: je kan alle kanten op.
Hieronder in het blauw de toer van vandaag:
kaart tour Croix en Galibier.jpg


We rijden via de N-weg richting Allemont, waar een aarden stuwdam ligt waarop de weg omhoog slingert met direct onder de dam een camping. Ik weet niet of ik daar rustig zal slapen... Dit heb je natuurlijk in meer plaatsen. Ook in Kruth in de Vogezen volgens mij. Check maar eens op internet: Ancien barrage de Malpasset, bij Frejus en vooral, ga daar kijken, indrukwekkend wat daar nu nog ligt en wat daar gebeurd is......

De route is erg fraai en met de D526 langs Combe d'Olle rijden we eerst de Col du Glandon op. Boven staan weer veel auto's en campers geparkeerd, kennelijk wandelaars.
IMG_20200811_110247178_HDR.jpg


Daarna volgt Col de la Croix de Fer. We dalen af en drinken halverwege koffie met taart. Daar knap je van op. Vervolgens rijden wij de D80 naar Col du Mollard, ook weer een kleine parel in de Alpen. Hier is bijna niemand. Daarna volgt het dal van St Jean de Maurienne. Ik herinner me eind jaren 80 dit dal als een industriedal, toen ik hier met de ss50 reed op weg naar de Middellandse Zee en er ook nog geen snelweg lag....
Wij zien een wit weggetje met een stippellijn die aan KAN sluiten in Valloire waardoor wij Col du Telegraphe kunnen omzeilen..... De vraag is "kunnen wij daar rijden?" nee, "mogen wij daar rijden?".
kaart Valloire opgang goed.JPG


Na het klimmen vanaf het dal zien we echter dit.....
IMG_20200811_132914673.jpg

In de recente opschriften (rechts op het hek) staan verboden en boetes genoemd. Nergens verse bandensporen behalve van MTB-s. Ik loop ongeveer 100m dit pad in en zie een lawine bergafschuiving, er is ongeveer 1 spoor open met grote stenen en er staat een graafmachine. Niet te zien is hoe lang dit stuk is.... Grrrr, toch maar omdraaien retour richting het dal.

Daar staat een ferro-fabriek te dampen....vandaar industriedal!. Ik heb de onderstaande foto van streetview geplukt. De stank roken wij 10km verder nog. Samen met de herrie van de tolweg is dit dal toch vooral een dal om snel doorheen te rijden en zsm te verlaten! In St Michel de Maurienne tanken wij in de bloedhitte weer vol en weer op pad, de hoogte in waar het koeler is.
Stinkfabriek.JPG


In Valloire is het druk en drinken wij wat. Direct na dit dorp wordt het gelukkig erg rustig, dat komt misschien omdat je niet een 'klein rondje' Galibier kan doen, dwz je moet echt enorm om- en doorrijden als je via een andere Col weer terug wil rijden. Op de Galibier zien wij nog steeds donkere wolken (niet op de foto) boven Briancon en verder, dus voorlopig hebben wij de juiste beslissing genomen.
IMG_20200811_152738425_HDR.jpg


En weer Col du Lautaret nu vanaf de Galibier....
IMG_20200811_154645610.jpg


Daarna retour camping, het rondje lijkt vrij klein maar uiteindelijk ben je toch van 9u tot 16u bezig!.
FF pitten, Café de Paris, La Romanche weer Café de Paris en pitten.
wordt vervolgd....
 
Woensdag 12 augustus 2020.
Dag 4: Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade)
- Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade)
Ca 250km.


Vandaag rijden wij weer het rondje van de tweede dag maar dit keer zonder bagage. Dus het plateau op en de onverharde wegen. Zonder bagage kan je dit soort wegen veel beter rijden en kan je in de bochten af en toe het achterwiel laten spinnen om snel te draaien of gewoon uit balorigheid...... Klein beetje dan he, niet de zaak laten vallen......
Ook rijden wij legaal een tussendoor pad, wat feitelijk een blauwe skipiste is volgens mij omdat er sneeuwkanonnen staan: vanaf Col de Sarennes naar Les Chatains. Ik heb alle legale onverhard gereden paden hieronder aangegeven in het blauw. Wandelaars kijken soms boos op die paden, maar als je dan in de verte weer een Landrover of zoiets ziet staan denk je.... het kan en mag dus.
kaart Alpe huez onverhard route.jpg


IMG_20200812_112020148.jpg


En terug naar Le Bourg via de rood-wit gestippelde weg vanaf Auris.... Zo'n muurtje langs de weg is wel ideaal, bij een grove fout blijft jouw motor tenminste op de weg liggen, handig voor onderdelen. De berijder verdwijnt dan in de diepte en daar hoor je nooit meer wat van.....
IMG_20200812_124323068_HDR.jpg


Na de lunch in het bloedhete Allmont vertrekt mijn reisgenoot nog even naar de Galibier voor een beetje knallen. Hij vertrekt morgen weer naar Nederland en wil nog even afkikken. Ik wil een andere weg inrijden, de D530 achterlangs Les Deux Alpes.
kaart achter les deux alpes route.jpg


Echt schitterend en totaal geen drukte. Ik rij door tot het einde van het dal en neem foto's van een bord van de hutten met telefoonnummers. Hier wil ik nog een keer bergwandelen en overnachten in zo'n hut en ja dan moet je reserveren. Je zit hier aan de westkant van Glacier Blanc, die beter via Briancon/Vallouise/Ailefroide te bereiken is, maar dat is wel 120km om zeg maar (rechtsboven in de foto....).
IMG_20200812_144821570_HDR.jpg


Op de terugweg stop ik langs de rivier Veneon die direct naast de weg stroomt. Met motorbroek en al zoek ik verkoeling ! Heerlijk. Daarna met blote voeten de motorlaarzen (legerkisten 1991..... zool is al te glad geworden) in.
IMG_20200812_151620213.jpg


Terug op de camping besluiten wij de dag door nog een ronde Col de Saulude te doen. Niet nadat wij eerst nog even de skipiste gereden te hebben van Col d'Ornon. Op de Col de Saulude rijdt niemand. Maar, ik ben moe en snij de bochten niet meer zo scherp aan, langzaam aan voor mij deze keer en ik geniet van de omgeving.... In de foto hieronder zie je rechts aan de overkant de weg liggen van de 4e foto hierboven. Ik zie dat mij Africatwin de juiste camouflagekleuren hier heeft, kennelijk zijn ontwerp-leefgebied!
IMG_20200812_190652707_HDR.jpg

Ik rij morgen niet mee naar Nederland want ik heb nog tot en met zondag. Morgen is het donderdag en ik heb 2 wensen: Col de Bayasse en of de LGKS (Ligurische GrenzKammStrasse of ook wel Via Sale (weg van het zout) genoemd), die laatste heb ik vorig jaar met de CB500 gereden. De LGKS is vrijdags open maar ligt ver weg in het zuiden en de hitte......
In ieder geval staan wij morgen gelijk op (vroeg dus) en ga ik richting Briancon. Daar eerst even kijken of de zwarte regenwolken vertrokken zijn...

S-avonds hetzelfde als gister, maar het is minder laat geworden: Café de Paris, eten en Café de Paris....

Wordt vervolgd....
 
Verder rijden gaat niet, parkeren en aan de klim beginnen naar de witte gletsjer en refuge...geen idee hoe het ijs er nu bij staat maar we moesten in ‘70 een behoorlijk aantal trappen gebruiken om langs de gletsjer en daar boven in de verte de refuge te komen voor een hapje...verder heb je nog een refuge maar dat duurde ons te lang.

Succes, en ik lees mee.
 
Ik lees hitte en Franse Alpen.
Ik was in zelfde periode in Frankrijk, maar dan ca 100km westelijker. (ik wilde dit jaar eens een keer GEEN cols gaan rijden)
Dat is minder hoogte, en daarmee nog eens extra warm. Iedere 100m hoogte scheelt 1 graad in temp...............??

Ja, hitte in die tijd daar weet ik alles van.....................🥵
 
Yes!
Paar jaar terug heb ik RDGA gedaan. Deze keer maar eens GEEN cols gereden.
Verder met (mogelijke?) corona-uitbraak zou ik heel snel weer thuis kunnen zijn. Gelukkig geen uitbraak geweest.

Gereden...........................
Ardennen(1)-Luxemburg(2)-Vogezen(3)-Jura-Chartreuse(4)-Vercors-Drome(5)-Vaucluse(6)-Ardeche(7)--Cévennes-Grands Causses(8)

Bij de Tarn ineens een dikke schroef in mijn achterband.
Wel gerepareerd met een veter. Noodreparatie! Besluit om weer richting NL te sturen.
Onderweg nog door Centraal Massief en de Morvan gereden richting Sedan.
Het was meer dan ongewoon heet in die dagen. Eind van de dag meestal eindigend met een onweersbui!
Nog 1 nacht gestaan op camping in Bouillon(B) waar ik graag kom. Helaas in de avond ook weer fiks onweer. Niet naar het stadje gegaan. :X
Laatste etappe geheel binnendoor tot Eindhoven. Hierna verder op A50.

(1) Een stuk tegengesteld gereden van finale Luik-Bastenaken-Luik.(mooie route!)
(2) Natuurlijk Kautenbach en Esch-sur-Sûre.
(3) Grand-Ballon/ Route des Crêtes
(4) Verschillende mooie cols tot ca 1300m. Onbekend gebied, maar pachtig en heel stil.
(5) oa Mont Ventoux
(6) Balcon-wegen bijv Gorge de la Nesque.
(7) Natuurlijk de Gorge en de Pont d'Arc. Wel heel toeristisch en druk!
(8) Kale hoogvlaktes met mooie gorges. Bijv Gorge du Tarn.
 
Heerlijk om dit verslag te lezen. Ik was daar met vakantie in de buurt met mijn gezin met de auto maar krijg spontaan zin om daar naartoe te rijden.
Mooi verhaal. Groeten, Marcel
 
Donderdag 13 augustus 2020.
Dag 4: Le Bourg d'Oisans (camping La Cascade) - Jausiers (camping Le Planet).
Totaal inclusief onverhard ca 250km.


Vandaag vroeg opgestaan en mijn reisgenoot uitgezwaaid. Hij is vanavond weer in Nederland. Ik heb mijn spul dus ook vroeg opgepakt, de tent is nog nat, maakt mij niets uit: die heb altijd in een apart bagagerol zitten, niet bij de kleding en slaapspullen.
Als eerste rijd ik naar Col du Lautaret (voor de x-keer deze week) op weg naar Briancon. Koffie en croissant als ontbijt in La Grave, zie foto. Het is nog vroeg, lekker rustig en koel. Dit is genieten.
IMG_20200813_084635456_HDR.jpg

Na de Col begint de fraaie afdaling naar Briancon, maaaaar, en daar was ik op voorbereid, de eindeloze bebouwing van Serre Chevalier moet je door met tig rotondes en stoplichten. Ik denk wel zeker 15km. Daarna Briancon waar het om 10u al erg druk en warm is. Pfffff, gewoon doorkachelen. Ik rij niet via Col d'Izoard, die heb ik al tig keer gereden en ik verwacht daar vele campers. Ik rijd de N-weg af richting Embrun en sla af bij Guillestre en tank daar bij de Intermarche. Direction Col de Vars. Wat een heerlijke scheurcol is dit toch, erg weinig verkeer vanwege de uithoek waar die op uitkomt. Bovenop de col even een foto en een espresso.
IMG_20200813_104803840_HDR.jpg


Daarna daal ik af en rij naar Jausiers. Vandaag kan ik de LGKS toch niet op, die is pas weer vrijdag open. Ik kampeer liever in Frankrijk op dit moment. Ik heb een idee in mijn hoofd: "kan ik morgen niet vroeg op, tent laten staan, 2u naar Tende, de LGKS rijden in zeg 4u tijd en weer 2u terugrijden naar Jausiers?" Immers, Jausiers is een goede plek om zaterdag weer noordwaarts te gaan..... Mmmmm.
kaartr bourg jausiers.JPG


Eerst tent opzetten, het is 12u. De camping is dor en vrij leeg, maar ik weet van vorige jaren dat als je hier om 17u aankomt het plots vrij vol kan staan. Ik betaal cash zonder bon iig voor 2 nachten, 20 piek. Let op de kerkklok, die slaat om het half uur, ook s-nachts!.
IMG_20200813_120821030_HDR.jpg


En dan, tijd voor actie, immers de bagage is van de motor, ik sta aan de voet van de Bonette en wil nog iets doen....
Vorig jaar stond ik op Col de la Moutiere en heb ik een paar honderd meter richting Col Cayolle gereden, verder ging bijna niet met de CB500 en, ik moest die kant niet op. Dus ik rij nu de Col de la Bonette op en na 5km begint het opeens te stortregenen. Ik zie motorrijders stoppen en schuilen of andere kleding aandoen. Mooi dat ik altijd goed spul aan heb. Dikke druppels en de weg dampt na alle hitte. Prima. Ik sla voor de top de afslag naar rechts naar Col de la Moutiere. Wat een fraaie col is dit toch. Gelukkig stopt het met regenen, maar goed ook want om alleen onverharde bergpassen rijden in de bergen in de regen ...... Het stof is nu gelukkig weg en plassen staan in de verharding. Voor mij een Landcruiser en daarvoor 219 schapen die oversteken. Ik haal de Toyota in en rij kalm langs en door de schaapskudde...... Op de col staat een auto van het Parc National du Mercantour, zeg maar de lokale Staatsbosbeheer. Ze zwaaien vriendelijke als ik de Col Bayasse oprij. Er staat een verbodsbord voor Carrossable of zoiets, kortom iets met een carrosserie. Top. Eerst even een kaart waar we zijn en waar deze col nu precies ligt.

Kaart Bayasse.JPG



Ik rij de Bayasse op en na een paar bochten (met erg grote stenen, duidelijk moeilijker dan Moutiere) rij ik een groep Franse Yamaha TT700 rijders tegemoet. Ik stop en stap af voor een praatje. Ik vraag hoe de weg erbij ligt, wordt het zwaarder etc etc. Zij staan mij vriendelijk te woord en zijn enthousiast over de staat van mijn Africatwin. Zij hebben er ook allemaal 1 gehad. 1 van hen werkt bij Yamaha France en zij zijn per vrachtwagen vanuit Parijs in de Alpen beland. Zoals je de grote stenen in de foto ziet, heeft de hele col ongeveer deze stenen liggen. De weg die je in de verte ziet is de Moutiere richting het zuiden.

IMG_20200813_132138250.jpg

Er zijn haarspeldbochten (geen foto genomen want gas erop...en bijna tegen de vlakte) waarin het gewoon ver vooruit kijken is, gas erop en gaaaaan met die banaan. Gas is soms / vaak alles. De motor kan het, de rest zit vaak tussen de oren. Ik moet ineens denken aan een zin die ik een keer las in een motorblad "......En dan is het tijd om mijn schadeformulier te pakken, voor de situatieschets hoef ik alleen nog maar even naar de plek te rijden waar ik onderuit ga...". Hahaha.
Mijn T-shirt is nat van de inspanning om de zaak overeind te houden. Motor maakt grote klappen. Is-ie voor gemaakt volgens de folder, ooit.
Hier daal je af naar het westen: Bayasse, oftewel Cayolle.
IMG_20200813_133559184.jpg

Kaart Bayasse detail.JPG

IMG_20200813_134121281_HDR.jpg

Volgens mij de de berg linksboven in de foto het uitzichtpunt van Bonette.
Heel erg fraai en er is niemand. Het pad eindigt een beetje als een bospad.

Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Hier zie je de aansluiting bij de opgang naar Cayolle....
IMG_20200813_141158915_HDR.jpg


IMG_20200813_141043736_HDR.jpg


Terug op de camping loop ik het dorpje in: bier en pizza maken de avond compleet. Wat een fantastische middag en een supermooie col.
Zou de lgks, die ik vorig jaar nog gereden heb met de cb500, daaraan kunnen tippen inclusief ruim 250km aan (hitte of regen en drukte) verbindingsroutes?. En dan zaterdag ruim 600km naar Epinal noordwaarts.......


Tot slot loop ik nog even 50m verder naar een kruispunt met fraaie bewegwijzering.
Ik zie donkere wolken. Tijd om te pitten. Even later barst het onweer los met van die harde klappen tussen de bergen...

IMG_20200813_204753276.jpg


Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk om de weg naar Bayasse gezien te hebben! Heb zelf pas het pad naar St Dalmas genomen wat ook erg aan te raden is. Wel verhard vanaf de T splitsing maar supermooi.
 
Fraai, en af en toe herkenning....maar sinds eind ‘70 zal genoeg veranderd zijn want wij zijn daarna nooit meer terug geweest. Vanaf de lautaret konden we dacht ik zo doorrijden naar een camping in Saint Crepin naast het vliegveld.

Helaas heb ik geen foto’s uit die tijd behalve een paar foto’s vd parpaillion....
 
Aha, in Saint Crepin in juli nog gewandeld met mijn vrouw. Wij stonden op camping a h water nabij Embrun. Vliegveld en jouw camping gezien! De n-weg gaat nu om het dorp St Crepin heen. (Ik weetnie hoe dat in de jaren 70 was..)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan