Reisverslag 2020: hitte en gravel in de Franse Alpen

Hier zie je de aansluiting bij de opgang naar Cayolle....
Bekijk bijlage 1537335

Bekijk bijlage 1537336

Terug op de camping loop ik het dorpje in: bier en pizza maken de avond compleet. Wat een fantastische middag en een supermooie col.
Zou de lgks, die ik vorig jaar nog gereden heb met de cb500, daaraan kunnen tippen inclusief ruim 250km aan (hitte of regen en drukte) verbindingsroutes?. En dan zaterdag ruim 600km naar Epinal noordwaarts.......


Tot slot loop ik nog even 50m verder naar een kruispunt met fraaie bewegwijzering.
Ik zie donkere wolken. Tijd om te pitten. Even later barst het onweer los met van die harde klappen tussen de bergen...

Bekijk bijlage 1537337

Wordt vervolgd....
Hier was ik dus met mijn gezin op 24 juli! Leuk en mooi wandelen daar.
 
Aha, in Saint Crepin in juli nog gewandeld met mijn vrouw. Wij stonden op camping a h water nabij Embrun. Vliegveld en jouw camping gezien! De n-weg gaat nu om het dorp St Crepin heen. (Ik weetnie hoe dat in de jaren 70 was..)
Die lag er toen ook al. wij zaten daar een tijdje vast omdat mijn motormaat zijn koppeling van zijn GS750 had opgeblazen, ff voor de boodschappen het dorpje in en een maaltijd pakken. Dan maar verder de tijd doden met wandelingen naar glacier du blanc en een rondvlucht met een vliegtuigje over Massief de Ecrin...en dan zie ook al die cols van boven die je gereden hebt....:} rondvluchten waren toen spotgoedkoop omdat er geen thermiek was voor de zwevers.

Eerste stuk van col du vars was toentertijd ook erg vlot te doen, daar is kennelijk niks aan verandert...;)

Reparatie is goedgekomen, .. suzuki dealer in Grenoble had wat platen liggen, dus ff naar toe gereden...en terug... 8-)
 
Laatst bewerkt:
In 2018 heb de RDGA gereden als je ineens een keus moet gaan maken.
Ik heb gekozen voor col de la Bonnette en col de Vars.
Toen getwijfeld of ik mss de Cayolle zou gaan doen. In mijn herinnering van ooit was dat een heel mooie col!
 
Vrijdag 14 augustus.
Camping Le Planet in Jausiers.


Waar was ik ook alweer gebleven? ....tot slot loop ik nog even 50m verder naar een kruispunt met fraaie bewegwijzering.
Ik zie donkere wolken. Tijd om te pitten. Even later barst het onweer los met van die harde klappen tussen de bergen...


O ja, ik ging vroeg pitten vanwege het noodweer, nog niet wetend of ik morgen naar de LGKS rij ja of nee.

Ik sta vroeg op, hoor geen regen en het belooft een prachtige dag te worden.
IMG_20200814_095847154_HDR.jpg



Goed nieuws dus. Ik kijk in mijn navigatie en zie dat het 1234km is naar huis. Ik zal morgen aan de terugreis moeten beginnen, en laat nou Motorcamping La Mouche (in Les Clerjus, ten zuiden van Epinal) precies 617km zijn, dus op de helft liggen. Pfff, wat een afstanden. Dat gegeven en het feit dat ik vorig jaar al de LGKS heb gereden, doen mij besluiten om er een easy dag van te maken. Ik ga niet vanaf hier eerst 2,5uur rijden om dan de LGKS te rijden en dan weer 2,5uur terug. En, dan kom ik ook laat op de LGKS aan en verwacht ik drukte waar ik geen zin in heb. Immers, vorig jaar begon ik om 8u al aan de LGKS zuidzijde. Om 1130u was ik toen op de Col de Tende: daar was het gewoon druk!. Iedereen zoekt verkoeling.

Ik start de motor en wil een croissant halen bij de bakker in het dorp. Oeps, wat een lange rij mensen met mondkapjes voor de winkel... Laat maar, nu geen zin in en eet een muesli reep. Ik rij naar een oude bekende met een fantastisch landschap, zeker om 8u s-morgens!!!.
Ik rij naar La Condamine en rij de Col de Parpaillon op. Het is 8:30u, er is niemand..... Of ja toch, na de ingestorte brug ( je moet iets verder door de rivierbedding) loopt een dame in motorkleding en 50m voor haar rijdt haar partner op een BMW GS (full options) die grote moeite heeft om de zaak overeind te houden. Ben wel benieuwd of die nog helemaal boven gekomen zijn.... Het pad na de rivier is vrij slecht maar wordt verderop beter. In ieder geval kan ik veel harder rijden dan vorig jaar met mijn Honda CB500 (2002). Maar, het gaat hier uiteraard helemaal niet om snelheid.......kijk nou zelf!

IMG_20200814_104536885.jpg


Het is wederom prachtig hier. Ik zie murmeltiere op de weg zitten en die schieten weg zodra ze mij zien....
Ik denk telkens: goed onthouden wat ik nu zie....echt heel fraai.

IMG_20200814_110108620.jpg


Hier een blik op de weg...... Rechts in de foto zie je dat weg een keer afgeschoven is en en recent opgeknapt.
IMG_20200814_110139196.jpg


De ventilator draait hier volop!. Wat een leuke dag, nul spijt dat ik dit jaar de LGKS niet rij. Relax genietend van de omgeving!
IMG_20200814_110226883_HDR.jpg



Opeens sta je voor de tunnelingang aan de zuidzijde.....
IMG_20200814_111142567.jpg


Als je de tunnel inloopt zie je in de verte de andere kant, een heel klein beetje licht. Hoe is de conditie van de weg in de tunnel? Wat ik mij herinner van de vorige 2 keren: glibberig!.

IMG_20200814_111350723_HDR.jpg


Ben ook blij dat de tunnel de vluchtroutes aangeeft.... Ik denk dat de tunnel 500m lang is.
IMG_20200814_111422725.jpg



In de tunnel is het gas erop, niet in het midden van de weg blijven (je glibbert namelijk vanzelf weer terug het bandenspoor in, ik iig wel).
Aan de noordzijde staat 1 andere motorrijder. Op een hele gave machine....

IMG_20200814_112513473_HDR.jpg


De noordelijke afdaling is leuk maar veel minder spectaculair. Ik daal af naar La Chalp. Ik weet toevallig dat daar een leuke horeca tent zit, en ik moet nog ontbijten...

IMG_20200814_123752281_HDR.jpg


Ik zoek een plek uit de zon. Gelijk kijk ik of ik ergens een stopcontact zie om de telefoon op te laden. Wel gevonden, maar geen spanning erop....
IMG_20200814_122539759_HDR.jpg


Uiteindelijk sluit ik de telefoon aan op de USB-aansluiting op de motor en dat blijkt prima te gaan!.
Hierna rij ik weer een klein stukje terug omhoog en na 1km sla ik een onverhard pad rechtsaf in. De onverharde weg van La Chalp naar Crevoux.
kaart Parpaillon.jpg


Op de kaart is de route zichtbaar: vanaf St Anne is de weg onverhard, dat heb ik met rode pen aangegeven. Na Crevoux volg ik de "Balcons de Durance" weg, heel fraai. Ik sla niet af naar de onverharde Col de Valbelle, die was vorig jaar halverwege verboden voor alle gemotoriseerd verkeer en dus (toen i.i.g.) niet meer legaal te rijden naar Risoul toe. Na Guillestre rij ik de Col de Vars op en in St Paul sur Ubaye sla ik af richting Pont du Chatelet, deze weg loopt dood na ca 15km. In dit (wandel)dal ben ik nog nooit geweest. Erg fraai maar ik heb er vreemd genoeg geen foto van gemaakt. Het was alweer erg warm. Onderaan bij de splitsing met de D900 stop ik bij een terras voor een cola, de vrachtwagens rijden hier erg hard voorbij om kennelijk een soort van aanloop te nemen de Col de Larche op. S-nachts is vrachtverkeer hier verboden zie ik. Daarna rij ik de Col de Larche op met zijn fraaie bochten en ik rij een stukje Italië in, gewoon om er even geweest te zijn..... en keer dan weer om. Ben moe en keer terug naar Jausiers. Morgen een lange dag richting het noorden met zeker 4 uur tolweg.
Ik ga alvast bedenken hoe ik daar toch een mooie dag van kan maken........

Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag 15 augustus.
Van camping Le Planet in Jausiers naar Camping La Mouche in Les Clerjus (ca 30km ten zuiden van Epinal). Totaal 617km (exact op de helft naar huis toe)

Haha, ik ben allang thuis hoor!.

Ik pak alles vroeg in en rij op tijd weg. Het streven is om om ca 12/13uur de peage te pakken in Grenoble richting het noorden, dus alles wat leuk rijden is, van 8 tot 12uur. Ik rij met bagage weer langs de bakker in het dorp, en wederom een lange rij mondkapjes buiten de bakker, dus doorrijden. Ik rij naar een favo horeca tent in Lauzet-Ubaye. Van binnen een hoog allo-allo gehalte, dus helemaal goed. Ik neem hier een espresso en een croissant: ontbijt!. Ik neem mij voor om in deze tent een keer een hotelkamer te boeken. Tegelijk is dit een punt waar je de hoog-Alpen verlaat en richting Gap in de wat lagere, maar niet minder mooie, Alpen komt.

IMG_20200815_074557367.jpg


Ik zag gistermiddag in de kaart deze route, en die ga ik rijden:
kaart Col Noyer.jpg


Het is 9uur als ik door Gap rij, lekker fris en vroeg nog. Weinig verkeer. De opgang naar Col du Noyer is erg fraai, hieronder wat foto's. <hallo, is er nog iemand onderweg of ben ik de enige?> : dikke prima!

IMG_20200815_090246848.jpg


En de lokale economie moet je steunen: bovenop de col een bakkie. Ik ben erg blij dat ik gister niet naar de LGKS ben gereden: gisteren was het super en vandaag voel ik me fit en heb er zin in!. Kijk toch eens naar dit landschap: schitterend.
IMG_20200815_090610602_HDR.jpg

Ik rij nu het gebied in tussen de D1075 (vml N75) en de N85: niet bepaald klein en weinig stadjes. Dit is de route.......
kaart Grenoble zuid.jpg

Er is bijzonder weinig verkeer, helemaal top. Ik rij over de fraaie Pont de Brion (foto van maps by the way):
IMG_20200815_Pont de Brion.JPG


Verderop zie je de D1075 (vml N75) al liggen, maar vooral de bijzondere rotspunt (in de wolk in het midden van de foto). Toch eens zoeken hoe die heet..,.,..
IMG_20200815_102400313.jpg


Ik stop nog een keer bij de barrage Avignonet. Peilloze diepte...... Wat een fraai stukje engineering! En wat een fantastisch einde van de Alpentocht voor mij. Wow. Het is goed zo, het is 1230u en ik moet vandaag nog ca 300-400km. De peage wacht.
IMG_20200815_105241426_HDR.jpg


Hier nog een uitzichtpunt ergens ten noorden van Vesoul, waar ik via kronkelweg de laatste 40km naar de motorcamping La Mouche rij. Uiterst rechts liggen de Balcons van de Vogezen in de verte.
IMG_20200815_171542048.jpg


Het was een superdag. Niet te vroeg op de peage en een erg mooie route gereden. Totaal 617km. Morgen nog de laatste 617km naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Zondag 16 augustus.
Van Camping La Mouche in Les Clerjus (ca 30km ten zuiden van Epinal) naar huis. 617km.

Gisteravond meegedaan met een prima bbq. Leuk gesproken met een groep motorrijders uit Limburg. Na 5 bier gestopt en bijtijds gaan pitten. (les van vorig jaar: doorzakken is leuk maar merk je de volgende dag op de saaaaaie Autobahnen maar al te goed..)

Ik sta vroeg op, ontbijt niet en rij om 8uur weg. Bij Epinal rij ik de grote N weg op richting Nancy. Na ca 20km langs deze N-weg neem ik een ontbijt bij een aire. (al vaker geweest, gek is dat, je weet een slim adresje en daar maak je weer dankbaar gebruik van. Iets van gewoonte of zo. Hahaha ). En daar zitten ook de Limburgers!. Ik tuf door Nancy-Metz en tank in Luxemburg vol. In Luxemburg sla ik rechtsaf richting Trier. Bij Trier verlaat ik de Autobahn en rij naar Bitburg-Keulen. Dat is een stuk van ca 100km binnendoor maar voor Oost-Nederland is dit een slimme route. En tjongejonge,....... Duitsers remmen echt voor ieder snelheidsbord af, echt ongelooflijk. Zondagsrijders ? Goed voor fabrikant brembo denk ik maar.
Vlak voor ik Autobahn 1 op rij naar Keulen tank ik nog wat benzine erbijbij een Autohof, zie de foto. Ik haal nl net niet op 1 tank Luxemburg-Twente weet ik uit ervaring. Ik rij de A1 op richting Keulen, helaas kom ik in de bloedhete zon in een mega-file terecht bij de brug in aanbouw over de Rijn, dat is ten zuiden van het Bayerarena stadion. Met deze (nieuwe) brug zijn ze al zeker 4-5 jaar bezig weet ik. Kennelijk staan er in de Duitse infra bouwcontracten geen einddata met boeteclausules....

IMG_20200816_113636869_HDR.jpg

En ja, de rijstroken zijn zo 'Duits'- smal dat ik er met de motor niet langs kan en ik rij niet over de vluchtstrook. De koelfan slaat af en toe aan en uit gelukkig. Ik doe af en toe de motor uit en start weer als ik weer meer dan x m kan rijden. Afzien, doorbijten. Om ca 15u ben ik weer thuis in Twente.

Het was een hele gave week, niet alles gereden wat ik van plan was, maar is niet erg, het weer kan de situatie simpelweg veranderen.
Ik vond het leuk om dit reisverslag te maken, ik lees het ook graag van anderen, zeker in deze herfst en de komende wintertijd.


Deze winter te doen:
- nwe olie en oliefilter;
- valbeugels goed monteren (dwz bevestiging aan de voorste framebuis is erg matig) of die van SW-motech monteren. (de kenners weten dit);
- punten benzinepomp checken (nog nooit gedaan, had wel reservepomp bij me).

En volgend jaar: de Heidenau-banden zijn nog prima...
Reisideeën:
- gebied bij Sospel, daar enkele dagen op een camping staan;
- Jafferau: nog niet gereden;
- Pyreneeën Spaanse kant (N260?) (lange en saaie heen- en terugreis).
Zal wel zien, is luxe-probleem.


Tot slot:

Na het noodweer deze week in de Alpen.....
Hieronder 2 screenshots van een film die ik deze week kreeg van mijn broer. Tunnel Tende, volgens mij de kant van Frankrijk, check hoe de weg er bij ligt...... (welke weg?)
Ben benieuwd of e.e.a. volgend jaar opgeknapt is, geldt ook voor de vele andere onverharde en verharde paswegen in het gebied Piemonte/Frankrijkj.

tende1.png



tende2.jpg
 
Mooi verslag, zoals altijd met plezier gelezen!
Ja ze hebben het slecht in die regio op dit moment, ruim 600mm regen in 24 uur. Je zal er zitten met de motor.
 
Wat heerlijk weer om te lezen. De foto van het terras, daar zat ik dus ook een paar weken geleden een bakkie te doen, grappig.
En idd, ze hebben het niet best daar nu, hopen dat de schade meevalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan